Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Prisøkning 1 OKT?

Startet av Hall, fredag 27. september 2013, klokken 22:43

« forrige - neste »

Hall

Det var en stor dag i går: Jeg hadde min første dag med Leaf-en. Det var kjærlighet ved første gasspedaltrykk! Bilen var ikke helt fulladet da jeg fikk den, men jeg fikk allikevel kjørt 81 km og det var da 52 km igjen på "tanken". Høydepunktet var nok følelsen av å gjøre noe herlig galt da jeg kjørte i bussfeltet inn mot Oslo  ;D

Det er sikkert mange spørsmål som dukker opp etter hvert, og jeg bør nok lese igjennom forumet for å sjekke om spørsmålene er blitt besvart før. Prøver meg allikevel med et par enkle nybegynnerspørsmål:

1. Jeg ladet bilen til 100 % i går natt. Jeg ser det også er mulig til å velge 80 %. Forringes levetiden på batteriet ved stadig å lade den til 100 %?

2. Jeg har programmert bilen til å lade hver natt mellom 00.00 og 09.00. Bør jeg ikke lade bilen dersom batterikapasiteten før lading er over en viss prosent - f.eks. 80 % ?

3. Dersom jeg beslutter ikke å lade bilen en natt, lar jeg rett og slett være å koble inn kabelen eller må jeg også inn på ladepanelet og gjøre endringer her?

4. Er litt nervøs for å glemme at ladekabelen er tilkoblet når jeg starter bilen. Er det en sperre for dette, eller kan jeg risikere å røske ned lade-enheten fra veggen?  :-\

Hall

reptil

Svarer på 4:
Ingen fare, du får ikke startet den når den er plugget i
Svart Leaf Acenta

Thomas Parsli

Sitat fra: Hall på fredag 20. september 2013, klokken 10:31
1. Jeg ladet bilen til 100 % i går natt. Jeg ser det også er mulig til å velge 80 %. Forringes levetiden på batteriet ved stadig å lade den til 100 %?
Ja, men jeg har ikke sett tall på hvor mye.
Hvis 80% passer ditt kjøremønster kan du med fordel velge det for å spare batteriene.
Når du trenger 100% trykker du bare på knappen (de til venstre for rattet).

Sitat fra: Hall på fredag 20. september 2013, klokken 10:31
2. Jeg har programmert bilen til å lade hver natt mellom 00.00 og 09.00. Bør jeg ikke lade bilen dersom batterikapasiteten før lading er over en viss prosent - f.eks. 80 % ?
Tidsbestemt lading er bra for
* å spare penger, hvis du har forskjellig tariff om natten (kommer kanskje med AMS i 2015)
* ikke trekke strøm fra sikring som ellers er mye belastet (10A kurs som brukes til annet på dagtid)
* maksimere batteritemperaturen om vinteren (ha en del å si på kjørelengden)

Du bør ikke lade bilen fra 70-80% regelmessig, det sliter ekstra på batteriene.
Men må du, så må du :)

Sitat fra: Hall på fredag 20. september 2013, klokken 10:31
3. Dersom jeg beslutter ikke å lade bilen en natt, lar jeg rett og slett være å koble inn kabelen eller må jeg også inn på ladepanelet og gjøre endringer her?

Sitat fra: Hall på fredag 20. september 2013, klokken 10:31
4. Er litt nervøs for å glemme at ladekabelen er tilkoblet når jeg starter bilen. Er det en sperre for dette, eller kan jeg risikere å røske ned lade-enheten fra veggen?  :-\
Sperre, bare prøv å starte bilen med kabelen tilkoblet.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

pottle

1. Jeg ladet bilen til 100 % i går natt. Jeg ser det også er mulig til å velge 80 %. Forringes levetiden på batteriet ved stadig å lade den til 100 %?

Fra US bruksanvisning CH-22:
"To extend the life span of the Li-ion battery, use long life mode by selecting [80% Charge (Improves Battery Longevity)]. See Long life charge."

2. Jeg har programmert bilen til å lade hver natt mellom 00.00 og 09.00. Bør jeg ikke lade bilen dersom batterikapasiteten før lading er over en viss prosent - f.eks. 80 % ?

Fra US bruksanvisning EV-24:
"Allow the battery charge to be below at least 80% before charging."

Personlig så skjønner jeg ikke hvorfor en skal ha timer på lading i Norge. Det er bedre å starte ladingen med en gang. Tenk deg situasjonen hvor det blir strømbrudd rundt midnatt og du kunne allerede ha lade bilen i 6 timer før den tid. Noen sier en burde begynne ladingen etter nedkjøling av batteriet, men jeg har ikke funnet kilder for dette. Har noen dette?

3. Dersom jeg beslutter ikke å lade bilen en natt, lar jeg rett og slett være å koble inn kabelen eller må jeg også inn på ladepanelet og gjøre endringer her?

Hvis du først starter ett timer-oppsett så vil bilen følge slavisk dette oppsettet. Det er timeren som bestemmer. Hvis du beslutter å ikke lade en natt så er det bare å la bilen stå uten kabel. Hvis du beslutter å "override" systemet, med å starte ladingen umiddelbart så må du trykke på knappen til venstre som ser ut som en klokke med et støpsel.

4. Er litt nervøs for å glemme at ladekabelen er tilkoblet når jeg starter bilen. Er det en sperre for dette, eller kan jeg risikere å røske ned lade-enheten fra veggen?  :-\
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Hall

Takk for svarene!

SitatPersonlig så skjønner jeg ikke hvorfor en skal ha timer på lading i Norge. Det er bedre å starte ladingen med en gang.

Grunnen er at jeg har begrenset kapasitet i sikringsskapet.

knnygar

3. Dersom jeg beslutter ikke å lade bilen en natt, lar jeg rett og slett være å koble inn kabelen eller må jeg også inn på ladepanelet og gjøre endringer her?

Når eg veit eg ikkje treng å køyre longt dagen etter, og batteriet er over 60-70% let eg berre vere å plugge i bilen.
Når eg er nede på 10-20% tidleg på kveld brukar eg ofte å starte ladinga manuelt med brytaren på dashbordet.
Det er ikkje noko å spare på å lade på natta i Norge, men det er trass alt 10A/2000W som står på så det kan vere ein fordel å lade når forbruket ellers er lavt.

4. Er litt nervøs for å glemme at ladekabelen er tilkoblet når jeg starter bilen. Er det en sperre for dette, eller kan jeg risikere å røske ned lade-enheten fra veggen?

Har prøvd dette ein gong, og fekk då feilmelding og beskjed om å stenge ladeluka  :P
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Hall

SitatDet er ikkje noko å spare på å lade på natta i Norge, men det er trass alt 10A/2000W som står på så det kan vere ein fordel å lade når forbruket ellers er lavt.

Jeg fikk installert en ladestasjon fra Proxll hjemme. De satte opp en 25A sikring og tommeltykk ledning fra sikringsskapet. Det betyr vel lading på 16A?

pottle

10A vs 16A

Jeg har noen betenkninger rundt lading og ampere samt nødvendigheten for en 16A-lading relatert til kostnaden. Jeg har som alle her gått noen runder for å finne ut om jeg har mulighet til å sette opp en fin og fjong ladestasjon. Pod-Point, GARO eller noe annet.

For å ta konklusjonen min først: Jeg tror at det IKKE er verdt å installere en egen 16-kurs, dedikert lader samt kable dette. Installasjonen av dette kan enkelt ende på ca kr 15.000,-. Hadde installasjonen eller kjøpet av en kabel kostet en tusenlapp så hadde jeg ikke brydd meg.

Jeg begrunner dette med at en 16A er bare 37 % raskere enn 10A. Kr 15K er en alt for stor investering for en slik gevinst. Ved normale forhold så vil en 10A gi deg ca 35 km på 2,5 timer og 16A så gir deg 56 km. Altså ikke den helt store forskjellen. Når bilen står og lader om natten så kommer det på det sammen om den bruker 9 eller 6 timer.

Dette er min mening, men hvis andre her har andre gode meninger og argumenter så er jeg mer enn villig til å bytte mening.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Bekkenes

Sitat fra: Hall på fredag 20. september 2013, klokken 14:43
SitatDet er ikkje noko å spare på å lade på natta i Norge, men det er trass alt 10A/2000W som står på så det kan vere ein fordel å lade når forbruket ellers er lavt.

Jeg fikk installert en ladestasjon fra Proxll hjemme. De satte opp en 25A sikring og tommeltykk ledning fra sikringsskapet. Det betyr vel lading på 16A?

Hvor i landet, og hva kom det på?
Tenkte å bestille selv, flyttet til bygda utenfor Bergen
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

Hall

#9
SitatFor å ta konklusjonen min først: Jeg tror at det IKKE er verdt å installere en egen 16-kurs, dedikert lader samt kable dette. Installasjonen av dette kan enkelt ende på ca kr 15.000,-. Hadde installasjonen eller kjøpet av en kabel kostet en tusenlapp så hadde jeg ikke brydd meg.

SitatHvor i landet, og hva kom det på?

Kostnaden var kr. 10.000 og jeg bor på Kolsås utenfor Oslo. (I en brosjyre fra Proxll som fulgte med bilen, ser jeg at de utfører arbeidet for kr. 8.750 inkl moms for medlemmer av Elbilforeningen. Man betaler visstnok noe ekstra dersom ledningen fra sikringsskapet er lengre enn 10 meter.) Jeg måtte uansett hatt utført elektrikerarbeid, så ekstrakostnaden var spiselig. Jeg bor i en terrasseleilighet og bilen står i fellesgarasjen. Jeg bor heldigvis i underetasjen og har min garasjeplass like under leiligheten. Sameiet gav tillatelse til at elektrikeren boret et lite hull i betonggulvet og la ledningen fra mitt sikringsskap ned til min parkeringsplass.

Rasmus.B

Det kommer jo helt an på hvilken vei du regner. Fra 10A til 16A er det en økning på 60%, men går du fra 16A til 10A er det en reduksjon på kun 37,5%
Er forsåvidt enig at det ofte ikke vil være nødvendig med mer en 10A lading hjemme. Det er for min del oftere nødvendig med 16A ute på tur, så jeg har kjøpt en portabel 16A som ligger i bilen, og lar 10A kabelen henge i en bøyle på veggen hjemme. Trenger jeg mer en 10A hjemme er det bare å fiske ut den andre kabelen og plugge inn.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

BE

Fra 10A til 16A er det faktisk mer enn 60% økning i ladehastigheten.

Dette er fordi laderen i bilen trekker ca 300 watt uavhengig om du lader med 10A eller 16A. Netto effekt til batteriet er derfor noe mer enn 60%.

De som lader med 16A lader vil kunne bekrefte at opplevd økning av ladehastighet er formidabel. F.eks. på lengre turer hvor en ikke har mulighet for hurtiglader vil dette bety mye.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Rasmus.B

Sitat fra: BE på fredag 20. september 2013, klokken 15:47
Fra 10A til 16A er det faktisk mer enn 60% økning i ladehastigheten.

Dette er fordi laderen i bilen trekker ca 300 watt uavhengig om du lader med 10A eller 16A. Netto effekt til batteriet er derfor noe mer enn 60%.

De som lader med 16A lader vil kunne bekrefte at opplevd økning av ladehastighet er formidabel. F.eks. på lengre turer hvor en ikke har mulighet for hurtiglader vil dette bety mye.
+1
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Hall

#13
SitatDet er for min del oftere nødvendig med 16A ute på tur, så jeg har kjøpt en portabel 16A som ligger i bilen, og lar 10A kabelen henge i en bøyle på veggen hjemme.

Betyr det at de gratis ladestasjonene jeg ser rundt om på parkeringsplasser i Oslo lader med 16A? Trenger jeg egen kabel for dette, eller benytter jeg ekstrakabelen som fulgte med bilen? Dersom den kun lader 10A, hvor får jeg evt kjøpt 16A ladekabel og hvor mye koster denne?

el nino

Jeg svarer på siste spørsmål først: Du kan kjøpe 16 amp. ladekabel hos Charge Amps i sverige. Koster ca. 4000 kr. og den kan lade både på 10 og 16 amp. Og alle ladestolper + flere kjøpesentra har 16 amp. sikringer. :D
Jeg var nylig hos BNH på Ski, og fikk vite av selger at man ikke skal være redd for å lade til 100%. Nissan var i begynnelsen litt forsiktig med å anbefale dette, men har etterhvert sett at batteriene tåler det bra. (Iflg. selger) 8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA