Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du?

Startet av Roger (NO), mandag 30. september 2013, klokken 18:49

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: rsy på onsdag 02. oktober 2013, klokken 19:50

Sitat fra: Meringdal på onsdag 02. oktober 2013, klokken 19:32
Takk for svar! Så jeg kan ikke koble meg på rødt som har 32A? Det står 230-415 volt på den

Du kan det med riktig adapter. Og etter hva jeg forstår så får du da 11 kw og ca 50 km/t ladefart i følge denne:

http://www.elbil.no/wiki/Model_S

Rett meg hvis jeg tar feil...

Nei, du har helt rett. Det skal fungere helt fint med 11kW, så sant man har det røde adapteret samt overgang fra 32A til 16A rød plugg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

janlar

Har en spesialovergang fra Rød 416-6 til Mode3 Lader.
Litt tung og ha med denne laderen i bilen rundt omkring ::)
Veier ca. 50 kilo, så jeg håper adapteren dukker opp snart :)
Kjørt S85kW Rød, 21" siden Sept. 2013.

NTesla

Hadde vært veldig greit å fått disse adapterne snart for Schuko-lading går veeeeldig tregt. :)

Øyvind.h

Sitat fra: janlar på fredag 04. oktober 2013, klokken 15:53
Har en spesialovergang fra Rød 416-6 til Mode3 Lader.
Wtf. Er adapteret hele stolpen?  ;D ;D ;D ;D

32A blir bra å ha når vinteren kommer når kupevarmeren drar 6kW og batterivarmeren visstnok kan dra 6kW den også. Men akkurat nå har jeg motsatt problem. Skulle gjerne justert lavere enn 5A, for batteriet blir for fullt ila natten  ;D Vil holde meg i 70-80% SOC området, men bikker dessverre litt opp på 80-tallet før natten er over selv med 5A.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

NTesla

Kan du ikke stille inn på charging setting hvor mye du vil lade? Er ihvertfall en bar der som du kan dra frem og tilbake avhenging av "trip" en har planlagt.

Øyvind.h

Sitat fra: NTesla på fredag 04. oktober 2013, klokken 20:14
Kan du ikke stille inn på charging setting hvor mye du vil lade? Er ihvertfall en bar der som du kan dra frem og tilbake avhenging av "trip" en har planlagt.
Jepp, men om bilen ikke lader på morgenen har den gått i dvale, og da har den vært umulig nå med appen :) Så poenget har vært å holde ladingen gående fra kvelden frem til avreise på morgenen.

Men nå kom en sw oppdatering i dag hvor man visstnok kan skru av sleep-mode, så da blir det løsningen fremover istedenfor å la laderen surre og gå hele natten!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

janlar

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 04. oktober 2013, klokken 19:52
Sitat fra: janlar på fredag 04. oktober 2013, klokken 15:53
Har en spesialovergang fra Rød 416-6 til Mode3 Lader.
Wtf. Er adapteret hele stolpen?  ;D ;D ;D ;D

32A blir bra å ha når vinteren kommer når kupevarmeren drar 6kW og batterivarmeren visstnok kan dra 6kW den også. Men akkurat nå har jeg motsatt problem. Skulle gjerne justert lavere enn 5A, for batteriet blir for fullt ila natten  ;D Vil holde meg i 70-80% SOC området, men bikker dessverre litt opp på 80-tallet før natten er over selv med 5A.
Jepp, adapteret er hele stolpen  ;D
Kjørt S85kW Rød, 21" siden Sept. 2013.

Øyvind.h

Sitat fra: janlar på fredag 04. oktober 2013, klokken 20:49
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 04. oktober 2013, klokken 19:52
Sitat fra: janlar på fredag 04. oktober 2013, klokken 15:53
Har en spesialovergang fra Rød 416-6 til Mode3 Lader.
Wtf. Er adapteret hele stolpen?  ;D ;D ;D ;D

32A blir bra å ha når vinteren kommer når kupevarmeren drar 6kW og batterivarmeren visstnok kan dra 6kW den også. Men akkurat nå har jeg motsatt problem. Skulle gjerne justert lavere enn 5A, for batteriet blir for fullt ila natten  ;D Vil holde meg i 70-80% SOC området, men bikker dessverre litt opp på 80-tallet før natten er over selv med 5A.
Jepp, adapteret er hele stolpen  ;D
Jaja, ikke ulikt schuko-adapteret Tesla har laget  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

993PB

Har 25a 3-fase 230v hjemme (blå kontakt med 4 "pins"). Noen som vet/har forslag til hvordan jeg bør lade og hva jeg skal eventuelt be elektrikeren gjøre?

OleJA

Sitat fra: 993PB på lørdag 05. oktober 2013, klokken 08:14
Har 25a 3-fase 230v hjemme (blå kontakt med 4 "pins"). Noen som vet/har forslag til hvordan jeg bør lade og hva jeg skal eventuelt be elektrikeren gjøre?
Sett en 32A enfas kontakt på den samme kabelen, skru ned lading på bilen til <= 25A. Du trenger ikke noen ekstra sikringsskap i garasjen.
Jeg har tilsvarende løsning, men med 3-fase 32A kurs, og 1 og 3 fase kontakt koblet direkte på denne.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

993PB

Sitat fra: OleJA på lørdag 05. oktober 2013, klokken 08:20
Sitat fra: 993PB på lørdag 05. oktober 2013, klokken 08:14
Har 25a 3-fase 230v hjemme (blå kontakt med 4 "pins"). Noen som vet/har forslag til hvordan jeg bør lade og hva jeg skal eventuelt be elektrikeren gjøre?
Sett en 32A enfas kontakt på den samme kabelen, skru ned lading på bilen til <= 25A. Du trenger ikke noen ekstra sikringsskap i garasjen.
Jeg har tilsvarende løsning, men med 3-fase 32A kurs, og 1 og 3 fase kontakt koblet direkte på denne.

Takk OleJa.
Når du skriver at jeg sette en 32 enfas på kabelen. Tenker du at jeg skal ha en ekstra kabel mellom kontakten på veggen og kabelen fra Tesla?

OleJA

#41
Sitat fra: 993PB på lørdag 05. oktober 2013, klokken 08:41
Sitat fra: OleJA på lørdag 05. oktober 2013, klokken 08:20
Sitat fra: 993PB på lørdag 05. oktober 2013, klokken 08:14
Har 25a 3-fase 230v hjemme (blå kontakt med 4 "pins"). Noen som vet/har forslag til hvordan jeg bør lade og hva jeg skal eventuelt be elektrikeren gjøre?
Sett en 32A enfas kontakt på den samme kabelen, skru ned lading på bilen til <= 25A. Du trenger ikke noen ekstra sikringsskap i garasjen.
Jeg har tilsvarende løsning, men med 3-fase 32A kurs, og 1 og 3 fase kontakt koblet direkte på denne.

Takk OleJa.
Når du skriver at jeg sette en 32 enfas på kabelen. Tenker du at jeg skal ha en ekstra kabel mellom kontakten på veggen og kabelen fra Tesla?

Nei, du får elektrikkeren til å sette opp en 1-fase kontakt på veggen paralellkoblet med den du har. En av fasene vil da være ubenyttet i den nye kontakten.

Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Lille Lance

Skal legge ny 32A kurs til garasjen ... bør jeg legge 3-fas med en gang, eller det er bortkasta penger fordi TMS aldri vil kunne lades på 3-fas 230V?
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

OleJA

Sitat fra: Lille Lance på lørdag 05. oktober 2013, klokken 09:09
Skal legge ny 32A kurs til garasjen ... bør jeg legge 3-fas med en gang, eller det er bortkasta penger fordi TMS aldri vil kunne lades på 3-fas 230V?
Jeg vurderte ihvertfall slik:
- Kostnadene med 3-fase i forhold til 1-fase er marginale.
- Vil nødig gjøre jobben en gang til med åpning av kjellervegg, graving mm.
- Kanskje kommer Tesla med 3-fase, IT lading, (Tror ikke det) eller som en option til Model S v2.0.
- Vil evt. kunne sette inn en 230 - 400V trafo dersom behov for raskere lading.
- Kjekt å ha  ;)
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

NTesla

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 04. oktober 2013, klokken 20:22
Sitat fra: NTesla på fredag 04. oktober 2013, klokken 20:14
Kan du ikke stille inn på charging setting hvor mye du vil lade? Er ihvertfall en bar der som du kan dra frem og tilbake avhenging av "trip" en har planlagt.
Jepp, men om bilen ikke lader på morgenen har den gått i dvale, og da har den vært umulig nå med appen :) Så poenget har vært å holde ladingen gående fra kvelden frem til avreise på morgenen.

Men nå kom en sw oppdatering i dag hvor man visstnok kan skru av sleep-mode, så da blir det løsningen fremover istedenfor å la laderen surre og gå hele natten!
Vet du forøvrig hva denne ladeinnstillingen har av effekt på batteriet, og hva er poenget med den hvis den ikke har noen effekt på batteriet? Slik jeg forstår Tesla så har det ingenting for batteriet å si at en lader full pinne på denne innstillingen, men en bør ikke velge "on" på "long range" innstillingen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA