Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Høflig tone, vær så snill!

Startet av Katinka89, torsdag 26. september 2013, klokken 01:45

« forrige - neste »

Land Trykkeri

Sitat fra: Lille Lance på onsdag 18. september 2013, klokken 14:13
Folkens ... er vi egentlig på jakt etter å få et "råne-stempel" på TMS? Må vi opplyse for gud og hver mann at bilen sparker unna? ... personlig liker jeg helst at vi holder litt lav profil. Plutselig starter Onkel politi, forsikringsselskap, etc og kikke etter oss ...

Enig med deg.. Fokuser i stedet på TMS gode baggasjeplass, kollisjonssikkerhet, forbruk, miljøvennlighet etc. og la akselrasjon komme som en "bonus" til slutt.  :) Kan fort oppfattes av kritikere som råskinnbil og alt det andre blir positive blir borte/glemt  :P
Tesla Model S 85 Sort  -. Just love it :-)

Dr.Ling

Diskusjonen her reflekterer vel hvor forskjellige utgangspunkt folk har i sitt valg av Model S. Uten ytelsene hadde jeg aldri vært interessert i bilen, mens for andre spiller det ingen rolle.

Men enkelte trenger en liten reality check. Hvor mange ungdommer kommer til å kjøpe Model S, råne med den, og  kjøre den i døden? Deres råd til de som skal lage filmen er rett og slett "ikke lag den", fordi forsikringspremien kan gå opp, at Model S sitt rykte kan bli ødelagt (?), eller at politiet kommer til å stoppe Model S eiere uten grunn?

Jeg regner med alle fordelene med Model S vil komme frem i filmen, men om en vil lage en artig film, tenk på følgende: Hvor kommer "Tesla-gliset" fra? Fra tanken om hvor billig den er i drift, eller hvor stor og romslig den er? Neppe...... :)
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#32
Det er ingen tvil om at TMS har fantastiske ytelser i alle utgaver, men nettet er oversvømt av videoer som viser at en TMS drar fra det meste av andre høyytelsebiler; men legg også merke til hvordan dette nå blir framstilt i Bilnorge, VG, Nettavisen m.fl.

Tenk da etter hva enda en enn video med fokus på rå ytelse beregnet på elever i videregående gir av signaleffekt?

Tesla Model S er unik på mange områder; den er billigst med tanke på batterikapasitet per krone (kWh/pris), den kan være den første elbilen som kan helt og holdent kan bli familiens eneste bil mhp passasjerplass, bagasjeplass og rekkevidde for veldig mange - Model X og Model E vil komplettere for resten. Legg til Teslas satsing på superladere som gjør man kan kjøre uten rekkeviddeangst mellom de største byene i sørlige Norge og etter hvert i det meste av Nord Europa. Teslaeiere kan få teslagliset sitt av alt dette og samtidig vite at de ikke engang trengte å gi avkall på komfort eller ytelse.

Men undervurder ikke effekten av for mye negativ fokusering i massemedia. Dette vil legge press på politikere som mister av syne fordelene med den første nullutslippsbilen som kan være en fullgod erstatning for nesten hvilken som helst fossilbil.

Uten videreføring av miljøforliket for nullutslippsbiler, vil det bli bråstopp i salget av nullutslippsbiler inkl Tesla Model S/X/E. Markedet for elbiler vil få en bråstopp fordi bilene blir for dyre for de fleste foruten en elite som har råd til den råeste ytelse uansett,  eller for de mest ihuga elbilfantaster som ofrer alt selv om det koster dem skjorta.

(PS! Har redigert siste setning)

pnq

Enig med siste taler. I all argumentasjon bortsett fra brukt prisen som vil stige dersom ny prisen stiger pga bortfall av fordeler for El kjøretøy.
P85, Pearl, panorama, 19", black leather, carbon, tech, park, sec, zubzero, sound, light, child --- Totally satisfied owner :-)

tomrh

På den andre siden. Hvis gutten min som snart tar lappen, likevel kommer til å råne og kjøre villmann (noe jeg tror og håper han ikke gjør da..), ville det uansett vært mest betryggende å ha ham bak rattet i en Tesla Model S som har beste kollisjonstest noensinne. EU vurderer forøvrig fartssperre på 120 km/t, da er mye av moroa borte uansett fordi det er toppfart som tiltrekker unge gutter aller mest. En bil med ekstrem mellomaksellerasjon er bare en fordel i trafikken i forbindelse med forbikjøringer, fletting, innkjøring på riksvei fra sidevei etc. Det er ikke noen bakdel at ungdom generelt velger TMS, men media har stor påvirkningskraft, og fremstilles den som en rånebil med mange hestekrefter, så er det nok en helt spesiell gruppe ungdom som først og fremst vil forsøke å skaffe seg den.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Katinka89

Sitat fra: tomrh på onsdag 18. september 2013, klokken 14:38
Sitat fra: Lille Lance på onsdag 18. september 2013, klokken 14:13
Folkens ... er vi egentlig på jakt etter å få et "råne-stempel" på TMS? Må vi opplyse for gud og hver mann at bilen sparker unna? ... personlig liker jeg helst at vi holder litt lav profil. Plutselig starter Onkel politi, forsikringsselskap, etc og kikke etter oss ...
Ja, faktisk er jeg hjertens enig her!!! Når ungdom er målgruppen, blir det helt feil å fokusere på fart og motorkraft. Budskapet blir jo at elbiler blir neste generasjons fartsleketøy, det er allerede nok av svinekjøring og dødsulykker i denne aldersgruppen. Grunnen til at elbiler fortsatt har billigere forsikring er at de enten er ukule av utseende eller for dyre slik at ungdom ikke velger dem, det er typisk voksne 35-55 år som kjører elbil, altså erfarne sjåfører. Unge gutter liker fart, vi trenger ikke å helle mer bensin...uhmm...strøm på bålet.

En vinkling om hvor praktisk og vedlikeholdsfri elbiler kan være, ville heller være å foretrekke.

Jeg skjønner godt hva dere mener, og kan informere om at dette absolutt ikke er vinklingen i denne videoen! Målgruppen er unge mennesker, ja, men fokuset ligger på å lære denne målgruppen om miljøvennlig energi. Derfor er det i hovedsak en reportasje om elbiler per se.
Dette racet kommer bare til å være ett av flere andre segmenter. Vi skal bl.a følge en Leaf-eier for å vise hvordan en elbil fungerer i hverdagen, intervjue noen om forskjellene mellom elbiler og bensinbiler, få fram hvorfor det er gunstig både for miljøet og privatpersoner å kjøre elbil osv.

Fokuset er rett og slett å avkrefte myter og få fram at elbiler kan være for alle. OG at de kan se dritkule ut og faktisk være bedre enn mange bensinbiler. Så grunnen til at vi velger å ha med en Tesla Model S er jo for å vise et eksempel på de teknologiske fremskrittene som gjøres. Siden denne saken skal appelere til videregåendeelever ønsker vi så klart å ha med en av de "råeste" elbilene på markedet, og jeg legger ikke skjul på at dragracet også tas med for å gjøre det hele hakket mer filmatisk spennende. Som sagt - jeg skjønner at dette kan være en helt feil vinkling dersom vi kun hadde fokusert på hvor fort en Tesla Model S kan kjøre, men det er altså kun én del av hele reportasjen, og vi gjør det mer for å virkelig knuse myten om at elbiler er små, treige, litt rare biler, som kun passer for de som bor i byer (satt på spissen).

eledille

#36
Som miljøvernentusiast og nyslått Tesla-eier må jeg bare få kommentere at elektrisk, utslippsfri psyko-akselerasjon er FETT!

Selvsagt må det demonstreres at elbilen slår fossilbilen også på gøy-faktor. Kjør på! 8)

(og kjør pent, folkens)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

RunarBT

Sitat fra: Lacaixxa på onsdag 18. september 2013, klokken 18:12
Sitat fra: Finnøy på onsdag 18. september 2013, klokken 17:37
Sitat fra: valvolainen på onsdag 18. september 2013, klokken 15:48
Det er fint om denne videoen ikke handler om kewet og buddy og kjedelig drøye miljøgreier. slik det hintes om over her.
Fart og spenning er et utrolig godt virkemiddel for ungdom. Makan til sludder å mene noe annet.
Det handler jo og om å "avkrefte typiske elbil-myter". Stå på med drag race!

Den rette instillingen hvis målet er å fjerne alle elbiler fordeler så kjapt som mulig og få TMS klassifisert som verstingbil i alle forsikringsselskaper med tilhørende svinhøy premie.
Hadde det ikke vært for disse "kjedelige miljøreiene" hadde det ikke vært særlig mange Teslaeiere utover de überrike.

Ja. Hvis vi alle blir enig om å ikke si noe, så er det ikke sikkert at noen finner ut hvor rask bilene våre er....

+1

laumb


Wenche

Hva med å ha en kombiløype; starte med en del rett frem, deretter legge inn slalomløype i midtpartiet, og så en innspurt før nedbremspartiet? Det demper maks hastigheten, se mer underholdende ut, og viser antakelig Model S sine fortrinn ganske godt  :)
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Griffel

#40
Sitat fra: Wenche på fredag 20. september 2013, klokken 00:35
Hva med å ha en kombiløype; starte med en del rett frem, deretter legge inn slalomløype i midtpartiet, og så en innspurt før nedbremspartiet? Det demper maks hastigheten, se mer underholdende ut, og viser antakelig Model S sine fortrinn ganske godt  :)
Da bør en også få med en som har deltatt i autoslalom med Think til å stille med Think.
http://www.nafmotorsport.org/autoslalom/autoslalom2008.htm
"Selv om den ikke nådde helt opp på total lista var Elbilen Think et heftig syn med Øyvind Lunde bak rattet med der han danset mellom plastkonene."
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

P85D+

Sitat fra: D.O på onsdag 18. september 2013, klokken 12:37
Jeg ville ha hatt fokuset på alt det andre positive med elbil og lagt minst mulig vekt på kraftresursene. Se heller på bagasjeplass, kostnader,full tank hver dag, service, sikkerhet, rekkevidde, smarte løsninger osv. Men den rette bilen å sammenligne med er jo egentlig å se på hva slags biler folk går fra, for heller å kjøpe en Tesla. De fleste ville ikke kjøpt en Panamera til 2 millioner, men en Volvo eller VW til 400-500 000 kr

Enig. Det er jo som regel det som er realiteten.
P85D og 85D

Amoss

Sitat fra: Katinka89 på torsdag 19. september 2013, klokken 16:17
Jeg skjønner godt hva dere mener, og kan informere om at dette absolutt ikke er vinklingen i denne videoen! Målgruppen er unge mennesker, ja, men fokuset ligger på å lære denne målgruppen om miljøvennlig energi. Derfor er det i hovedsak en reportasje om elbiler per se.
Dette racet kommer bare til å være ett av flere andre segmenter. Vi skal bl.a følge en Leaf-eier for å vise hvordan en elbil fungerer i hverdagen, intervjue noen om forskjellene mellom elbiler og bensinbiler, få fram hvorfor det er gunstig både for miljøet og privatpersoner å kjøre elbil osv.

Ser for meg ut som om du vet hva du gjør og at du kjenner målgruppen din bedre enn tydeligvis mange her på forumet gjør :)  Tviler på at det er mange i denne målgruppen som bryr seg mye om hvorvidt de har plass til å ta med seg 5 unger + bikja og hele "malerskrinet" til "kjærringa" :p  Det disse vil diskutere seg i mellom etter å ha sett filmen er nettopp "den tøffe bilen som dro ræva av en 911" (eller hva man nå enn kjører i mot).

Her kan du få en del tips om biler du kan stille den opp mot:


Lykke til :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

PHsigP85

Sitat fra: Lacaixxa på onsdag 18. september 2013, klokken 18:12
Ja. Hvis vi alle blir enig om å ikke si noe, så er det ikke sikkert at noen finner ut hvor rask bilene våre er....
Fortsatt forskjell på et rødt tørkle i lomma og det å vifte det foran øya på en tyr...
Lykkelig eier av Model S Signature siden aug 13.
Spent og utålmodig Model X #114.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA