Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Visible Tesla

Startet av TorkEL10, torsdag 26. september 2013, klokken 10:28

« forrige - neste »

Griffel

#15
Sitat fra: eledille på fredag 20. september 2013, klokken 09:26
Griffel: Jeg synes du tar av litt med antiskjøteledninghysteriet. Å lade 13 A på 2,5 mm2 skjøtekabel med industrikontakt går faktisk helt flott.
Vanligvis skriver jeg etter eget hode, denne gangen valgte jeg å sitere DSB nettopp for å slippe denne kommentaren.

De fleste av oss har nok gjordt mer risikofylte ting en å lade med en skjøteledning, så lenge den er i god stand er det lite tenklig at noe galt skjer.

Men uansett er skjøteledning et provisorisk arrangemet, som i alle fall ikke skal benyttes i en fellesgarsje. Det står klart å tydelig i sikkerhets instruksen til Tesla at skjøteledning ikke skal benyttes så om det "det du synes er utenklig" skjer, er du ute på "egenhånd" for å si det slik.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

#16
Sitat fra: TesLars på fredag 20. september 2013, klokken 09:42
Sitat fra: eledille på fredag 20. september 2013, klokken 09:26
Griffel: Jeg synes du tar av litt med antiskjøteledninghysteriet. Å lade 13 A på 2,5 mm2 skjøtekabel med industrikontakt går faktisk helt flott.

Hvor får man tak i en slik kabel. Sjekke på Clas Ohlson og kunne ikke se at de hadde 2,5mm2 skjøtekable for schuko.

Biltema har med schuko, men jeg anbefaler heller denne: http://www.clasohlson.com/no/Skjøtekabel/Pr363097000 pluss denne: http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551

Du må da ha industrikontakt på veggen, men det bør du uansett. Schuko på veggen er kun nødløsning, da må du holde den under oppsikt. Så snart den blå adapteren er å få bytter du ut schuko-adapteren jeg linket til med en slik 32 A kontakt. Da har du skikkelige kontakter hele veien.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

Sitat fra: eledille på fredag 20. september 2013, klokken 09:59

Du må da ha industrikontakt på veggen, men det bør du uansett. Schuko på veggen er kun nødløsning
I likhet med en skjøteledning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

#18
Sitat fra: Griffel på fredag 20. september 2013, klokken 10:08
Sitat fra: eledille på fredag 20. september 2013, klokken 09:59

Du må da ha industrikontakt på veggen, men det bør du uansett. Schuko på veggen er kun nødløsning
I likhet med en skjøteledning.

Det ene er en trygg og god nødløsning, det andre er en farlig nødløsning.

P-huset på Fornebu har vel ca 30-40 schuko-stikk til elbil-lading på rekke og rad. Jeg synes industrikontakter hadde vært en bedre løsning, men det har ikke vært brann der enda.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

TesLars

Takker for svar. Skjønner at jeg trenger mer veiledning mtp. hva slags el-installasjon jeg skal be om. Har en del el-bokser over garasjeplassen min så jeg tror ikke det skal være noe problem å få et ordentlig ladepunkt installert, men er usikker på hva slags kontakt jeg skal få. Så industrikontakt, 16A er tingen? Har ikke dobbel-lader på bilen.
Oslo
Black Model S

Griffel

#20
Sitat fra: TesLars på fredag 20. september 2013, klokken 10:16
Takker for svar. Skjønner at jeg trenger mer veiledning mtp. hva slags el-installasjon jeg skal be om. Har en del el-bokser over garasjeplassen min så jeg tror ikke det skal være noe problem å få et ordentlig ladepunkt installert, men er usikker på hva slags kontakt jeg skal få. Så industrikontakt, 16A er tingen? Har ikke dobbel-lader på bilen.
Har du 230V distribusjon skal du ha en blå 32A enfas industrikontakt, den passer til Teslas blå adapter for UMC.
Har du 400V distribusjon skal du ha en rød 5 pin industrikontakt 16A, den passer til Teslas røde adapter for UMC.
(Når disse adapterekommer, utrolig at firma som klarer å levere Superchargere på rekordtid ikke klarer enkle adaptere)

Beste løsningen for en permanent tilkobling er imidlertid en Type 2 ladestasjon (eller HPWC). (Salto/Sønnico http://www.sonnico.no/Forretningsomrader/Sonnico-tesla-kunder/ )
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

#21
32 A industrikontakt vil du kunne plugge UMC'en rett inn i når den blå adapteren kommer. 16 A industrikontakt er trygg, men da må du ha overgang for å plugge i UMC'en. Men kabelen jeg linket til vil passe rett inn.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

19quiz76


Sitat fra: MM på fredag 20. september 2013, klokken 09:53
I mitt borettslag ble det gjort slik:

1. Borettslaget godkjente at jeg satte opp stikkontakt på min p-plass i fellesgarasjen. Siden det er borettslag i Oslo kommune søkte jeg og støtte fra kommunen og fikk dette. Utgiftene ble derfor dekket 60% av kommunen og 40% av meg. Jeg syns det er riktig at jeg selv betaler for dette. det er noe jeg får glede av - ikke de andre andelseierne. Hadde det vært snakk om større kostnader, f.eks skifte av skap, økning av inntakskabel el.lign ville det stilt seg annerledes.

2.Jeg har satt opp en egen enkel måler på min kurs. Regner med å ta en årlig avregning og betale til borettslaget. Syns det igjen er rettferdig at jeg selv betaler for det jeg forbruker, siden det ikke er noe som kommer fellesskapet til gode.

3. Jeg er ikke begeistret for å gå god for skjøteledning. Da vil noen garantert bare få med seg at "jeg leste på forum/har hørt at skjøteledning er greit" uten å få med seg at den må være minst 2,5mm, ikke på kabel der halve ledningen er kveilet opp, glemme å skru ned ladehastigheten i bilen, passe på at den ikke bli liggende i en vanndam hvis det plutselig har regnet i løpet av natten etc.

Er i samme situasjon som deg, kunne du lagt ut en kjapp guide til denne søknadsprosessen? Har inntil nå trodd at kommunen kun gir tilskudd dersom det kommer alle brukere av garasjeanlegget til gode?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

TesLars

Oslo
Black Model S

19quiz76

Har (endelig) fått tilbakemelding av styret i sameiet, og de svarer som følger på spørsmål om jeg kan legge opp dedikert 32A kurs med teller frem til min plass:

"Garasjen har en begrenset mengde strøm og hver kontakt er på 10 amper.
For å unngå for stor belastning dersom andre kommer i tilsvarende situasjon, gir vi tillatelse til en  utvidelse til 16 amper i kontakten."

For det første stemmer det ikke at den eksisterende kursen er på 10A, den er på 3x16A. Skjønner jo at de vil sikre seg mht fremtidige elbileiere, men jeg skulle gjerne hatt 32A. Kan dere hjelpe meg med alternative løsninger? For eksempel at man splitter den nye 32A-kursen i 2 stk 16A dersom det kommer flere som vil lade fremover eller noe sånt?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

MM

Sitat fra: 19quiz76 på fredag 20. september 2013, klokken 12:42
Er i samme situasjon som deg, kunne du lagt ut en kjapp guide til denne søknadsprosessen? Har inntil nå trodd at kommunen kun gir tilskudd dersom det kommer alle brukere av garasjeanlegget til gode?

I søknadsskjemaet til Oslo kommune/Bymiljøetaten står det "Om mottaker av tilskudd bruker ladestasjonen til egne elbiler, eller åpner for mer allmenn bruk av ladestasjonen, er opp til mottager selv.". Jeg tolket det som at det er opp til borettslaget om de ønsker å etablere på fellesparkering (gjesteplass) eller en av beboernes plasser. Jeg sendte derfor en e-post til borettslaget og spurte om det var OK at jeg etablerte en ladestasjon på min garasjeplass, og det var det. Deretter søkte jeg om tilskudd til borettslaget med meg selv som kontaktperson, siden borettslaget hadde godkjent ladestasjonen. Så ikke noe poeng i å få et styremedlem til å gjøre dette, siden det bare hadde ført til lengre tidsbruk, dobbeltarbeid og usikkerhet når elektriker skulle bestilles.
2008 Think - plastic fantastic - solgt
Tesla Model S60 Brun - lykkelig eier siden 25/2-14

TesLars

Fikk du et raskt svar fra Bymiljøetaten? Fikk du maks dekning på støtteordningen dvs. 60%/maks 10K for installasjonskostnadene? Hva slags dokumentasjon måtte du vise frem, kvittering fra elektrikern?
Oslo
Black Model S

el-snorre

Setter inn linken her for de som trenger søke støtte. Prosessen er relativt godt beskrevet.http://www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/trafikk_og_samferdsel/parkering/elbilparkering/tilskudd_til_ladestasjon/
http://www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/getfile.php/Bymilj%C3%B8etaten%20%28BYM%29/Internett%20%28BYM%29/Dokumenter/Skjema/Ladestasjon_S%C3%B8knadsskjema_0112.pdf

Ellers så har Hafslund kommet med et informasjonsskriv som kan ha betydning. se vedlegg.

Som tidligere styreleder i borettslag som tidlig etablerte 16A kurser, så ville jeg i dag vært bekymret for om inntaksikringen holder mål, eller må oppgraderes. Grunnen er at mange fellesgarasjer maks har 50A eller 63A inn. Sier ikke det for å hindre, men for at man bør ha det i minnet om det blir mange TMS i et anlegg, og så et kapasitetsproblem. Kan hende garasjesameier da bør ha et eller to raskere trefas ladepunkt og ellers 16A? Da for å slippe dyre installasjoner og tilleggsbidrag.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

MM

Sitat fra: TesLars på tirsdag 24. september 2013, klokken 12:50
Fikk du et raskt svar fra Bymiljøetaten? Fikk du maks dekning på støtteordningen dvs. 60%/maks 10K for installasjonskostnadene? Hva slags dokumentasjon måtte du vise frem, kvittering fra elektrikern?

Jeg fikk svar/godkjent søknad etter ca. 1-1,5 mnd (søknaden går til Enøkfondet etter Bymiljøetaten).

Jeg søkte om 10.000kr i støtte, siden jeg var usikker på hvor mye elektriker ville koste. Den endelige regningen fra elektriker ble på ca 9000kr (ny, egen 16A m/CEE  til p-plass). Fikk 60% av dette utbetalt da jeg sendte inn ferdigmeldingen og la ved kvitteringen fra elektrikeren. Jeg regner med å klare meg fint med 16A kursen også når TMS kommer. Har aldri hatt problemer med det på Thinken, og den har bare 1/3 av rekkevidden til TMS'en.
2008 Think - plastic fantastic - solgt
Tesla Model S60 Brun - lykkelig eier siden 25/2-14

19quiz76


Sitat fra: el-snorre på tirsdag 24. september 2013, klokken 14:54


Ellers så har Hafslund kommet med et informasjonsskriv som kan ha betydning. se vedlegg.
Ja, dette tar jo livet at en hver forhåpning om lading raskere enn 16A ettersom Teslaen ikke støtter 230V trefas. Kjiper'n..
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA