Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladestasjoner på østensjøveien/brynseng området i Oslo.

Startet av aho, lørdag 28. september 2013, klokken 08:28

« forrige - neste »

aho

Sitat fra: Rasmus.B på onsdag 25. september 2013, klokken 13:05
Sitat fra: Bobbulf på onsdag 25. september 2013, klokken 00:37
Hvis det er en 2013 Leaf med varmepumpe, så bruker den kanskje mindre strøm enn tidligere modeller på forvarmingen også, men jeg vet ikke hvor mye.
Sant nok. Det tenkte jeg faktisk ikke på, så da er det sikkert mulig å forvarme de nye Leafene med 10A uten å miste energi fra batteriet.
Det var det jeg lurte på når jeg startet denne tråden. Jeg var fulladet (80%, 3 timer før varming) og tilkoblet 10A. Bilen er ny og har varmepumpe. Allikevel var det bare 74% når jeg startet
e Golf 2016 - Sandvika

Rasmus.B

Sitat fra: aho på onsdag 25. september 2013, klokken 13:18
Det var det jeg lurte på når jeg startet denne tråden. Jeg var fulladet (80%, 3 timer før varming) og tilkoblet 10A. Bilen er ny og har varmepumpe. Allikevel var det bare 74% når jeg startet
Da vet du nå hvorfor.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

aho

Jepp :), men jeg har fortsatt ikke noe godt svar på om dette løses ved å benytte en 16A kabel  :-\
e Golf 2016 - Sandvika

Thomas Parsli

Sitat fra: aho på onsdag 25. september 2013, klokken 13:25
Jepp :), men jeg har fortsatt ikke noe godt svar på om dette løses ved å benytte en 16A kabel  :-\

Det kommer an på hva du mener med "løses"...

Varmekolben kan trekke opp til 5kW, så hvis du skal kunne kjøre den på maks uten at den trekker strøm fra batteri må du lade på minst 22A. I praksis blir det 32A (med nye Leaf).
Dette avhenger jo av hvor kaldt det er, så du kan ikke forvente et entydig svar.

Løsningen er å lade til 100% når det er kaldt og velge prioriter lading (husker ikke settingen) fremfor varme.

16A hjelper altså på problemet, men kan ikke løse det.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

aho

Ok, Takker for fint svar :). Da tror jeg at jeg prøver meg på en 16A kabel hjemme.

...a
e Golf 2016 - Sandvika

Kryten

Tror det kommer ann på ute temperatur. Hvis det blir like kaldt som det var i vinter hjelper nok ikke varmepumpen mye på å holde strømforbruket nede
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

aho

Sant nok, Så en graf der varmepumpen ikke ga noe bidrag under 18-20 grader. Får håpe på en mild vinter  :)
e Golf 2016 - Sandvika

Lumni

Når ein stiller inn forvarming via app: er tidspunktet ein vel når bilen skal starte varming, eller er det når bilen skal vere varm? Eg lærte det i fjor vinter, men har gløymt det igjen? :P

reptil

Via app er det starttid.

Så vidt jeg husker var det når-man-skal-kjøre-tid i timer i bilen?
Svart Leaf Acenta

BE

Sitat fra: reptil på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 20:58
Via app er det starttid.

Så vidt jeg husker var det når-man-skal-kjøre-tid i timer i bilen?
Korrekt
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Batteribill

Har stilt inn forvarming og kommer de fleste dager til varm bil. Har litt angst for å forvarme uten ladekabel i i frykt for at varmekolben skal ryke. Men det har gått bra til nå, selv om jeg har glemt å sette i kabelen et par ganger. :P
Men de gangene jeg har glemt kabelen, har bilen vært kald. Noen som kan forklare hvorfor?
Eller har samme symptom?

Sølvgrå 2011 USA Leaf. 26000Km

2011 USA Leaf Sølvgrå. EL13798
22450km 1. august 2013

Arha

Varmen slår seg av etter 15 minutter dersom bilen ikke er tilkoplet strømnettet.  Kanskje dette er grunnen?
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

leaf-newbe

varme timeren vil heller ikke kjøre om batteri nivået er under en viss %
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA