Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SUDDEN DEATH

Startet av jkirkebo, mandag 30. september 2013, klokken 09:39

« forrige - neste »

Griffel

#30
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. september 2013, klokken 10:30
Sitat fra: eledille på tirsdag 24. september 2013, klokken 10:03
Hvis du vet spenning fase-N så vet du automatisk spenning fase-fase. Den er nødvendigvis roten av tre større. Du trenger selvfølgelig ikke å måle noe som helst for å finne ut det.

Niks, fordi L1 og L2 kan godt være samme fase i bilens lader, om den er bygget opp slik jeg tror. Om UMC, fra et 32A stikk, kobler L1 til N i bilen og L2 til L1+L2 i bilen vil laderen se 230V fra L1 til N og 230V fra L2 til N. Men mellom L1 og L2 er det 0V.
Hva som vises er selvfølgelig bare et valg Tesla har gjordt. All informasjon de trenger er tilgjenglig i ladesystemet.
At jeg og de fleste andre som har vokst opp i et IT land ville valgt Linjespenning er klart. Men har en vokst opp i et TN land er det mer hipp som happ hva som er logisk (antagelig ville Tyskere og Britter valg forskjellig. For de som har vokst opp i et splittfaseland (USA, feilaktig også kalt tofase) er det antagelig mest logisk å velge fasespenning som trolig er enklest for flertallet.

Altså kun et valg utfra det designeren synes er best og greiest for de fleste.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

Sitat fra: Griffel på tirsdag 24. september 2013, klokken 12:38
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. september 2013, klokken 10:30
Sitat fra: eledille på tirsdag 24. september 2013, klokken 10:03
Hvis du vet spenning fase-N så vet du automatisk spenning fase-fase. Den er nødvendigvis roten av tre større. Du trenger selvfølgelig ikke å måle noe som helst for å finne ut det.

Niks, fordi L1 og L2 kan godt være samme fase i bilens lader, om den er bygget opp slik jeg tror. Om UMC, fra et 32A stikk, kobler L1 til N i bilen og L2 til L1+L2 i bilen vil laderen se 230V fra L1 til N og 230V fra L2 til N. Men mellom L1 og L2 er det 0V.
Hva som vises er selvfølgelig bare et valg Tesla har gjordt. All informasjon de trenger er tilgjenglig i ladesystemet.
At jeg og de fleste andre som har vokst opp i et IT land ville valgt Linjespenning er klart. Men har en vokst opp i et TN land er det mer hipp som happ hva som er logisk (antagelig ville Tyskere og Britter valg forskjellig. For de som har vokst opp i et splittfaseland (USA, feilaktig også kalt tofase) er det antagelig mest logisk å velge fasespenning som trolig er enklest for flertallet.

I EU brukes linjespenning for trefase. Hvis det er 230 V mellom fasene skal det merkes med "230 V" i blått, 400 V merkes "400 V" i rødt.

Jeg er helt sikker på at Tesla har valgt å rapportere fasespenning fordi de trodde det var enklest, men dette dreier seg om EU-modellen, og da må de holde seg til det som er standard i EU. Altså 400 V og rødt for det som en amerikaner ville ha skrevet som 230/400 wye og 230 V og blått for det som amerikaneren ville kalt 230 V delta.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

Sitat fra: eledille på tirsdag 24. september 2013, klokken 12:27
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. september 2013, klokken 09:55
Det vil også gi en enklere konstruksjon mhp. likerettingen. Hver "dellader" har da kun sin egen enfase likeretter beregnet for 230V. Det er bare for bilen å koble N felles for laderne og L1 til lader 1, L2 til lader 2 og L3 til lader 3. Dermed støttes enkelt lading på enfase opp til 48A (bare å koble sammen L1,L2 og L3) samt trefase med N-leder. Rett og slett en enkel konstruksjon som gir mening. Med dobbeltlader er det bare å parallellkoble Lader 1A med 1B, 2A med 2B osv.

Dette er en løsning som er enkel å klaske sammen på null komma null, men det er også en komplisert, tung og kostbar konstruksjon i forhold til en skikkelig trefaselader som likeretter de tre fasene samtidig.
Dessuten har de jo utgangskretsen som er tilpasset batteriene og BMS i den eksisterende USA 10 kW laderen, Hvorfor da lage noe mik. med 3 st. 4 kW ladere? (Når de uansett trenger en tilpasning fra sitt splittfase system til trefase i form av en ny innganskrets).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: eledille på tirsdag 24. september 2013, klokken 12:49
I EU brukes linjespenning for trefase. Hvis det er 230 V mellom fasene skal det merkes med "230 V" i blått, 400 V merkes "400 V" i rødt.

Jeg er helt sikker på at Tesla har valgt å rapportere fasespenning fordi de trodde det var enklest, men dette dreier seg om EU-modellen, og da må de holde seg til det som er standard i EU.
Jeg vill selvfølgelig bruk linjespnningen uten å tenke meg om, om jeg hadde designet dette.
Når en ser at de har gjort det anderledes er det ikke direkte galt det heller, men et valg som noen synes er greit og andre ikke.
(og streng tatt når det står 3 16A 230V er vel kanskje det vell så logisk for mange uten el. bakgrunn)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

Sitat fra: Griffel på tirsdag 24. september 2013, klokken 13:15
Jeg vill selvfølgelig bruk linjespnningen uten å tenke meg om, om jeg hadde designet dette.
Nettopp.
SitatNår en ser at de har gjort det anderledes er det ikke direkte galt det heller, men et valg som noen synes er greit og andre ikke.
(og streng tatt når det står 3 16A 230V er vel kanskje det vell så logisk for mange uten el. bakgrunn)

Ikke enig. Alle som har vært borti trefase vet at de røde pluggene er 400 V, og å da rapportere "3 230 V" er forvirrende. De som ikke har satt seg inn i det er bare forvirret uansett, men det kan umulig hjelpe på forvirringen å rapportere noe annet enn det man kan lese seg til - Type 2 er 400 V. Røde plugger er 400 V. Skapet skal være merket 400 V.

Da må man jo nettopp ha el-bakgrunn eller lese en hel masse for å finne ut hvordan og hvorfor 230 V kanskje kan betraktes som riktig likevel.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

joern100

Mer ladeblues i dag...
I følge uppladdning.nu er det lading på Charlottenberg Thon Shopping og en 400V på Statoil rett over veien. Ikke for TMS ;-( Den på Statoil finnes ikke, og de på senteret er som i Oslo Kommune. Ikke plass til UMC...
Men det ble vin fra Systemet!

Solgt Tesla S60

Cirion

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. september 2013, klokken 10:35
Det kan også være en forklaring til at blå adapter tar lengre tid å få enn den røde.
Er det noen som har fått den røde enda?
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA