Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SUDDEN DEATH

Startet av frskby, mandag 30. september 2013, klokken 12:06

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: mgarm på tirsdag 24. september 2013, klokken 14:42
Jeg får tak EL matriell selv fra Onninen så det går greit.
Er det ikke bedre med en 16A 3 fase sikring?

PS. Jeg har ikke greie på strøm.....
Sitat fra: blue85 på tirsdag 24. september 2013, klokken 18:39
Jeg har 32amp 3 fas. Det er sånn at denne kan brukes, eller? Leste en gang et sted at bilen går på en fase, men er dette noe som må kobles slik, eller finner bilen ut av dette selv? Trenger jeg noe mer enn det berømte blå adapteret?
230V betyr enfaselading. Så til den 16A eller 32A kursen en har fra før er det greieste å enten montere en Salto ladestasjon eller tilsvarende og benytte en Type 2 til Type 2 kabel, alternativt siden en kan få blått 32A enfas adapter til UMCen å få montert en 32A blå enfas industrikontakt på den eksisterende kursen og lade med UMCen. På 16A må en da huske å stille ned strømmen i bilen til under 16A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lokführer

Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Griffel

#17
Sitat fra: Lokführer på onsdag 25. september 2013, klokken 01:40
Må man ha ladestasjon?
Nei, Ladestasjon om man vil ha fast kabl eller ønsker å benytte type 2 til type 2 kabel (Kabel uten kladd).
Ladestasjonen "forteller" lader i bil hva den får lov å trekke av strøm. (Det vet ladestasjonen fordi elektrikker har konfiguretert den). (Type 2 til Type 2 kabel trenger en også for å kunne lade de nye standard type 2 ladestasjonene (22kW))

Ellers lade med UMC fra stikkontakt.
For 230V Enfas: Schuko (maks 13A) eller Industrikontakt Blå en fas 32A kontakt.
For 400V Trefas+N: Rød industrikontakt 16A.

For lading via UMC må ladestrøm evt. reduseres i forhold til sikringen manuelt i bilen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

19quiz76

Muligens litt off-topic, men prøver meg ;)

Parkerer i felles garasje og har fått tillatelse til å sette opp eget 16A blått stikk. Siden kablingen må gå over tak (ingen vegger i nærheten) lurer jeg på om det finnes noen måte å "låse" UMC'en til stikket? Både for å slippe at den faller ned under egen vekt, samt hindre tyveri. Ser for meg at den vil bli hengende ganske permanent,men med mulighet for å ta den med på tur.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Hyperstress

Jeg slenger meg også på med et spm her.

http://shop.zerocarbonworld.org/charging-stations/t2-32a-1p-charging-station-tethered.html

Kan jeg bestille en slik ladestasjon fra england, og koble den opp hjemme, eller er det noe som ikke vil klaffe eller være godkjent da? Finnes det billigere tilsvarende produkter andre steder? (Syntes denne så billig ut, og praktisk at den har fast kabel.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

jkirkebo

Sitat fra: Hyperstress på onsdag 25. september 2013, klokken 12:30
Jeg slenger meg også på med et spm her.

http://shop.zerocarbonworld.org/charging-stations/t2-32a-1p-charging-station-tethered.html

Kan jeg bestille en slik ladestasjon fra england, og koble den opp hjemme, eller er det noe som ikke vil klaffe eller være godkjent da? Finnes det billigere tilsvarende produkter andre steder? (Syntes denne så billig ut, og praktisk at den har fast kabel.

De sender ikke til Norge. Eller utlandet generelt tror jeg...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jahnarne

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 25. september 2013, klokken 14:09
De sender ikke til Norge. Eller utlandet generelt tror jeg...
Jeg har vært i kontakt med ZeroCarbonWorld og de er interessert til å shippe/selge til Norge. Er også mulighet for gruppekjøp om noen vil ta kommunikasjonen og ansvar for det. De trekker også fra britisk mva om man kan ta det "via" et norsk firma - dvs. har et norsk MVA-nummer.

fredag

Sitat fra: jahnarne på onsdag 25. september 2013, klokken 14:23
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 25. september 2013, klokken 14:09
De sender ikke til Norge. Eller utlandet generelt tror jeg...
Jeg har vært i kontakt med ZeroCarbonWorld og de er interessert til å shippe/selge til Norge. Er også mulighet for gruppekjøp om noen vil ta kommunikasjonen og ansvar for det. De trekker også fra britisk mva om man kan ta det "via" et norsk firma - dvs. har et norsk MVA-nummer.

Siden vi er utenfor EU trenger de ikke MVA-nummer for å droppe britisk VAT, uansett om salget er til privatperson eller bedrift. Vi må betale norsk MVA på dette uansett ved mottak. De blander sikkert sammen reglene med salg til EU-land.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Li-Ion

#24
Hadde akkurat elektrikker på besøk i dag, og nå er 32A 1-fas på plass i garasjen.

Ble også en fornuftig pris på det hele: 4.000,- inkl. alt.

32A (c32) Jordfeilautomat ble montert i sikringsskapet, og trekking av 15 meter 2x6 kabel ut i garasjen. De måtte bore igjenom mur i sokkeletasjen, men dette gikk smertefritt. Invendig kabling ble lagt i kanal (se bilder) og utvendig kabling ble lagt under panel på yttervegg og bort til garasjen. Dette synes jeg var en grei løsning og vi sparte gravearbeid. I garasjen ble det satt opp (forhåpentligvis riktig) støpsel for laderen til Tesla´n :)

Fortsatt lenge igjen til desember...
Be afraid...

Li-Ion

#25
Flere bilder...
Be afraid...

eclipse

Nok en ladetråd......, infoen dere spør etter finnes i massevis av tråder.

Etter noen uker med TMS vil jeg si at flesteparten klarer seg med 230V 16 A kurs til lading hjemme, hvis du har det i garasjen så råder jeg dere til å motta bilen og se hvordan det går, det er ikke nødvendig å stresse seg opp angående dette. Dere vil finne ut at det holder.

En viktig hensikt med el-bil er jo å få en rimeligere drift, hvis en skal bruke 10-20.000 på unødvendig el-opplegg i garasjen så skal en kjøre mange mil før en har tatt igjen dieselutgiftene til den gamle bilen.

Jeg har aldri ladet bilen med mer enn 230V 13A og bilen har vært fulladet hver eneste morgen. At batteriet på TMS er stort er en fordel heller enn en ulempe, da kan du bruke tiden (for bilen står mest i ro) til å lade helt opp. Det er kun hvis du kjører +300km og kommer hjem og så skal du ut på ny langtur etter noen timer at du har behov for "hurtiglading" hjemme.

Men hvis du har 400 16A 3fas i garasjen så ville jeg satt opp plugg for dette da det er ideelt i forhold til skjevbelasning, men for ladetiden så betyr det ikke så mye om bilen er ferdig ladet midt om natten eller til morgenen.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

mgarm

eclipse:
Så flott. Har egentlig ikke angst, men en 10A 1 fase sikring er litt lite så noe må jeg gjøre. Hva trengs for 16A 1 fase. Kan den benytte vanlig stikkontakt eller må det installeres egen kontakt? Selvsagt må sikringen byttes :-)

Lille Lance

Sitat fra: Elektriske_Jan på onsdag 25. september 2013, klokken 14:46
Hadde akkurat elektrikker på besøk i dag, og nå er 32A 1-fas på plass i garasjen.

Ble også en fornuftig pris på det hele: 4.000,- inkl. alt.

32A (c32) Jordfeilautomat ble montert i sikringsskapet, og trekking av 15 meter 2x6 kabel ut i garasjen. De måtte bore igjenom mur i sokkeletasjen, men dette gikk smertefritt. Invendig kabling ble lagt i kanal (se bilder) og utvendig kabling ble lagt under panel på yttervegg og bort til garasjen. Dette synes jeg var en grei løsning og vi sparte gravearbeid. I garasjen ble det satt opp (forhåpentligvis riktig) støpsel for laderen til Tesla´n :)

Fortsatt lenge igjen til desember...

Flott informasjon. Så 6 kvadrat kabel er faktisk nok? Bra! trodde kanskje man måte opp i 10 kvadrat. Lurer på om jeg ska legge en 3-leder + jord, så ligger kabelen der i tilfelle det senere blir mulighet for 3-fas / 230V lading. Eller det det helt usannsynlig at det blir en mulighet? ....
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Li-Ion

Sitat fra: Lille Lance på torsdag 03. oktober 2013, klokken 09:54
Sitat fra: Elektriske_Jan på onsdag 25. september 2013, klokken 14:46
Hadde akkurat elektrikker på besøk i dag, og nå er 32A 1-fas på plass i garasjen.

Ble også en fornuftig pris på det hele: 4.000,- inkl. alt.

32A (c32) Jordfeilautomat ble montert i sikringsskapet, og trekking av 15 meter 2x6 kabel ut i garasjen. De måtte bore igjenom mur i sokkeletasjen, men dette gikk smertefritt. Invendig kabling ble lagt i kanal (se bilder) og utvendig kabling ble lagt under panel på yttervegg og bort til garasjen. Dette synes jeg var en grei løsning og vi sparte gravearbeid. I garasjen ble det satt opp (forhåpentligvis riktig) støpsel for laderen til Tesla´n :)

Fortsatt lenge igjen til desember...

Flott informasjon. Så 6 kvadrat kabel er faktisk nok? Bra! trodde kanskje man måte opp i 10 kvadrat. Lurer på om jeg ska legge en 3-leder + jord, så ligger kabelen der i tilfelle det senere blir mulighet for 3-fas / 230V lading. Eller det det helt usannsynlig at det blir en mulighet? ....
Ja, 6 kvadrat holder. Jeg valgte 1-fas (2 ledere + jord) 32A da jeg mener dette holder lenge. Kan lade i 7,4kWh og fra tomt batteri til 90% på ca. 10 timer... Alltid "full tank" om morgenen - er bra nok for meg ;)

Er usikker på det med mulighet for 3 FAS med 220V, kan ikke nok om dette dessverre...
Be afraid...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA