Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av JoarL, lørdag 28. september 2013, klokken 01:16

« forrige - neste »

valvolainen

Sitat fra: TeslaSignature på fredag 20. september 2013, klokken 17:26
Sitat fra: TeslaSignature på fredag 20. september 2013, klokken 17:21
Sitat fra: valvolainen på fredag 20. september 2013, klokken 13:31
Men sier EB noe hvorfor du kan ha inntakssikring på 3x63A men kun 16A til garasjen?
Synes dette høres veldig rart ut.

Feil
1 fas støttes opp til 32A med bruk av medfølgende UMC
Om du bruker 3 fas tar du kun ut 1 fas 230V = 7.360 KW

Med Roadster sin HPC kan man dra ut ca 47A/60A, single/dobbelt lader (koster ca 25.000,-) på 1 fas = 10,8kw/13.8KW

Med 400V 3 fas
Kan man ta ut opp til 16A med UMC som følger med (10 - 11 KW)

Alternativt 32 A med f. eks produkter fra Salto
http://salto.no/produkter/emh1-type-2-vegg/

HPWC fra Tesla
Ikke noe offisiell info for Norge

Denne meldingen kom feil ... (-:
Skulle under påstanden om 3 fas 230V

Hva i all verden er det som er feil i det du siterer?
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

JoarL

Sitat fra: TeslaSignature på fredag 20. september 2013, klokken 17:24
Sitat fra: TeslaSignature på fredag 20. september 2013, klokken 17:21
Sitat fra: valvolainen på fredag 20. september 2013, klokken 13:31
Men sier EB noe hvorfor du kan ha inntakssikring på 3x63A men kun 16A til garasjen?
Synes dette høres veldig rart ut.

Bare det at de er redd for skjevfordeling av fasene på trafostasjonen når "alle" naboene mine med TMS skal lade samtidig med samme 1 fase 32A kurs fordelt på de samme 2 fasene.

JoarL

Sitat fra: JohanH på fredag 20. september 2013, klokken 17:16
Jeg bor i Drammen. Har EB Nett. Inntak 230V63A IT. Min elektriker (Ivar Pettersen AS) satte opp en 32A 3-fase blå kontakt i garasjen og så vidt jeg vet ingen søknad til EB i den forbindelse. Jeg skal jo da bare bruke enfase når den blå adapteren kommer. For det meste vil 16A være nok, men enkelte ggr vil jeg sette bilen på å trekke 32A. Best å ikke spørre altså.

Er det lenge siden du fikk installert dette?
3 fase 32A hadde vært helt ok med adapter til 1 fas 32A, men tviler på at EBnett godtar det nå. Har inntrykk av at de fra nå av ikke godkjenner noen nye installasjoner. Jeg ba ikke min elektrikker sjekke opp dette med nettleverandøren, dette gjorde de selv.

eledille

Den prisen som var nevnt for trafo her tidligere hørtes spinnvill ut. Det skal koste nærmere 10 enn 30 tusen.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

JohanH


Sitat fra: JoarL på fredag 20. september 2013, klokken 20:50
Sitat fra: JohanH på fredag 20. september 2013, klokken 17:16
Jeg bor i Drammen. Har EB Nett. Inntak 230V63A IT. Min elektriker (Ivar Pettersen AS) satte opp en 32A 3-fase blå kontakt i garasjen og så vidt jeg vet ingen søknad til EB i den forbindelse. Jeg skal jo da bare bruke enfase når den blå adapteren kommer. For det meste vil 16A være nok, men enkelte ggr vil jeg sette bilen på å trekke 32A. Best å ikke spørre altså.

Er det lenge siden du fikk installert dette?
3 fase 32A hadde vært helt ok med adapter til 1 fas 32A, men tviler på at EBnett godtar det nå. Har inntrykk av at de fra nå av ikke godkjenner noen nye installasjoner. Jeg ba ikke min elektrikker sjekke opp dette med nettleverandøren, dette gjorde de selv.

Bygget garasjen i fjor, strøm ble lagt inn i fjor høst.

jkirkebo

Sitat fra: JoarL på fredag 20. september 2013, klokken 20:50
3 fase 32A hadde vært helt ok med adapter til 1 fas 32A, men tviler på at EBnett godtar det nå. Har inntrykk av at de fra nå av ikke godkjenner noen nye installasjoner.

Vel, de kan da ikke nekte 32A trefase kurser ihvertfall. Min varmepumpe bruker en slik kurs...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JoarL

Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. september 2013, klokken 22:08
Sitat fra: JoarL på fredag 20. september 2013, klokken 20:50
3 fase 32A hadde vært helt ok med adapter til 1 fas 32A, men tviler på at EBnett godtar det nå. Har inntrykk av at de fra nå av ikke godkjenner noen nye installasjoner.

Vel, de kan da ikke nekte 32A trefase kurser ihvertfall. Min varmepumpe bruker en slik kurs...

Så det er ikke nødvendig å søke nettleverandøren om installasjon av 3 fas 32A, selv om en planlegger å bruke adapter til 1 fas?
Høres nesten for enkelt ut... :)

flux

Norge er et el-uland dersom en må søke nett leverandør for å sette opp en 7 kw kurs. I Tyskland er det f.eks normalt å bruke energi og plass effektive gjennomstrømningsvarmere for å varme varmt vann i husholdninger. De bruker mellom 20 og 30kw, og kobler seg inn direkte når du tapper varmt vann.

http://www.stiebel-eltron.de/en/privatkunden/warmwasser/produkte/durchlauferhitzer/






Griffel

Sitat fra: flux på lørdag 21. september 2013, klokken 00:19
Norge er et el-uland dersom en må søke nett leverandør for å sette opp en 7 kw kurs. I Tyskland er det f.eks normalt å bruke energi og plass effektive gjennomstrømningsvarmere for å varme varmt vann i husholdninger. De bruker mellom 20 og 30kw, og kobler seg inn direkte når du tapper varmt vann.

http://www.stiebel-eltron.de/en/privatkunden/warmwasser/produkte/durchlauferhitzer/

http://www.tu.no/energi/2013/06/12/derfor-blinker-lyset-nar-naboen-dusjer
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

P85D+

#39
Sitat fra: valvolainen på fredag 20. september 2013, klokken 17:29
Sitat fra: TeslaSignature på fredag 20. september 2013, klokken 17:26
Sitat fra: TeslaSignature på fredag 20. september 2013, klokken 17:21
Sitat fra: valvolainen på fredag 20. september 2013, klokken 13:31
Men sier EB noe hvorfor du kan ha inntakssikring på 3x63A men kun 16A til garasjen?
Synes dette høres veldig rart ut.

Feil
1 fas støttes opp til 32A med bruk av medfølgende UMC
Om du bruker 3 fas tar du kun ut 1 fas 230V = 7.360 KW

Med Roadster sin HPC kan man dra ut ca 47A/60A, single/dobbelt lader (koster ca 25.000,-) på 1 fas = 10,8kw/13.8KW

Med 400V 3 fas
Kan man ta ut opp til 16A med UMC som følger med (10 - 11 KW)

Alternativt 32 A med f. eks produkter fra Salto
http://salto.no/produkter/emh1-type-2-vegg/

HPWC fra Tesla
Ikke noe offisiell info for Norge

Denne meldingen kom feil ... (-:
Skulle under påstanden om 3 fas 230V

Hva i all verden er det som er feil i det du siterer?

Det var svar på en annen påstand. Kom inn feil.  Det jeg siterer er vel riktig fakta.
P85D og 85D

Helge

Sitat fra: flux på lørdag 21. september 2013, klokken 00:19
Norge er et el-uland dersom en må søke nett leverandør for å sette opp en 7 kw kurs. I Tyskland er det f.eks normalt å bruke energi og plass effektive gjennomstrømningsvarmere for å varme varmt vann i husholdninger. De bruker mellom 20 og 30kw, og kobler seg inn direkte når du tapper varmt vann.

http://www.stiebel-eltron.de/en/privatkunden/warmwasser/produkte/durchlauferhitzer/
Den pdf-filen jeg hentet opp med tekniske data fra denne linken viste 18 - 27 kW. Dette er vel uansett mye effekt på et enkelt apparat i en bolig... men særlig blir det mye i det norske 230 V deltanettet. Disse vannvarmerne går på trefase 400 V i Tyskland og de aller fleste andre land. Men i det meste av nettet i Norge blir det trefase 230 V til vannvarmerne og for å få samme effekten ut av vannvarmerne må da strømmen tilsvarende opp som spenningen er lavere. Her ligger en del av forklaringen på utfordringene i Norge, men i tillegg har det har vært moderat (lite?) med nettforsterkninger etter at NVE på 90-tallet begynte å økonomisk regulere (inntektsramme/"revenue cap") nettselskapene og vurdere/"benchmarke" deres "effektivitet".
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

den12mann

Sitat fra: Lille Lance på fredag 20. september 2013, klokken 15:05
Tipper at dette sitter langt inne hos nettselskapene

Og enda viktigere. Med store investeringer så kan ikke eierne (kommunene rundt om i landet) hente ut store utbytter og på den måte redde budsjettene sine

krister461

Jeg fikk følgende svar på en tilsvarende henvendelse til BKK:

"Så lenge en ikke gjør noe med inntaket så trenger en ikke sende melding til BKK. Unntaket er hvis en installerer noe som gjør at det kan skape forstyrrelser på nettet (større pumper etc med startstrøm etc). Du kan kontakte elektriker å bestille jobben, så vurderer han dette opp mot tilknytningsvilkårene til BKK."

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA