Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SUDDEN DEATH

Startet av frskby, mandag 30. september 2013, klokken 12:06

« forrige - neste »

frskby

Får ikke min TMS før i nov, men tenker å få alt på plass snart slik at det er klart.
Har satt meg inn i det meste unntatt lading, dette synes jeg rett og slett er vanskelig og skjønner flere er i samme båt her...

Kan noen bistå hva jeg trenger for å lade raskest mulig i min garasje med en ikke helt uspiselig pris.
Garasjen ligger forøvrig som en del av huset.

Håper bildene av sikringsskapet kan si dere noe om hva jeg kan få:

Sikringsskap:


Hovedsikring:


Måler:


På forhånd takk.
Tesla Model X 90D 2016-
Tesla Model S P85 2013-2016

glaserud

Hvor langt planlegger du å kjøre hver dag? Regn ut hvor mye strøm du da trenger => svaret. :)
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Nuvolari

Sitat fra: frskby på søndag 22. september 2013, klokken 20:58
Får ikke min TMS før i nov, men tenker å få alt på plass snart slik at det er klart.
Har satt meg inn i det meste unntatt lading, dette synes jeg rett og slett er vanskelig og skjønner flere er i samme båt her...

Kan noen bistå hva jeg trenger for å lade raskest mulig i min garasje med en ikke helt uspiselig pris.
Garasjen ligger forøvrig som en del av huset.

Håper bildene av sikringsskapet kan si dere noe om hva jeg kan få:

Sikringsskap:


Hovedsikring:


Måler:


På forhånd takk.

Du skal legge opp en 32A 1fas kurs.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Jærbuen

3 fase 16A, 400V. Da får du maks ladehastighet, ikke så mye høyere inst.kost.
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Nuvolari

Sitat fra: Jærbuen på søndag 22. september 2013, klokken 21:14
3 fase 16A, 400V. Da får du maks ladehastighet, ikke så mye høyere inst.kost.

Hvis han hadde hatt TN nett ja.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Tarpoon

Jeg har fått et anbud på NOK 10.000 for et 16A 400V 3-fase, strukket i eksisterende rør til garasjen.
Venter også på et nytt anbud til uka.
Da får jeg ladefart på 50 km/t. For mitt bruk er det mer enn nok.
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

Jærbuen

Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

kjølholdt

Du skal gjøre som de fleste andre av oss har gjort, 230 volt 32amper 1 fas. Det betyr at du lader fra tomt til fullt batteri på ca12 timer.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

frskby

Sitat fra: kjølholdt på søndag 22. september 2013, klokken 21:52
Du skal gjøre som de fleste andre av oss har gjort, 230 volt 32amper 1 fas. Det betyr at du lader fra tomt til fullt batteri på ca12 timer.

Tusen takk for mange svar. Dette er altså det beste jeg kan få uten større "inngrep"?
Noen som kan estimere installasjonskost på dette?
Tesla Model X 90D 2016-
Tesla Model S P85 2013-2016


mgarm

Trenger litt hjelp jeg også.

Jeg har 230V 3 fase utstyr inn til huset.
Har en hovedsikring på 32A som det står 400V på.
Har en 16A sikring til platetopp som det står 400V på. Tipper det er 3 fase (mener å huske at jeg måtte ha det).
Har en 32A sikring til varmepumpe (som er eneste varmekilde). Den tror jeg er 1 fase.

Hva kan jeg legge opp til Teslaen i Garasjen for å få kortest mulig ladetid.
I dag er det en 10A 1 fase med ledninger som er dimensjonert (kvadrat) for 16A 1 fase.

Kjører ikke så veldig langt på uke dagene, men det blir noen helger med 220KM kjøring t/r hytta uten lademuligheter, men garasje.


Griffel

#11
Sitat fra: mgarm på tirsdag 24. september 2013, klokken 12:20
Trenger litt hjelp jeg også.

Jeg har 230V 3 fase utstyr inn til huset.
Har en hovedsikring på 32A som det står 400V på.
Har en 16A sikring til platetopp som det står 400V på. Tipper det er 3 fase (mener å huske at jeg måtte ha det).
Har en 32A sikring til varmepumpe (som er eneste varmekilde). Den tror jeg er 1 fase.

Hva kan jeg legge opp til Teslaen i Garasjen for å få kortest mulig ladetid.
I dag er det en 10A 1 fase med ledninger som er dimensjonert (kvadrat) for 16A 1 fase.

Kjører ikke så veldig langt på uke dagene, men det blir noen helger med 220KM kjøring t/r hytta uten lademuligheter, men garasje.
Siden du har 230V trefaeutstyr er det et 230V IT system du har i huset. Sikringene er merket med hva de tåler og kan brukes opp til 400V og da selvfølgelig også for 230V.
Med den kjøringen du har klarer du deg fint med en 16A 1 fase kurs til garasjen. Skal du ha mer blir dette en mye større investering.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jorkus

Sitat fra: frskby på søndag 22. september 2013, klokken 21:55
Sitat fra: kjølholdt på søndag 22. september 2013, klokken 21:52
Du skal gjøre som de fleste andre av oss har gjort, 230 volt 32amper 1 fas. Det betyr at du lader fra tomt til fullt batteri på ca12 timer.

Tusen takk for mange svar. Dette er altså det beste jeg kan få uten større "inngrep"?
Noen som kan estimere installasjonskost på dette?

Matriell: 10m kabel 6-kvadrat, 32 A sikring 1fase, blå industristikk  sum ca 1000 kr hos elektroimportøren. så kommer arbeid i tillegg. Hvis Elektriker skaffer samme matriell, sikkert ca 5000 for dette  :)
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

mgarm

Jeg får tak EL matriell selv fra Onninen så det går greit.
Er det ikke bedre med en 16A 3 fase sikring?

PS. Jeg har ikke greie på strøm.....

blue85

Jeg har 32amp 3 fas. Det er sånn at denne kan brukes, eller? Leste en gang et sted at bilen går på en fase, men er dette noe som må kobles slik, eller finner bilen ut av dette selv? Trenger jeg noe mer enn det berømte blå adapteret?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA