Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Visible Tesla

Startet av TorkEL10, torsdag 26. september 2013, klokken 10:28

« forrige - neste »

Sveinal

Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 24. september 2013, klokken 17:04

Sitat fra: el-snorre på tirsdag 24. september 2013, klokken 14:54


Ellers så har Hafslund kommet med et informasjonsskriv som kan ha betydning. se vedlegg.
Ja, dette tar jo livet at en hver forhåpning om lading raskere enn 16A ettersom Teslaen ikke støtter 230V trefas. Kjiper'n..

Jeg har lagt inn 32A med blå kontakt. Men forstår da at jeg får begrense ladestrømmen til 20A slik Hafslund anbefaler. 20A  er tross alt bedre enn 13A som jeg bruker til Thinken idag.
Think City 2010 A123 Li-Ion, Solgt 4.6.2015
MB SLK;Daf33 i møllposen.
s85 19" grey met luft pano tech park-assist #3307 den 8.4.2013, 
11.10 "In Production";18.10 production complete; 2.11 in transit from the factory
22.11.13 10:00 utlevering Alna

S85D best jan '15 (farve og utstyr kopi av min nåv s85)
4.2.15 Entered the production queue VIN794xx (est late May); 13.3 delivery est June
22.4 in production; 25.4 in transit;27.5 beskjed om utlev
13.6 being prepared for pick-up; 17.6 kl 10:00 Utlevering

jkirkebo

Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 24. september 2013, klokken 17:04
Ja, dette tar jo livet at en hver forhåpning om lading raskere enn 16A ettersom Teslaen ikke støtter 230V trefas. Kjiper'n..

Tja, det står "anbefaler" og "bør" i skrivet. Ikke "må".
Gitt at komfyrer ofte installeres på 25A enfase mener jeg nå at 25A klart bør aksepteres.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TorkEL10

Oppdatering fra styret i blokka:

Vi har bestemt at vi skal montere 3 ladestasjoner inne og en ute med det
første :) . Det vil koste ca 1500-2000 kr å koble seg på som en engangsutgift.

Vi legger opp til at det kables på vegger og tak, så slik jeg har forstått det blir svaret ja:), du kan lade på egen parkeringsplass.
P2245

ctr46

Sitat fra: TorkEL10 på tirsdag 24. september 2013, klokken 18:32
Oppdatering fra styret i blokka:

Vi har bestemt at vi skal montere 3 ladestasjoner inne og en ute med det
første :) . Det vil koste ca 1500-2000 kr å koble seg på som en engangsutgift.

Vi legger opp til at det kables på vegger og tak, så slik jeg har forstått det blir svaret ja:), du kan lade på egen parkeringsplass.

Hvilket borettslag er dette? I Oslo eller? (sorry har ikke lest hele tråden) :)
85D

TorkEL10

P2245

stianrod

Ang parkering i fellesgarasjen...

Har vært litt nervøs rundt dette, da bilen er ganske bred.  Iallefall mye bredere enn min Yaris ;)
Etter testturen i Trondheim igår, fikk jeg kjøre den inn i garasjen.  Min plass er nøyaktig 2,3m bred fra stolpen til streken på bakken.  Det gikk veldig bra :) Ble litt lettet da altså.  Fikk tilbud om å bytte til en bredere plass (2.8m) et annet sted i garasjen, for intet mindre enn kr 70k!  :o :o :o   Glem det!!

Skal få opp et ladepunkt (enten saltoboks, eller blåplugg) på stolpen.

Så til alle med samme bekymring: no worries  ;D
P3349 Model S, rød, tan, gloss, pano, alt minus barneseter til Trondheim
20. des kl. 10.00 = Julaften! ;) 
18. des EL 29597                                        10.juli "Sourcing Parts..."
16. des "henting og levering..."                    13.mai Paperwork Complete
18. nov telefonen fra DS                             09.mai Finalize
5. nov "In transit..."                                      09.april P3349/Faktura701
1.nov "In production..."                                 02.april RN927488
27.aug VIN 21249                                        01.april Verifiserer konto

Frodebo

Mitt borettslag har kommet til at de monterer en egen kurs til min p-plass. Jeg har plass relativt nært sikringsboksen (regner med ca. 15 meter kabel), så det bør være grei løsning til en overkommelig pris.

Jeg har imidlertid, som skikkelig grønn når det kommer til strøm og ladning, behov for noe veiledning.

Jeg skal sammen med borettslaget komme fram til et opplegg for lading som både er bra, rask, trygt og rimelig. Borettslagets representant er også usikker mht. hva som er den smarteste løsningen. Jeg hadde sett for meg en enkel løsning med egen 230v/32A kurs på blå industrikontakt. Har forstått det slik at en blå 32A enfas industrikontakt passer til Teslas blå adapter for UMC. Om jeg har forstått det rett gjelder det samme med 16 A industrikontakt. Og jeg satser på at Teslas adapter er klart i januar når jeg får bilen (den som intet våger osv.).

Som grønnskolling på området må jeg stille tre sikkert dumme spørsmål:
- Er det noen kostnadsforskjell i installering mellom industrikontakt eller schuko (annet enn selve kontakten)?
- Er det noen kostnadsforskjell i installering mellom 16A og 32A industrikontakt utover større dimensjon på kabel?
- Utover at industrikontakt er tryggere enn schuko - er det andre fordeler?

Fint om jeg kan få et konkret svar på et emne som jeg kanskje må lære litt mer om  ;)
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

laumb

Blått UMC adapter blir kun å få i 32A størrelse.
Selv om du skal sikre med lavere enn 32A bør du da bruke 32A CEE støpsel for å slippe overganger.

Du stiller inn strømstyrken på samme A som kursen første gang - og bilen husker det på den lokasjonen til neste gang.

Det er lov å bruke 32A støpsel på 16A kurs.

Det er for ordens skyld ikke lov å bruke 16A støpsel på 32A kurs.

valvolainen

Sitat fra: Frodebo på søndag 27. oktober 2013, klokken 22:14

- Er det noen kostnadsforskjell i installering mellom industrikontakt eller schuko (annet enn selve kontakten)?
- Er det noen kostnadsforskjell i installering mellom 16A og 32A industrikontakt utover større dimensjon på kabel?
- Utover at industrikontakt er tryggere enn schuko - er det andre fordeler?


1. Industrikontakt eller schuko - Ja. Kostnadsforskjell er det. Schuko = 2.5mm2 16ampere, samt bittelitt forskjell i prisen på selve adapteren.
Det er også større sikring. Ellers er jobben stort sett den samme.

2. Også større sikring.

3. Schuko er en kontakt beregnet på innendørs husbruk på småapparater. Noe den fungerer fint til.
En industrikontakt er både sterke og bedre dimensjonert for det den er godkjent for. Ville definitivt ha tatt kosten med å gå for en industrikontakt hvis du har tenkt å bo der noen år, da du vil ha muligheten til å lade bilen fortere om det skulle være nødvendig.

Er det på det rene at det ikke er 400V i bygget?
Sjekk muligheten for å få en 16V 400V i tillegg.

Elektriker bør kunne prise opp alle tre muligheter i et tilbud.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Frodebo

Sitat fra: valvolainen på søndag 27. oktober 2013, klokken 22:36
Sitat fra: Frodebo på søndag 27. oktober 2013, klokken 22:14

- Er det noen kostnadsforskjell i installering mellom industrikontakt eller schuko (annet enn selve kontakten)?
- Er det noen kostnadsforskjell i installering mellom 16A og 32A industrikontakt utover større dimensjon på kabel?
- Utover at industrikontakt er tryggere enn schuko - er det andre fordeler?


1. Industrikontakt eller schuko - Ja. Kostnadsforskjell er det. Schuko = 2.5mm2 16ampere, samt bittelitt forskjell i prisen på selve adapteren.
Det er også større sikring. Ellers er jobben stort sett den samme.

2. Også større sikring.

3. Schuko er en kontakt beregnet på innendørs husbruk på småapparater. Noe den fungerer fint til.
En industrikontakt er både sterke og bedre dimensjonert for det den er godkjent for. Ville definitivt ha tatt kosten med å gå for en industrikontakt hvis du har tenkt å bo der noen år, da du vil ha muligheten til å lade bilen fortere om det skulle være nødvendig.

Er det på det rene at det ikke er 400V i bygget?
Sjekk muligheten for å få en 16V 400V i tillegg.

Elektriker bør kunne prise opp alle tre muligheter i et tilbud.

Takk og takk!
Da har jeg noe mer håndfast å forholde meg til. Mener det ikke er 400V til garasjen, men skal ta en sjekk mht. en 16A/400V løsning. Ellers blir det nok blå industrikontakt for 32A.


Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

jorkus

En ting til som du kanskje bør ta med i vurderingen: Tesla har problemer med å levere blått/rødt adapter.. Ryktene sier kanskje 1. kvartal 2014. Det betyr at du kanskje burde se på en type 2 kontakt også..?
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

PeGe

Har nå fått tilbud (svært dårlig) fra de som drifter garasjeanlegget under leilighetene våre. Det er i utgangspunktet 400V tilgjengelig, men pga kapasitet så sier de at de kun kan levere 16A 230V med schuko. Dette skal de ha 15.000+mva for å installere. I tillegg har de satt en årlig kostnad for strøm på 3500+mva uavhengig av forbruk. Jeg mener dette tilbudet er hårreisende dårlig. Selv om jeg må trekke ca 20 m kabel så er vel 15.000+mva mye for den dimensjonen? Og det å betale nærmere 3x reelt årlig forbruk (kjører ca 10.000km) fordi de setter en fastpris mener jeg også er helt bak mål.

Har jeg noen rettigheter ift installasjon og strømkostnad? De sier "det er besluttet at dette er tilbudet som gis", samt at man ikke har lov å hente inn private tilbud fordi de har egne leverandører. Jeg mener det er noen føringer for selskaper i monopolsituasjon mtp urimelig pris.
#2482 VIN:(19928) Oslo
Svart P85, 19", svart skinn, carbon - ikke dobbeltlader, vinter, sikkerhet, ekstra seter

jkirkebo

Sitat fra: PeGe på mandag 04. november 2013, klokken 12:26
Har nå fått tilbud (svært dårlig) fra de som drifter garasjeanlegget under leilighetene våre. Det er i utgangspunktet 400V tilgjengelig, men pga kapasitet så sier de at de kun kan levere 16A 230V med schuko. Dette skal de ha 15.000+mva for å installere. I tillegg har de satt en årlig kostnad for strøm på 3500+mva uavhengig av forbruk. Jeg mener dette tilbudet er hårreisende dårlig. Selv om jeg må trekke ca 20 m kabel så er vel 15.000+mva mye for den dimensjonen? Og det å betale nærmere 3x reelt årlig forbruk (kjører ca 10.000km) fordi de setter en fastpris mener jeg også er helt bak mål.

Har jeg noen rettigheter ift installasjon og strømkostnad? De sier "det er besluttet at dette er tilbudet som gis", samt at man ikke har lov å hente inn private tilbud fordi de har egne leverandører. Jeg mener det er noen føringer for selskaper i monopolsituasjon mtp urimelig pris.

Det var labert ja. Selv om kapasiteten er dårlig burde de ihvertfalll kunne levere 3-fase 400V sikret på 10A. Det er 6,9kW. I aller verste fall 3x6A, som er litt over 4,1kW og bedre på alle måter enn 13A fra schuko. Jeg ville sjekket med de om dette, de må da kunne levere en av disse løsningene.

Ang. prisen, om driften er satt bort så er vel evt. vei å gå via styret. De kan jo legge press på leverandør og evt. true med å bytte om det er mulig. Det burde da fint gå an å få satt opp en måler som leses av en gang i året der du betaler gjeldende strømpris + en fast kostnad for avlesning og renter (pga. etterskuddsbetaling) på kanskje en femhundrelapp.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PetterX

#43
Jeg har fått følgende svar fra mitt garasjelag:

"Har fått svar fra elektriker og vi har kun mulighet til å sette opp 10 el-bil stikk i garasjen på 16A. Vi må ta en prat om dette og komme til en avgjørelse om hvordan vi skal gjøre dette (førstemann til mølla?). Installasjon kommer på ca. 5000,- inkl mva. Skal komme tilbake til deg så fort det er blitt tatt en avgjørelse på dette."

Dette høres jo slettes ikke så galt ut. Betyr dette at jeg kan få montert opp en IEC 60309 rød høyspenningsadapter 400 V/16 A? Dette betyr vel isåfall en teoretisk ladehastighet på 55 km/t?   

Olatho

Jeg har sjekka på vegne av vårt borettslag, og fikk tilbud fra elektriker på ca 10 000 per plass for bare et industristikk (et stykke å trekke kabler fra hovedtavla). Om vi ønsker en skikkelig ladeløsning, f.eks. fra Salto, kommer jo kostnader til boksen i tillegg.

Problemet med støtteordningen fra Oslo Kommune er at den krever at en fysisk parkeringsplass er reservert for elbil i minst 5 år.  Dette er litt vanskelig å gjennomføre hos oss i alle fall, da vi vanskelig kan pålegge beboerne (eierne) av enkelte av plassene å eie elbil.  Det er også et problem at vi da ikke kan gjøre denne installasjonen i forkant, før "problemet" oppstår.
Samtidig som det er helt åpenbart at det vil bli billigere å legge opp f.eks. 4-5 stasjoner i en omgang enn å gjøre dette ettersom behovet melder seg hos den enkelte beboer.

Mao. får vi en ren utgift på ca 15 000 per plass, som vi ikke vet om og når vi evt. kan begynne å fakturere for.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA