Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladestasjoner på østensjøveien/brynseng området i Oslo.

Startet av aho, lørdag 28. september 2013, klokken 08:28

« forrige - neste »

aho

Hei,

Har lett litt på forumet her men fant ikke noe ordentelig svar;

Altså, etter mer enn 12 timer lading (låst til 80%) startet jeg opp i dag tidlig kl 7 med varm og god bil :).Det som var merkelig var at jeg bare hadde 74% på batteripakka.
Jeg mener å vite at jeg ikke kan lade og varme på samme tid med 10A (ser bort fra prioritetsetting), men jeg trodde at hvis batteriet var fulladet (80%) i god tid før varmingen begynner så ville ikke batteriet tappes. 
Jeg har vel også lest et sted at varming går via batteriet og at batteriet ikke bypass'es selv om ladekabelen er tilkoblet.

Er det noen som har et godt svar på dette? Ville det blitt bedre med en 16A lader hjemme?

I tillegg blinket den tredje ladelampa når jeg kom ut til bilen i dag. Men det indikerer vel bare at 12 volts batteriet lades - eller?

Har ny euro leaf :)
e Golf 2016 - Sandvika

pottle

Bruksanvisning US Charging CH-35

When the indicator light 3 flashes:

The indicator will also flash when the following
system are operating:
• Climate Ctrl. Timer
• Remote climate control (if so equipped)
• Li-ion battery heater
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

aho

Takker :),

Da var det sikkert Climate Ctrl. Timer siden den ikke var helt ferdig når jeg tok bilen (tok den 10 min før programert tid).
e Golf 2016 - Sandvika

Rasmus.B

Varmeelementet til kupe varmeren trekker også mer en 10A og vil derfor tappe batteriet noe under forvarming. Er du tilkoblet med 16A tror jeg trekket fra batteriet er minimalt.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Bobbulf

Mener jeg så i instruksjomsboken at man kan velge hva som skal ha prioritet når man er tilkoplet strøm, lading eller oppvarming.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Jonny

Kjører Rød Nissan Leaf.

pottle

Hei Jonny:

Vi låser til 80 % fordi bilfabrikanten sier at batteriet mest sannsynlig vil vare lengre hvis vi ikke makslader batteriet hele tiden.

Fra US bruksanvisning CH-22:
"To extend the life span of the Li-ion battery, use long life mode by selecting [80% Charge (Improves Battery Longevity)]. See Long life charge."
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

MrMastodon

Det er litt interessant at de skriver så lite om hvordan batteriet bør behandles i manualen. Eksempelvis står det om hurtiglading at dette kan man til og med gjøre flere ganger om dagen. Og ikke et ord om at det kan være hard kost for batteriet.

BE

Nissan tjener penger på at vi ikke passer alt for godt på batteriene. Så lenge de varer mer enn 5 år, er det helt greit for bilprodusentene om de svikter etter 7 år (=mersalg)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

aho

Sitat fra: Rasmus.B på fredag 20. september 2013, klokken 15:46
Varmeelementet til kupe varmeren trekker også mer en 10A og vil derfor tappe batteriet noe under forvarming. Er du tilkoblet med 16A tror jeg trekket fra batteriet er minimalt.

Da kan jeg jo prøve å gjøre samme øvelse med Charge-Amps kabelen på 16A.

Takker for svar
e Golf 2016 - Sandvika

MrMastodon

Har en Charge-Amps kabel på vei i posten, dessverre er det mer for 6A en 16A jeg har bruk for den........

bjorn_2390

Sitat fra: Rasmus.B på fredag 20. september 2013, klokken 15:46
Varmeelementet til kupe varmeren trekker også mer en 10A og vil derfor tappe batteriet noe under forvarming. Er du tilkoblet med 16A tror jeg trekket fra batteriet er minimalt.

Hva mener du EGENTLIG her? Er du tilkoblet med 16A, tror jeg trekket til batteriet er minimalt. Mener du da en egen lader på 16A(??) Eller mener du EVSE-kabelen, som takler både 10A og 16A, -her tilkoblet 16A?

Hilsen passe forvirret  :o 
Blå Euro-Leaf (2012)

Rasmus.B

Mulig jeg formulerte meg litt klønete her.
Som vi vet blir bilen levert med en 10A ladekabel. Den setter ladestrømmen til 10A uansett hvor stor eller liten kursen  er. Varme apparatet trekker mer en 10A og vil derfor tappe batteriet under forvarming selv om bilen står tilkoblet. Har du derimot gått til anskaffelse av ladeutstyr som kan lade med 16A vil varmeapparatet tappe batteriet minimalt. Jeg vil ikke påstå at det blir null tap fra batteriet, for varmeapparatet tror jeg trekker inntil 4500W og en 16A ladekabel vil max tilby 3600W.  Standard laderen i leafen lader med max 3300W. Det er ca 300W tap i selve laderen.

Håper det var litt mer forståelig.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Bobbulf

Sitat fra: Rasmus.B på tirsdag 24. september 2013, klokken 23:33
Mulig jeg formulerte meg litt klønete her.
Som vi vet blir bilen levert med en 10A ladekabel. Den setter ladestrømmen til 10A uansett hvor stor eller liten kursen  er. Varme apparatet trekker mer en 10A og vil derfor tappe batteriet under forvarming selv om bilen står tilkoblet. Har du derimot gått til anskaffelse av ladeutstyr som kan lade med 16A vil varmeapparatet tappe batteriet minimalt. Jeg vil ikke påstå at det blir null tap fra batteriet, for varmeapparatet tror jeg trekker inntil 4500W og en 16A ladekabel vil max tilby 3600W.  Standard laderen i leafen lader med max 3300W. Det er ca 300W tap i selve laderen.

Håper det var litt mer forståelig.
Hvis det er en 2013 Leaf med varmepumpe, så bruker den kanskje mindre strøm enn tidligere modeller på forvarmingen også, men jeg vet ikke hvor mye.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Rasmus.B

Sitat fra: Bobbulf på onsdag 25. september 2013, klokken 00:37
Hvis det er en 2013 Leaf med varmepumpe, så bruker den kanskje mindre strøm enn tidligere modeller på forvarmingen også, men jeg vet ikke hvor mye.
Sant nok. Det tenkte jeg faktisk ikke på, så da er det sikkert mulig å forvarme de nye Leafene med 10A uten å miste energi fra batteriet.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA