Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SUDDEN DEATH

Startet av jkirkebo, mandag 30. september 2013, klokken 09:39

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: P85_Norway på tirsdag 24. september 2013, klokken 00:02
Var innom Strømmen Storsenter og fikk testet Type 2 kabelen fra Salto.
Kun 1 av stolpene hadde "stor" kabel, de andre kun 16A. (og denne var ikke merket på noen måte)
Jeg har ifølge mine papirer ikke fått installert dobbeltlader ennå. Ladet 100 km i timen.

Da har du alikevel allerede dobbeltlader. Min lader bare 50km/t fra slike stolper.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

#16
Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. september 2013, klokken 22:10
Kan det være slik at 32A enfase kun virker via UMC og ikke via fast ladeboks om man har enkeltlader? Enkeltladeren tror jeg består av 3 stk. 16A ladere. UMCen splitter kanskje opp 32A enfase til 2x16A, dvs. bruker 3 pinner i Type 2 pluggen (N, L1 og L2), der to av de tre 16A laderne i enkeltladeren bruker  hhn. N+L1 og N+L2.

Hmm, jeg har tenkt litt videre på dette. Om det faktisk er slik at hver lader består av tre 16A ladere med separate likerettere så bør det være mulig å lage en adapter for å lade med trefase fra 230V blå 4-pins 32A kontakt. Adapteren må da gå fra slik kontakt til rød adapter. Det må kobles slik, fra blå til rød:

L1 til N
L2 til L1 og L2
L3 til L3

L1 på blå kontakt vil da se alle lastene så vi får ikke ut 3x16A. Dette blir vektorsummering igjen, som jeg ikke helt har 100% taket på. Men det burde gå an å få ut mer enn 2x16A siden lastene ikke er i fase? Sånn kjapt kan jeg tenke meg at det burde være mulig å trekke ca. 3x12A fra en slik kontakt (3*10,66 ville gått om lastene var i fase, med 120 grader på siste last kommer man litt høyere).

Ikke det at 8,3kW er så mye mer enn 7,4 men det hadde vært morsomt å testet om det virker.

3x63A blå ville da glatt kunne levert oss 11kW via UMC, men slike kontakter er rimelig sjeldne.

En annen mulighet er å bruke to schuko-kontakter i en ladestolpe for å fore rød adapter med 2x16A. Altså 7,4kW lading fra en dobbel stolpe. Men det krever en boks med releer og logikk for å fungere trygt. Boksen må finne de to fasene som er like og koble disse sammen på N i rød adapter. De to andre fasene må kobles til L1 og L2. Skjevlast og jordfeil blir ikke noe problem om laderne er bygd slik, men spørsmålet er om de takler tofase med rød adapter.

Edit: Etter å ha tenkt igjennom det mer har jeg kommet til den konklusjonen at å bruke 2xschuko ikke vil gå. Så lenge en av fasene er koblet sammen etter jordfeilautomatene har vi ikke kontroll på hvor strømmen fordeler seg og jordfeilbrytene vil høyst sannsynlig slå ut. Der det ikke finnes jordfeilvern eller kursene har felles jordfeilvern vil det sannsynligvis virke, men alle stolpene har vel jordfeilautomater antar jeg.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eledille

Mikroskopisk småpirk til Tesla: På type 2 burde de vise spenningen mellom fasene, ikke mellom fase og N. Det skulle dermed stått at spenningen var 400 V. Å vise 231 V når det lades fra type 2 er bare forvirrende.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

jkirkebo

Sitat fra: eledille på tirsdag 24. september 2013, klokken 09:11
Mikroskopisk småpirk til Tesla: På type 2 burde de vise spenningen mellom fasene, ikke mellom fase og N. Det skulle dermed stått at spenningen var 400 V. Å vise 231 V når det lades fra type 2 er bare forvirrende.

All den tid det er fase-N spenningen som laderne faktisk benytter synes jeg ikke det.  Det står jo faktisk et (3) foran når det er 3-fase. Vil du da regne ut ladeeffekten er det spenning ganger strøm (som begge står der) ganget med 3. Om det er 400V spenningen som oppgis må man fram med kvadratrotregning for å finne effekten.

Jeg tror hele systemet er bygget opp sånn at bilen ikke vet fase-fase spenning engang. Den ser kun fase-N for hver av de tre delene i laderen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. september 2013, klokken 01:01
Hmm, jeg har tenkt litt videre på dette. Om det faktisk er slik at hver lader består av tre 16A ladere med separate likerettere
Nå er det vel liten grunn til å tro at det er slik.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

#20
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. september 2013, klokken 09:15

All den tid det er fase-N spenningen som laderne faktisk benytter synes jeg ikke det.  Det står jo faktisk et (3) foran når det er 3-fase. Vil du da regne ut ladeeffekten er det spenning ganger strøm (som begge står der) ganget med 3. Om det er 400V spenningen som oppgis må man fram med kvadratrotregning for å finne effekten.

Jeg tror hele systemet er bygget opp sånn at bilen ikke vet fase-fase spenning engang. Den ser kun fase-N for hver av de tre delene i laderen.

Spiller jo ingen rolle hvordan Tesla har valgt å koble. Trefasespenning oppgis som fase-fase. Å blande inn 230 V når det dreier seg om 400 V trefase er forvirrende, selv om det finnes 230 V inni der.

Kvadratroten av 3 er en konstant og ikke veldig vanskelig å huske, og om vi trenger å vite effekten så burde Tesla regne den ut for oss uansett.

Om laderen kun ser en av fasene er ikke det noe problem heller, den vet tydeligvis når den får trefase og når den får enfase, så da er det bare å multiplisere spenningen mellom fase og N med roten av tre før man viser frem tallet i displayet. Det blir nødvendigvis like korrekt som å måle fase-fase.

Hva skulle de skrive om de bestemmer seg for å støtte 230 V trefase, da? 133 V?
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på tirsdag 24. september 2013, klokken 09:38
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. september 2013, klokken 01:01
Hmm, jeg har tenkt litt videre på dette. Om det faktisk er slik at hver lader består av tre 16A ladere med separate likerettere
Nå er det vel liten grunn til å tro at det er slik.

Nja, jeg synes det er flere indikasjoner på det. F.eks det faktum at en kun fikk ladet med 16A fra en 32A enfase-boks uten dobbeltlader. Eller at bilen oppgir fase-N spenning for trefase 400V.

Det vil også gi en enklere konstruksjon mhp. likerettingen. Hver "dellader" har da kun sin egen enfase likeretter beregnet for 230V. Det er bare for bilen å koble N felles for laderne og L1 til lader 1, L2 til lader 2 og L3 til lader 3. Dermed støttes enkelt lading på enfase opp til 48A (bare å koble sammen L1,L2 og L3) samt trefase med N-leder. Rett og slett en enkel konstruksjon som gir mening. Med dobbeltlader er det bare å parallellkoble Lader 1A med 1B, 2A med 2B osv.

Eneste ulempen blir da muligheten til å lade fra 32A enfase uten dobbeltlader. Det går men krever tilpasset utstyr før bilen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#22
Sitat fra: eledille på tirsdag 24. september 2013, klokken 09:11
Mikroskopisk småpirk til Tesla: På type 2 burde de vise spenningen mellom fasene, ikke mellom fase og N. Det skulle dermed stått at spenningen var 400 V. Å vise 231 V når det lades fra type 2 er bare forvirrende.
Kanskje forvirrende for noen, for andre er det kanskje enklere å tenke at en ved f.16A lader 3 ganger så raskt fra  en 400V trefas. Altså at det for mange er enklere å forstå at effekt er: "fasespenning ganger strøm ganger 3"
enn "linjespenning ganger strøm ganger kvadratroten av 3".
Tre (3) er jo et greit rundt tall mens kvadratroten av tre (3) er 1,7320508.......

(1,73 er greit nok for alle praktiske formål, men det er enklere å gange med 3)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: eledille på tirsdag 24. september 2013, klokken 09:50
Spiller jo ingen rolle hvordan Tesla har valgt å koble. Trefasespenning oppgis som fase-fase. Å blande inn 230 V når det dreier seg om 400 V trefase er forvirrende, selv om det finnes 230 V inni der.

Jo, det spiller en rolle hvordan de har koblet. Om bilen faktisk ikke vet fase-fase spenningen må det i så fall installeres fordyrende elektronikk for å måle denne. Om laderne er koblet slik jeg tror har altå ikke bilen begrep om spenningen mellom L1 og L2 i laderen overholdet. Den kan være 400V eller den kan være 0V, selv om fase-N er 230V.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eledille

#24
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. september 2013, klokken 09:58

Jo, det spiller en rolle hvordan de har koblet. Om bilen faktisk ikke vet fase-fase spenningen må det i så fall installeres fordyrende elektronikk for å måle denne. Om laderne er koblet slik jeg tror har altå ikke bilen begrep om spenningen mellom L1 og L2 i laderen overholdet. Den kan være 400V eller den kan være 0V, selv om fase-N er 230V.

Hvis du vet spenning fase-N så vet du automatisk spenning fase-fase. Den er nødvendigvis roten av tre større. Du trenger selvfølgelig ikke å måle noe som helst for å finne ut det.

Dette forutsetter at bilen vet når den får trefase, men det vet vi jo at den gjør.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. september 2013, klokken 09:55
Sitat fra: Griffel på tirsdag 24. september 2013, klokken 09:38
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. september 2013, klokken 01:01
Hmm, jeg har tenkt litt videre på dette. Om det faktisk er slik at hver lader består av tre 16A ladere med separate likerettere
Nå er det vel liten grunn til å tro at det er slik.

Nja, jeg synes det er flere indikasjoner på det. F.eks det faktum at en kun fikk ladet med 16A fra en 32A enfase-boks uten dobbeltlader.

Det vil også gi en enklere konstruksjon mhp. likerettingen.
Dette stemmer vel ikke USA laderen er vel et apparat for enkeltlader og to for dobbelt lader. Skulle de viderført dette ville EU laderen bestå av 3 apparater for enkel lader og dobbeltladeren ville bestå av 6 apparater som skulle dele belastningen mellom seg. Det er ingen enkel konstruksjon. Mer naturlig er en redesign av inngangskretsen på laderen (noen ekstra transistorer), og beholde utgangskretsen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

#26
Griffel: Det er bilens oppgave å gjøre de beregningene som trengs for å opplyse sjåføren om ladeeffekt. Det burde ikke være nødvendig å drive med hoderegning.

Hvis Ola Dunk ser teksten "400 V" i rødt på skapet, og ser en rød trefasekontakt på veggen, forventer han ikke da å finne "400 V" på displayet i bilen også, tror du? Det tror jeg.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

jkirkebo

Sitat fra: eledille på tirsdag 24. september 2013, klokken 10:03
Hvis du vet spenning fase-N så vet du automatisk spenning fase-fase. Den er nødvendigvis roten av tre større. Du trenger selvfølgelig ikke å måle noe som helst for å finne ut det.

Niks, fordi L1 og L2 kan godt være samme fase i bilens lader, om den er bygget opp slik jeg tror. Om UMC, fra et 32A stikk, kobler L1 til N i bilen og L2 til L1+L2 i bilen vil laderen se 230V fra L1 til N og 230V fra L2 til N. Men mellom L1 og L2 er det 0V.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

#28
Sitat fra: Griffel på tirsdag 24. september 2013, klokken 10:13
Dette stemmer vel ikke USA laderen er vel et apparat for enkeltlader og to for dobbelt lader. Skulle de viderført dette ville EU laderen bestå av 3 apparater for enkel lader og dobbeltladeren ville bestå av 6 apparater som skulle dele belastningen mellom seg. Det er ingen enkel konstruksjon. Mer naturlig er en redesign av inngangskretsen på laderen (noen ekstra transistorer), og beholde utgangskretsen.

Tja, det er da bare snakk om 3 stk. 16A ladere i samme kabinett. Ingen spesielt avansert konstruksjon det. Noen avansert lastfordeling er det heller ikke snakk om sånn sett. Er det spenning på L1 trer underlader 1 i aksjon. Er det spenning på L2 trer nr. 2 i aksjon osv. Signaliseres det <16A fra pilotsignalet begrenses strømmen i laderne. Signaliseres det >16A kobles dobbeltladeren inn og hver underlader begrenses til halvparten av pilotsignalet.

Dermed kan man koble slik man vil foran laderne. Har man f.eks 45A enfase tilgjengelig kan full kapasitet utnyttes ved å spre denne på L1,L2 og L3 samt signalisere 15A via pilotsignalet.

Det kan også være en forklaring til at blå adapter tar lengre tid å få enn den røde. Den røde er antageligvis 1-1 inn i UMCen mens på den blå kan det være slik at L2 skal kobles til to kontakter i UMC-pluggen, dermed må være interne sammenkoblinger i adapteren.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eledille

#29
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. september 2013, klokken 10:30
Niks, fordi L1 og L2 kan godt være samme fase i bilens lader, om den er bygget opp slik jeg tror. Om UMC, fra et 32A stikk, kobler L1 til N i bilen og L2 til L1+L2 i bilen vil laderen se 230V fra L1 til N og 230V fra L2 til N. Men mellom L1 og L2 er det 0V.

Bilen forteller jo på displayet at den får trefase, og så rapporterer den 230 V. Hvis bilen kan måle 230 V og den kan se at den får trefase, så begriper jeg ikke hvorfor den ikke skulle kunne rapportere korrekt spenning, som er 400 V. Den rapporterer jo ikke 0 volt, så hva er problemet?

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. september 2013, klokken 09:55
Det vil også gi en enklere konstruksjon mhp. likerettingen. Hver "dellader" har da kun sin egen enfase likeretter beregnet for 230V. Det er bare for bilen å koble N felles for laderne og L1 til lader 1, L2 til lader 2 og L3 til lader 3. Dermed støttes enkelt lading på enfase opp til 48A (bare å koble sammen L1,L2 og L3) samt trefase med N-leder. Rett og slett en enkel konstruksjon som gir mening. Med dobbeltlader er det bare å parallellkoble Lader 1A med 1B, 2A med 2B osv.

Dette er en løsning som er enkel å klaske sammen på null komma null, men det er også en komplisert, tung og kostbar konstruksjon i forhold til en skikkelig trefaselader som likeretter de tre fasene samtidig.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA