Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tråden for oss som er D.. lei av at Tesla ikke finner delene til bilen

Startet av tsladaytrader, torsdag 26. september 2013, klokken 13:03

« forrige - neste »

TS

Sitat fra: Også_Øyvind_H på onsdag 18. september 2013, klokken 21:00
Sitat fra: TS på onsdag 18. september 2013, klokken 20:51
Jeg håper og tror at vi venter på noe godt og at de tar dette meget seriøst.

Det optimale hadde vært om løsningen ga inntil 3fas og 18 KWH på 230v IT nett og at nettleverandørene faktisk begynte bygge ut kapasitet ..

Snakket med Hafslund nettopp som nektet å gi meg et eget tilknytingspunkt i garasje fra stolpe. ..

Det var jo sjarmerende - tror de at de har monopol på dette??

Ups, ja, det har de vel. Hvorfor i all verden vil de ikke gi deg det? Jeg har så langt møtt svært positive holdninger hos min nettleverandør.

Monopol er helt sikkert..
De mente at de kun tildeler ett tilknytingspunkt pr gårds og bruksnummer .

Jeg har nyere stikkledning som jeg har utnyttet med 3x40A , men de sa at jeg skal kunne utnytte den med det dobbelte. Så da blir løsningen å søke om å splitte et sted ved husveggen og trekke en stikkledning derfra til garasjen med eget målerpunkt og sikringskap der.
(Sikringskapet er ikke tilgjengelig for flere fete kabler.. )


rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Griffel

#16
Sitat fra: TS på onsdag 18. september 2013, klokken 21:15
Jeg har nyere stikkledning som jeg har utnyttet med 3x40A , men de sa at jeg skal kunne utnytte den med det dobbelte. Så da blir løsningen å søke om å splitte et sted ved husveggen og trekke en stikkledning derfra til garasjen med eget målerpunkt og sikringskap der.
(Sikringskapet er ikke tilgjengelig for flere fete kabler.. )
Og med en transf. til 400V vil du da kunne utnytte ca 14kW
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lille Lance

Folk fleste har ikke 400V anlegg ... hva er grunnen til at man ikke kan kjøre på med 3 fas 230V?
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Griffel

Sitat fra: Lille Lance på onsdag 18. september 2013, klokken 21:27
Folk fleste har ikke 400V anlegg ... hva er grunnen til at man ikke kan kjøre på med 3 fas 230V?
400V TN er det anbefalte distribusjonsnett innen EU. Dette systemet er også det vanligste i Europa. Nye boligfelt i Norge har dette, og andre områder vil få det når større oppgraderinger er nødvendig.
Dette distribusjonssystemet gir 400V 3 fas og 230V enfas, og enfas er i stor grad kompatibelt med det vi har i hjemmene.

Tesla har designet laderen i sin Europamodell for å passe med Europas vedtatte ladestandard  400V 3fas og 230V enfas. Den kan dermed i praksis lades overalt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cirion

Har nå hatt bilen snart en måned. Kun fortsatt 13 A schuko hjemme og ingen adapter fra Tesla. Har kjørt 5500km. Hadde ikke klart å kjøre mer, selv med dobeltlader og 22kW stolpe hjemme.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

jkirkebo

Sitat fra: TS på onsdag 18. september 2013, klokken 21:15
Jeg har nyere stikkledning som jeg har utnyttet med 3x40A , men de sa at jeg skal kunne utnytte den med det dobbelte. Så da blir løsningen å søke om å splitte et sted ved husveggen og trekke en stikkledning derfra til garasjen med eget målerpunkt og sikringskap der.
(Sikringskapet er ikke tilgjengelig for flere fete kabler.. )

Evt. kan du sette opp et uteskap ved inntaket og sette måleren der. Etter måleren kan du splitte til eksisterende skap med 3x40A sikring og til garasjeskap med f.eks 3x50 sikring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TS

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 18. september 2013, klokken 23:33
Sitat fra: TS på onsdag 18. september 2013, klokken 21:15
Jeg har nyere stikkledning som jeg har utnyttet med 3x40A , men de sa at jeg skal kunne utnytte den med det dobbelte. Så da blir løsningen å søke om å splitte et sted ved husveggen og trekke en stikkledning derfra til garasjen med eget målerpunkt og sikringskap der.
(Sikringskapet er ikke tilgjengelig for flere fete kabler.. )

Evt. kan du sette opp et uteskap ved inntaket og sette måleren der. Etter måleren kan du splitte til eksisterende skap med 3x40A sikring og til garasjeskap med f.eks 3x50 sikring.

Ja, det blir alternativ 2 , inntaket er oppunder mønet ..
Skap må stå ved grunnmur sa de.  Jeg betaler gjerne 50kr pr mnd grunnnettleie for å slippe det .
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

tsladaytrader

#22
Sitat fra: valvolainen på onsdag 18. september 2013, klokken 20:59
Type2 er vel pr. def kun for enfas230V eller trefase400V.
Tesla sin lader støtter maks 32A 400V og da er det jo satt.

Tesla sin Type 2 kontakt er ikke en vanlig type 2 kontakt (de er på maks 43.5kW / 63A mener jeg å huske) Tesla sin type 2 kontakt tåler 120kW via superladere, til tross for at "maksen" på en type 2 er på 43,5kW. Og med det i bakhodet, så ser jeg ingen grunn til at den ikke skal tåle litt annet enn hva som er standard for type 2. f.eks. Type2 delen tåler mer enn 170A på 400v (supercharger), men selve laderne inni gjør ikke det.

Hvis den er god for 170A på 3 fas 400v så er det ingen grunn meg bekjent at den ikke skal være god for 170A på 1 fas 230 v.

Står også hos mennekes at Mode 3 lading støtter inntil 63A på 1- fas 230v (samt 63 A på 400v trefas. (men igjen Tesla sin EU / mennekes plug) støtter langt over 100A, superladerne er bevis på det).
Kilde: http://www.mennekes.de/uploads/media/Infrastructure_GB_110511_low_873000DS.pdf

Griffel

#23
Sitat fra: tsladaytrader på torsdag 19. september 2013, klokken 00:08
Sitat fra: valvolainen på onsdag 18. september 2013, klokken 20:59
Type2 er vel pr. def kun for enfas230V eller trefase400V.
Tesla sin lader støtter maks 32A 400V og da er det jo satt.

Tesla sin Type 2 kontakt er ikke en vanlig type 2 kontakt (de er på maks 43.5kW / 63A mener jeg å huske) Tesla sin type 2 kontakt tåler 120kW via superladere, til tross for at "maksen" på en type 2 er på 63kW. Og med det i bakhodet, så ser jeg ingen grunn til at den ikke skal tåle litt annet enn hva som er standard for type 2. f.eks. Type2 delen tåler mer enn 170A på 400v (supercharger), men selve laderne inni gjør ikke det.

Hvis den er god for 170A på 3 fas 400v så er det ingen grunn meg bekjent at den ikke skal være god for 170A på 1 fas 230 v.

Står også hos mennekes at Mode 3 lading støtter inntil 63A på 1- fas 230v (samt 63 A på 400v trefas. (men igjen Tesla sin EU / mennekes plug) støtter langt over 100A, superladerne er bevis på det).
Kilde: http://www.mennekes.de/uploads/media/Infrastructure_GB_110511_low_873000DS.pdf
- Goddag mann
- Økseskaft

Forøvrig er dette feil: "god for 170A på 3 fas 400v"
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tsladaytrader

#24
Pluggen i Tesla klarer iallefal 170A +++ og det var det som var poenget. Om det var trefas eller ei var ikke poenget, ser nå i ettertid at det er feil. Men 170A + er riktig, og igjen. Det var poenget.

Tesla sin dobbellader konfig klarer også 100A på 250v 1 fas i USA, så er frista til å tro at de vil tåle 100A på 230V i norge også.

Sitat fra: Griffel på torsdag 19. september 2013, klokken 00:50
- Goddag mann
- Økseskaft

At du indikerer at jeg har svekkede sjelsevner fordi du er for treig/trøtt/for dum til å klare å henge med i resonnementene... Det er en nedlatende tone jeg har svært lite til overs for.

laumb

Tesla (Du vet, de som har laget laderen?) sier maks 32A på 230V.

Hvorfor ikke forholde seg til det som... produsenten sier?

Lille Lance

Sitat fra: laumb på torsdag 19. september 2013, klokken 07:28
Tesla (Du vet, de som har laget laderen?) sier maks 32A på 230V.

Hvorfor ikke forholde seg til det som... produsenten sier?
Enig, skummelt å gå utenom Tesla spec ... isåfall burde man sitte på el-skjema for laderen som sitter i TMS, og den har vi vel ikke sett ennå? ... 1-fas 32A@230V gir 7,4kW og 40km/time ... dette bør holde for de aller fleste av oss som kan la bilen står til lading mellom kl.2100 og 0700. Jeg klarer ikke helt å forstå de som absolutt trenger 400V
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

valvolainen

Laderen ligger i bilen, og den takler maks 22kW med vekselstrøm. Vekselstrøm er det _eneste_ som kommer ut av en tesla hpwc, type2 mode3, lader og andre sinnrike kontakter. Likestrøm som SC leverer vil du aldri få hjemme.

Ergo vil du aldri ha behov for å designe opp til mer enn 400V32A _eller_ 230V32A. Det vil altså si at det er 32A den innebygde laderen stopper på. Så hvis du ikke har 400V, tough luck, da er det 230V1fas32A ̃~7300Watt som er tilgjengelig for deg. UANSETT hvilket ladepunkt du har skrudd opp på gata utenfor blokka di.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Griffel

#28
Sitat fra: valvolainen på torsdag 19. september 2013, klokken 09:20
Laderen ligger i bilen, og den takler maks 22kW med vekselstrøm. Vekselstrøm er det _eneste_ som kommer ut av en tesla hpwc, type2 mode3, lader og andre sinnrike kontakter. Likestrøm som SC leverer vil du aldri få hjemme.

Ergo vil du aldri ha behov for å designe opp til mer enn 400V32A _eller_ 230V32A. Det vil altså si at det er 32A den innebygde laderen stopper på. Så hvis du ikke har 400V, tough luck, da er det 230V1fas32A ̃~7300Watt som er tilgjengelig for deg. UANSETT hvilket ladepunkt du har skrudd opp på gata utenfor blokka di.
Siden single-laderen er 400V-16A 11kW og 230V enfas 32 A 7,5kW er det ikke utenklig at disse verdier dobles med dobbet lader og High Power Wall Conector. altså ca.15kW på enfase 230V om dette tillates av nettleverandøren, eller bør anbefales er en annen sak.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

laumb

Sitat fra: Griffel på torsdag 19. september 2013, klokken 09:34
Siden single-laderen er 400V-16A 11kW og 230V enfas 32 A 7,5kW er det ikke utenklig at disse verdier dobles med dobbet lader og High Power Wall Conector. altså ca.15kW på enfase 230V om dette tillates av nettleverandøren, eller bør anbefales er en annen sak.

Tesla sier nei. Så vil tro at de sier det av en grunn.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA