Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Til eier av hvit Tesla Model S

Startet av Lysholm, søndag 29. september 2013, klokken 16:08

« forrige - neste »

Lysholm

Hei,

Vi er i prosess med å anskaffe en elbil som nr 2 bil. Etter en god del søk etter informasjon om elbiler som både eksisterer og som kommer på markedet de neste 6-8 måneder, så har vi (kona) mer eller mindre bestemt oss for Nissan Leaf med Tekna utstyrsnivå.

Jeg er klar over at mine spørsmål vil kreve en del synsing, da det ikke eksisterer noen fasit på dette, men jeg stiller de likevel:

Hva tror dere restverdien eller verditapet vil være på en Leaf etter 3 og 5 år?
Vil det være noen restverdi i det hele tatt etter 5 år?
Hva tror dere det vil koste å bytte batteripakke på en Leaf?

Espen Lysholm

Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

timingbeltkiller

#1
Litt veiledning får du her:
http://www.gronnbil.no/elbiluniverset/calculator.php#elbilmodell=6&referansebil=2&dr=15000&bp=150&dr=15000&bf=0&oy=5&pr=50&eu=0&bnp=14&ab=2885&sp=1&dp=13&ae=405&ad=2885&bl=buy
Klikk på  "Vis detaljer"

Med 3-5 års eierskap vil du neppe få behov for ny batteripakke.
Har du forøvrig vurdert eGolf opp mot Leaf?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Lysholm

Jeg har sett denne, men lurer jo likevel på om det er noen reell verdi i bilen etter 5 år på Leafen.

Golf E har jeg sett og den er intressant, men den kommer nok litt sent i forhold til når vi skal bytte/kjøpe. Samtidig er jeg litt usikker på Golf E i og med at det er en bil som egentlig er bygd for drivstoff drift og ikke kun el. drift. Det fristende med VW er at garantien er 8 år.
Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

Arha

Glem kostnader til batteribytte, de vil høyst sannsynlig vare hele bilens levetid.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Lysholm

Sitat fra: Arha på lørdag 21. september 2013, klokken 20:45
Glem kostnader til batteribytte, de vil høyst sannsynlig vare hele bilens levetid.

Oj, det var nytt. Jeg har jo lest så mye om batteripakker og battericeller at jeg var helt sikker på at batteriene måtte byttes før høggeren tar seg av jobben.

Hva mener man er en elbils levetid? Er den det samme som en "vanlig bil"?
Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

Aspiranten

Bilene som vi kjøpte i 2011 til 280.000,- inkl. levering koster ihvertfall rundt 190.000,- nå på finn.no

Det største verdifallet skjer i bilens første år, deretter er det lavere verdifall for hvert år som går.

Du kan nok regne med 55-60% verdifall etter 5 år. Da en elbil koster 1/5 av en dieselbil i driftsutgifter så ser jeg ikke for meg at Leafene raser 70% i verdi, slik en del pessimister later til å tro. De er, selv med dårlig batteri og en del km på tellerverket, meget attraktive pendlerbiler for far eller mor som bare trenger en nummer 2 på en fast melkerute til og fra jobb.

Personlig bruker vi vår Leaf til alt, og det er stort sett den samme historien over alt. Ikke la dere lure av avisene som forteller dere at elbil kun er til pendlere. Når du kjøper elbil, så blir dieselbilen kun til ferie ;-)
Nissan Leaf

Lysholm

Er helt enig i at en elbil ikke kun er for pendlere. Vår nr 2 bil er iallefall ikke i den kategorien, men vi har likevel bestemt oss for elbil. Det bekrefter det motsatte. For oss dreier elbil om miljø, driftsutgifter, månedlige kostnader og ikke minst fordeler (skatte og bruksmessig).

Jeg ser begge sidene i forhold til restverdi. Det er selvfølgelig ren gjetting i forhold til batterilevetid i all den tid ingen Leaf er 5 år enda.

1. Jeg synes det er rart om batterier ikke fortsatt skal ha god effekt etter 5 år. Dette taler for en restverdi ala ordinære biler og kanskje til og med litt høyere

2. Hvis batteriene skulle være oppbrukt etter 5´ish år så er bilens restverdi helt avhengig av hvor mye det koster å bytte batterier.

Er det noen som vet hva det koster å bytte batterier på en Leaf? Har lest et sted om at man kan bytte celler på Leaf og ikke trenger å bytte hele batteripakken. Stemmer det, og hva koster normalt cellene?



Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

GeirH

Hei.
Jeg er i samme situasjon og har ikke tenkt på batterier som noe tema her. Jeg er mer bekymret for hva som kommer av nye biler om 2-3 år. 40 mil og lading på 10 minutter vil redusere bruktprisen på våre biler mye mer enn noe redusert batterikapasitet. En god investering blir det ikke uansett, men gøy håper jeg det blir. Jeg trur at hva som kommer de neste årene blir hovedtyngden i det som styrer bruktprisen på leafen. Det trur nå jeg.....

Gh
Nissan "Euroleaf" Tekna m/fotlister med ledlys og 6,6 kw lader. 5000 km.

Lysholm

Et meget godt poeng Geir. Jeg har også tenkt de tankene, men er også usikker på hvor mye revolusjon man kan forvente fremover, på batterisiden. Tesla har uttalt at de skal komme med en rimelig utgave og kun ved gjenbruk av Model S kapasiteten, så er jo den en revolusjon i kjøre lengde vs de øvrige elbilene i markedet i dag.

Spennende blir det. Spørsmålet er hvor mye tap man skal ta for å være "tidlig ute" med elbil. Derfor alle synsende spørsmålsstillinger og svar.
Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

Arha

Sitat fra: Lysholm på lørdag 21. september 2013, klokken 20:53
Sitat fra: Arha på lørdag 21. september 2013, klokken 20:45
Glem kostnader til batteribytte, de vil høyst sannsynlig vare hele bilens levetid.

Oj, det var nytt. Jeg har jo lest så mye om batteripakker og battericeller at jeg var helt sikker på at batteriene måtte byttes før høggeren tar seg av jobben.

Hva mener man er en elbils levetid? Er den det samme som en "vanlig bil"?

Sjekk denne tråden angående forventet levetid på batteriene

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=7640.0
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Lysholm

Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

TorC

Jeg tror nok de mest pessimistiske "styrer" marked litt. Det er imidlertid ingen tvil om at batteriet vil bli dårligere over tid/bruk. Men det gjør da også en fossilmotor.

Det er selvsagt et sjansespill men ta da med følgende faktorer:
1) er markedet stor nok vil noen tilby erstattningspakker til en bedre pris eller med bedre kapasitet.
2) hvis verdien av LEAF blir for lav vil man få en drøss med "donorbiler" man kan få tak i billige celle fra. (se på Think)

En av kronargumentene fra Nissan var at man kan bytte enkeltceller uten å måtte bytte hele moduler eller pakker.  (Det er også derfor batterigarantien ikke engang er verdt papiret det er skrevet på siden de bare vil bytte celler slik at du alltid er over 80%, og ikke hele pakken).

Per idag ligger vel Nissan cellene på rundt USD 600-800 per kw/t. At man vil få brukte celler til 100 til 200 USD er vel neppe usannsynlig.   
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

timingbeltkiller

Sitat fra: Lysholm på lørdag 21. september 2013, klokken 19:30
Samtidig er jeg litt usikker på Golf E i og med at det er en bil som egentlig er bygd for drivstoff drift og ikke kun el. drift.
Fordelen for kjøper er fullmoden bil som for lengst har kvittet seg med barnesykdommene.
Fordelen for VW (og muligens indirekte for kjøper) er produksjon på felles samlebånd
som muliggjør tilpassing til alle mulige endringer i etterspørselen.

Ellers bygger VW som eneste(?) elbilfabrikant hele drivsystemet (motor, gear, batteriene) selv på egne fabrikker.

Tror også VW er eneste bilfabrikant som gir gratis veihjelp i hele bilens levetid.
De fleste andre nøyer seg med 3-5 år.
Disse årene er de fleste dekket gjennom kaskoforsikringen.
Men mangler hjelpen når det med redusert restverdi ikke lengre er lønnsomt med kasko.

Veihjelp er det allerede øket behov for.
Og behovet vil øke enda mer i framtida.
Det sørger sviktende elektronikk og økende punkteringshyppighet
parret med manglende fullvoksent reservehjul for.

Det er neppe en ren tilfeldighet at jeg etter 15 år med null punktering
får flatt nesten nytt dekk 2 ganger sommeren 2013.
Tvertom beviser statistikken til veihjelpfirmaene dette.



Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

daggad

Når jeg kjøpte en Leaf i november 2011 så ga jeg blaffen i hva analysene sa om antatte restverdier etter noen år. Jeg var ute etter den "moderne elbilen" med alle dens fordeler i komfort og slitestyrke. Og selvfølgelig miljøet. (Jeg redder oss ikke fra drivhuseffekten ved å kjøpe Leaf, men en må støtte denne tidlige teknologien)

Men jeg regner med at enhver krone som Leafen er verd etter 5 år er ren bonus. Jeg tror den kommer til å ha grei verdi, men den kommer da til å være langt mer utdatert i forhold til andre biler enn det en fossilbil vil være.
Så enig med Geir over her. Det er ikke batterislitasjen som vil senke verdien så mye som utviklingen av elbiler og rekkevidde.
Jeg tror heller ikke på dette med at batteriene vil være så billige å bytte, og kanskje få bedre kapasitet enn dagens. Nissan vil selge nye biler og ønsker nok at vi bytter ut de "gamle" Leafene med deres nye modeller.
Dette er dårlig miljøvern, men godt for profitt.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Popper

Sitat fra: daggad på mandag 23. september 2013, klokken 09:15


Men jeg regner med at enhver krone som Leafen er verd etter 5 år er ren bonus. Jeg tror den kommer til å ha grei verdi, men den kommer da til å være langt mer utdatert i forhold til andre biler enn det en fossilbil vil være.


Om jeg forstår deg riktig så er bilen din 5 år i 2016?
Etter hva jeg har sett av nye modeller av el-biler som kommer ut på markedet de neste årene, så er det jo ikke så stor forskjell på de, og en Leaf som du har. Biler som er planlagt i 2015 har omtrent akkurat samme kjørelengde og batteripakke.

De eneste som jeg har sett/lest/hørt  (det kan jo være stor fare at jeg tar feil) som planlegger en  bil på str med en Leaf og med lengre kjørelende er Tesla med sin volum-bil.

Det jeg tror kan endre seg mer, er prisen på nye biler, som må ned om det europeiske markedet skal begynne å handle el-bil som oss her i nord.
Leaf Tekna 2013
Har en X i ermet #888

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA