Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kanselert/endret bestilling

Startet av belgarath, fredag 27. september 2013, klokken 22:16

« forrige - neste »

belgarath

Jeg har lest litt angående Think og Zebra batterier, blant annet her på forumet og som jeg kan se så er det litt muligheter for oss med nyThink for å øke på ladehastigheten.
Ettersom jeg har skjønt, så er det en teoretisk makshastighet på lading på 2 timer på Zebra, 3 med sikkerhetsmarginer. I en annen tråd er det nevnt at de spesielle cellene som står i Think sine batterier er begrenset til en enda mindre ladestrøm og det som vil være en reell makshastighet er 6-7 timer.
Kan det stemme at det gir en ladeeffekt på 4-5KW?

Dette er selvfølgelig ikke CHAdeMO hastighet 8), men det er for min del absolutt akseptabelt og levelig og ikke minst mye bedre enn de timene en 2,2KW lading vil innebære for min del.

Jeg har altså en 4xxx-serie '08 modell uten "powercharge" mulighet. Hvilke alternativer har jeg på min bil og hvor mye vil de sannsynligvis koste?

Slik jeg gjetter:
Alternativ 1:
Etablere en Powerchargemulighet på min bil. Forhåpentligvis en oppgradering av programvare, sannsynligvis bytte til ny lader.

Alternativ 2:
Som nevnt i en annen tråd: sette inn to ekstra lademoduler (med det prøv-og-feil det innebærer), Begrense ladestrømmen i programvare til maksimalt av det batteriet tåler og bytte til en Mennekes kontakt som støtter trefas. Lade med trefas 16A hjemme og fra ladestasjon, men en ladekladd med mulighet for 16(10)A liggende i nødsfall

Alternativ 3:
Bytte til en større og kraftigere enfaslader internt i bilen, bytte til J1772 level 2 kontakt, med en ladekladd som gir meg 16A(10A) hjemme og maks av det laderen kan ta fra en ladestasjon med J1772 ladestasjon.

Kjør debatt..  ;D
Ole B.
Lensvik, Sør Trøndelag
'00 Land Rover Discovery td5 "Landeveisrøveren"
'08 Think City Zebra

hma

#1
Hei,

Jeg har skrevet litt om ladefart på nye Think i noen tråder.

Du kan lese om begrensinger for ulike typer PCU her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8757.msg110251.html#msg110251.

Jeg har også skrevet om en høyst teoretisk mulighet for raskere lading på nye Think med Zebra:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6146.msg100657.html#msg100657
For å være realistisk (og ikke risikere å havarere batteripakken) er det bare å glemme dette, men det er alltid moro å leke med tanken.
Think har gjort eksperiment med raskere lading av Zebra, og jeg tror ikke det er uten grunn at det ikke ble realisert.
Det kan godt hende det er noen der ute som er villig til å ta risikoen og lage en løsning, men jeg ville ikke tatt den sjansen.

Om din pre-produksjonsbil (VIN 4xxx) har gen0 revisjon E (8,5A AC), så tror jeg det en mulighet til å oppgradere HW til revisjon F (11,8A AC).
Det krever også at du har en ladekladd (PCS) som kan gi current limit > 12A. Det kan enten være en original Think-kladd, eller en Salto-kladd http://www.salto.no

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

belgarath

#2
Det var disse trådene jeg har lest og forsøkte å slå sammen til (for min del) forståelig sammenheng.
Jeg tror nok heller ikke det er annet enn hjemmeeksperimentering med høyere hastighet enn original powercharge, men det vil jeg gjerne ha om det er bare en programvareoppdatering..

Noen i Trondheimsområdet som kan være behjelpelig med sånt?

Går det an å lese av versjon uten spesialutstyr forresten?
Ole B.
Lensvik, Sør Trøndelag
'00 Land Rover Discovery td5 "Landeveisrøveren"
'08 Think City Zebra

hma

#3
PCU-oppgradering fra revisjon E til F er en HW-oppgradering.

Den enkleste måten å finne ut hvilken revisjon du har er å forsøke og aktivere powercharge. Da trenger du en ladekladd (PCS) som støtter dette. Samtidig måler du om strømtrekket kommer opp mot 11,8A (AC).

Om du har revisjon E (8,5A) kan du selv demontere PCU for å få den oppgradert. Regn med 4+4 timer arbeid. Trondheim Thinkers kan formidle oppgradering. Vi har også alt av diagnoseutstyr for Think.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

belgarath

Hmm..

Da blir jeg uten bil den tiden det tar å få sendt PCU avgårde..
Jaja, sikkert verdt det.

Trenger en verkstedhåndbok på NyThinken da.. Noen steder den er tilgjengelig for nedlasting?
Ole B.
Lensvik, Sør Trøndelag
'00 Land Rover Discovery td5 "Landeveisrøveren"
'08 Think City Zebra

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA