Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nokon som har bestilt bil uten tech pakke?

Startet av Allman, mandag 30. september 2013, klokken 20:20

« forrige - neste »

Allman

Hei,

Jeg er ny her.

Vurderer å kjøpe Leaf, er veldig usikker pga. kjørelengde...

Jeg har lest MYE, pratet med eiere, selgere, prøvekjørt 2013 Leaf selv (Tekna), osv. så jeg har en viss formening om temaet.

OK, det finnes ingen fasitsvar siden kjørelengde avhenger av voldsomt mange faktorer (hastighet, høydeforskjeller, føre/veiforhold, temperatur, kjørestil, dekk, vind, passasjerer, last, bruk av klimaanlegg, lys, lydanlegg, osv.).

Daglig pendling til/fra jobb og div. kjøring i Oslo-området bekymrer meg ikke (korte avstander og mange ladestasjoner = liten risiko), Leaf er designet for det...

..MEN..

Jeg trenger å kjøre Oslo - Hamar tur/retur (ca. 130 km hver vei) raskt, helst samme dag (ofte etter jobb), to-tre ganger i måneden. Er det mulig med Leaf uten at det blir for upraktisk?

Jeg er klar over at man må stoppe ved den hurtigladeren på Minnesund, men er det nok for å kunne kjøre til Hamar pluss tilbake fra Hamar til Minnesund på returen? (uten å lade på Hamar)

Forslag/plan:
1. Kjøre 100 km/h i 75 km fra Oslo til Minnesund = ca. 50 min.
2. Lade til 80% på Minnesund = ca. 30 min.
3. Kjøre i 90 km/h i 60 km fra Minnesund til Hamar = ca. 50 min.
4. Kjøre i 90 km/h i 60 km fra Hamar til Minnesund = ca. 50 min.
5. Lade til 80% på Minnesund = ca. 30 min.
6. Kjøre i 100 km/h i 75 km fra Minnesund til Oslo = ca. 50 min.
Total tid: ca. 4,5 time hvis man kun stopper for å lade på Minnesund (tur/retur).

Angående hastighet: er klar over at man ikke får kjørt maks hastighet hele strekningen (90 eller 100 km/h) selv når alle de nye 4-feltene er ferdig (samt noe redusert hastighet når man kjører inn/ut av Oslo og Hamar), men likevel...ønsker å kjøre "som vanlig", dvs. minimum fartsgrensen. Med andre ord: OK å bruke ekstra tid pga. lading men ønsker ikke å bruke lenger tid på selve kjøringen enn med vanlig bil.

Generelle ønsker:

- Ønsker å kjøre alle årstider (i verste fall -28 Celsius på Hamar)

- Ønsker å kjøre uansett vær/føre (regn, is, snø, osv.)

- Ønsker å bruke frontlys og fjernlys (noe nattkjøring)

- Ønsker ikke å bli forkjølet, heller ikke sitte med lue og boblejakke; trenger noe varme i kupeen

- Ønsker å kjøre "som vanlig" (dvs. noen forbikjøringer men ikke for aggressivt); uaktuelt med lav hastighet på ny motorvei (f.eks. 75 km/h).

- Ønsker å høre på musikk tur/retur

Er dette praktisk gjennomførbart eller kan jeg bare glemme Oslo - Hamar turer med Leaf?

Jeg har prøvd kjørekalkulatoren http://www.jurassictest.ch/GR/ - men ønsker svar / tips fra erfarne Leaf eiere. :-)

Allman

jkirkebo

Sitat fra: allman på mandag 23. september 2013, klokken 15:34
Hei,

Jeg er ny her.

Vurderer å kjøpe Leaf, er veldig usikker pga. kjørelengde...

Jeg trenger å kjøre Oslo - Hamar tur/retur (ca. 130 km hver vei) raskt, helst samme dag (ofte etter jobb), to-tre ganger i måneden. Er det mulig med Leaf uten at det blir for upraktisk?

Jeg er klar over at man må stoppe ved den hurtigladeren på Minnesund, men er det nok for å kunne kjøre til Hamar pluss tilbake fra Hamar til Minnesund på returen? (uten å lade på Hamar)

Forslag/plan:
1. Kjøre 100 km/h i 75 km fra Oslo til Minnesund = ca. 50 min.
2. Lade til 80% på Minnesund = ca. 30 min.
3. Kjøre i 90 km/h i 60 km fra Minnesund til Hamar = ca. 50 min.
4. Kjøre i 90 km/h i 60 km fra Hamar til Minnesund = ca. 50 min.
5. Lade til 80% på Minnesund = ca. 30 min.
6. Kjøre i 100 km/h i 75 km fra Minnesund til Oslo = ca. 50 min.
Total tid: ca. 4,5 time hvis man kun stopper for å lade på Minnesund (tur/retur).

- Ønsker å kjøre alle årstider (i verste fall -28 Celsius på Hamar)
- Ønsker å kjøre uansett vær/føre (regn, is, snø, osv.)

Er dette praktisk gjennomførbart eller kan jeg bare glemme Oslo - Hamar turer med Leaf?

Du kan glemme tur/retur Hamar-Minnesund (til sammen 110km i følge visveg.no) vinterstid med 80% på batteriet. Det blir knapt nok mulig på sommeren uten sparekjøring.

Men turen kan bli helt uproblematisk. Du må bare lade opp til 80% på Hamar (utenfor Maxi-senteret) før du kjører tilbake mot Oslo.

Tar all ladingen da for lang tid er alternativet en 60kWh Tesla Model S som du lader opp til 100% før du kjører fra Oslo på vinteren (80-90% holder lenge på sommeren). Da kan du nok fint kjøre tur/retur  med varmen på midtvinters. Med 85kWh kan du holde 130 om du så vil. 60kWh starter vel på ca. 465.000,- med vinterdekk så det blir et par hundre tusen ekstra...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Allman

Hei,

Takk for bra og konkret svar. :-)

All right, hva med følgende variasjon/scenario?

  • Kjøre 100 km/h i 75 km fra Oslo til Minnesund = ca. 50 min
  • Lade til 80% på Minnesund = ca. 30 min.
  • Kjøre i 90 km/h i 60 km fra Minnesund til Hamar = ca. 50 min.
  • Lade til 80% over natta på Hamar (10A) eller bruke hurtiglader på Maxi hvis man må reise tilbake samme dag.
  • Kjøre i 90 km/h i 60 km fra Hamar til Minnesund = ca. 50 min.
  • Lade til 80% på Minnesund = ca. 30 min.
  • Kjøre i 100 km/h i 75 km fra Minnesund til Oslo = ca. 50 min.

Kriterier/ønsker (samme som i original-innlegget):

  • Alle årstider (i verste fall -28 Celsius på Hamar)
  • Uansett vær/føre (regn, is, snø, osv.)
  • Normal/vanlig kjøring, dvs. ikke under fartsgrense og med noen forbikjøringer
  • Bruk av frontlys/fjernlys (kjøring i mørket)
  • Varme + musikk i bilen

Allman



jkirkebo

Sitat fra: allman på mandag 23. september 2013, klokken 17:15
Hei,

Takk for bra og konkret svar. :-)

All right, hva med følgende variasjon/scenario?

  • Kjøre 100 km/h i 75 km fra Oslo til Minnesund = ca. 50 min
  • Lade til 80% på Minnesund = ca. 30 min.
  • Kjøre i 90 km/h i 60 km fra Minnesund til Hamar = ca. 50 min.
  • Lade til 80% over natta på Hamar (10A) eller bruke hurtiglader på Maxi hvis man må reise tilbake samme dag.
  • Kjøre i 90 km/h i 60 km fra Hamar til Minnesund = ca. 50 min.
  • Lade til 80% på Minnesund = ca. 30 min.
  • Kjøre i 100 km/h i 75 km fra Minnesund til Oslo = ca. 50 min.

Det bør fungere bra, omtrent uansett vær. Mulig du må holde 90 fra Minnesund til Oslo de verste dagene. Jeg ville dog  kostet på meg lading til 100% i Hamar om du alikevel står parkert over natta. Vær også obs. på at hurtiglading tar lengre tid på vinteren. Det kan dra seg mot 45 minutter til 80% i verste fall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Allman

Hei,

Takk for raskt og bra svar!

Tenkte det samme, dvs. starte med 100% når man starter "langturen" dvs. kjører fra Oslo og fra Hamar.

To nye spørsmål:

1. Kan man lade 100% med hurtiglader eller er det maks 80%? Jeg har sett at dette kan endres under innstillinger via. skjermen, men gjelder det all slags lading (hurtiglading inkludert) eller kun tradisjonell lading via 220V med 10A, 16A, osv.?

2. Nissan anbefaler maks 80% lading, men jeg regner med man kan lade 100% av og til uten at det går utover batteriets levetid/kapasitet. Hvor hyppig er det greit å lade 100%? 1 av 10 ladinger? 1 av 25? 1 av 50?

Allman

Arha

Sitat fra: allman på mandag 23. september 2013, klokken 19:02
Hei,

Takk for raskt og bra svar!

Tenkte det samme, dvs. starte med 100% når man starter "langturen" dvs. kjører fra Oslo og fra Hamar.

To nye spørsmål:

1. Kan man lade 100% med hurtiglader eller er det maks 80%? Jeg har sett at dette kan endres under innstillinger via. skjermen, men gjelder det all slags lading (hurtiglading inkludert) eller kun tradisjonell lading via 220V med 10A, 16A, osv.?

2. Nissan anbefaler maks 80% lading, men jeg regner med man kan lade 100% av og til uten at det går utover batteriets levetid/kapasitet. Hvor hyppig er det greit å lade 100%? 1 av 10 ladinger? 1 av 25? 1 av 50?

Allman

Her blir det litt synsing.

1. Jeg tror ikke det gjør noe å fullade på hurtiglader en gang i blant. Det er bilen som hele tida styrer ladinga og sier fra til hurtigladeren hvor høy effekt den tåler til en hver tid.

2. Det som ikke er bra for batteriet er at det blir stående fulladet over lang tid, dvs flere dager.  Skal du ut og kjøre når ladinga er ferdig, har det ikke noe å si om det er 80 eller 100% fullt.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Vikingo

Det går ann å komme iallefall til ca. 98%. Om snøggladdaren stoppar på 80 - 96% så restart prosessen.
Har klart å ladde til 98% og så kobla på 16 A I ein halvtime så var det fult.
Vil I allefall gå for full ladding på langtur uansett som mål, men treng en kunn litt ladding for å nå neste mål så gjer det.
På mine turar frå Sunnmøre til Svinesund/Oslo så har eg på den strekninga Lillehammer - Oslo ladda på Marche og Strandtorget  i Lillehammer og på Minnesund (ein halvtime) så når ein ABB Alnabru med god margin. Ein må rett nokk ikkje fise avgårde i ørtenhundre og nitti, men ha eit roleg og forutsjåande tempo.
Planlegging av kjøyringa og roleg åtferd er bra for forbruket. Bruk heller setevarme og rattvarme istadenfor mykje bruk av klima.
Laurdag 29.9.12 vart Leifen min..... ;-)
No,  25.10.13 snart 3 Bjart eller ca. 22600km tilbakelagt med smil.. og meir vert det!

Daeedor

 :) Hei . jeg er ny på forumet , og bor i Brumunddal området. Jeg jobber på Hamar , og bruker min 2013 Leaf til og fra jobb. (bil er ny i august 2013) Har testet fra Hamar til Oslo , det går på sommertid uten lading , men på vintertid vil jeg stoppe på minnesund og lade til 80 % , ellers kommer jeg nok neppe fram....  Andre veien er nok omtrent det samme , men hvis jeg kjører fra Oslo med 100% ville jeg nok også stoppet på Minnesund og ladet til 80%.  (koster litt penger på Statoil der ) , derimot på Maxi på Hamar kotser det omtrent ingenting hvis du har kort fra "grønn kontakt.no" inntil videre på Eidsiva sine ladestasjoner. Senere blir det vel ca kr 25,- pr lading med dette kortet.   Du lader fra ca 30% og opp til nærmere 75% på ca 15 minutter på sommerstid ihvertfall. Da den nye Leaf også har batterivarmer , tror jeg ikke det tar veldig mye lengre tid på vinterstid dersom batteriet er driftsvarmt .  Konklusjon : Oslo - Hamar - Oslo bør være relativt problemfritt dersom du legger inn en 15 minutter stopp hver vei , samt 1 hurtig lading på Hamar.

Allman

#8
Hei "Daeedor",

Takk for bra og detaljert svar! :-)

Spørsmål:

1. Hva var snitthastigheten med Leaf opp/ned E6 på de strekningene som har 4-felt og 100km/h grense? Kjørte du i 75 km/h, 80 km/h, 90 km/h, 100 km/h eller over? Det jeg er ute etter er om Leaf klarer det pga. at sjåfør tilpasser kjørestilen sin (f.eks. kjører i redusert hastighet, dvs. 60-75 km/h på motorvei) eller om det funker å kjøre "normalt" som man ellers ville gjort med bensin/diesel-bil (uten at man tenker for mye på at man sitter i elbil, rekkeviddeangst, osv.).

2. Hvordan var det med forbikjøringer? Fikk du kjørt forbi lastebiler, trailere, osv. eller droppa det for å spare batteri?

3. Hvordan kjørte du opp bakkene? I "normal" fart, dvs. 100 km/h eller redusert hastighet for å spare batteri?

4. Hva brukte du når det gjelder "Drive", "Brake" og "ECO" modus?

Allman

Daeedor

Hei ;
1+2: kjørte i vanlig motorveihastighet hele veien , men ingen forbikjøringer. Dvs 80 til 100 kmt.
3: Normal fart , sparer ikke stort på å være lett på gassen. Men akselerasjoner opp bakker er nok ikke så lurt.
4: Bruker "drive" , kun "brake" i kraftige nedoverbakker - (og de er det få av på E6). "Eco" viser seg ikke spesielt nyttig ved vanlig kjøring, bortsett fra at "gjettometeret" viser mere realistisk kjørelengde på langtur.
Håper noe av dette er nyttig , jeg er ihvertfall veldig fornøyd som Leaf eier. (Perlemor Tekna) Så fornøyd , faktisk , at jeg har bestilt en Acenta til kona. ( Vi kommer til å ha en Chevrolet Tahoe V8 diesel stående til de litt tyngre oppgavene - men mange mil kommer den nok ikke til å bli brukt pr. år)

Allman

Hei igjen,

Takk for raske og konkrete svar, høres bra ut. :)

Allman

keca

Kjørte minnesund-hamar-minnesund både lørdag og søndag. Kjørte flere biler ifølge og vi lå nok 10-20 km/t over farstgrensen hele veien. Varmeapparat på hele tiden og fem personer i bilen. Dette gikk med god margin. Nå er det jo ikke ferdig motorvei hele veien, men mange rundkjøringer der det blir mye nedbremsninger og akserelasjoner. Da to av de andre bilene jeg kjørte sammen med har bestilt tesla måtte jeg henge på for ikke å tape ære... Derfor hadde jeg et forbruk som var veldig høyt.

Kjører hver dag minnesund-oslo-minnesund, fullader på jobben da. Forbruk hver vei ligger på 8.5-11 kwt (70 km). Sommertid har jeg kjørt hele strekningen minnesund-oslo-minnesund uten å lade.

Sommertid ville jeg startet med 100%, kjørt oslo-hamar, fulladet på hamar og kjørt hjem. Eller ladet 15 minutter på minnesund på vei opp og på vei ned. På vinteren kanskje ladet 30 minutter på vei oppover, ladet på hamar og ladet 15 minutter på minnesund igjen.

Blir jo litt tidsbruk, men lar seg jo gjøre 2-3 ganger per mnd. Grei timesbetaling i forhold til å kjøpe tesla da. Å kjøpe tesla for å spare penger passer ikke for mange.... For min del er hele leafen spart inn på litt over fire år (bompenger ikke medregnet). Skulle jeg kjøpt tesla hadde det tatt en del flere år..

Ihvertfall, mitt beste råd er å lade til 100% alltid, bruke bilen uten å tenke altfor mye på økonomisk kjøring og hurtiglade da det trengs uten å føle at man er slem mot batteriet.

Man lærer bil og batterkapasitet godt å kjenne etterhvert, man justerer forbruk etter hvor mye batteri man har og hvor langt man skal kjøre. Har aldri gått tom for strøm, men prøvd veldig mange ganger å kun ha streker der hvor rekkevidden står.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

Allman

#12
Hei "keca",

Takk for bra, konkret og detaljert info!

Minnesund-Oslo-Minnesund = 150 km på motorvei uten å lade, det er bra. :-)

Allman

bjorn_2390

Hei, i en gammel tråd.
Strekningen Oslo - Minnesund - Hamar: Hva er status her for tida?
Jeg har kun originalladeren som følge mer 2012 (dvs. 10A med kladd).
Jeg lurer på litt forskjellig:
Ladingen på Minnesund: Er det noen form for rabattordning der (eller er det Eidsivas 44-kroners?)
Vil jeg kunne klarer meg med 10A-laderen min på denne  strekningen for tida? Eller må jeg ha en spesiell kabel for å kunne lade i Oslo nå? Hva med underveis? Ser ABB på Alnabru er nevnt.
Noen som har erfaring med denne strekningen som kan oppdatere tråden, og dermed meg?

Tnx.
Blå Euro-Leaf (2012)

Leon

Mange hurtigladere på strekningen, både på Økern, Alnabru, Furuset, Lillestrøm, Berger (Skedsmokorset), Gardermoen, Minnesund, pluss Ridabu og Maxi på Hamar.

Laderne på Hamar tar kredittkort eller Grønn Kontakt sine ladekort. På Statoil Minnesund og Økern er det kontant betaling i kassen, så åpner de laderen. På Alnabru er det SMS, EasyApp parkeringsapp eller Grønn Kontakt sitt ladekort som gjelder. De fleste andre er driftet av Fortum, og der kan du betale med SMS eller deres ladebrikke.

Anbefaler igjen: http://www.elbil.no/elbilfakta/elbillading/hurtigladekartet
Velg CHAdeMO, og trykk på den enkelte ladestasjon for mer info.

Det er bare noen få steder du trenger annen kabel enn standardkabelen foreløpig.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA