Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer luftfjæring

Startet av Hall, søndag 29. september 2013, klokken 23:53

« forrige - neste »

Hall

Da har jeg vært stolt eier av en Leaf noen dager, og lurer på om jeg skal våge meg på en "langtur" neste helg. Jeg skal fra Kolsås til Tønsberg - en avstand på 95 km iflg Google Maps. Det bør jo absolutt være overkommelig uten å lade bilen underveis. Men lading må jo til for å komme meg tilbake. Jeg antar jeg trenger 4-5 timer med lading på 10A ladestolpe og jeg har sett at det er noen av disse i Tønsberg. Spørsmålet er bare om jeg kan ta sjansen på at minst én av disse er ledig? (Jeg vil tilbringe 6-7 timer i Tønsberg.) Og det er vel kanskje også makstid på disse ladepunktene? Ellers ser jeg at Tønsberg også har en hurtigladestasjon (Gravdals Auto). Hva kreves for å benytte denne?

Jeg forsøkte meg for øvrig på Nissans egen ruteplanlegger. Den foreslo ekstra lading både på vei ned til Tønsberg og på vei tilbake igjen (i tillegg til lading i Tønsberg). Dette er vel strengt tatt ikke nødvendig?

TB

#1
Tips: http://www.jurassictest.ch/GR/
Tar omsyn til stigning, og bakker. Denne meinar det skal gå greit uten lading, men det krev at farten er nærmere 90 enn 100. Du vil jo ha litt varme også...

Når det gjeld ladestasjoner er http://www.ladestasjoner.no/ eit godt tips.
Tekst på "Gravdahls Auto Hurtigladestasjon, Tønsberg" er:
Sitat
Står utendørs i et skur, rett ved innkjøringen.
Priser pr 23.8.13:
Enkeltlading Visa eller Mastercard: kr 44 for 15 minutter
Abonnement: Nei

Det er smart og ha ein plan A (t.d. normalading), og ha hurtiglading som plan B.
Storgata 1 har to plasser (i følge www.ladestasjoner.no), uten makstid eller betaling. Ulempen er at det ofte er opptatt på slike plasser.

P-hus Ollebukta 3 krev eige kort, så det blir kostbart om du ikkje regelmessig er i Tønsberg.

Basbergveien 117, Elbil-Shop, Tønsberg, mulig du må ha avtale der, står mobil nr på www.ladestasjoner.no
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA