Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tråden for oss som er D.. lei av at Tesla ikke finner delene til bilen

Startet av tsladaytrader, torsdag 26. september 2013, klokken 13:03

« forrige - neste »

Lille Lance

Arrester meg hvis feil .. men ut fra Tesla ladekalkulator vil dobbeltlader hjelpe deg kun når du lader på 3-fas 400V 32A anlegg.
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

jkirkebo

Sitat fra: valvolainen på torsdag 19. september 2013, klokken 09:20
Ergo vil du aldri ha behov for å designe opp til mer enn 400V32A _eller_ 230V32A. Det vil altså si at det er 32A den innebygde laderen stopper på. Så hvis du ikke har 400V, tough luck, da er det 230V1fas32A ̃~7300Watt som er tilgjengelig for deg. UANSETT hvilket ladepunkt du har skrudd opp på gata utenfor blokka di.

Spesifikasjonssiden sier fortsatt:

Lading
11 KW integrert lader kompatibel med følgende nett tilførsel: 85-265V, 45-65 HZ, 1-fas-40A ( 22KW dobbelt lader (tilleggs utstyr) øker 1-fas kompabilitet til 80A)

Så at 40A eller 80A enfase alikevel ikke vil virke tar jeg ikke for god fisk før noen faktisk har prøvd det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Roger (NO)

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 19. september 2013, klokken 10:25
Sitat fra: valvolainen på torsdag 19. september 2013, klokken 09:20
Ergo vil du aldri ha behov for å designe opp til mer enn 400V32A _eller_ 230V32A. Det vil altså si at det er 32A den innebygde laderen stopper på. Så hvis du ikke har 400V, tough luck, da er det 230V1fas32A ̃~7300Watt som er tilgjengelig for deg. UANSETT hvilket ladepunkt du har skrudd opp på gata utenfor blokka di.

Spesifikasjonssiden sier fortsatt:

Lading
11 KW integrert lader kompatibel med følgende nett tilførsel: 85-265V, 45-65 HZ, 1-fas-40A ( 22KW dobbelt lader (tilleggs utstyr) øker 1-fas kompabilitet til 80A)

Så at 40A eller 80A enfase alikevel ikke vil virke tar jeg ikke for god fisk før noen faktisk har prøvd det.

Du skal jo fortsatt ha noe mellom veggen og bilen som skal tåle dette.
Enten UMC (230V 32A eller 400V 16A) eller HPWC (Opp til 400V 32A)...

Griffel

Sitat fra: laumb på torsdag 19. september 2013, klokken 09:50
Sitat fra: Griffel på torsdag 19. september 2013, klokken 09:34
Siden single-laderen er 400V-16A 11kW og 230V enfas 32 A 7,5kW er det ikke utenklig at disse verdier dobles med dobbet lader og High Power Wall Conector. altså ca.15kW på enfase 230V om dette tillates av nettleverandøren, eller bør anbefales er en annen sak.

Tesla sier nei. Så vil tro at de sier det av en grunn.
Gjør de samme trikset med sin Norske versjon av Teslas egen HPWC som de gjorde med kaldden sin, blir det som jeg skriver. En annen ting er som sagt at om jeg var installatør ville jeg anbefale transf. løsningen, og i et hvertfall sørge for skriftlig godkjenning fra netteier før jeg la opp en 63A enfaskurs til en garasje.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#34
Sitat fra: tsladaytrader på torsdag 19. september 2013, klokken 01:34
Sitat fra: valvolainen på onsdag 18. september 2013, klokken 20:59
Type2 er vel pr. def kun for enfas230V eller trefase400V.
Tesla sin lader støtter maks 32A 400V og da er det jo satt.
Sitat fra: tsladaytrader på torsdag 19. september 2013, klokken 00:08
Tesla sin Type 2 kontakt er ikke en vanlig type 2 kontakt (de er på maks 43.5kW / 63A mener jeg å huske)...
Sitat fra: Griffel på torsdag 19. september 2013, klokken 00:50
- Goddag mann
- Økseskaft

At du indikerer at jeg har svekkede sjelsevner fordi du er for treig/trøtt/for dum til å klare å henge med i resonnementene... Det er en nedlatende tone jeg har svært lite til overs for.
Jeg ser ingen forbindelse mellom dette og dine sjelsevner du er sikkert en varm og godhjertet person. Dessuten har du helt rett i at jeg er for treig/trøtt/for-dum til å klare å henge med i resonnementene (også nå som våken).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Roger (NO) på torsdag 19. september 2013, klokken 10:35
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 19. september 2013, klokken 10:25
Sitat fra: valvolainen på torsdag 19. september 2013, klokken 09:20
Ergo vil du aldri ha behov for å designe opp til mer enn 400V32A _eller_ 230V32A. Det vil altså si at det er 32A den innebygde laderen stopper på. Så hvis du ikke har 400V, tough luck, da er det 230V1fas32A ̃~7300Watt som er tilgjengelig for deg. UANSETT hvilket ladepunkt du har skrudd opp på gata utenfor blokka di.

Spesifikasjonssiden sier fortsatt:

Lading
11 KW integrert lader kompatibel med følgende nett tilførsel: 85-265V, 45-65 HZ, 1-fas-40A ( 22KW dobbelt lader (tilleggs utstyr) øker 1-fas kompabilitet til 80A)

Så at 40A eller 80A enfase alikevel ikke vil virke tar jeg ikke for god fisk før noen faktisk har prøvd det.

Du skal jo fortsatt ha noe mellom veggen og bilen som skal tåle dette.
Enten UMC (230V 32A eller 400V 16A) eller HPWC (Opp til 400V 32A)...

Eller en tredjeparts EVSE som fint kan fikse dette. Du kan til og med bygge en selv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

trygvelo

Har søkt Fortum om å få legge inn ny stikkledning til garasjen fra skapet som står 7 meter unna. Svaret etter litt frem og tilbake er:

SitatHei,

vi har nå hatt en intern gjennomgang av våre retningslinjer og praksis på dette området. Vi har sett på hvordan vi skal bygge og forvalte distribusjonsnettet på en helhetlig måte, og vår konklusjon er at vi vil fortsette å begrense til en stikkledning pr matrikkel også fremover. Loven sier at vi som nettselskap har tilknytningsplikt, hvilket vi har overholdt. En eller flere stikkledninger er ikke regulert i loven, men i våre retningslinjer og praksis. Skal vi tilby to stikkledninger pr matrikkel vil det påvirke hvordan vi skal bygge vårt nett.

I ditt tilfelle kan utfordringen løses ved å etablere et privat skap ved garasjen, legge stikkledningen fra kabelskapet dit og sette felles overbelastningsvern i dette skapet. Dagens eksisterende stikkledning (du overtar denne ledningen fra oss) flyttes fra vårt skap til ditt private skap for forsyning av hus/hybel med sine målere. Det må også legges en kabel inn i garasjen med egen måler der. Dette betyr at du vil få et nytt abonnement for garasjen. Vår stikkledning blir fra vårt gateskap til ditt nye private skap ved garasjen. På installasjonen vil du få 3 anlegg.

Vår praksis er også å gi 3x63A (ved 230V nett) som maksimalt overbelastningsvern for husstander (kan bli mindre om kapasitet ikke er tilstede, evt må nettet forsterkes). Ved søknad (vedlagt effektbudsjett i melding) vurderer vi alltid om vi kan tillate større vern. Vi har gjort en liten beregning, og hos deg der det bra ut mhp muligheter for å få ut f.eks 3x80A.

Om det ønskes en løsning som skissert ovenfor vil du måtte ta kostnadene for dette da dette er å anse som en nett-tjeneste

Installatør må melde dette som nytt anlegg i eksisterende installasjon, deretter må vi få den behandlet. Oversendes FOD nr skal vi kunne prioritere den.

Griffel

Sitat fra: trygvelo på torsdag 19. september 2013, klokken 13:27
Har søkt Fortum om å få legge inn ny stikkledning til garasjen fra skapet som står 7 meter unna. Svaret etter litt frem og tilbake er:...........
Da er det bare å gå igang med å vurder hvor mye Hus og Hybel krever, finne ut hva som blir tilbake til garasjen og vurdere kostnader opp mot et reelt ladebehov basert på kjøremønster.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tho

Vurderer strekt å gi faen i noen som helst hurtig lading hjemme. Jeg kan for det meste lade der jeg parkerer. Hjemme/Hytta/Jobb. Har 400V uttak på hytta men ikke hjemme eller jobb. der har jeg bare Schuko. Men det er jo på jobb og hjemme bilen står 99% av tiden.

Så jeg ser ikke helt poenget med hurtig lading hjemme. Bilen kommer sannsynligvis til å være fulladet nesten hele tiden uansett. De gangene jeg skal på langtur er det jo SC som gjelder. Jeg tror hurtig lading på de plassene en parkerer mye er rimelig bortkastet.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

TS

Sitat fra: tho på torsdag 19. september 2013, klokken 15:46
Vurderer strekt å gi faen i noen som helst hurtig lading hjemme. Jeg kan for det meste lade der jeg parkerer. Hjemme/Hytta/Jobb. Har 400V uttak på hytta men ikke hjemme eller jobb. der har jeg bare Schuko. Men det er jo på jobb og hjemme bilen står 99% av tiden.

Så jeg ser ikke helt poenget med hurtig lading hjemme. Bilen kommer sannsynligvis til å være fulladet nesten hele tiden uansett. De gangene jeg skal på langtur er det jo SC som gjelder. Jeg tror hurtig lading på de plassene en parkerer mye er rimelig bortkastet.

Det blir individuelt hva behovet er . Hvis kona kommer fra langtur og jeg overtar stafetten for egen langtur så er det greit å ta en matbit sammen mens 18 KWh pumpes inn i batteriene ..

Ikke det at det blir ofte, men ønsker minst mulige slike hinder
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Balrog

Sitat fra: trygvelo på torsdag 19. september 2013, klokken 13:27
Har søkt Fortum om å få legge inn ny stikkledning til garasjen fra skapet som står 7 meter unna. Svaret etter litt frem og tilbake er:

SitatHei,

vi har nå hatt en intern gjennomgang av våre retningslinjer og praksis på dette området. Vi har sett på hvordan vi skal bygge og forvalte distribusjonsnettet på en helhetlig måte, og vår konklusjon er at vi vil fortsette å begrense til en stikkledning pr matrikkel også fremover. Loven sier at vi som nettselskap har tilknytningsplikt, hvilket vi har overholdt. En eller flere stikkledninger er ikke regulert i loven, men i våre retningslinjer og praksis. Skal vi tilby to stikkledninger pr matrikkel vil det påvirke hvordan vi skal bygge vårt nett.

I ditt tilfelle kan utfordringen løses ved å etablere et privat skap ved garasjen, legge stikkledningen fra kabelskapet dit og sette felles overbelastningsvern i dette skapet. Dagens eksisterende stikkledning (du overtar denne ledningen fra oss) flyttes fra vårt skap til ditt private skap for forsyning av hus/hybel med sine målere. Det må også legges en kabel inn i garasjen med egen måler der. Dette betyr at du vil få et nytt abonnement for garasjen. Vår stikkledning blir fra vårt gateskap til ditt nye private skap ved garasjen. På installasjonen vil du få 3 anlegg.

Vår praksis er også å gi 3x63A (ved 230V nett) som maksimalt overbelastningsvern for husstander (kan bli mindre om kapasitet ikke er tilstede, evt må nettet forsterkes). Ved søknad (vedlagt effektbudsjett i melding) vurderer vi alltid om vi kan tillate større vern. Vi har gjort en liten beregning, og hos deg der det bra ut mhp muligheter for å få ut f.eks 3x80A.

Om det ønskes en løsning som skissert ovenfor vil du måtte ta kostnadene for dette da dette er å anse som en nett-tjeneste

Installatør må melde dette som nytt anlegg i eksisterende installasjon, deretter må vi få den behandlet. Oversendes FOD nr skal vi kunne prioritere den.

Veldig bra at Høyre fikk privatisert monopoltjenesten strømleveranse (nett) slik at vi får utrolig lave priser og ekstremt god service. "Vi gjør ikke en dritt, du fikser og betaler alt selv, vi gjør oss vanskelige ved å kreve en haug med søknader og dokumentasjon, og deretter betaler du mer til oss for det samme som tidligere." Dette er rutinen hos Hafslund.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Duzzy

#41
Sitat fra: Balrog på torsdag 19. september 2013, klokken 18:49

Veldig bra at Høyre fikk privatisert monopoltjenesten strømleveranse (nett) slik at vi får utrolig lave priser og ekstremt god service. "Vi gjør ikke en dritt, du fikser og betaler alt selv, vi gjør oss vanskelige ved å kreve en haug med søknader og dokumentasjon, og deretter betaler du mer til oss for det samme som tidligere." Dette er rutinen hos Hafslund.

Dette er jo snakk om Fortum og hovedaksjonær der er den finske stat..
Hafslund har riktig nok en stor eierandel di også, men er ikke sikker på om vi helt kan skylde på Høyre..
Men når det er sagt så er jeg enig i at Hafslund er blitt ett Byrokrati Helv... De siste åra. Har selv vært ansatt der.

Sorry litt of topic kanskje...
Jessheim
standard P85, Sort, 19", sort nappa,panorama, Alle pakker untatt dobbeltlader.
Levering 28.11.2013

Siggen

Sitat fra: Duzzy på torsdag 19. september 2013, klokken 19:24
Sitat fra: Balrog på torsdag 19. september 2013, klokken 18:49

Veldig bra at Høyre fikk privatisert monopoltjenesten strømleveranse (nett) slik at vi får utrolig lave priser og ekstremt god service. "Vi gjør ikke en dritt, du fikser og betaler alt selv, vi gjør oss vanskelige ved å kreve en haug med søknader og dokumentasjon, og deretter betaler du mer til oss for det samme som tidligere." Dette er rutinen hos Hafslund.

Dette er jo snakk om Fortum og hovedaksjonær der er den finske stat..
Hafslund har riktig nok en stor eierandel di også, men er ikke sikker på om vi helt kan skylde på Høyre..
Men når det er sagt så er jeg enig i at Hafslund er blitt ett Byrokrati Helv... De siste åra. Har selv vært ansatt der.

Sorry litt of topic kanskje...

Hehe, du forklarer poenget, men ser det ikke helt selv?

Norleif

#43
Har for min egen del sjekket med lokalt nettselskap om å få inntaket ned av husveggen, og få med alle tre fasene inn.

Kort og greit svar: "Null problem. Trenger du mer en 3x63A?"

Til tross for at huset er fra 1947 så får jeg 400V mellom fasene. Dobbeltlader i bilen og HPWC... Perfect!

Griffel

Sitat fra: Norleif på fredag 20. september 2013, klokken 02:32
Har for min egen del sjekket med lokalt nettselskap om å få inntaket ned av husveggen, og få med alle tre fasene inn.

Kort og greit svar: "Null problem. Trenger du mer en 3x63A?"

Til tross for at huset er fra 1947 så får jeg 400V mellom fasene. Dobbeltlader i bilen og HPWC... Perfect!
I ditt tilfelle er det jo ingen grunn til å vurdere hva du trenger, bare se å få installert en Tesla HPWC eller en Type 2 ladestasjon 32A fra feks. Salto.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA