Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SUDDEN DEATH

Startet av Lokführer, søndag 29. september 2013, klokken 19:26

« forrige - neste »

daggad

Kraftige bensin/dieselbiler er langt mindre miljøvennlige. Derfor er de høyt avgiftsbelagte i Norge.
Det samme gjelder på langt nær i samme grad for elbiler. Derfor åpnet plutselig dette Teslavinduet seg. Men det er nok langt ifra hva de hadde tenkt seg, men hvordan kan de klage ?  8)
Skulle det vise seg at TMS vil stå for betydelig høyere ulykkesfrekvens enn andre elbiler så vil det nok skje noe etterhvert. Først på forsikring så mulige avgifter.
Leafen min koster kr 2700,- årlig med full kasko men koster jo under halvparten av en TMS. Så 6-8000,- virker logisk og ikke mye for en racerbil.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Cowboystrekk

Ser ut som det jeg nevnte i forrige post faktisk holder på å skje: Skulle sjekke forsikringspris hos frende og det er faktisk ikke mulig å tegne forsikring på performance på nett, S60 og S85 derimot er det fritt fram med, selv om prisene er i høyste laget. Det synes jeg egentlig er bra, vil som småbarnsfar som holder fartsgrensa, men liker en og annen kjapp aks, ha gratis drivstoff og parkering nært jobb, billig feriemaskin og fin barnehagefrakter, helst ikke bli sammenligna med enkelte (merk at jeg ikke tror de fleste er sånn) som må ha over 400 hk og kjøre idiot og dermed ødelegge for både ryktet til bilen og forsikringspremien til oss vanlige.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Stellar

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. september 2013, klokken 10:00
Sitat fra: Amper på tirsdag 24. september 2013, klokken 09:55
Tesla velger stor bil og høy effekt nettopp for å kunne forsvare en høy pris..  jeg tror du kan skyte en lang pil etter mange av teslakundene med enn 200 hk lav effekt på bilen..

Hvis vi derimot skulle få hk-avgift på elbiler (noe som ville vært idiotisk) så er det superenkelt for Tesla å levere "Norges-biler" der effekten er strupet til f.eks 150kW.

Men de vil koste den samme i produksjon så foreløpig gir det ingen mening.

I vognkortet oppgis effekt på 69KW/94HK, regner uansett med at dersom det skulle bli en HK avgift må de ta utgangspunkt i kjøretøyopplysningene som er registrert på bilen. Mao mindre avgift enn f.eks en Fiesta 1.6TDCi  8)
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

Oreo

Sitat fra: hybridslaven på tirsdag 24. september 2013, klokken 10:43
Sitat fra: GRS på tirsdag 24. september 2013, klokken 09:27
Jeg må si jeg er litt overrasket over at Tesla valgte å levere bilene med effekt i den klassen den har. Jeg synes selvsagt det er helt fantastisk å oppleve det, og ble mektig imponert. Men det ville vært utenkelig at feks BMW KUN leverte M5 i 5-serien..... Mer moderat effekt i "folkebilene", gjerne +/- 200 hk hadde vært mer "riktig". Det er jo en kjennsgjerning at hornene i panna vokser i takt med antall hk. ;) Rekkevidden går jo også ned om man har problemer med selvkontrollen, og det har man jo...... :)

For de langt fleste ville mindre effekt vært mer enn tilstrekkelig, og sjansen for å se mange Tesla S i ulykker ville blitt kraftig redusert. Venter med spenning på vinteren....

Dette er norgestankegang. Se på modellene BMW/MB/Audi har i USA. De selger ikke strikkmotorer overhodet. Takk og pris for at Tesla kun finnes med skikkelig motorisering.
Amen.
Dette er særnorske tvangstanker som vi er blitt "hjernevasket" med i to generasjoner. Det som er synd er at vi har veier som mange plasser er tilpasset 60km/t. Jeg klarer helt fint å kjøre rolig og avbalansert i min P+. De som ikke greier dette burde ikke hatt lappen. Faktisk så gjør jeg et nummer av å opptre høflig i trafikken og slippe fram andre. Så gasser jeg på i påkjøringsramper og når jeg er alene på veien.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

GRS

#49
Dette er tull. Jeg snakker ikke om undermotoriserte versjoner, men "normalt" motoriserte. Ingen må fortelle meg at det er behov for effekter som tilsvarer relativt ekstreme sportsbiler. Man KAN kjøre rolig uansett effekt, men det sier seg selv at antall ulykker øker med effekten det her er snakk om. Hvis Tesla-eiere mener alle som er fornøyd med 0-100 på 8-9 sekunder istedet for 4-5 er hjernevasket, og at over 400 hk er en "fornuftig" og helt riktig motorisering i en familiebil blir jeg litt overasket, men jeg blir ikke overasket om det står Teslaer i annenhver snøskavvel til vinteren. Man skal faktisk være en relativt dreven sjåfør for å takle denne effekten på glatt underlag, og ikke minst skal man ha en god porsjon selvkontroll.

Med folkebil mente jeg ikke bil i golf-klassen, men en bil rettet mot vanlige familiefolk som ellers kjører greit motoriserte A6 eller tilsvarende fra andre merker. Alle BMW, Audi eller Merce-kunder i andre land kjører ikke rundt med M, S eller AMG på vognene sine. ;)
TM3P sort/sort

Cowboystrekk

Sitat fra: GRS på tirsdag 24. september 2013, klokken 19:01
Dette er tull. Jeg snakker ikke om undermotoriserte versjoner, men "normalt" motoriserte. Ingen må fortelle meg at det er behov for effekter som tilsvarer relativt ekstreme sportsbiler. Man KAN kjøre rolig uansett effekt, men det sier seg selv at antall ulykker øker med effekten det her er snakk om. Hvis Tesla-eiere mener alle som er fornøyd med 0-100 på 8-9 sekunder istedet for 4-5 er hjernevasket, og at over 400 hk er en "fornuftig" og helt riktig motorisering i en familiebil blir jeg litt overasket, men jeg blir ikke overasket om det står Teslaer i annenhver snøskavvel til vinteren. Man skal faktisk være en relativt dreven sjåfør for å takle denne effekten på glatt underlag, og ikke minst skal man ha en god porsjon selvkontroll.

Med folkebil mente jeg ikke bil i golf-klassen, men en bil rettet mot vanlige familiefolk som ellers kjører greit motoriserte A6 eller tilsvarende fra andre merker. Alle BMW, Audi eller Merce-kunder i andre land kjører ikke rundt med M, S eller AMG på vognene sine. ;)
Jeg kan forstå at Tesla tilbyr en topputgave, det finner du hos nær sagt alle bilprodusenter som f.eks golf gt. Men at "billigutgaven" skal ha over 300 hk ser jeg ikke på som helt nødvendig, kult er det såklart, men langt fra nødvendig, jeg hadde fint klart meg med 9 sek fra 0-100, trenger ikke 5,3 selv om det er tøft ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

tho

Sitat fra: GRS på tirsdag 24. september 2013, klokken 19:01
Man KAN kjøre rolig uansett effekt, men det sier seg selv at antall ulykker øker med effekten det her er snakk om.

Dette kan ikke jeg godta uten gode kilder og statistikk! Jeg vil heller tro alder for eksempel har mye mer å si på ulykkesfrekvensen enn motoreffekt. Kom gjerne med forskning på dette!

Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

teslaslaven

Sitat fra: taraquin på tirsdag 24. september 2013, klokken 19:11
Men at "billigutgaven" skal ha over 300 hk ser jeg ikke på som helt nødvendig, kult er det såklart, men langt fra nødvendig, jeg hadde fint klart meg med 9 sek fra 0-100, trenger ikke 5,3 selv om det er tøft ;)

Den er på ingen måte billig! En Model S med 60 kWh-batteri koster $72000 i USA.

Andre tilfeldige bilpriser i USA som er lavere:
Mercedes E550 4Matic: $61400
Porsche Cayenne S: $66800
BMW 550i xDrive: $66200

Bare det syke, syke avgiftssytemet som har forvridd all tankegang.

teslaslaven

Sitat fra: GRS på tirsdag 24. september 2013, klokken 19:01
Dette er tull. Jeg snakker ikke om undermotoriserte versjoner, men "normalt" motoriserte. Ingen må fortelle meg at det er behov for effekter som tilsvarer relativt ekstreme sportsbiler. Man KAN kjøre rolig uansett effekt, men det sier seg selv at antall ulykker øker med effekten det her er snakk om. Hvis Tesla-eiere mener alle som er fornøyd med 0-100 på 8-9 sekunder istedet for 4-5 er hjernevasket, og at over 400 hk er en "fornuftig" og helt riktig motorisering i en familiebil blir jeg litt overasket, men jeg blir ikke overasket om det står Teslaer i annenhver snøskavvel til vinteren. Man skal faktisk være en relativt dreven sjåfør for å takle denne effekten på glatt underlag, og ikke minst skal man ha en god porsjon selvkontroll.
Med folkebil mente jeg ikke bil i golf-klassen, men en bil rettet mot vanlige familiefolk som ellers kjører greit motoriserte A6 eller tilsvarende fra andre merker. Alle BMW, Audi eller Merce-kunder i andre land kjører ikke rundt med M, S eller AMG på vognene sine. ;)

First things first. 90 % av bilene som selges i Norge er undermotoriserte. Det er vel bare danskene i Europa som slår oss i kampen om de mest undermotoriserte bilene. Hva gjelder behov så kan vel de fleste "overleve" med en billig koreansk bil, Kia har jo f.eks. 7 års garanti. Men dette handler om mye mer enn det. Det handler om frihet til å velge. Det handler om kjøreglede. Og for min del handler det om å ha krefter og kjøreegenskaper å gå på. Jeg kjører ikke idiot, har kjørt mange motorsterke biler før og jeg er en voksen og fornuftig sjåfør. Det tror jeg også de fleste andre som har 600-700 tusen å bruke på bil er. Med slike summer kan man jo allerede kjøpe en gammel storhet av en fossilbil med mye krefter, ikke mye sikrere de.

Kjører stolt min P85+ videre uten at jeg representerer noen umiddelbar fare for verken meg selv eller medtrafikanter.

Cowboystrekk

Sitat fra: hybridslaven på tirsdag 24. september 2013, klokken 19:35
Sitat fra: taraquin på tirsdag 24. september 2013, klokken 19:11
Men at "billigutgaven" skal ha over 300 hk ser jeg ikke på som helt nødvendig, kult er det såklart, men langt fra nødvendig, jeg hadde fint klart meg med 9 sek fra 0-100, trenger ikke 5,3 selv om det er tøft ;)

Den er på ingen måte billig! En Model S med 60 kWh-batteri koster $72000 i USA.

Andre tilfeldige bilpriser i USA som er lavere:
Mercedes E550 4Matic: $61400
Porsche Cayenne S: $66800
BMW 550i xDrive: $66200

Bare det syke, syke avgiftssytemet som har forvridd all tankegang.
Her er den billig, men ja, ting er annerledes over sjøen. De solgte jo faktisk 40-utgaven som dessverre for få kjøpte som hadde rundt 230 hk og.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

HABEL

Sitat fra: taraquin på tirsdag 24. september 2013, klokken 19:54
Sitat fra: hybridslaven på tirsdag 24. september 2013, klokken 19:35
Sitat fra: taraquin på tirsdag 24. september 2013, klokken 19:11
Men at "billigutgaven" skal ha over 300 hk ser jeg ikke på som helt nødvendig, kult er det såklart, men langt fra nødvendig, jeg hadde fint klart meg med 9 sek fra 0-100, trenger ikke 5,3 selv om det er tøft ;)

Den er på ingen måte billig! En Model S med 60 kWh-batteri koster $72000 i USA.

Andre tilfeldige bilpriser i USA som er lavere:
Mercedes E550 4Matic: $61400
Porsche Cayenne S: $66800
BMW 550i xDrive: $66200

Bare det syke, syke avgiftssytemet som har forvridd all tankegang.
Her er den billig, men ja, ting er annerledes over sjøen. De solgte jo faktisk 40-utgaven som dessverre for få kjøpte som hadde rundt 230 hk og.

Nei, den er ikke billig i Norge heller, snarere litt dyrere enn i USA.

Relativt til de syke bilprisene på fossilbiler i Norge kan man kanskje oppfatte den som "billig" - men dette er ikke reellt tilfellet.
Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

hoffa

Dette blir jo veldig OT, men siden pris er nevnt så synes jeg MS er "billig" i Norge i forhold til opprinnelseslandet.
En loada MS koster i USA $132120 =783400 NOK etter dagens kurs. Så får kundene en skattegevinst på $7500 =44500 NOK = ca.739000 NOK. Her koster en loada MS 740150 NOK. Synes dette er ganske utrolig. Kommer vel den ventede prisøkningen snart ???
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

Cowboystrekk

Jo. Ift hva du får så er den billig i norge. Om 450.000 + er billig relativt sett er billig kan jo diskutetes. Se på lønnsnivå og andre biler i samme prisklasse. Ift inntekt er den billigst i verden i Norge.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Lokführer

Ser ikke ut til at verditapet blir det helt store iom at Tesla til stadighet øker prisene på bilene og ekstrautstyret :-)
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

GRS

#59
Sitat fra: tho på tirsdag 24. september 2013, klokken 19:14
Sitat fra: GRS på tirsdag 24. september 2013, klokken 19:01
Man KAN kjøre rolig uansett effekt, men det sier seg selv at antall ulykker øker med effekten det her er snakk om.

Dette kan ikke jeg godta uten gode kilder og statistikk! Jeg vil heller tro alder for eksempel har mye mer å si på ulykkesfrekvensen enn motoreffekt. Kom gjerne med forskning på dette!

Du kan jo sjekke forsikring på Cayenne Turbo vs diesel, M5 vs 540, Cooper vs Cooper S osv. Hvis jeg har feil vil jeg anta beløpene er de samme. Tror jeg har rett, og det samme bør (og kommer) til å gjelde Tesla S når statistikkene kommer. Høy effekt fører til mer ulykker og dermed høyere forsikring. Regner med forsikringsselskapene ikke differensierer for å ha noe å gjøre på....
TM3P sort/sort

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA