Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Visible Tesla

Startet av TorkEL10, torsdag 26. september 2013, klokken 10:28

« forrige - neste »

TorkEL10

Jeg bor i blokk med fellesgarasje.
Styret diskuterer om de skal sette opp lader til EL-bil.
Noen som har erfaring med EL-bil i fellesgarasje og kan svare på:
1. Skal montering av el-bil lader belastes felleskostnad eller bileier?
2. Skal strøm belastes felleskostnad eller bileier?
3. Kan jeg bruke skjøteledning (bobil type) som midlertidig løsning?
P2245

MM

Har du lest i veilederen for etablering av ladestasjoner i borettslag som Elbilforeningen i samarbeid med OBOS og Oslo kommune har laget? Der står det en del nyttige tips. http://www.elbil.no/prosjekter/borettslag
2008 Think - plastic fantastic - solgt
Tesla Model S60 Brun - lykkelig eier siden 25/2-14

TorkEL10

Jepp, har lest det.
Ser ingen svar på mine spårsmål her.
P2245

Frodebo

Vi har diskusjonen i vårt borettslag også. Ut fra det jeg hører blir diskutert er det en sjanse for at det kan bli en modell der elbileier betaler en engangssum for å få tilgang til ladeplass og deretter et fast månedsbeløp, str.orden 200 - 300 kr/mnd eller der omkring. Borettslaget står da for kostnadene ifb. etablering mens elbileier blir "leietaker" slik at investeringskostnaden for borettslaget tas igjen over tid.

Men som nevnt, dette er styresak pt. så om utfallet blir som dette er fortsatt høyst usikkert.



Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

frankofobia

Hei,

Jeg ender opp med å betale hele installasjonskostnaden selv. Får heldigvis alt av utstyr til nettopris og en kompis til å montere det hele som gir meg en kvittering på jobben som sameiet får en kopi av med tanke på forsikring etc.

Vet ikke hva det vil ende på, trenger 60 meter kabel. Setter opp 230V 32A 3-fas med både 3-fas og 1-fas uttak. Ville nok blitt sinnsvakt dyrt med vanlig fullpris.

Det kjipe er at sameiet har satt opp vanlig kjip ladestasjon på fellesarealet men kan ikke bistå med uttak i garasjen.

Disse amerikanerne driver fremdeles å leter etter deler....urk :-/

Griffel

Sitat fra: TorkEL10 på onsdag 18. september 2013, klokken 17:01
3. Kan jeg bruke skjøteledning (bobil type) som midlertidig løsning?
Konsekvensene om noe usannsynlig skulle skje i en fellesgarasje er så store at dette frarådes.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Siggen

Sitat fra: TorkEL10 på onsdag 18. september 2013, klokken 17:01
Jeg bor i blokk med fellesgarasje.
Styret diskuterer om de skal sette opp lader til EL-bil.
Noen som har erfaring med EL-bil i fellesgarasje og kan svare på:
1. Skal montering av el-bil lader belastes felleskostnad eller bileier?
2. Skal strøm belastes felleskostnad eller bileier?
3. Kan jeg bruke skjøteledning (bobil type) som midlertidig løsning?

1. Hør med styret.
2. Hør med styret

Poenget mitt er at det finnes ingen fasit. Rundt her har det der jeg har bodd vært andelseier som har kostet og beskaffet nødvendig innstallasjon. Samt akonto på 200 som avregnes en gang i året.

Knut Øygard

Jeg jobber med å få til et ladepunkt i fellesgarasje det jeg bor. Det er et OBOS-borettslag som leier garasjeplasser av et boligselskap. For å gjøre en installasjon i garasjebygget må borettslaget søke garasjeeier om lov.

Jeg hadde et håp om at styret i borettslaget kunne kartlegge behovet for ladeplasser blant alle beboerne og få til en felles installasjon med støtte fra Oslo kommune(inntil 10000 kr pr punkt). Jeg har måttet senke ambisjonene kraftig.

Boligselskapet er positive så lenge de ikke får noen kostnader. Styret i borettslaget er positive så lenge de ikke får hverken ekstra arbeid eller kostnader.

Det vil si at for å få dette til har jeg skrevet søknad til boligselskapet som jeg har levert til styreleder i borettslaget. Denne må jeg trolig gjete gjennom alle ledd. Videre må jeg ta alle kostnader og arbeid med installasjon inkl. måler.

Neste gang en i borettslaget skaffer seg elbil må han trolig gjennom samme mølla...

Så for å svare på spm 1 og 2: begge deler dekkes av bileier. Og det mener jeg er riktig, men det kunne blitt billigere og enklere hvis borettslaget hadde samordnet dette.
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

TesLars

Har strømuttaket (vanlig husholdningskontakt) et stykke unna garasjeplassen min og planlegger å bruke skjøteledning, men har skjønt at dette er fy fy. Hvorfor?
Oslo
Black Model S

jkirkebo

Sitat fra: TesLars på torsdag 19. september 2013, klokken 22:30
Har strømuttaket (vanlig husholdningskontakt) et stykke unna garasjeplassen min og planlegger å bruke skjøteledning, men har skjønt at dette er fy fy. Hvorfor?

Det er generelt fy-fy fordi folk ikke har peiling på strøm og bruker gal skjøteledning eller bruker den på feil måte.

Har du en godt dimensjonert skjøteledning (minst 2,5mm2) med gode kontakter og passer på at den ikke er kveilet opp under bruk er det ikke problematisk.

Bruker du en trommel med 1,5mm2 kabel og drar ut bare halvparten er det veldig problematisk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#10
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 19. september 2013, klokken 23:37
Sitat fra: TesLars på torsdag 19. september 2013, klokken 22:30
Har strømuttaket (vanlig husholdningskontakt) et stykke unna garasjeplassen min og planlegger å bruke skjøteledning, men har skjønt at dette er fy fy. Hvorfor?
Det er generelt fy-fy fordi folk ikke har peiling på strøm og bruker gal skjøteledning eller bruker den på feil måte.
Har du en godt dimensjonert skjøteledning (minst 2,5mm2) med gode kontakter og passer på at den ikke er kveilet opp under bruk er det ikke problematisk.
Bruker du en trommel med 1,5mm2 kabel og drar ut bare halvparten er det veldig problematisk.
Feil svar (untatt dette med kvalitet, god stand og dimmensjonering, at den må kveiles helt ut).
Skjøteledning er noe en bruker i et knipetak, skaff en elektrikker å få lagt opp en sikkelig permanent ladepunkt, så ungår du problemer med forsikring og avkortning om noe du tror er usansynlig skjer.

Dette er hva DSB (Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap) skriver:
Sitat
Ikke  bruk skjøteledninger eller forgrener som en permanent tilkopling eller forlengelse av det eksisterende elektriske anlegget. Det kan være nødvendig å bruke skjøteledning over noe tid, mens man venter på at elektrikeren kan komme og utvide det eksisterende anlegget.
Så må du også vurdere om barnesikring er nødvendig.

Det står også:
Sitat
Ikke bruk skjøteledning til produkter som medfører langvarige høye belastninger, som f. eks varmeovner, varmtvannsberedere eller lignende. .
Dette gjelder også lading av elbiler.

Sitat
Ikke legg skjøteledning fra rom til rom. Unngå også å legge skjøteledning inne fra huset og ut i friluft


Dessuten står det i lademanualen til Tesla at skjøteledning ikke skal benyttes

Altså få en elektrikker til å arrangere et permanent tilkoblingspunkt i garasjen. Når elektrikkeren kommer for å se på jobben få vedkommende til å se over skjøteledningen din om den er egnet for bruk til de får gjort jobben.

Sitat fra: D.O på søndag 08. september 2013, klokken 20:15
Det kommer forøvrig ny forskrift til neste år, og der blir det egne punkt for lading av elbil.

Det er et krav i ladestandarden at det i brukermanualen skal stå at en ikke skal bruke skjøteledning. Dette vil antagelig bli presisert i denne forskriften, muligens at vi får samme avvik som i Sverige hvor skjøteledning på 30cm er tillatt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

#11
Sitat fra: Griffel på fredag 20. september 2013, klokken 00:24
Feil svar (untatt dette med kvalitet, god stand og dimmensjonering, at den må kveiles helt ut).
Skjøteledning er noe en bruker i et knipetak, skaff en elektrikker å få lagt opp en sikkelig permanent ladepunkt, så ungår du problemer med forsikring og avkortning om noe du tror er usansynlig skjer.

Selvfølgelig bør man legge opp fast ladepunkt, men i enkelte tilfeller kan seg se at det blir vanskelig å få gjort detfort. F.eks om man må parkere endel meter fra en bygning  (typisk f.eks på hytta). Eller om man parkerer i fellesgarasje og det tar lang tid å få tillatele til gjøre endringer på anlegget.

Selv brukte jeg en 25m skjøteledning av god kvalitet til å lade Leafen på 16A i et par uker. Måtte nemlig parkere i gata da kommunen gravde opp veien forbi innkjørselen min for å legge nytt teknisk anlegg (vann,kloakk,div.kabler). Sjekket kabelen for varmgang men den ble aldri mer enn såvidt lunken.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eledille

Griffel: Jeg synes du tar av litt med antiskjøteledninghysteriet. Å lade 13 A på 2,5 mm2 skjøtekabel med industrikontakt går faktisk helt flott.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

TesLars

Sitat fra: eledille på fredag 20. september 2013, klokken 09:26
Griffel: Jeg synes du tar av litt med antiskjøteledninghysteriet. Å lade 13 A på 2,5 mm2 skjøtekabel med industrikontakt går faktisk helt flott.

Hvor får man tak i en slik kabel. Sjekke på Clas Ohlson og kunne ikke se at de hadde 2,5mm2 skjøtekable for schuko.
Oslo
Black Model S

MM

I mitt borettslag ble det gjort slik:

1. Borettslaget godkjente at jeg satte opp stikkontakt på min p-plass i fellesgarasjen. Siden det er borettslag i Oslo kommune søkte jeg og støtte fra kommunen og fikk dette. Utgiftene ble derfor dekket 60% av kommunen og 40% av meg. Jeg syns det er riktig at jeg selv betaler for dette. det er noe jeg får glede av - ikke de andre andelseierne. Hadde det vært snakk om større kostnader, f.eks skifte av skap, økning av inntakskabel el.lign ville det stilt seg annerledes.

2.Jeg har satt opp en egen enkel måler på min kurs. Regner med å ta en årlig avregning og betale til borettslaget. Syns det igjen er rettferdig at jeg selv betaler for det jeg forbruker, siden det ikke er noe som kommer fellesskapet til gode.

3. Jeg er ikke begeistret for å gå god for skjøteledning. Da vil noen garantert bare få med seg at "jeg leste på forum/har hørt at skjøteledning er greit" uten å få med seg at den må være minst 2,5mm, ikke på kabel der halve ledningen er kveilet opp, glemme å skru ned ladehastigheten i bilen, passe på at den ikke bli liggende i en vanndam hvis det plutselig har regnet i løpet av natten etc.
2008 Think - plastic fantastic - solgt
Tesla Model S60 Brun - lykkelig eier siden 25/2-14

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA