Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Visible Tesla

Startet av TorkEL10, torsdag 26. september 2013, klokken 10:28

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Olatho på mandag 04. november 2013, klokken 13:48
Problemet med støtteordningen fra Oslo Kommune er at den krever at en fysisk parkeringsplass er reservert for elbil i minst 5 år.  Dette er litt vanskelig å gjennomføre hos oss i alle fall, da vi vanskelig kan pålegge beboerne (eierne) av enkelte av plassene å eie elbil.

Ser utfordringen, men i et sameie der jeg er styreleder har ordnet dette smidig for beboerne. Sameiet står for investering i sentral infrastruktur. Beboere tar regningen for trekk fra sentralt koblingspunkt bort til parkeringsplass. Det er pålegg om bruk av fastmontert ladepunkt (vil ikke ha mobile ladere koblet med schuko hengende og dingle i felles garasjeanlegg).

Vi søker Bymiljøetaten for alle plasser som etableres. Dersom beboer kvitter seg med elbilen, eller selger leiligheten til kjøper uten elbil, må støtten tilbakebetales til bymiljøetaten.



Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

TesLars

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 04. november 2013, klokken 15:39
Sitat fra: Olatho på mandag 04. november 2013, klokken 13:48
Problemet med støtteordningen fra Oslo Kommune er at den krever at en fysisk parkeringsplass er reservert for elbil i minst 5 år.  Dette er litt vanskelig å gjennomføre hos oss i alle fall, da vi vanskelig kan pålegge beboerne (eierne) av enkelte av plassene å eie elbil.

Ser utfordringen, men i et sameie der jeg er styreleder har ordnet dette smidig for beboerne. Sameiet står for investering i sentral infrastruktur. Beboere tar regningen for trekk fra sentralt koblingspunkt bort til parkeringsplass. Det er pålegg om bruk av fastmontert ladepunkt (vil ikke ha mobile ladere koblet med schuko hengende og dingle i felles garasjeanlegg).

Vi søker Bymiljøetaten for alle plasser som etableres. Dersom beboer kvitter seg med elbilen, eller selger leiligheten til kjøper uten elbil, må støtten tilbakebetales til bymiljøetaten.

Hei

Fikk dere støtte fra Bymiljøetaten? Er i en runde med styret hos ang. en lignende sak. Slik jeg forstår det er det en forutsetning at ladestasjonen det innvilges støtte for skal/kan brukes av mange elbiler. Mao. får man ikke støtte hvis man har en fast garasjeplass (?).
Oslo
Black Model S

Olatho

Det er ingen forutsetning at flere kan bruke plassen. Den eneste forutsetningen er at hele parkeringsplassen reserveres elbil. Det kan mao godt være en enkelt elbil, men eier av plassen kan da ikke parkere annet enn elbil der.
Det er dette som er vårt problem. Jeg diskutere det med bymiljøetaten over telefon, og det var ingen tvil om tolkninger her.

TesLars

Her er svaret jeg fikk fra Bymiljøetaten:


Dersom det er din faste plass oppfyller den ikke kravet for tilskudd. Plassen må være tilgjengelig for alle i sameiet som bruker elbil. (den må også være finansiert av sameiet).


Oslo
Black Model S

Olatho

Spennende.  Jeg fikk som sagt et helt annet svar (dog bare på telefon, så jeg har det ikke skriftlig).
Det var ikke noe problem å få støtte selv om beboerne eier enkeltplasser, problemet ble bare å sikre at plassen kun ble brukt til elbil. Så dermed kunne vi ikke få støtte til å sette opp flere ladepunkter enn det var reelt behov for blant beboerne (som i dag er 0).

Fint at bymiljøetaten er så samkjørt med seg selv, da.  Ikke noe nytt der forsåvidt. Det er jo Norges mest  schizofrene etat.
???

PetterX

Argh!

Jeg har ventet flere uker på svar fra garasjelaget om jeg kan montere strømuttak på min plass i fellesgarasjen.

Ventingen har blitt veldig dyr med tanke på den saftige prisøkningen vi fikk i går. I dag fikk jeg nok et slag i trynet. Initielt sa garasjelaget at de kunne montere 10 strømuttak etter først til mølla prinsippet, men i dag fikk jeg følgende nedslående tilbakemelding:

"Vi hadde elektriker på besøk på fredag og jeg har dårlige nyheter. Det ser ikke ut som vi har mulighet til å sette opp flere el-bil ladestasjoner.. inntil videre. Vi må ta kontakt med vellet og M/L sameiet for å høre om det finnes andre strømskap som kan være aktuelle. Skal gi beskjed når vi får tilbakemelding fra vellet/sameiet".

Såvidt jeg kan se har vi i dag ingen el-bil strømuttak i garasjen. Er dette inkompetanse fra elektriker og/eller styret i garasjelaget, eller må jeg faktisk skrinlegge Tesla-drømmen?

Innspill?

TS

Sitat fra: PetterX på søndag 10. november 2013, klokken 00:39
Argh!

Jeg har ventet flere uker på svar fra garasjelaget om jeg kan montere strømuttak på min plass i fellesgarasjen.

Ventingen har blitt veldig dyr med tanke på den saftige prisøkningen vi fikk i går. I dag fikk jeg nok et slag i trynet. Initielt sa garasjelaget at de kunne montere 10 strømuttak etter først til mølla prinsippet, men i dag fikk jeg følgende nedslående tilbakemelding:

"Vi hadde elektriker på besøk på fredag og jeg har dårlige nyheter. Det ser ikke ut som vi har mulighet til å sette opp flere el-bil ladestasjoner.. inntil videre. Vi må ta kontakt med vellet og M/L sameiet for å høre om det finnes andre strømskap som kan være aktuelle. Skal gi beskjed når vi får tilbakemelding fra vellet/sameiet".

Såvidt jeg kan se har vi i dag ingen el-bil strømuttak i garasjen. Er dette inkompetanse fra elektriker og/eller styret i garasjelaget, eller må jeg faktisk skrinlegge Tesla-drømmen?

Innspill?

Flytt eller bli med i styret der...
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

petersv

Sitat fra: PetterX på søndag 10. november 2013, klokken 00:39
Argh!

Jeg har ventet flere uker på svar fra garasjelaget om jeg kan montere strømuttak på min plass i fellesgarasjen.

Ventingen har blitt veldig dyr med tanke på den saftige prisøkningen vi fikk i går. I dag fikk jeg nok et slag i trynet. Initielt sa garasjelaget at de kunne montere 10 strømuttak etter først til mølla prinsippet, men i dag fikk jeg følgende nedslående tilbakemelding:

"Vi hadde elektriker på besøk på fredag og jeg har dårlige nyheter. Det ser ikke ut som vi har mulighet til å sette opp flere el-bil ladestasjoner.. inntil videre. Vi må ta kontakt med vellet og M/L sameiet for å høre om det finnes andre strømskap som kan være aktuelle. Skal gi beskjed når vi får tilbakemelding fra vellet/sameiet".

Såvidt jeg kan se har vi i dag ingen el-bil strømuttak i garasjen. Er dette inkompetanse fra elektriker og/eller styret i garasjelaget, eller må jeg faktisk skrinlegge Tesla-drømmen?

Innspill?
Er det ikke ledig kapasitet så er det ikke det... Lite styret eller elektriker kan gjøre med det uten å oppgradere alt med de kostnader det innebærer. De sier jo at det kanskje er noe kapasitet i andre tavler i nærheten, så de har jo undersøkt endel for deg og virker løsningsorienterte.

PetterX

Uff, what a nightmare.

Men hvor realistisk er det at en fellesgarasje som ble bygget i 2003 ikke har kapasitet/mulighet til en eneste stikkontakt? Så langt jeg kan se er det ingen der nå. Garasjen har plass til ca. 30-40 biler.

stianrod

Jeg solgte leilighet for å få råd til Model S. Orker ikke billån... Tesla er viktigere enn leilighet  ;)
P3349 Model S, rød, tan, gloss, pano, alt minus barneseter til Trondheim
20. des kl. 10.00 = Julaften! ;) 
18. des EL 29597                                        10.juli "Sourcing Parts..."
16. des "henting og levering..."                    13.mai Paperwork Complete
18. nov telefonen fra DS                             09.mai Finalize
5. nov "In transit..."                                      09.april P3349/Faktura701
1.nov "In production..."                                 02.april RN927488
27.aug VIN 21249                                        01.april Verifiserer konto

PetterX

Det har vært mye frem og tilbake om jeg an få lading av Tesla i vår fellesgarasje. Her er siste svar fra styreleder:

"Det er ikke selve kontakten som er et problem, men strømuttaket. En Tesla trenger en kurs på 32 amp, mens vanlige el-biler trenger 16 amp. Om alle ønsker dette så må ny hovedkabel trekkes....""

Stemmer det han her sier? Dersom det ikke stemmer, gidder noen å formulere et svar jeg kan sende han?

På forhånd takk! :)

TesLars

Sitat fra: PetterX på torsdag 12. desember 2013, klokken 10:20
Det har vært mye frem og tilbake om jeg an få lading av Tesla i vår fellesgarasje. Her er siste svar fra styreleder:

"Det er ikke selve kontakten som er et problem, men strømuttaket. En Tesla trenger en kurs på 32 amp, mens vanlige el-biler trenger 16 amp. Om alle ønsker dette så må ny hovedkabel trekkes....""

Stemmer det han her sier? Dersom det ikke stemmer, gidder noen å formulere et svar jeg kan sende han?

På forhånd takk! :)

NEI!

Tesla har ikke noe krav til amp. mht. lading. Ampen kan man stille om selv. Det er ikke noe problem å lade på 16A.
Oslo
Black Model S

Nuvolari

Sitat fra: PetterX på torsdag 12. desember 2013, klokken 10:20
Det har vært mye frem og tilbake om jeg an få lading av Tesla i vår fellesgarasje. Her er siste svar fra styreleder:

"Det er ikke selve kontakten som er et problem, men strømuttaket. En Tesla trenger en kurs på 32 amp, mens vanlige el-biler trenger 16 amp. Om alle ønsker dette så må ny hovedkabel trekkes....""

Stemmer det han her sier? Dersom det ikke stemmer, gidder noen å formulere et svar jeg kan sende han?

På forhånd takk! :)

Et kompromiss kan være at det settes opp et 32A stikk hvor kursen sikres med 16A.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

PetterX

Jeg forstår ikke dette. Ifølge denne tabellen støttes lading helt ned til 10 A:

Bilen  støtter følgende alternativer for strømuttak:

Standard strømuttak (Sveits)   230 V  /  10 A   2,3 kW   16

IEC 60309 blå - Høyspenningsadapter   230 V  /  32 A   7,4 kW   40

IEC 60309 rød - høyspenningsadapter   400 V  /  16 A   11 kW   55

IEC 62196 type 2   230 V  /  16 A   3.7 kW   18

IEC 62196 type 2   230 V  /  32 A   7,4 kW   36

IEC 62196 type 2   400 V  /  16 A   11 kW   55

IEC 62196 type 2   400 V  /  32 A   22 kW      110

cairnz

PetterX, du kan svare på påstanden om 32-ampere påkrevd for Model S som feil. Du kan fortelle han at bilen -kan- utnytte en 32A-kurs hvis den er tilgjengelig, men det er ikke påkrevd. Du kan også si at bilen kan lade på alt fra 5-6A og oppover uten problemer, så selv en 10A-kurs vil være bedre enn ingenting.
Elbilist

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA