Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SUDDEN DEATH

Startet av Lokführer, søndag 29. september 2013, klokken 19:26

« forrige - neste »

BE

Sitat fra: tho på torsdag 26. september 2013, klokken 13:27
Sitat fra: BE på torsdag 26. september 2013, klokken 11:46
Det er ingen som er interessert i å undersøke noe som er en selvfølge.

Høyere effekt i et kjøretøy vil medføre større sannsynlighet for uhell. Dette gjelder for alt av kjøretøy, hvor kanskje det eneste unntaket er fly som styrter med for lav hastighet.

Dette er en feilslutning av dimensjoner. Bare fordi du tror/mener det sånn betyr ikke at det faktisk er slik. Noe mer bombastisk påstand skal en lete lenge etter.

http://www.nizkor.org/features/fallacies/begging-the-question.html

Jeg er glad for at GRS er litt mer forsiktig her :). For å være helt ærlig tror jeg også det er sammenheng mellom motoreffekt og ulykker men jeg tror sammenhengen er rimelig svak i forhold til andre forhold som f.eks. alder, personlighetstype, utdannelse, osv.
Selvfølgelig er det mange ting som spiller inn på hvor stor sannsynligheten er for å havne i en ulykke.

Poenget er at mer effekt i kjøretøyet helt garantert medfører større sannsynlighet for uhell.

Man skal ikke tenke seg om veldig lenge før man har ramset opp en haug med situasjoner hvor kraftig akselerasjon og stor hastighet medfører ulykker, men man går ganske fort tom for saklige argumenter på det motsatte.

Så oppfordringen til alle Teslaeiere som nå får seg ny, flott og sprek bil, blir at dere for deres egen og medtrafikanters ve og vel, kjør ansvarlig! Hendelser i trafikken inntreffer raskt, og enda raskere enn vanlig i en Tesla  ;)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

el-fanboy

Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Cato76

:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

FThorsen

Jeg håper de får en form for "Valet Mode" som kan fåes på noen biler/chipper i dag. Da kan du chippe ned effekt på bilen samt sette maks hastighet. Hvis man kunne lagt inn noen profiler på dette som man kunne aktivert via appen hadde det vært genialt. F.eks. låne bort bilen til hu mor eller lillebror, så er det greit med maks 90 km/t og f.eks. 200 hk. For parkering på Gardermoen, etc kanskje enda mindre.
Elon har snakket om en Winter mode. Jeg håper man kan velge om man her vil justere ned effekten eller ei, men å hatt noe som het "Hill Climb" eller noe tilsvarende hvor differensialen ble låst og luftfjærer løftet seg maks hadde vært genialt!
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

Stellar

Sitat fra: BE på torsdag 26. september 2013, klokken 13:50
Sitat fra: tho på torsdag 26. september 2013, klokken 13:27
Sitat fra: BE på torsdag 26. september 2013, klokken 11:46
Det er ingen som er interessert i å undersøke noe som er en selvfølge.

Høyere effekt i et kjøretøy vil medføre større sannsynlighet for uhell. Dette gjelder for alt av kjøretøy, hvor kanskje det eneste unntaket er fly som styrter med for lav hastighet.

Dette er en feilslutning av dimensjoner. Bare fordi du tror/mener det sånn betyr ikke at det faktisk er slik. Noe mer bombastisk påstand skal en lete lenge etter.

http://www.nizkor.org/features/fallacies/begging-the-question.html

Jeg er glad for at GRS er litt mer forsiktig her :). For å være helt ærlig tror jeg også det er sammenheng mellom motoreffekt og ulykker men jeg tror sammenhengen er rimelig svak i forhold til andre forhold som f.eks. alder, personlighetstype, utdannelse, osv.
Selvfølgelig er det mange ting som spiller inn på hvor stor sannsynligheten er for å havne i en ulykke.

Poenget er at mer effekt i kjøretøyet helt garantert medfører større sannsynlighet for uhell.

Man skal ikke tenke seg om veldig lenge før man har ramset opp en haug med situasjoner hvor kraftig akselerasjon og stor hastighet medfører ulykker, men man går ganske fort tom for saklige argumenter på det motsatte.

Så oppfordringen til alle Teslaeiere som nå får seg ny, flott og sprek bil, blir at dere for deres egen og medtrafikanters ve og vel, kjør ansvarlig! Hendelser i trafikken inntreffer raskt, og enda raskere enn vanlig i en Tesla  ;)
Ja, du sier det jo ganske fint selv, kraftig akselerasjon og høy fart medfører ulykker. Det er forskjell på dette og høy motoreffekt. Jeg kan fint kjøre Teslaen med helt samme kjøremønster som min Yaris, sannsynligheten for en ulykke da, er vel like stor?
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

BE

Sitat fra: Stellar på torsdag 26. september 2013, klokken 15:18

Ja, du sier det jo ganske fint selv, kraftig akselerasjon og høy fart medfører ulykker. Det er forskjell på dette og høy motoreffekt. Jeg kan fint kjøre Teslaen med helt samme kjøremønster som min Yaris, sannsynligheten for en ulykke da, er vel like stor?

Dersom du var eneste eier av en bil med høy effekt, ville det da selvsagt aldri skjedd noe. Problemet er bare det at det ikke bare er personer som kjører ansvarlig som setter seg bak rattet på en biler med høye ytelser, og da ender det gjerne ikke så veldig bra.

Det er nesten komisk at så mange sitter med skylapper og ikke kan se det store bildet.

Tror dere virkelig at dersom du setter en 18-åring bak rattet på en Tesla, at det er samme sannsynlighet for at han kjører av veien med denne som med en Yaris 1.0? Kan det være at det er større sannsynlighet for at det går galt? Er det virkelig så vanskelig å se at det er større SANNSYNLIGHET for at det går galt i en bil med masse effekt?
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Stellar

Sitat fra: BE på torsdag 26. september 2013, klokken 15:37
Sitat fra: Stellar på torsdag 26. september 2013, klokken 15:18

Ja, du sier det jo ganske fint selv, kraftig akselerasjon og høy fart medfører ulykker. Det er forskjell på dette og høy motoreffekt. Jeg kan fint kjøre Teslaen med helt samme kjøremønster som min Yaris, sannsynligheten for en ulykke da, er vel like stor?

Dersom du var eneste eier av en bil med høy effekt, ville det da selvsagt aldri skjedd noe. Problemet er bare det at det ikke bare er personer som kjører ansvarlig som setter seg bak rattet på en biler med høye ytelser, og da ender det gjerne ikke så veldig bra.

Det er nesten komisk at så mange sitter med skylapper og ikke kan se det store bildet.

Tror dere virkelig at dersom du setter en 18-åring bak rattet på en Tesla, at det er samme sannsynlighet for at han kjører av veien med denne som med en Yaris 1.0? Kan det være at det er større sannsynlighet for at det går galt? Er det virkelig så vanskelig å se at det er større SANNSYNLIGHET for at det går galt i en bil med masse effekt?
Jeg kan være enig i at det er sannsynlig, men som du og påpeker er det som regel sjåføren det hviler på. Forresten, Yaris 1.3 8)
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

GRS

#157
 :) @BE: Tror ikke vi kommer noe vei her inne med å argumentere uten å dokumentere. Dette er ikke så selvsagt for Tesla-eiere. Har egentlig ikke opplevd lignende andre steder i motormiljøet. Der er det stort sett aksept for at en bil, båt elle mc med mye effekt iforhold til vekt er et farlig redskap som krever både forkunnskaper, respekt og gradvis trening i å utnytte kreftene. De som driter i dette finner man ofte i en grøftekant, eller enda verre, i fronten på en annen bil. Det var nok en udokumentert påstand......

Her er nærmest tonen at alt som ikke er i denne klassen, effektmessig, er undermotorisert. Rare greier. Når en vanlig bilist i storbil fikk behov for 4-500 hk gikk meg hus forbi. Er vel bare å innse at dette er bortkastet energi, så får vi heller se hvordan det går etter et års tid. Da kommer fasiten/statisikkene.

Et interessant spørsmål er: Om prisene var differensiert, feks 50 000 pr 100hk fra 250 og oppover. Hvor hadde du stoppet? Hva er en fornuftig/riktig effekt til ditt bruk og behov? Er det kun fordi det ikke koster noe mer, og man ikke har noe valg din bil har denne ytelsen?
TM3P sort/sort

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA