Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: SUDDEN DEATH

Startet av Elmo, søndag 29. september 2013, klokken 19:49

« forrige - neste »

mits

Hei. N
oen nybegynner spørsmål her :)
hvordan finner man ut om en celle er reversert?  Måler spenning og ser at + og minus er omvendt?

Hvordan kan man få reversert den tilbake? eller er den defekt?

Elmo

Virker som du tror at et batteri en en celle? Ett SAFT NiCd batteri (ofte kallt en blokk) består av 5 celler.
Så hvis en celle er reversert har blokken lavere spenning. Den reverserer tilbake når den lades, men er i praksis defekt fordi den oftest vil reversere igjen ved lav ladeprosent (SOC).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Du må last teste batteriet, koble på batteriovervåkning og se hvor mange Ahr du får ut før en av batteriets 95 celler slutter å levere spenning. Idet dette skjer vil en av de 19 blokkene falle ca 1V I forhold til de andre blokkene.

På dette tidspunktet bør lasten avbrytes, da resten av cellene fremdeles leverer strøm, som må gå gjennom også den cellen som ikke lenger har noe strøm å levere. Dermed lades den med høy strøm i feil rettning.

Tenk det en battericelle satt i serie med en strømforsyning og en last. + på battericellen går til minus på strømforsyningen, og + på strømforsyningen går til lasten og tilbake til cellens minus pol. Til å begynne med vil cellen og strømforsyningen levere hver sin volt til lasten som ser 2 volt. Når cellen etter en stund er tom faller spenningen på den mot 0, og lasten ser kun spenningen fra strømforsyningen som pumper + mot cellens minus pol gjennom lasten, og har minus tilkjoblet cellens + pol. Reversladimng er nå et faktum.

Nye biler med litium batteri har batteriovervåkning på cellenivå og stopper bilen før dette inntreffer. Eldre biler med NiCd har ikke dette og Think spesielt drar batterispenningen så langt ned at cellereversering vil inntreffe før bilen stopper.     
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

mits

#3
Hei. tusen takk for kjempebra svar.
jeg har tett ut batteriene og skal skaffe overvåking. så tengte jeg og lade hver enkelt blokk og last teste den, for og finne ut tilstanden på den enkelte .
er dette lurt?

elektrolux

Du må gjerne lade hver enkelt blokk og så teste den, men etter mange års arbeid med nettopp slik testing har jeg nå kommet fram til en mer effektiv måte:

- Lad opp hele pakken samlet. Hopp over helt klart dårlig blokker som f.eks eksploderte blokker. Når en av blokkene er oppi 8V reduseres strømmen til 10A i 3,5t. Dette kan du også la bilen gjøre for deg ved en enkel full opplading. ;) 

- La varmeapparatet stå på full fyring i 2 timer. Det betyr 60 Ahr ut av pakken din

- Fortsett med varmeappasratet til svake blokker kolapser. Blokker som kolapser i løpet av den neste halve timen er uansett dårlige. Alle blokkene med lik høy spenning etter dette er OK.

- Sett inn gode blokker med tilsvarende ladetilstand og gjennta prosessen, eller sett bilen sammen.

På en slik måte er det mulig å fikse et defekt batteri på 3 skift. 

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

pm_dawn

Se till att blocken har en elektrolytnivå som är Ok först innan du börjar att ladda för mycket.
Vad som är Ok och hur man skall göra för att fylla på finns säkert någonstans här på forumet eller i Wikin.
Jag kan tipsa om en Laddare som är mycket bra vid tester av dessa Saft-Block.
iCharger 4010i-duo den klara att testa två block åt gången med upp till 40A per block.
Den är mycket användbar även för andra Batterikemier.
Den är helt klart värd pengarna.

Mvh
/Per

mits

Tusen takk Elektrolux. jeg skal bestille Robometer også. har tatt ut hele bateripakken av bilen no. så får montert ledning mellom bateri 9 og 10. samtidig.

elektrolux

Det anbefales originalt lednings sett til Robometeret. Koster 300 kr + moms og inkluderer foruten flatkabel med koblinger også 200 mA picosikringer på sensledningene.

Dermed blir monteringen enda tryggere.  ;)

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

mits

jeg gjorde akurat som du sa Elektrolux. ladet den helt opp. satte så på varmeapperatet i to timer. og fulgte så med nedover til 90 volt. da sank spenningen veldig fort. nedover.
tok så ut pakken igjen og satte på en motstand og målte spenningen på hver blokk mens det sto motstand på.. det viste seg at de nye batteriene som ble satt inn i 2011. var den som ikke fungerte. når jeg satte på en motstand på ca 3A datt spenningen på disse to til 0,45V   mens alle de andre hadde en spenning på 6,15 v. og ett på 5,9 V
det som er underlig er at de nye blokkene er helt tomme? noen forklaring?
burde ikke de nyeste egentlig vere de beste av dem?  de er datostemplet. 02.04.11  og merket med tusj 02.10.11. så det indikerer vel at dem ble satt inn 02.10.11?

mits

en annen litt merkelig ting jeg lurer på?

på den ene batteripakken jeg har står det Nr 72. de batteriene er stemplet i 2004.  den bilen er fra 2001.

den andre pakken er Nr 243. og batteriene er stemplet 2001?
og er en re import fra 2006.
ikke logisk?

elektrolux

#10
Sitat fra: mits på fredag 25. oktober 2013, klokken 00:27
det som er underlig er at de nye blokkene er helt tomme? noen forklaring?
burde ikke de nyeste egentlig vere de beste av dem?  de er datostemplet. 02.04.11  og merket med tusj 02.10.11. så det indikerer vel at dem ble satt inn 02.10.11?

Dette er nokså typisk for reparasjon utført av Ford. De monterer inn helt nye blokker uten hensyn til at disse har lavere kapasitet enn pakken forøvrig, og uten å montere celleovervåkning.

Dermed vil disse blokkene få bank hver gang bilen kjøres ned i lav ladetilstand og får raskt store skader.

Hadde bilens BMS vært programert bedre kunne dette fungert, men slik det nå en gang er satt opp må enten minst 5-7 blokker byttes mot nye på en gang, og/eller batteriovervåkning som gir beskjed til fører om reversering monteres for å sikre at en slik reparasjon vil fungere.

Sansynligvis er den ene blokken som viser 5,9V også defekt, men du må vurdere å forsøke å kjøre med denne  opp mot ulempen med å måtte ta kassen ned igjen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

mits

jeg byttet ut alle som viste avik. og satte inn blokker så lik, de gamle som mulig. det er et år forskjell på alderen, men man tager hva man haver.  tenkte og levere 9 blokker med håp, til deg. drar til Stavanger med bil igjen på mandag og tar med alle blokkene jag har. (svake )  og henter Robometreret om det er klart.

er på Forus,  onsdag-fredag.

elektrolux

Er dessverre utenlands til 3 november.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

mits

Oky. Elektrolux. jeg kommer innom når jeg er i land igjen da. om 14 dager.

elektrolux

Da tar jeg det som en bestilling og gjør klar delene. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA