Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Prisøkning 1 OKT?

Startet av Hall, fredag 27. september 2013, klokken 22:43

« forrige - neste »

ctr46

Mulig jeg spør dumt nå og det kan godt hende det er besvart i en annen post..

Når man kjøper Leaf så er den innebygde laderen i stand til å lade både på 10 og 16 amper?

85D

Rasmus.B

Det kan den. Noen Leafer kan også lade med inntil 32A.
Ladekabelen som følger med er programert til 10A. Det er gjort på den måten at ladekabelen sender ett signal til laderen som forteller laderen hvor mye strøm den maksimalt skal trekke. Den som følger med bilen er programert til 10A. Da kan du bruke den stort sett over alt. Har du en på 16A kan den bare brukes på 16A dedikerte kurser uten annen belastning en bilen.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

jkirkebo

Sitat fra: el nino på fredag 20. september 2013, klokken 20:16
Jeg var nylig hos BNH på Ski, og fikk vite av selger at man ikke skal være redd for å lade til 100%. Nissan var i begynnelsen litt forsiktig med å anbefale dette, men har etterhvert sett at batteriene tåler det bra. (Iflg. selger) 8)

Hvordan kan han si det, Leafen er jo bare 3 år gammel. Ingen har vel forventet større problemer etter så kort tid. Jeg er mer interessert i kapasitetsforskjellen etter 10 år mellom bil som har ladet til 80% og bil som har ladet til 100%...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: ctr46 på fredag 20. september 2013, klokken 20:46
Mulig jeg spør dumt nå og det kan godt hende det er besvart i en annen post..

Når man kjøper Leaf så er den innebygde laderen i stand til å lade både på 10 og 16 amper?

Jepp, og 7A og 14A og...

Mao. alt mellom 6A og 16A (evt. 32A om du har slik lader).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ctr46

Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. september 2013, klokken 22:07
Sitat fra: ctr46 på fredag 20. september 2013, klokken 20:46
Mulig jeg spør dumt nå og det kan godt hende det er besvart i en annen post..

Når man kjøper Leaf så er den innebygde laderen i stand til å lade både på 10 og 16 amper?

Jepp, og 7A og 14A og...

Mao. alt mellom 6A og 16A (evt. 32A om du har slik lader).

Takk for informasjon :)

Hva er forskjellen i ladetid på henholdsvis 10A og 16A. Hvis jeg har forstått det riktig så lønner det seg å skaffe seg en 16A kabel i tillegg til den som følger med bilen? Det er kanskje en del av de offentlige ladestasjonene som kan gi 16A?
85D

TorC

Sitat fra: ctr46 på fredag 20. september 2013, klokken 23:55
Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. september 2013, klokken 22:07
Sitat fra: ctr46 på fredag 20. september 2013, klokken 20:46
Mulig jeg spør dumt nå og det kan godt hende det er besvart i en annen post..

Når man kjøper Leaf så er den innebygde laderen i stand til å lade både på 10 og 16 amper?

Jepp, og 7A og 14A og...

Mao. alt mellom 6A og 16A (evt. 32A om du har slik lader).

Takk for informasjon :)

Hva er forskjellen i ladetid på henholdsvis 10A og 16A. Hvis jeg har forstått det riktig så lønner det seg å skaffe seg en 16A kabel i tillegg til den som følger med bilen? Det er kanskje en del av de offentlige ladestasjonene som kan gi 16A?

Du har nok rett i at dette er besvart i en annen post... men for at du skal kunne gjøre utregningene selv skal jeg prøve å forklare det...

Først: de aller fleste offentlige ladepunktene har 16 amp, men noen punkter har to uttak som deler en 16 amp kurs. Da spiller det ingen rolle om du kjører 2 stk på 10 amp, eller 2 stk på 16 amp. Sikringen vil gå uansett.

Kladden kontrollerer hvor høy amp som kan trekkes.

For å beregne ladetid liker jeg å bruke en sammenlikning med vann:
Se for deg et vannrør. Ampen er hvor tykt røret er, og volten er hvor høyt trykk vannet har. Jo tykkere rør, jo mer vann. Og jo høyere trykk jo mer vann.

Amp ganget med volt gir deg antall watt som går ut. Lar du dette stå på en time så blir det watt/time. (kilo betyr jo "tusen", og man bruker ofte kilowatt/time).

En 2012 modell LEAF har en onboard charger på 3,3 kw, mens 2013 har 6,6k w.
MEN, kladden bestemmer hvor mye strøm som kan gå inn.

På en 10 amp kladd med 220v blir regnestykket 10x220 = 2200 watt per time. Eller 2,2 Kw/t.

På en 16 amp kladd med 220v blir regnestykket 16x220 = ??

Du kan med disse enkle regnestykkene selv beregne hvor mye strøm du får inn, og hvor lenge bilen må stå for å bli fulladet eller det nivået du ønsker.

Min tommelfingerregel er at jeg bruker ca 1,5kw per mil. Så hvis jeg må lade underveis regner jeg som regel 2 mil per time lading på min 16 amp kladd...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TB

Sitat fra: el nino på fredag 20. september 2013, klokken 20:16
Jeg svarer på siste spørsmål først: Du kan kjøpe 16 amp. ladekabel hos Charge Amps i sverige. Koster ca. 4000 kr. og den kan lade både på 10 og 16 amp. Og alle ladestolper + flere kjøpesentra har 16 amp. sikringer. :D
Jeg var nylig hos BNH på Ski, og fikk vite av selger at man ikke skal være redd for å lade til 100%. Nissan var i begynnelsen litt forsiktig med å anbefale dette, men har etterhvert sett at batteriene tåler det bra. (Iflg. selger) 8)

Sjå eigen tråd om Charge Amps kabelen, http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5271.0.html
Prisen som er oppgitt er uten MVA, pris er 4380 NOK + mva og frakt, ca 5600

Det er praktisk med to kabler på fleire måtar:
- Raskere og koble til når du kjem heim, slepp og ta ut / kveile / henge opp.
- Veit at det alltid ligg kabel i bilen.
- Mindre slitasje på støpsel / kontakt.
- Sikrere, ved feil på kabel, så kan du ta den andre.

Dermed er det nyttig og ha ein 10 A kabel, og ein 16A kabel, eller kabel med steg, slik som Charge Amps sin.

Alternativ:
http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html
Salto
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA