Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Garanti

Startet av janfredrik, søndag 29. september 2013, klokken 01:00

« forrige - neste »

janfredrik

Jeg har kjøpt et nissan leaf som jeg skal hente neste helg!
Har et par spørsmål, hvis jeg får elektriker til og legge opp et nytt stikk til lading av bil hjemme, kan jeg da få kjøpt en 16 ampere lader som jeg kan ta med meg? eller må man installere hjemmelader for og få litt hurtigere lading hjemme? evt hvor får jeg kjøpt billige ladere?
Hvis jeg bare bruker den medfølgende lade kabelen kan jeg da forvarme bilen i vinter?
Takker for svar :)

Arha

Sitat fra: janfredrik på lørdag 21. september 2013, klokken 01:17
Jeg har kjøpt et nissan leaf som jeg skal hente neste helg!
Har et par spørsmål, hvis jeg får elektriker til og legge opp et nytt stikk til lading av bil hjemme, kan jeg da få kjøpt en 16 ampere lader som jeg kan ta med meg? eller må man installere hjemmelader for og få litt hurtigere lading hjemme? evt hvor får jeg kjøpt billige ladere?
Hvis jeg bare bruker den medfølgende lade kabelen kan jeg da forvarme bilen i vinter?
Takker for svar :)

Selve laderen sitter i bilen og kan trekke nesten 16A fra strømnettet, 32A på 2013-modellen dersom du har bestilt dobbel lader.  Det er kabelen du bruker mellom strømnettet og bilen som bestemmer hvor mye strøm bilen får lov til å trekke.  Klumpen på den medfølgende kabelen er fast innstilt til 10A, mens du kan få kjøpt andre kabler hvor du kan velge 6, 10 eller 16A.  En "hjemmelader" er bare en kabel som er fast koplet til strømnettet for å unngå varmgang i stikkontakten, og har strømstyringen innebygd i veggboksen.
Uansett løsning så kan du forvarme så mye du vil, men en 10A kabel gjør at batteriet tappes mer enn ved 16A da forvarmingen trekker mer strøm fra batteriet enn du får etterfylt fra strømnettet.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

aho

Hei,

Det er flere muligheter for portabel 16A ladekabel.

Jeg har selv en Charge-Amps. Denne virker fint. Den har også Shuko kontakt (den vanlige vi har hjemme)

Kan bestilles her :
http://www.charge-amps.com/um-evse

ellers hvis du skal ha en elektriker kan han jo montere en CEE kontakt. Da kan du bruke denne

den kan gi både 6-10-og 16A:

http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html

Så kan man kjøpe en liten overgang fra clas ohlsson:

http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak/36-2297

slik at den kan brukes andre steder også.

..a
e Golf 2016 - Sandvika

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA