Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Riktig plassering av autopass-brikke i frontruta

Startet av Milzit, torsdag 26. september 2013, klokken 15:50

« forrige - neste »

Milzit

Jeg får ofte dette spørsmålet. Med nettleie må man regne ca. 90 øre pr kWh?
Jeg ser det står 59 kroner for en full tank i en gammel tråd her, men det blir vel mer på ett 85 kwh batteri?


Jejl

Jeg svarer rundt en femtilapp om sommeren og opp mot 80-90 kr på vinteren.

oroeltoro

2 eller 3 års fastpris koster nå ca 41 øre, mens nettleia ligger i underkant av 34 øre. Det blir snaue 75 øre kWh.
Model S 85 2014 solgt, Model X 100D i transitt. BMW i3 som konebil. Model 3 er reservert.

Jærbuen

Bruker 1 kr/kWh for enkelhetsskyld, er uansett billigere en å fylle opp dynosaurbilen.
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

toppi

Jeg sier at det koster meg 2 kr mila å kjøre (om jeg hadde betalt selv, fyller mest mulig gratis hos arbeidsgiver  :) )

Og så spør jeg hvor mye det koster vedkommende å kjøre sin fossil bil på mila.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Cirion

Jeg svarer 3l bensin. De fleste blir stumme...
Nytter ikke å si en femtilapp.

Men sannheten er nok mye lavere, da man ikke lader fullt.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.


Havebigfun

Sitat fra: Milzit på onsdag 18. september 2013, klokken 22:46
Sitat fra: Roger (NO) på onsdag 18. september 2013, klokken 21:44
http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/calculator
Den har jeg ikke sett før. Ser det litt dyere å lade med 13A enn med 32A...?
Det ser ut til at ladetapet er lavere ved 32A enn ved 13A og enda lavere ved 400V 16A.
Maksmal forskjell er litt over 5% -det var interessant!

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 18. september 2013, klokken 22:55
Det ser ut til at ladetapet er lavere ved 32A enn ved 13A og enda lavere ved 400V 16A.
Maksmal forskjell er litt over 5% -det var interessant!

Det er ikke så rart, det er faste tap under lading som er uavhengige av ladestrømmen. F.eks kjølevannspumper. Men lader man for fort stiger også tapet pga. varme og motvirker besparelsen på andre områder.

Sweet-spot ser ut til å være 32A enfase eller 16A 400V trefase.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tsladaytrader

#10
Sitat fra: Milzit på onsdag 18. september 2013, klokken 21:42
Jeg får ofte dette spørsmålet. Med nettleie må man regne ca. 90 øre pr kWh?
Jeg ser det står 59 kroner for en full tank i en gammel tråd her, men det blir vel mer på ett 85 kwh batteri?

Jeg har regnet på dette en masse, og kommet frem til at folk flest betaler mellom 81 øre og 83 øre per kWh dette inkluderer alt av strøm og nettleie.

Så jeg regner 85kWh x 81-83 øre = kr 68.85+70.55 / 2 = snitt på kr 69,7,- per tank. Eller rett og slett kr 70 per fylling/fullading.

Men det hører med til historien at jeg ikke har tatt høyde for tap i ladeprosessen/konverteringen. Hadde vært spennende å sett om det trekkes 90 eller 100 kWh igjennom en strømmåler for en fra tom til full lading.

Skal du regne det ut korrekt så må du ta med totalkostnaden (fastledd på kr 750/år etc).

Så det du gjør er at du legger sammen alt du har betalt av nettleiefakturaer for et år og alt du har betalt av strømfakturaer for et år og så deler du det på antall kWh du har brukt, så får du et 100% korrekt svar på hva du i realiteten betaler per kWh. Og etter å ha regnet på dette på eget forbruk og for en del bedrifter så ser jeg at det stort sett er mellom 81-83 øre /kWh.

Kan også fortelle at den beste strømavtalen kommer fra Gudbrandsdal Energi og kan kun bestilles på Facebooksiden deres (GE World Cup Social Spot). Det er den mest ærlige samt beste strømavtalen i Norge. Er i praksis negativt påslag. (Nei, jeg har absolutt ingenting med GE og gjøre, aldri jobbet for dem etc. Men jeg er en ambassadør for alt som er bra).

laumb

Pleier å spørre "hvor lenge kjører du på en tank, og hvor mange liter fyller du?" som motsvar før jeg bruker svaret kjapt matematisk og sier en variant av "for den summen får jeg kjørt i 2 1/2 mnd med samme antall kilometer. " ;)

mrm

Sitat fra: tsladaytrader på torsdag 19. september 2013, klokken 02:01
Skal du regne det ut korrekt så må du ta med totalkostnaden (fastledd på kr 750/år etc).

Jeg velger å se bort fra fastleddene, og kun regne på hva elbil koster meg EKSTRA på strømregningen.  Fastleddet ligger der uansett om jeg har elbil eller ikke.
Tesla Model S P85 mars 2014 * solgt *
Citroen C-Zero 2014
Tesla Model S 70D mars 2016

Cowboystrekk

Jeg synes å regne 1,- pr kW blir mest presist. Hvorfor? Strømprisen varierer gjennom året. I sommerhalvåret kan den være 60 øre inkl fastledd, om vinteren plutselig 1,50,-. Jeg tror 1,- pr kW treffer ganske bra over tid. I tillegg kommer det faktum at 85 kW bare kan fylle 81 kW og 60 kW bare kan fylle 56 kW. Å si at tanken koster 80 eller 55 treffer vell ganske bra.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA