Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tråden for oss som er D.. lei av at Tesla ikke finner delene til bilen

Startet av tsladaytrader, torsdag 26. september 2013, klokken 13:03

« forrige - neste »

tsladaytrader

Hei!

Jeg opplever at Tesla ikke tar dette med hurtig hjemmelading seriøst for fem flate øre, og det har for meg vært den absolutt største skuffelsen med Tesla, kanskje til og med den eneste.

Er det noen som har lyst å være med på å sette litt press på dem i den anledning?

Jeg vet ikke hvilken vei vi burde gå, men jeg ser for meg at om nok tesla eiere sender mail til det om dette så kanskje de våkner opp.

Mitt største problem er at de ikke klarer å informere om hva slags spesifikasjoner den vil ha slik at det blir umulig å planlegge forberedelsene som kreves for installasjon. Blir det 230v, blir det 400v? etc.

Hva tenker dere, hva er mest hensiktsmessige / effektive fremgangsmåte for å få vilja si i den anledning?

Land Trykkeri

Ja, jeg synes dette er litt vanskelig selv også.. Jeg har foreløpig satset på å lade hjemme om natten på 16 amper kurs og det samme dagtid jobb. Får bilen på lørdag så får jeg finne ut litt mer da.
Tesla Model S 85 Sort  -. Just love it :-)

valvolainen

Men...er ikke en tesla hpwc for europa en helt standard type2mode3 lader?????
230V 1fas 16-32A eller 400v3fas 16-32A.
Fåes rundt forbi, koster fra kr. 5000,-.
Hvis du ikke klarer deg uten noe med tesla logo, værsågod, skap støy og lag helsike for tesla.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

tsladaytrader

Dette handler ikke om å lage støy å helsike for tesla, tvert derimot. Det handler om å få en optimal ladeløsning ASAP, er ikke prat om å true med å gå ut i media etc hvis det var det du tenkte.

Jeg vil kun ha Tesla laderen eller i det minste specsa for den og jeg vil ha det nå.
Og du har helt rett en Mode 2 lader gjør samme nytten forutsatt at du har 400v eller trafo til 15000-30000.

Tesla sin lader går på 208-250V 60hz 100A i USA, en versjon av denne til bruk i Norge ville vært strålende. at den går på 50 hz istedetfor 60hz og har en Mennekes type 2 plugg i andre enden av kabelen. Kan ikke forstå at det skal være så vanskelig... er det virkelig så mye å be om? Hei Tesla spar meg for 30 000 i utgifter til trafo.

JohanH

Sitat fra: tsladaytrader på onsdag 18. september 2013, klokken 20:21
Dette handler ikke om å lage støy å helsike for tesla, tvert derimot. Det handler om å få en optimal ladeløsning ASAP, er ikke prat om å true med å gå ut i media etc hvis det var det du tenkte.

Jeg vil kun ha Tesla laderen eller i det minste specsa for den og jeg vil ha det nå.
Og du har helt rett en Mode 2 lader gjør samme nytten forutsatt at du har 400v eller trafo til 15000-30000.

Tesla sin lader går på 208-250V 60hz 100A i USA, en versjon av denne til bruk i Norge ville vært strålende. at den går på 50 hz istedetfor 60hz og har en Mennekes type 2 plugg i andre enden av kabelen. Kan ikke forstå at det skal være så vanskelig... er det virkelig så mye å be om? Hei Tesla spar meg for 30 000 i utgifter til trafo.

Hvordan skal du få foret den med 80A enfase i et norsk hjem?

jkirkebo

Sitat fra: JohanH på onsdag 18. september 2013, klokken 20:42
Hvordan skal du få foret den med 80A enfase i et norsk hjem?

Det var vel snakk om et eget 3x125A inntak om jeg ikke husker feil...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tsladaytrader

#6
Jeg skal søke til Hafslund om å få koblet meg opp på nærmeste fordelingsskap (står ett 4 m fra en parkeringsplass der jeg bor) dette skapet har også tilfeldigvis overkapasitet (en kompis/energimontør tok en lastmåling som viste 4,5 A bunnlast riktignok på kveldstid på den 224 A sikringa som fordelingsskapet var koblet på).

Ev. så kan det hende at jeg får koblet meg på en 160A kurs (med overkapasitet) på en hovedtavle jeg kanskje kan få tilgang til.

= 100A 230v :)

Kan også meddele at det er tilnærmet umulig å få klarsignal til å koble seg direkte på transformatorstasjon, dette kommer særlig av at det er begrenset tilkoblingsmuligheter på kobberskinnene så de som ev. er ledige vil de holde av til ev. fremtidige prosjekter, så du/jeg som privatperson har ikke nubbsjangs til å få koblet seg på. Fordelingsskapene derimot, der kan det være muligheter (de små grå skapene som er ca 60-80cm høye som står rundt omkring, de som har et nummer som starter med FS foran på skapene, f.eks. FS23644 De kan ev. være din beste venn i jakten på high power.

Griffel

#7
Teslas HPWC  og type 2 ladepunkt blir ofte feilaktig kalt for ladere. Laderen sitter i bilen. Vil du ha en USA lader må du kjøpe en USA modell, og til den kan du benytte en USA HPWC (High Power Wall Conector). Ulempen er da selvfølgelig at den da kun kan lades med den HPWCen du har hjemme, eller med en USA kladd på 16 A når du er på tur.

Laderen som sitter i bilen er tilpasset den Europiske ladestandard og det bør en være glad for. Denne standard beskriver 400V trefas og 230V enfas.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Roger (NO)

Fra Tesla sine nettsider ang specs på HPWC:

A High Power Wall Connector is installed on either a 230 or 400 volt circuit and can be supplied with up to twice the amperage as an outlet. At maximum amperage it supplies two times more power than the Single Charger can process. This is where Twin Chargers come into play, doubling the charging capacity to 22 kW to match the output of the High Power Wall Connector.

Hvilket betyr at den kan kobles til både et 230 og 400V anlegg.
For maks utnyttelse kobles den til 400V 3fase 32A = 22kW --> Må ha dobbellader i bilen

TS

Jeg håper og tror at vi venter på noe godt og at de tar dette meget seriøst.

Det optimale hadde vært om løsningen ga inntil 3fas og 18 KWH på 230v IT nett og at nettleverandørene faktisk begynte bygge ut kapasitet ..

Snakket med Hafslund nettopp som nektet å gi meg et eget tilknytingspunkt i garasje fra stolpe. ..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

tsladaytrader

#10
Sitat fra: Roger (NO) på onsdag 18. september 2013, klokken 20:51
Fra Tesla sine nettsider ang specs på HPWC:

A High Power Wall Connector is installed on either a 230 or 400 volt circuit and can be supplied with up to twice the amperage as an outlet. At maximum amperage it supplies two times more power than the Single Charger can process. This is where Twin Chargers come into play, doubling the charging capacity to 22 kW to match the output of the High Power Wall Connector.

Hvilket betyr at den kan kobles til både et 230 og 400V anlegg.
For maks utnyttelse kobles den til 400V 3fase 32A = 22kW --> Må ha dobbellader i bilen

Strålende Roger! Har du link? :))

Edit: fant link nå:
http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/highpower

Der står det svart på hvitt at HPWC vil fungere både på 400v og 230v, gode nyheter altså. Men lurer fortsatt på om den vil fungere på 230v 1 fas eller 3 fas. (det beste ville jo vært om den klarte begge deler) 400v er jo trefas uansett. Men om den tar 230v trefas så vil det være veldig bra for å unngå skjevbelastning og klager/nekt fra Netteier. og sikringsstørelsen vil kunne være vesentlig mindre. (istedetfor 108A så ville man fått samme jobben gjort med 65 A) Da tar jeg utganspunkt i samme inntakseffekt som i USA som er 100A på 250V = 25kW / 25000Watt. omgjort til 230v så blir det henholdsvis 108A 1 fas og 65 A trefas for å matche den effekten.

valvolainen

Type2 er vel pr. def kun for enfas230V eller trefase400V.
Tesla sin lader støtter maks 32A 400V og da er det jo satt.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Også_Øyvind_H

Sitat fra: TS på onsdag 18. september 2013, klokken 20:51
Jeg håper og tror at vi venter på noe godt og at de tar dette meget seriøst.

Det optimale hadde vært om løsningen ga inntil 3fas og 18 KWH på 230v IT nett og at nettleverandørene faktisk begynte bygge ut kapasitet ..

Snakket med Hafslund nettopp som nektet å gi meg et eget tilknytingspunkt i garasje fra stolpe. ..

Det var jo sjarmerende - tror de at de har monopol på dette??

Ups, ja, det har de vel. Hvorfor i all verden vil de ikke gi deg det? Jeg har så langt møtt svært positive holdninger hos min nettleverandør.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Griffel

#13
Sitat fra: Roger (NO) på onsdag 18. september 2013, klokken 20:51
Hvilket betyr at den kan kobles til både et 230 og 400V anlegg.
For maks utnyttelse kobles den til 400V 3fase 32A = 22kW --> Må ha dobbellader i bilen
Altså 230V enfas eller 400V trefas slik standarden beskriver.
På 230V enfas med singelader 32A betyr dette 7, 5 kW eller 63A og dobbelt lader 15kW.
(Om en får lov av netteier, og High Power Wall Conector tillater det trolig begrenset til ca. 11kW .).
Ønsker en mer er transf. løsningen, for de som ikke har et 400V system.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Roger (NO)

Sitat fra: tsladaytrader på onsdag 18. september 2013, klokken 20:58
Sitat fra: Roger (NO) på onsdag 18. september 2013, klokken 20:51
Fra Tesla sine nettsider ang specs på HPWC:

A High Power Wall Connector is installed on either a 230 or 400 volt circuit and can be supplied with up to twice the amperage as an outlet. At maximum amperage it supplies two times more power than the Single Charger can process. This is where Twin Chargers come into play, doubling the charging capacity to 22 kW to match the output of the High Power Wall Connector.

Hvilket betyr at den kan kobles til både et 230 og 400V anlegg.
For maks utnyttelse kobles den til 400V 3fase 32A = 22kW --> Må ha dobbellader i bilen

Strålende Roger! Har du link? :))

http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/highpower

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA