Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SUDDEN DEATH

Startet av Lokführer, søndag 29. september 2013, klokken 19:26

« forrige - neste »

Amper

#60
her nærmer vi oss rekord i Off topic..  :o godt laumb er opptatt med gliset sitt..

det jeg leser mellom linjene her er at det er 2 hovedgruper her

A)  de som kjøper TMS elbil pga. lang rekkevidde

og

B) og de som kjøper TMS fordi du får mye effekt & bil for penga.. og batteri & drivstoff betyr mindre.

Mange av den siste gruppen ville ikke kjøpt bilen hvis den hadde nærmest normal effekt.. (tipper det gjelder de fleste med P og P+ utgaver) og de bruker effekten hver dag.. jeg blir også en av de.. det betyr ikke at det er grisekjøring eller utsetter andre for fare.. effekten brukes bare der den passer inn, så enkelt er det. 200 hk per tonn er jeg godt vant med, og det har aldri vært for mye.   

Folk er bekymret for vinter kjøring og 400 hk.. men dette blir ikke et problem. Bilen har antispinn og er lettere å kontrollere enn enn fossilbil med gear. Og gir du for mye pedal stopper det seg selv på millisekunder og før du selv oppdager at bilen begynner å spinne.. slik er antispinn laget (ref. min tidligere biler)

Problemstillingen som er mer aktuell er å lære bilen å kjenne på glatten. Når du får sleng fordi du har for stor fart (som ikke har noe med effekt å gjøre) i sving. En stor og tung bil er langsom i reaksjonene (og sklir lenge). Og det er greit at folk prøver ut bilens egenskaper og grenser på et lukket område.. Det er dumt å oppdage dette i trafikk med mulig ulykke som utfall.. 
P85D :o)

tho

#61
Sitat fra: GRS på tirsdag 24. september 2013, klokken 23:03

Du kan jo sjekke forsikring på Cayenne Turbo vs diesel, M5 vs 540, Cooper vs Cooper S osv. Hvis jeg har feil vil jeg anta beløpene er de samme. Tror jeg har rett, og det samme bør (og kommer) til å gjelde Tesla S når statistikkene kommer. Høy effekt fører til mer ulykker og dermed høyere forsikring. Regner med forsikringsselskapene ikke differensierer for å ha noe å gjøre på....

Disse har selvfølgelig helt lik pris? Å du snakker om tull?

Men frembringer du offisiell statistikk som sier høyere effekt = høyere ulykkesfrekvens skal jeg være mer tilbøyelig for å godta ditt synspunkt. Men jeg tror saken er mye mer nyansert enn du vil ha det til.

Personlig tror jeg for eksempel om en bil har ESP eller ikke har mer å si på ulykkesfrekvensen enn 200hk fra eller til. Ikke at jeg har noe statistikk på dette jeg heller.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

BE

Mer effekt resulterer i høyere ulykkesfrekvens, det er et faktum.

Noen ser det som sin plikt å kverulere på alt, de kan prøve å overtale sitt forsikringsselskap om noe annet, men det er fullstendig bortkastet tid.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

VigdisA

Med fare for å komme "on topic" igjen - noen som har hatt trøbbel med bilen på Lysaker isted? Hørte trafikkmelding på radio


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

HABEL

Sitat fra: VigdisA på onsdag 25. september 2013, klokken 08:29
Med fare for å komme "on topic" igjen - noen som har hatt trøbbel med bilen på Lysaker isted? Hørte trafikkmelding på radio

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Hva sa de på radio? Og hvilken kanal?
Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

daggad

Sitat fra: hybridslaven på tirsdag 24. september 2013, klokken 19:39

First things first. 90 % av bilene som selges i Norge er undermotoriserte. Det er vel bare danskene i Europa som slår oss i kampen om de mest undermotoriserte bilene. Hva gjelder behov så kan vel de fleste "overleve" med en billig koreansk bil, Kia har jo f.eks. 7 års garanti. Men dette handler om mye mer enn det. Det handler om frihet til å velge. Det handler om kjøreglede. Og for min del handler det om å ha krefter og kjøreegenskaper å gå på. Jeg kjører ikke idiot, har kjørt mange motorsterke biler før og jeg er en voksen og fornuftig sjåfør. Det tror jeg også de fleste andre som har 600-700 tusen å bruke på bil er. Med slike summer kan man jo allerede kjøpe en gammel storhet av en fossilbil med mye krefter, ikke mye sikrere de.

Kjører stolt min P85+ videre uten at jeg representerer noen umiddelbar fare for verken meg selv eller medtrafikanter.

Jeg fatter ikke hvordan du tenker. Ok, om alle som kjørte TMS var middelaldrene menn/kvinner med lavest mulig ulykkesfrekvens så ville det kunne virke preventivt på ulykkesstatistikkene tross kreftene den har.
Men disse bilene er jo som en krukke honning for en bisverm på unge førerer i 20-30års alderen. Og med økonomien i Norge i dag er det masser av disse som kan kjøpe en slik bil.
Å tro at en bil som gjør 0-100 er like eller mindre farlig å kjøre i trafikken enn en som gjør samme øvelse på 12-14 sekunder, er å ønske seg sannheter.
Forsikringsselskapene putter ikke fingeren i været. De regner seg frem til premiene etter statistikker. Og på de statistikkene er det de raskeste bilene som topper, så enkelt er det. ;)
Så når vi skal ha et avgiftsystem for biler (nå bare fossilbiler) så er det slett ikke urimelig at disse får høyest avgift da de er farligst OG MINST MILJØVENNLIGE...husk utgangspunktet på hvorfor elbiler slipper billigere unna.. 8)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Balrog

Denne tråden er blitt den mest absurde siden UP-Olsen dominerte nyhetene. "it's not the fart that kills, it's the smell".

Det som virkelig drar opp ulykkestallene er menn i alderen 18-25.

At TMS akselerer raskt kan jeg ikke se skal være dokumentert som grunn til høyere ulykkesrisiko. Nesten samtlige biler som leveres her til lands leverer hastigheter opp mot 160-200++ km/t, dvs det samme som Tesla som ikke har særlig høy toppfart.

Det er ikke akselerasjon som tar livet av så mange mc-førere hvert år.

De av dere som ikke vil ha 300-420 HK i bilen står fritt til å bytte med min Leaf. Den bør tilfredstille angsten for rask akselerasjon og høy fart. Jeg betaler mellomlegg.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

VigdisA

Sitat fra: HABEL på onsdag 25. september 2013, klokken 08:51
Sitat fra: VigdisA på onsdag 25. september 2013, klokken 08:29
Med fare for å komme "on topic" igjen - noen som har hatt trøbbel med bilen på Lysaker isted? Hørte trafikkmelding på radio

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Hva sa de på radio? Og hvilken kanal?
På Radio Norge, men fikk ikke hørt det hele - var sånn rundt kl 07:30 meldingen kom
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

eledille

Det er ikke de raskeste bilene som har høyest premie, det er de modellene som tiltrekker seg farlige sjåfører som har høy premie. Dette er "tøffe" biler som f.eks Impreza WRX og alle GTI-variantene. MS er jo en direktørbil i forhold, du kjøper ikke MS for å råne med den.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

RuneW

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

eledille

Hæ - det mangler jo både motorbrøl, turbo-boff og eksosstank. Helt ubrukelig til formålet.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

daggad

Balrog: Jeg kunne gjerne tenkt meg en Tesla S, absolutt. Til tross for at jeg er 46 år så må jeg si det er aksen som er mest spennende på denne bilen.
Men hva som er absurd med å påpeke at høy ytelse vil gi høyere forsikring, samt at fossilbiler med høy ytelse skattlegges hardt delvis på grunn av det samme, men mest pga høye utslipp skjønner jeg ikke.. ::)
Men nå må statistikkene få tid til å sette seg med TMS. La oss håpe ingen skader selv eller andre og at bilen havner langt langt nede.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

GRS

#72
Noen av de farligste sjåførene i dag er menn i alderen 40+ med dårlig tid, god råd og stor tro på seg selv. Hovedmålgruppa for Tesla?

Når tråden starter med en S som har kjørt inn i en annen bil så er ikke denne diskusjonen OT etter min mening. De som ikke forstår (eller ignorerer) faremomentet med den EKSTREME effekten i disse bilene, er trolig de farligste sjåførene. Har ikke forskning som underbygger dette heller, men likevel:

Høy effekt + manglende forståelse + høy selvtillit = FARE i mitt hode. ;) Det gjelder bil, mc eller båt.

Jeg har kjørt mye, både på vei og på bane. Med høyt og med normalt/tilstrekkelig effektuttak. Uansett kjøretøy; Kjøreegenskaper og effekt påvirker holdning og kjørestil i veldig stor grad. Enhver bilinteressert person vil endre kjørestil i en M3 iforhold til i en 320. Finnes man ikke bilinteressert skjønner man ikke poenget med M3en, og har da heller ikke behov for den......

Å si at 90% av bilene som selges i Norge er undermotoriserte er jo direkte feil. Undermotorisert i forhold til hva? I forhold til Tesla S? Helt klart. Men ikke i forhold til fartsgrenser eller veistandard iallefall..... ;) Det er noen større biler som jeg kan være enig i er undermotorisert av avgiftshensyn. Men jeg tror ikke de som velger de ville vært raketter i andre biler heller.....
TM3P sort/sort

Cowboystrekk

Få kan vell være uenige i at hovedpoenget med å gå for P kontra vanlig er at man kan akse og kjøre fortere (noen har påpekt småting som ting ift interiør etc, men tror ikke det er hovedgrunnen til flertallet). Ingen "trenger" performance...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

laumb

Ser det er litt sutring om Off-Topic her.
Jeg synes det er relevant å diskutere videre ut over å ha 3 innlegg om at det har vært en ulykke.

Så får dere heller lage en egen tråd der dere kan være On-Topic på informasjon, artikler, bilder og linker til ulykker.

Men, prøv å ikke skli mot "Elbilen i Samfunnet". Ulykke, Model S, risiko osv passer fint inn.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA