Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Høflig tone, vær så snill!

Startet av Katinka89, torsdag 26. september 2013, klokken 01:45

« forrige - neste »

Katinka89

Hei!
Jeg er videojournalist og er i ferd med å lage reportasje om elbiler. Oppdragsgiveren min er en nettside (www.ungenergi.no) som omhandler miljøvennlig energi og er beregnet for videregåendeelever.
Reportasjen har som mål å "avkrefte typiske elbil-myter".

Jeg planlegger bl.a å gjennomføre et dragrace mellom en Tesla Model S og en bensinbil.
Her er jeg ute etter å sammenligne Teslaen med en best mulig bensinbil, men det er selvfølgelig viktig at elbilen vinner;) Det hele skal foregå på en rullebane på Værnes. Denne har en lengde på 600 meter.

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har all verdens peiling på biler, så jeg lurer på om det er noen her som vet hvordan jeg bør gå fram for å finne en best mulig bensinbil - som samtidig kommer til å tape mot Teslaen.

Jeg har kommet i kontakt med en fyr som eier en Mercedes SLK AMG - og han har fryktelig lyst til å delta, slik at han kan bevise at hans bil er den beste. Det hadde vært utrolig kult dersom hans millionbil taper mot en elbil, men igjen - hele reportasjen faller litt sammen dersom han vinner.
Hvordan kan jeg egentlig vite, på forhånd, hva resultatet blir?

eclipse

Sitat fra: Katinka89 på onsdag 18. september 2013, klokken 12:17
Hei!
Jeg er videojournalist og er i ferd med å lage reportasje om elbiler. Oppdragsgiveren min er en nettside (www.ungenergi.no) som omhandler miljøvennlig energi og er beregnet for videregåendeelever.
Reportasjen har som mål å "avkrefte typiske elbil-myter".

Jeg planlegger bl.a å gjennomføre et dragrace mellom en Tesla Model S og en bensinbil.
Her er jeg ute etter å sammenligne Teslaen med en best mulig bensinbil, men det er selvfølgelig viktig at elbilen vinner;) Det hele skal foregå på en rullebane på Værnes. Denne har en lengde på 600 meter.

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har all verdens peiling på biler, så jeg lurer på om det er noen her som vet hvordan jeg bør gå fram for å finne en best mulig bensinbil - som samtidig kommer til å tape mot Teslaen.

Jeg har kommet i kontakt med en fyr som eier en Mercedes SLK AMG - og han har fryktelig lyst til å delta, slik at han kan bevise at hans bil er den beste. Det hadde vært utrolig kult dersom hans millionbil taper mot en elbil, men igjen - hele reportasjen faller litt sammen dersom han vinner.
Hvordan kan jeg egentlig vite, på forhånd, hva resultatet blir?

Søk på Youtube, "Tesla ver BMV" ellere liknende søk, finnes allerede massevis av tester.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Cowboystrekk

Noen forslag er:
Audi S4   5.0 0-100    1.1 mill
Porsche Boxster 3.4 S    5.1 0-100  950 000
Porsche 911 3.4 Carrera Coupe PDK   4.8  0-100  1 250 000

Noen overlegen seier mot noen av disse blir det ikke, men det vil nok være tydelig at 85 performance slår dem om man er smart og bruker "launch-start" med fot på gass og brems samtidig.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

el-fanboy

Er ikke Mercedes SLK AMG en 2-seters roadster, da? Det vil jo ikke bli helt fair å sammenlikne med en Model S som er en 5-seters familiebil med plass til 5 voksne og 2 barn. AMGen kan jo settes opp mot Tesla Roadster. Såvidt jeg kan se på wiki er drar den råeste AMGen 0-100 på et sted mellom 4,2 og 4,6 sekunder. Tesla Roadster på... 3,5?

Ellers tåler vel Tesla Model S en sammenlikning på både sikkerhet, aksellerasjon, baggasjeplass og bruksområde med flere av Porsche Panamera-variantene?
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

D.O

Jeg ville ha hatt fokuset på alt det andre positive med elbil og lagt minst mulig vekt på kraftresursene. Se heller på bagasjeplass, kostnader,full tank hver dag, service, sikkerhet, rekkevidde, smarte løsninger osv. Men den rette bilen å sammenligne med er jo egentlig å se på hva slags biler folk går fra, for heller å kjøpe en Tesla. De fleste ville ikke kjøpt en Panamera til 2 millioner, men en Volvo eller VW til 400-500 000 kr
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Lille Lance

Sitat fra: D.O på onsdag 18. september 2013, klokken 12:37
Jeg ville ha hatt fokuset på alt det andre positive med elbil og lagt minst mulig vekt på kraftresursene. Se heller på bagasjeplass, kostnader,full tank hver dag, service, sikkerhet, rekkevidde, smarte løsninger osv. Men den rette bilen å sammenligne med er jo egentlig å se på hva slags biler folk går fra, for heller å kjøpe en Tesla. De fleste ville ikke kjøpt en Panamera til 2 millioner, men en Volvo eller VW til 400-500 000 kr

Støtter denne vinklingen ! +1
Synes det blir feil hvis man kun skal fokusere på akselrasjon og sånne ting i konkurranse med en svinedyr bensinbil ...
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

valvolainen

Sitat fra: Katinka89 på onsdag 18. september 2013, klokken 12:17
Jeg har kommet i kontakt med en fyr som eier en Mercedes SLK AMG - og han har fryktelig lyst til å delta, slik at han kan bevise at hans bil er den beste. Det hadde vært utrolig kult dersom hans millionbil taper mot en elbil, men igjen - hele reportasjen faller litt sammen dersom han vinner.
Hvordan kan jeg egentlig vite, på forhånd, hva resultatet blir?

Du må gjøre litt research på bilene.
Tesla Model S Performance gir maks 4.4sek på 0-100. kan være mindre også.
SLK AMG sier ikke så mye, er det en 2014 modell har den sikkert 430hk, og veier ~1.8tonn.
Er det en 2007 modell har den ~355HK og veier 1.7tonn. Sistnevnte vil nok bite i gresset for tesla, muligens også førstnevnte. (teslaen slipper å gire, mens mercedesen veier mye mindre)

Det krever litt forhåndsabeid.
Generelt ønsker du at det er sedaner/stasjonsvogner som testes mot tesla, da er de noenlunde like i størrelse, og mer like i vekt. En lotus exige f.eks. har ingenting i en slik test å gjøre, det er idioti å sammenligne epler og bananer. (Hvis det ikke er det du skal??)

Da er det tyskerene som melder seg, Audi Rs6/4, BMW M5, Mercedes e-klasse AMG.
Disse er også objekter som er mulige å finne i norge. Eller hva med en aston martin db7 kanskje?
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

laumb

Audi R8 og Audi R8 V10 er biler som en Model S Performance slår. Husk at Teslaen bør være fulladet da. For å gjøre det "korrekt" bør Audien og stille med full tank.

Synd at det er helt i Værnes, litt nærmere Oslo og jeg skulle fått en med R8 til å stille opp.

Dr.Ling

Greit nok å fokusere på alt det fornuftige med elbil, og det skal sikkert videoen også dekke, MEN om en skal nå frem til målgruppen her (ungdommer) tror jeg et dragrace mot en Audi R8 gjør susen ja.
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

Amper

#9
Dere må forholde dere til 600 meter strekke som er testlengden.. og da snakker vi om at TMS begynner å nærme seg toppfart.. i alle fall 200... og dette er ikke en idiell strekning... heller det motsatte.. TMS effekten synker i høye hastigheter..

Testen bør heller vise hastigheter vi bruker i norge.. TMS kommer typisk til kort mot andre raske(re) biler over 100 km/t.. 

eller hvorfor ikke teste fra 0 til 130 til 0 km/t (med GPS km/t måler) TMS har særdeles gode bremser også..  ::) 8) ::)
P85D :o)

MrUnderhill

Du kan f.eks. vinkle saken mot pris: Hvor dyr bil må man ha får å bedre ytelser enn en Model S til 500k (eller Model S Performance til 600k).

RunarBT

#11
Husk for all del at teslaen må lades fullt opp i range mode! Ytelsen går merkbart ned når batteriet tappes..

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Bjørn

strekningen må være 402m (1/4 eng mile) og resten av de 600m bremselengde.. mod s har gjort denne helt ned på drøye 12 sek..

Cato76

Sitat fra: Katinka89 på onsdag 18. september 2013, klokken 12:17
Jeg har kommet i kontakt med en fyr som eier en Mercedes SLK AMG - og han har fryktelig lyst til å delta, slik at han kan bevise at hans bil er den beste. Det hadde vært utrolig kult dersom hans millionbil taper mot en elbil, men igjen - hele reportasjen faller litt sammen dersom han vinner.
Hvordan kan jeg egentlig vite, på forhånd, hva resultatet blir?

Det er nok fullt mulig å slå Mercedes SLK AMG (dersom den ikke er blod trimmet) SLK AMG 0-100 på 4,6 sek  ???

http://www.finn.no/finn/car/newcar/object?finnkode=46175220130701
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA