Hovedmeny

Ryggeknapp i fart

Startet av ilmarw, fredag 06. juni 2008, klokken 23:33

« forrige - neste »

ilmarw

Er det noen som vet hva det er som skjer dersom man skulle komme til å trykke inn reversknappen ved en feiltakelse mens man kjører forover? Lurer på om alt går til helvete eller om det er en failsafe, har liksom ikke lyst til å prøve. Kjører noen ganger med barn i bilen.

ilmar
Polestar i bestilling

Boogie

Jeg ville bli veldig overrasket om det skjedde noe.
Konsekvensene er for store, og det er alt for lett å trykke på feil knapp til at de oversett dette.
Andre kan sikkert bekrefte dette.

Forøvrig har du samme problematikk for Saxo/P106.
Her har de byttet plasseringen for forover/bakover knappen og varme i bakruten på de to modellene.
Siden jeg har begge bilene har jeg ved flere anledninger trykket inn feil knapp uten at noe skjedde. Heldigvis.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

HHF

Hadde en klåfingret datter ved siden av meg i Peugeoten en gang og hun testet dette. Det gikk fint  ;D
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Wired

Det skjer ikke noe før ELbilen står HELT stille, det er en failsafe mekanisme i motorstyringen som forhindrer dette.  ;D

eljet

På eljet 4 så stod bryteren i R snudde bilen i bakke slik at bilen begynte å renne forover.
Når jeg hadde litt fart forover så skiftet jeg rettning til F , da bråbremste bilen på bakhjulene.
Var heldigvis på grus 

Anbefaler ikke andre å prøve.

på buddyen er det ikke denne vennebryteren som det  er på de gamle
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

ilmarw

Det er litt sånne ting jeg er redd for. Har tidligere opplevd et lite rykk i bilen når jeg hsr satt den revers, da sto jeg ikke helt stille, bare nesten. Kjæresten min har også opplevd at bilen skjøt forover (nedoverbakke) da hun skulle lukeparkere i en bakke.

ilmar
Polestar i bestilling

bosonic

En liten avsporing:
En Dodge van jeg kjørte med for mange år siden hadde defekt sperrefunksjon på gearvelger og ble satt over i Reverse i 50-60 km/t. Dette ble en selsom opplevelse med låste bakhjul og hvining, men ingen øvrig skade på automat gear.

Hva med en mail til fabrikken for å få verifisert dett på Buddy? Det er jo en viktig sak å få svar på.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

cra

Sitat fra: bosonic på tirsdag 10. juni 2008, klokken 13:56
En liten avsporing:
En Dodge van jeg kjørte med for mange år siden hadde defekt sperrefunksjon på gearvelger og ble satt over i Reverse i 50-60 km/t. Dette ble en selsom opplevelse med låste bakhjul og hvining, men ingen øvrig skade på automat gear.

Mythbusters prøvde dette forleden - uten hell :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tom

Sitat fra: Wired på søndag 08. juni 2008, klokken 11:28
Det skjer ikke noe før ELbilen står HELT stille, det er en failsafe mekanisme i motorstyringen som forhindrer dette.  ;D

Jeg prøvde en "live test" av dette. Buddyen går fremledes fremover mao det skjer absolutt ingen ting bortsett fra at knappen lyser.

/tom 
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

ilmarw

Polestar i bestilling

Durden71

Hei,

Ikke finn på å gjøre dette hvis du har en gammle DC/DC converter (Tror det er på kewet 5 og ikke på Buddy'en)
Jeg vridde om fra F til R i meget lav trille fart og min DC/DC converter røk tvert (svart på dashen) Ifølge KEWET Norge er dette en kjent feil fra gamle convertere.
Jeg fikk valget om å installere en ny DC/DC converter (av gamle typen) på garantien, men de mente dette da kanskje ville skje igjen eller om jeg ville kjøpe den nye DC/DC converteren mot at de dekket installasjonen. Jeg valgte det siste og har ikke hatt noen problem med denne.

Min er en KEWET-5 2003 Mod

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA