Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Laderegime

Startet av Griffel, torsdag 26. september 2013, klokken 10:00

« forrige - neste »

Griffel

En liten oppsummering siden spørsmål (og svar) om type 2 ladestasjoner gjentas så ofte:

Type 2 Ladestasjoner er den Europiske standard for ladestasjoner som leverer vekselstrøm (AC) til bilens innbygde lader.

Kommunikasjon mellom ladestasjonen og bilens ladesystem gjør at en ikke behøver å lure på tilgjengelig strøm og spenning eller lader i bilen, systemene "ordner alt". Ladehastighet avhenger da av det elementet som har størst begrensning (lader i bil, kabel eller ladestasjon) systemet "vet det" du behøver ikke å tenke, men du får ikke høyere ladehastighet enn det det svakeste av disse leddende tilbyr.

Alle elbiler kan lade fra en type 2 ladestasjon dersom de har riktig kabel. Tesla har type 2 kontakt i bilen og trenger derfor en Type 2 til Type 2 kabel, det samme gjelder de europeiske bilene som nå kommer med Type 2 eller Combo kontakt i bilen.

Leaf og Trillinger har Type 1 kontakt i bilen og kan følgelig bruke Type 2 til Type 1 kabel (harmoniserte standarder).
Disse to kabeltyper (2til2 og 2til1) er uten kladd.

De klassiske elbiler f.eks. P106 kan bruke en type 2 til Schuko (eller 2 til blå-skjøtekontakt) adapter-kabel og koble sin gamle ladekabel til Schukoen. Dette arrangementet er begrenset til enfas 16 A. (Denne adapter-kablen er kodet slik at ladestasjonen slår på strømmen selv om den ikke finner en standard elbil i andre enden). Enn så lenge er ikke behovet stort siden de fleste ladestasjoner også har en Schuko kontakt.

Biler med Combo kontakt (også kalt Franken etter Frankenstein) får fra Type 2 ladestasjoner AC til bilens lader via type 2 til type 2 kabel. Eller de kan fra en DC combolader lade batteriene via laderens fastmontert Combo kabel. DC lading er altså uavhengig av bilens lader, ladehastigheten er derfor ikke begrenset av størrelsen på bilens lader. Ladeforløpet styres likevel av bilens ladecontroller (BMS Battery Management System) slik at de begrensningene som batteriet krever i ladehastighet av kjemiske hensyn blir ivaretatt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Godt sammendrag Griffel.

Denne burde ligget som sticky i denne seksjonen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lurven

Hvor kan jeg få tak i kabel Type 2 / «Mennekes» som kan brukes mellom min Model S og Type 2 / «Mennekes» ladestasjon?
P996, S85, Perlemorhvit,19", alt u/barneseter og sikkerhetspakke,

Rasmus.B

Den får du hos Salto.no
Kr. 1500 +mva og frakt.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Lurven

P996, S85, Perlemorhvit,19", alt u/barneseter og sikkerhetspakke,

elektrolux

De siste innleggene her burde vært flyttet til kjøp og salg, men for å svare på det med godkjent for Tesla blir omtrent som å spør om Statoil sin spylerveske er godkjent for Tesla.

Antakelig ikke, men fungerer like godt for det, og vil ikke påvirke garantien på bilen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Focus

Jeg har bestilt en focus. Den har 6,6 kw lader. Det jeg lurer på er om en tilkobling for 6,6 kw og har en kommunikasjon for å kunne åpne for strøm eller om dersom det ikke blir kommunisert så tar bilen det den får. Med andre ord er klumpen bare for å redusere strømmen til den sikringen du har innstallert. Hvis det siste er tillfelle så trenger man vel egentlig bare en 6 kvadrats kabel med rett stikk som er sikret med 32 amp.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Griffel

Sitat fra: Focus på mandag 30. september 2013, klokken 17:50
Jeg har bestilt en focus. Den har 6,6 kw lader. Det jeg lurer på er om en tilkobling for 6,6 kw og har en kommunikasjon for å kunne åpne for strøm eller om dersom det ikke blir kommunisert så tar bilen det den får. Med andre ord er klumpen bare for å redusere strømmen til den sikringen du har innstallert. Hvis det siste er tillfelle så trenger man vel egentlig bare en 6 kvadrats kabel med rett stikk som er sikret med 32 amp.
Bilen tar det ladestasjonen "forteller" at den kan få (da opp til 6,6kW om det er bilens lader).
Enten er det da snakk om en veggmontert ladestasjon, eller kladden som sitter på kablen.
De offentlige ladestasjonene som er i stand til å lever 6,6kW er type 2 stasjoner. For privatbruk finnes det typer med fastmontert kabel og plugg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Focus

Takker griffel det var det svaret jeg lette etter.
Ladestasjonen kommuniserer med bilen før den åpner for strøm.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA