Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Veldig bekymret for vinteren, bare å selge?

Startet av vrom, søndag 29. september 2013, klokken 11:30

« forrige - neste »

vrom

Hei,
beklager om dette allerede er diskutert i annen tråd.

Skal 1 uke utenlands, og det er ikke sikkert det er ledig ladestasjon på Gardermoen parkering.

Er det safe å la bilen stå 1 uke uten strøm ? Den vil ha ca 40 mil rated range når vi setter den fra oss...

Noen som har erfaring med dette eller har spurt Tesla direkte ?

Stellar

Utdrag fra http://www.teslamotors.com/models/facts

"The Model S battery will not lose a significant amount of charge when parked for long periods of time. For example, Model S owners can park at the airport without plugging in.
"
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

vrom

Takk, mente jeg hadde lest det et sted...

Nå får du levere, Elon :)

glaserud

Har som nevnt i en annen tråd hatt marginalt tap. 1-2 mil over en helg elns.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Amoss

Sitat fra: vrom på lørdag 21. september 2013, klokken 11:02
Er det safe å la bilen stå 1 uke uten strøm ? Den vil ha ca 40 mil rated range når vi setter den fra oss...

Noen som har erfaring med dette eller har spurt Tesla direkte ?

Skal ikke påstå at jeg har noen erfaringer med dette, eller at jeg har spurt Tesla :p  Men tidligere rapportert her på forumet er opptil 5km tap i rekkevidde pr. 24 timer uten lading, kjøring eller konstant sjekking via app.  (Kan nok bli en god del mer til vinteren dersom det kommer temperaturer ned i -20/-30°C) Har i alle fall ikke sett noen rapportere noe mer? 

Ut i fra dette bør du forvente ca 4 mil reduksjon når du kommer tilbake (forutsetter at en uke borte kan bli opp til 8 dager borte fra bilen). Så da burde det ikke være store problemet i ditt tilfelle :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

acschmi

Min tapte 49km på nærmere 13 dager i garasjen uten tilkobling, se tråd om vampyr-drain.

jkirkebo

Sitat fra: vrom på lørdag 21. september 2013, klokken 11:02
Hei,
beklager om dette allerede er diskutert i annen tråd.

Skal 1 uke utenlands, og det er ikke sikkert det er ledig ladestasjon på Gardermoen parkering.
Er det safe å la bilen stå 1 uke uten strøm ? Den vil ha ca 40 mil rated range når vi setter den fra oss...
Noen som har erfaring med dette eller har spurt Tesla direkte ?

Uproblematisk. Min mister 2-3km i døgnet.

Jeg har parkert på Gardermoen Parkering mange ganger og det har alltid være mange ledige ladeplasser der. Men det kan sikkert lønne seg å reservere på forhånd.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Stellar

Får man stå på en ladeplass i en uke?
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

jkirkebo

Sitat fra: Stellar på lørdag 21. september 2013, klokken 15:44
Får man stå på en ladeplass i en uke?

På Gardermoen Parkering får du det ja. De har noe sånt som 100 ladeplasser. Mer enn nok foreløpig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Stellar

P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

jkirkebo

Sitat fra: Stellar på lørdag 21. september 2013, klokken 19:01
Wow, så bra!

Jepp, og billig også. 270,- for en uke. Ulempen er selvsagt avstanden, dvs. man må ta gratis shuttlebuss som tar ca. 10 min.

http://www.gardermoenparkering.no/index.php/priser-og-tjenester
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

vrom

Jeg ble stående på P6 (alt nærmere terminalen var fullt !), så kunne nesten likegodt ha brukt gardermoen parkering hvor det visstnok skal være bra med lading.

Uansett, 8 dager uten strøm gikk fint. Rated range gikk fra 340 til 310 hvilket var langt over forventning, dog falt denne til 295 bare ved å kjøre 1 km til terminalen (på kaldt batteri, jeg får ingen app til å få kontakt med bilen).

Med fullastet bil er rated range utopisk, var nede i 205 rated range på de 7 milene hjem uten å bryte lydmuren akkurat..

Havebigfun

Sitat fra: vrom på søndag 29. september 2013, klokken 12:53
Uansett, 8 dager uten strøm gikk fint. Rated range gikk fra 340 til 310 hvilket var langt over forventning, dog falt denne til 295 bare ved å kjøre 1 km til terminalen (på kaldt batteri, jeg får ingen app til å få kontakt med bilen).
Bilen må varmes opp når du skal kjøre nå på høsten- det tar strøm uansett om du bruker app eller ikke. Appen gir mer komfort men antakelig også høyere forbruk enn om du kjører bilen fra kald tilstand.

valvolainen

Martin Nystrand
Råde, Østfold.

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på søndag 29. september 2013, klokken 17:04
Bilen må varmes opp når du skal kjøre nå på høsten- det tar strøm uansett om du bruker app eller ikke. Appen gir mer komfort men antakelig også høyere forbruk enn om du kjører bilen fra kald tilstand.

Det kommer an på hvor du skal kjøre. Kaldt batteri betyr null regen. Når jeg skal kjøre fra hytta er det ganske mye nedoverbakker, å kjøre ned der uten regen er å kaste vekk ganske mye energi (og bruke unødvendig mye bremseklosser). I det tilfellet er det nok ganske lønnsomt å varme kupe og batteri på forhånd.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA