Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SUDDEN DEATH

Startet av jkirkebo, mandag 30. september 2013, klokken 09:39

« forrige - neste »

jkirkebo

Jeg har litt trøbbel med ladelogistikken for tiden :/

Parkerte bilen i Moss i går kveld, skulle stå der i 14-15 timer. Hadde 73km på måler (Typical Range, ~400 er fullt), regnet med å få den ladet til 90% i løpet av den tiden. Men nei da, i morges sto det 124km på måleren og ladestolpens sikring hadde gått :( Har hatt problem med denne stolpen på Leafen før, men trodde det var pga. 16A ladekabel. 13A hjalp tydeligvis ikke så jeg får melde feil på denne.

73km er jo nok til å komme hjem, men planen var ikke å bli hjemme lenge. Etter 7-8 timer skulle jeg kjøre til Kongsvinger (160km) på jobb, parkere og lade der i 9 timer for så å kjøre til Lillehammer (155km) og lade der. 70km rest etter turen hjem + 7 timer på 13A er ikke på langt nær nok til å kjøre til Kongsvinger med margin og 9 timer der er for lite til å kjøre til Lillehammer om jeg ankommer med tomt batteri.

Så da ble redningen Fortums ladestolper på Inspiria. 11kW monner litt, 4 ganger så raskt som 13A. Og jammen sto det en Model S til der og skulle lade:) Han manglet Type 2 kabelen og hadde bare UMC + en lang 1,5mm2 skjøteledning som ikke ville virke. Fikset ladingen hans ved å snu schuko-støpselet i pluggen 180 grader (den feilen er fikset på min bil etter at de byttet laderen) og tok en liten prat ang. 2,5mm2 skjøteledning og hvor man skaffer Type 2 kabel. Er nok ikke alle som er på forumet nei ;)

3 timer og en pose smågodt senere hadde jeg 229km på måleren samt ørten innlegg på E24 under beltet (http://e24.no/bil/biltester/bilen-versjon-2-0/21612041), kjekt med iPad :)

Så takk til Fortum for de 8 22kW stolpene. Bra tiltak!
Ikke takk til Tesla for manglende blå adapter (som hadde gitt meg nok lading hjemme) og manglende dobbeltlader (som hadde kuttet ladetiden på Inspiria til halvparten).

I natt blir det treglading på Kongsvinger (8 motorvarmeruttak med 16A sikring, håper den holder da) og i morgen hurtiglading for første gang.

Vedlagt bilde fra lading på Inspiria. Grått var det ihvertfall...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sofus

Sitat fra: jkirkebo på søndag 22. september 2013, klokken 14:10
Så takk til Fortum for de 8 22kW stolpene. Bra tiltak!

Veldig bra satsing av Fortum ja! Håper det dukker opp mange 22kW stolper rundt omkring etterhvert  :)

Sikkert dumt spørsmål, men er en client mot Nobil-databasen integrert i Tesla navigasjonen? Hadde vært supert om den kunne vise alle 11 eller 22kW med status som viser om de er ledig eller opptatt.

Model S

Dr.Ling

Et halvt år inn i Model S-eierskapet tipper jeg at jeg vil ha brukt like mye tid på lade-knoting som jeg i.l.a 18 år har brukt på å fylle bensin. Men om jeg minnes på hva en full bensintank koster tror jeg at jeg fortsatt vil frydes over å slippe unna bensinstasjoner.
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

eledille

Takk for fortellingen.

Jeg vil så utrolig gjerne ha mer fart på utbyggingen av type 2 ladeplasser, 11, 22 og 43 kW. Som denne historien viser er de en veldig viktig backup, og et essensielt tillegg til superladerne.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Terhar

Hentet bil 21.9, alt tilnærmet perfekt så langt.
Prøvde lader på Inspiria Sarpsborg i går kveld (Type 2 kabel).
Det meste skar seg, etter 6-7 minutter ble ladingen avbrutt. Sikringen til ladestolpen gikk slik at jeg hverken fikk åpnet ladeporten eller, etter å ha lirket denne opp, fikk ut koblingen på ladestolpen eller i bilen. Etter ca 2 timer og 5-6 telefoner med Fortum kom det en meget hyggelig kar fra Fortum (egentlig økonom, men hadde nok litt greie på elektrisitet også). Han demonterte bokstavelig talt hele stolpen og fikk utløst koblingen til ladestolpen. Fremdeles satt den fast i bilen, men etter å ha låst og deretter åpnet bil slapp denne også.
Takk til Haugen.

Den som intet våger, intet vinner, så jeg gjorde et nytt forsøk idag. Brukte en annen ladestolpe :),
åpnet ladeboksen med sms-melding, koblet til og voila!, alt fungerte perfekt.
Avsluttet med ny sms, koblet først fra koblingen i ladeboksen, koblingen i bilen satt fast, men løsnet etter å ha stengt og deretter åpnet igjen.
Mulig jeg skulle ha avsluttet ladingen i bilen først.

Ladingen gikk fort: 100km/hr, det betyr vel at jeg har fått dobbeltlader
Nissan Leaf fra mars 12
Model S P85 fra sept. 13, innbytte hos Tesla til fordel for
Model X 100D hentet 19.6.17
Model 3 LR 18.2.19

Spinner

Sitat fra: Terhar på mandag 23. september 2013, klokken 16:35Avsluttet med ny sms, koblet først fra koblingen i ladeboksen, koblingen i bilen satt fast, men løsnet etter å ha stengt og deretter åpnet igjen.
Dette er feil rekkefølge! Alltid koble fra bilen først, så i ladeboksen.

jkirkebo

Sitat fra: Terhar på mandag 23. september 2013, klokken 16:35
Det meste skar seg, etter 6-7 minutter ble ladingen avbrutt. Sikringen til ladestolpen gikk slik at jeg hverken fikk åpnet ladeporten eller, etter å ha lirket denne opp, fikk ut koblingen på ladestolpen eller i bilen. Etter ca 2 timer og 5-6 telefoner med Fortum kom det en meget hyggelig kar fra Fortum (egentlig økonom, men hadde nok litt greie på elektrisitet også). Han demonterte bokstavelig talt hele stolpen og fikk utløst koblingen til ladestolpen. Fremdeles satt den fast i bilen, men etter å ha låst og deretter åpnet bil slapp denne også.

Usj. Dette er en teknisk meget dårlig løsning. Det er ingen grunn til å ha Type 2 kontakten bak et låsbart lokk. Den burde stått tilgjengelig med kun et fjærbelastet lite lokk foran slik jeg har sett på andre stolper. Tilgang kan styres ved at strømmen ikke settes på uten å bruke SMS eller RFID, dette kan kommuniseres via skjerm eller lys. Låsing av ladekabel i stolpe bør kun skje når stolpen har blitt "aktivisert" og bør være fjærbelastet slik at låsingen opphører om strømmen blir borte av en eller annen grunn.

Kabelen i bilen får du alltid løsnet ved å velge "charge port" på controls-skjermen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Terhar

SitatKabelen i bilen får du alltid løsnet ved å velge "charge port" på controls-skjermen./quote]

Fungerte ikke i dette tilfellet. Prøvde å løse ut ladekabelen til bilen flere ganger fra skjermen.

Mens jeg satt og ventet på hjelp uten at det foregikk lading, hørte jeg med jevne mellomrom en svak dur fra ladeporten som om det foregikk en slags kommunikasjon i kabelen.
Nissan Leaf fra mars 12
Model S P85 fra sept. 13, innbytte hos Tesla til fordel for
Model X 100D hentet 19.6.17
Model 3 LR 18.2.19

Rabies

Tok en harrytur på lørdag og stoppet et kvarters tid på Inspiria for å teste laderen der og type 2 kabelen jeg har kjøpt fra Salto. Fungerte utmerket og ladet med ca 60 km/t, har ikke dobbeltlader.
Citroen Berlingo 1998 LifePo4 (solgt 2014)
Rocky Mountain Slayer SXC m/Bafang BBS02 750W og 14S9P 20Ah Sony V3 18650
Tesla Model S Grå 85 kwh 2013 (Solgt 2015)
Nissan Leaf Tekna Grå 2014
Tesla Model S Sort 85 kwh 2015
Zero DSR 2016

joern100

Litt ladeblues her også...
Har S60 uten dobbeltlader og 230 V 32A Saltoboks hjemme med trefas type 2 Mennekes kabel. Får bare 16 A lading selv om bilen viser 32 A tilgjengelig.

Utrolig bra service fra Sønnico og Salto. Salto kom på dagen med egen Tesla og dobbeltlader, men samme kabel. Han hadde dobbeltlader så han fikk ladet ved 32A. Sønnico er fortsatt på saken. Fått tips her om å bytte til annen type 2 kabel...

Oppdatering kommer
Solgt Tesla S60

jkirkebo

Sitat fra: joern100 på mandag 23. september 2013, klokken 20:21
Litt ladeblues her også...
Har S60 uten dobbeltlader og 230 V 32A Saltoboks hjemme med trefas type 2 Mennekes kabel. Får bare 16 A lading selv om bilen viser 32 A tilgjengelig.

Utrolig bra service fra Sønnico og Salto. Salto kom på dagen med egen Tesla og dobbeltlader, men samme kabel. Han hadde dobbeltlader så han fikk ladet ved 32A. Sønnico er fortsatt på saken. Fått tips her om å bytte til annen type 2 kabel...

Hmm, jeg har en tanke rundt dette.

Kan det være slik at 32A enfase kun virker via UMC og ikke via fast ladeboks om man har enkeltlader? Enkeltladeren tror jeg består av 3 stk. 16A ladere. UMCen splitter kanskje opp 32A enfase til 2x16A, dvs. bruker 3 pinner i Type 2 pluggen (N, L1 og L2), der to av de tre 16A laderne i enkeltladeren bruker  hhn. N+L1 og N+L2.

Kobler man da til en fast ladeboks med 1x32A vil man få 32A tilgjengelig på N+L1, og ingenting på L2. Dermed får man bare 1x16A?

Som sagt, bare en teori, men det kan være en mulig forklaring. Tesla har jo også bedt oss om å sette opp blå kontakt om vi skal ha 1x32A. Mulig at HPWCen også fikser dette i så fall?

Uansett, fortsatt glad for at jeg bestilte dobbeltlader :) (selv om jeg ikke har fått den)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

I følge Saltos hjemmeside skal den spesialtilpassede boksen for 1fas 230V fikse dette.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

#12
Sitat fra: Griffel på mandag 23. september 2013, klokken 22:16
I følge Saltos hjemmeside skal den spesialtilpassede boksen for 1fas 230V fikse dette.

Ok, hvis de spesialtilpasser den så vil det vel virke. Men hva da med offentlige ladestolper på 1x32A...

Synd ingen har fått blå adapter ennå. Det kan jo tenkes at det da står (2) 16A i skjermen istedenfor 32A. Det står jo (3) 16A når man lader med 11kW.

Men i så fall bør også enfase 48A gå med enkeltlader og enfase 96A gå med dobbeltlader...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Oreo

Sitat fra: Terhar på mandag 23. september 2013, klokken 16:35
Brukte en annen ladestolpe :),
åpnet ladeboksen med sms-melding, koblet til og voila!, alt fungerte perfekt.
Avsluttet med ny sms, koblet først fra koblingen i ladeboksen, koblingen i bilen satt fast, men løsnet etter å ha stengt og deretter åpnet igjen.
Mulig jeg skulle ha avsluttet ladingen i bilen først.

Ladingen gikk fort: 100km/hr, det betyr vel at jeg har fått dobbeltlader
Ingen RFID brikke behov ved SMS med andre ord??
Jeg skulle prøve EV Power sin type2 på Orkanger. Sendte SMS og displayet spurte om RFID brikke, noe jeg ikke hadde.
I følge EV power har de ennå ikke fått testet denne stasjonen på Tesla og hadde ikke noen beskrivelse/veiledning.
Kabelen min satt også fast i bilen, men låste bilen for så og låse opp igjen. Da slapp den. Ingen lading, men jeg hadde ikke behov for det denne gangen, ville bare teste type2 kabelen min.

EV Power kunne forøvrig opplyse om at de ville sette opp type2 kontakter på ladestasjonen på Lade, samt en på Tiller.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

P85_Norway

Var innom Strømmen Storsenter og fikk testet Type 2 kabelen fra Salto.
Kun 1 av stolpene hadde "stor" kabel, de andre kun 16A. (og denne var ikke merket på noen måte)
Jeg har ifølge mine papirer ikke fått installert dobbeltlader ennå. Ladet 100 km i timen.

Nederste bilde er lading hjemme 13A  :)
Tesla M3 Performance

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA