Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Strøm: Et knapphetsgode

Startet av Land Trykkeri, fredag 27. september 2013, klokken 12:54

« forrige - neste »

Land Trykkeri

Er det noen som har noe formening om det er greit å bruke SC feks en gang i uke når jeg i tillegg smålader litt hjemme og på jobb når det trengs? Vet at det ikke er særlig bra for batteriet å benytte SC hele tiden, men hva med en gang i uka? Ta en tur til Lillehammer og "fylle tanken" på søndag  ;) " I gamle dager" ,da jeg fylte diesel, ( dvs siste gang jeg fylte var mandag denne uka  ;) ) pleide jeg og fylle mandag morgen som var billigst ..  ;D Henter TMS på lørdag 21. sept  :-* Åh du og du. .... ;D
Tesla Model S 85 Sort  -. Just love it :-)

RunarBT

Når det måtte passe i følge tesla. Det har minimal påvirkning på livstiden på batteriene, og ikkje noke du treng tenke på.:-)

frekri

Jeg så en video hvor de sa at så lenge de passet på temperaturen på batteriet, så slet det veldig lite på batteriene å superlade. Og de passer veldig godt på temperaturen sier de. Det altså ikke noe å bekymre seg for.
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

Norleif

En gammel tommelfinger-regel for lading av batterier er at det er best å holde ladestrømmen under 1C, eller grovt overført til effekt blir det henholdsvis 60kW og 85kW for de to batteritypene. Med andre ord er 120kW litt i overkant.

Når det er sagt så kommer det stadig flere Li-ion batterier på markedet som er spesifisert med ladestrøm på 2C eller mer. Om cellene Tesla kjøper av Panasonic er spesifisert slik vet jeg ikke. Det skrives at det dreier seg om spesialdesignede celler med lang levetid og mange opp- og utladningsykluser. Om dette går på bekostning av maksimal anbefalt ladestrøm blir bare spekulasjoner, men det er ikke ofte man får både i pose og sekk når man tøyer den teknologiske strikken.

For min del vil jeg nok kun bruke superlader om det er eneste utvei for å komme fra A til B innen rimelig tid.

frekri

Er det slik at man på superladerne også har mulighet til å stille ned ladestyrke? Har sett at det er mulig ellers via skjermen.
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

jkirkebo

#5
Sitat fra: frekri på fredag 20. september 2013, klokken 01:54
Er det slik at man på superladerne også har mulighet til å stille ned ladestyrke? Har sett at det er mulig ellers via skjermen.

Nei, det går ikke. Det hadde da også vært ganske urettferdig ovenfor de som evt. står i kø for å lade.

Men du kan jo velge en lader som alt er tilkoblet en bil. Om noen lader på 1A, velg 1B. Da får du bare det som er "til overs". Men det blir fort bare 20-30kW en stund.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Epleskreller

Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. september 2013, klokken 04:38
Men du kan jo velge en lader som alt er tilkoblet en bil. Om noen lader på 1A, velg 1B. Da får du bare det som er "til overs". Men det blir fort bare 20-30kW en stund.

Da ville jeg flyttet meg videre bort om det var meg du stilte deg ved siden av.. Så hadde du og jeg fått maks effekt likevel :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Amoss

Sitat fra: Land Trykkeri på torsdag 19. september 2013, klokken 18:26
Er det noen som har noe formening om det er greit å bruke SC feks en gang i uke når jeg i tillegg smålader litt hjemme og på jobb når det trengs? Vet at det ikke er særlig bra for batteriet å benytte SC hele tiden, men hva med en gang i uka? Ta en tur til Lillehammer og "fylle tanken" på søndag  ;)

Tesla prøver å avdramatisere å bruke SC, som alt har vært påpekt her i tråden, og gir derfor ikke for eksakte råd her. Derfor vil alt enn så lenge være rene gjettinger :p 

Men på den annen side er det også helt klart at SC ikke er ment brukt "hele tiden". Om det er skadelig, og evnt. hvor skadelig blir altså bare gjetninger frem til man får noen klare erfaringer.

Min teori her vil gå på hva er det du legger i "smålader litt"?  Mener du at du da bare lader det som MÅ lades, og så kommer til SC med nesten tomt batteri for den ukentlige fyllingen?  Da tror jeg nok du belaster batteriet vel mye. Dersom du lader normalt hele uka, og ender opp med full "normal ladning" (ett sted mellom 50% og 90%) hver dag i uka, så vil ikke den ukentlige "fyllekula" på Lillehammer ha stort å si. Men at det ikke er slikt den er *ment* brukt er fortsatt like klart.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

SIS

Det kjølige/kalde klimaet vi har, er kanskje en fordel m.t.p. superlading? Bedre for batteriene å lade i +5 (eller -20 for den del) på Dombås enn i +40 i California?

Havebigfun

Vet ikke om det er OT her men det er også spørsmål hvor mye tiden din er verdt- står du ved en SC en gang i uken for å spare maks 85Nkr?
Mtp fossildrivstoff tar det like lang tid å fylle ved dyr eller billig bensinstasjon- du har evt eksta vei/kjørekostnader ved å oppsøke billig bensinstasjon- som regel er det bare å vente til mandags morgen ved din nærmeste forhandler uten ekstra ressursbruk.
Ved Sc bruker du en time som du kunne brukt til å rydde på kjøkkenet el. :o
Spørs om det lønner seg?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA