Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lade-sabotering

Startet av Olemann, tirsdag 01. oktober 2013, klokken 08:24

« forrige - neste »

Olemann


Hei,

Fossil-bilen er solgt og må kjøre trilling til Gardermoen og må lade der for å komme hjem igjen. 

Men usikker på ladeplasser, risiko for fullt etc.  Noen som vet om det er mulig å reservere parkering med lading, både EuroPark og også gjerne på en av de private parkeringsplassene i området?

Mvh Ole

jkirkebo

Sitat fra: Olemann på tirsdag 24. september 2013, klokken 08:37

Hei,

Fossil-bilen er solgt og må kjøre trilling til Gardermoen og må lade der for å komme hjem igjen. 

Men usikker på ladeplasser, risiko for fullt etc.  Noen som vet om det er mulig å reservere parkering med lading, både EuroPark og også gjerne på en av de private parkeringsplassene i området?

Du kan reservere plass for elbil på Gardermoen Parkering.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Olemann

#2
Takker!

(De reserverte plass, men ikke for elbil sa de, oppfattet at det var nok strøm-plasser)

Ole

TB

Sitat fra: Olemann på tirsdag 24. september 2013, klokken 11:49
Takker!
(De reserverte plass, men ikke for elbil sa de, oppfattet at det var nok strøm-plasser)
Ole
Eg har eit par gonger bestilt plass ved Gardermoen Parkering via nettet, og oppfatta det slik at når du bestiller plass til elbil, så er du garantert plass, med strøm.

Viktig: Du må betale i luka, ikkje i automaten, den gir ikkje rabatt.

Gardermoen Parkering har også eit par korttidsplasser på utsida av bommen. Må avtales at desse kan brukes.

Europark (P1, P2, osv... inkl P-hus) tilbyr ikkje reservasjon av plass til elbil. Fordel er at ein del av plassane er nærmere flyplassen, kan gå til terminalen. Ulempen er at prisen er høgare. For P4, 5, 6 er det nødvendig med buss uansett. Om det ikkje er bestilt plass i forkant så kostar det meir ved Europark. Ved Gardermoen Parkering har eg forstått du får samme pris, men du kan møte stengt bom i høgsesongen...

Sitat
Lurer du på om det er nødvendig å bestille??  Svaret er JA, hvis du vil være garantert plass.

For bestilling: Klikk på "HJEM" i menyen over, benytt kalenderen og registrer først flyets avreisedato og klokkeslett samt hjemkomst dato og klokkeslett.  Resten av bestillingsskjema kommer på skjermen når du trykker "Sjekk".

I ALLE SKOLEFERIENE som Høst- Jule- Vinter- Påske- og Pinse-feriene samt HELE SOMMEREN fra 1.juni til 1.september er det høysesong hos oss, og da kan det bli fullt.
Utenom høysesong vil vi også at du bestiller, slik at vi har best mulig oversikt over forventet trafikk.

Vi garanterer plass kun til de som har forhåndsbestilt via bookingen ovenfor, og fått bekreftelse med referansenummer.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Olemann

Sitat fra: TB på tirsdag 24. september 2013, klokken 23:15
Sitat fra: Olemann på tirsdag 24. september 2013, klokken 11:49
Takker!
(De reserverte plass, men ikke for elbil sa de, oppfattet at det var nok strøm-plasser)
Ole
Eg har eit par gonger bestilt plass ved Gardermoen Parkering via nettet, og oppfatta det slik at når du bestiller plass til elbil, så er du garantert plass, med strøm.

Viktig: Du må betale i luka, ikkje i automaten, den gir ikkje rabatt.

Gardermoen Parkering har også eit par korttidsplasser på utsida av bommen. Må avtales at desse kan brukes.

Europark (P1, P2, osv... inkl P-hus) tilbyr ikkje reservasjon av plass til elbil. Fordel er at ein del av plassane er nærmere flyplassen, kan gå til terminalen. Ulempen er at prisen er høgare. For P4, 5, 6 er det nødvendig med buss uansett. Om det ikkje er bestilt plass i forkant så kostar det meir ved Europark. Ved Gardermoen Parkering har eg forstått du får samme pris, men du kan møte stengt bom i høgsesongen...

Sitat
Lurer du på om det er nødvendig å bestille??  Svaret er JA, hvis du vil være garantert plass.

For bestilling: Klikk på "HJEM" i menyen over, benytt kalenderen og registrer først flyets avreisedato og klokkeslett samt hjemkomst dato og klokkeslett.  Resten av bestillingsskjema kommer på skjermen når du trykker "Sjekk".

I ALLE SKOLEFERIENE som Høst- Jule- Vinter- Påske- og Pinse-feriene samt HELE SOMMEREN fra 1.juni til 1.september er det høysesong hos oss, og da kan det bli fullt.
Utenom høysesong vil vi også at du bestiller, slik at vi har best mulig oversikt over forventet trafikk.

Vi garanterer plass kun til de som har forhåndsbestilt via bookingen ovenfor, og fått bekreftelse med referansenummer.

De var veldige klare på at de IKKE garanterte strøm selv om p-plass var garantert, MEN det var normalt plass til lading også.....  Han fortalte videre at det hadde skjedd i sommer at det var fullt langs ladestolpene, men plass (uten strøm) fikk man.
Men med en trilling er det ikke nok,  når turen hver vei er ca 7 mil...

Ole

jkirkebo

Sitat fra: Olemann på søndag 29. september 2013, klokken 23:57
De var veldige klare på at de IKKE garanterte strøm selv om p-plass var garantert, MEN det var normalt plass til lading også.....  Han fortalte videre at det hadde skjedd i sommer at det var fullt langs ladestolpene, men plass (uten strøm) fikk man.
Men med en trilling er det ikke nok,  når turen hver vei er ca 7 mil...

Om man tar en prat med de om det er fullt på ladestolpene og gir de nøklene er jeg sikker på at de får satt bilen på lading noen timer en dag for deg om du er lenge borte. Evt. bare flyttet den til første ladeplass som blir ledig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TB

Sitat fra: jkirkebo på mandag 30. september 2013, klokken 01:07
Sitat fra: Olemann på søndag 29. september 2013, klokken 23:57
De var veldige klare på at de IKKE garanterte strøm selv om p-plass var garantert, MEN det var normalt plass til lading også.....  Han fortalte videre at det hadde skjedd i sommer at det var fullt langs ladestolpene, men plass (uten strøm) fikk man.
Men med en trilling er det ikke nok,  når turen hver vei er ca 7 mil...

Om man tar en prat med de om det er fullt på ladestolpene og gir de nøklene er jeg sikker på at de får satt bilen på lading noen timer en dag for deg om du er lenge borte. Evt. bare flyttet den til første ladeplass som blir ledig.

Det vil nok heilt sikkert løyse seg, Gardermoen Parkering har 4-5 plassar på utsida av bommen, så er det heilt fult kan du sikkert (etter avtale) bruke desse for og lade, så kan dei flytte bilen for deg etterpå. Dei har også eit system for og ta vare på nøkler, kan få oppvarma bil om vinteren o.l. der dei treng nøkler.

Oppsummert: Så lenge som du har bestilt, og informert om at du må ha lading er nok Gardermoen Parkering rimelig trygt valg. Europark har færre plasser med lading.

Skal til Gardermoen i morgon, tirsdag ettermiddag, har avtalt med Gardermoen Parkering om og bruke ein av plassane på utsida. Det var ok etter avtale, opp til 5 timar.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

#7
Var på Gardermoen i kveld, parkerte i P10 då eg berre skulle hente.

Oppteljing viste dette antal bilar på 21 elbilplassar:
Tesla 11
Leaf 5
Trilling 3 (inkl meg)
Fossil 2 (Der ein hadde fått bot.)

Dvs, det var ingen ledige plassar når eg hadde parkert. Det var to Tesla S som ikkje lada, resten såg ut som dei lada, med unntak av 2 fossil. Den eine Tesla S (som ikkje lada) reiste rett før meg, så då var det to ledige plassar når eg reiste.

Oppsummert: EuroPark har truleg stor etterspørsel etter plassar med lading. Pga. plassane er svært strategisk plassert - kort avstand og gå er det og enkelte som parkerar feil.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Olemann


Interessant.  Parkering av el-bil på lade-plasser når man IKKE lader er en uting.   Redd dette kan bli vanligere når biler med lang kjørelengde (Model S foreløpig) blir vanlig.

På jobben står det skilt;  "Reservert elbil med ladebehov".    Håper de som ikke trenger strøm, ikke tar ladeplassene fra de som trenger det, men redd dette er en vanskelig kamp å kjempe, i sær om det er fullt på fossil-plassene.


Ole

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA