Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Høflig tone, vær så snill!

Startet av Katinka89, torsdag 26. september 2013, klokken 01:45

« forrige - neste »

tomrh

Kunne jo også ha dragrace 0-80 km/t med en Leaf eller i-MiEV mot en typisk bensinbil i samme prisklasse. ;D Wow-effekten blir størst med i-MiEV ("wow - den pingla der røsker jammen avgårde"..!). Viser tydelig hvordan små elektromotorer faktisk kan utklasse større bensinmotorer.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Lille Lance

Folkens ... er vi egentlig på jakt etter å få et "råne-stempel" på TMS? Må vi opplyse for gud og hver mann at bilen sparker unna? ... personlig liker jeg helst at vi holder litt lav profil. Plutselig starter Onkel politi, forsikringsselskap, etc og kikke etter oss ...
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Neemaz

Sitat fra: Cato76 på onsdag 18. september 2013, klokken 14:05
Sitat fra: Katinka89 på onsdag 18. september 2013, klokken 12:17
Jeg har kommet i kontakt med en fyr som eier en Mercedes SLK AMG - og han har fryktelig lyst til å delta, slik at han kan bevise at hans bil er den beste. Det hadde vært utrolig kult dersom hans millionbil taper mot en elbil, men igjen - hele reportasjen faller litt sammen dersom han vinner.
Hvordan kan jeg egentlig vite, på forhånd, hva resultatet blir?

Det er nok fullt mulig å slå Mercedes SLK AMG (dersom den ikke er blod trimmet) SLK AMG 0-100 på 4,6 sek  ???

http://www.finn.no/finn/car/newcar/object?finnkode=46175220130701

  Mulig det er teoretisk sjans for 0-100 på 4.6sek med AMK``en, men det går ikke i praksis. Skal "nesten" garanterere at Teslan tar AMK 99 av 100 ganger på 0-401m. Dette er da ren synsing, men 0-100 med bensinbil er nesten umulig under 5sek om du ikke kjører exige eller noe annet småtteri.
Skulle vært artig å høre om Gunnar på Ferdinand har prøvd mot GTRèn han har, den spiser nok Tesla vil jeg tro.

el-fanboy

Sitat fra: Lille Lance på onsdag 18. september 2013, klokken 14:13
Folkens ... er vi egentlig på jakt etter å få et "råne-stempel" på TMS? Må vi opplyse for gud og hver mann at bilen sparker unna? ... personlig liker jeg helst at vi holder litt lav profil. Plutselig starter Onkel politi, forsikringsselskap, etc og kikke etter oss ...
Enig i det siste du skriver, om lav profil. Men om TMS får "råne-stempel", så er nok det heller vi eiere som må ta skylden - om vi ikke klarer å oppføre oss som folk i trafikken.
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

tomrh

#19
Sitat fra: Lille Lance på onsdag 18. september 2013, klokken 14:13
Folkens ... er vi egentlig på jakt etter å få et "råne-stempel" på TMS? Må vi opplyse for gud og hver mann at bilen sparker unna? ... personlig liker jeg helst at vi holder litt lav profil. Plutselig starter Onkel politi, forsikringsselskap, etc og kikke etter oss ...
Ja, faktisk er jeg hjertens enig her!!! Når ungdom er målgruppen, blir det helt feil å fokusere på fart og motorkraft. Budskapet blir jo at elbiler blir neste generasjons fartsleketøy, det er allerede nok av svinekjøring og dødsulykker i denne aldersgruppen. Grunnen til at elbiler fortsatt har billigere forsikring er at de enten er ukule av utseende eller for dyre slik at ungdom ikke velger dem, det er typisk voksne 35-55 år som kjører elbil, altså erfarne sjåfører. Unge gutter liker fart, vi trenger ikke å helle mer bensin...uhmm...strøm på bålet.

En vinkling om hvor praktisk og vedlikeholdsfri elbiler kan være, ville heller være å foretrekke.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: tomrh på onsdag 18. september 2013, klokken 14:38
Ja, faktisk er jeg hjertens enig her!!! Når ungdom er målgruppen, blir det helt feil å fokusere på fart og motorkraft. Budskapet blir jo at elbiler blir neste generasjons fartsleketøy, det er allerede nok av svinekjøring og dødsulykker i denne aldersgruppen. Grunnen til at elbiler fortsatt har billigere forsikring er at de enten er ukule av utseende eller for dyre slik at ungdom ikke velger dem, det er typisk voksne 35-55 år som kjører elbil, altså erfarne sjåfører. Unge gutter liker fart, vi trenger ikke å helle mer bensin...uhmm...strøm på bålet.

En vinkling om hvor praktisk og vedlikeholdsfri elbiler kan være, ville heller være å foretrekke.

Kunne ikke være mer enig. Alle som fremholder TMS som en fartsbil vil undergrave bilens rykte og ikke minst de elbilgoder alle elbileiere drar nytte av i dag.

Lacaixxa

Jeez for noen kommentarer. Det må vel være lov å lage enda en artikkel om Tesla på lukket bane for å vise elbilens kvaliteter målt opp mot tradisjonelle biler.

- Jeg anbefaler M5 (etter 2005) som vel er den nærmeste konkurrenten til TMSP når det kommer til ytelse og praktisk bruk.

Lykke til med artikkelen :)
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

Lokführer

Hvorfor ikke ta et litt mer reelt dragrace? Slik man faktisk gjør i trafikken, mellomakselerasjon.
70-100km/t
40-70km/t
nesten stillstand og til 100km/t hvor starten går plutselig. Da trenger mange grombiler litt kløtsj + turtall for å flytte litt skikkelig på seg. Og da blir 0-100 tida ikke spesielt imponerende i det hele tatt.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

valvolainen

Det er fint om denne videoen ikke handler om kewet og buddy og kjedelig drøye miljøgreier. slik det hintes om over her.
Fart og spenning er et utrolig godt virkemiddel for ungdom. Makan til sludder å mene noe annet.
Det handler jo og om å "avkrefte typiske elbil-myter". Stå på med drag race!
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

TS

Sitat fra: Katinka89 på onsdag 18. september 2013, klokken 12:17
Hei!
Jeg er videojournalist og er i ferd med å lage reportasje om elbiler. Oppdragsgiveren min er en nettside (www.ungenergi.no) som omhandler miljøvennlig energi og er beregnet for videregåendeelever.
Reportasjen har som mål å "avkrefte typiske elbil-myter".

Jeg planlegger bl.a å gjennomføre et dragrace mellom en Tesla Model S og en bensinbil.
Her er jeg ute etter å sammenligne Teslaen med en best mulig bensinbil, men det er selvfølgelig viktig at elbilen vinner;) Det hele skal foregå på en rullebane på Værnes. Denne har en lengde på 600 meter.

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har all verdens peiling på biler, så jeg lurer på om det er noen her som vet hvordan jeg bør gå fram for å finne en best mulig bensinbil - som samtidig kommer til å tape mot Teslaen.

Jeg har kommet i kontakt med en fyr som eier en Mercedes SLK AMG - og han har fryktelig lyst til å delta, slik at han kan bevise at hans bil er den beste. Det hadde vært utrolig kult dersom hans millionbil taper mot en elbil, men igjen - hele reportasjen faller litt sammen dersom han vinner.
Hvordan kan jeg egentlig vite, på forhånd, hva resultatet blir?

Dersom det er en SLS AMG du mener, så blir Teslaen parkert . Er det en SLK AMG så bør det være Tesla Roadster Sport 2,5 som blir med på leken..
De er vel i "samme klasse" (?)

Ellers er jeg lei av alle de "fabrikkblodtrimmede" Audi avantene med røde bremsekalipere rundt om .. Også kalt RS4 ..  Prøv gjerne knockout på en av de  ;D

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Griffel

Husk at bensinbilen også må nøye seg med trekk på to hjul ellers kan det lett bli rått parti.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

luffe

Enig ang. rånestempel, men hvorfor ikke gjøre begge deler? Hva med å kjøre dragrace og deretter regne ut drivstoffkostnader for fossilbilen og TMS? Med regen etter dragrace vil nok TMS komme rimelig godt ut av det, mens fossiler bruker ekstremt mye drivstoff på full trøkk.
Stolt eier av S85 Dolphin Grey :)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: valvolainen på onsdag 18. september 2013, klokken 15:48
Det er fint om denne videoen ikke handler om kewet og buddy og kjedelig drøye miljøgreier. slik det hintes om over her.
Fart og spenning er et utrolig godt virkemiddel for ungdom. Makan til sludder å mene noe annet.
Det handler jo og om å "avkrefte typiske elbil-myter". Stå på med drag race!

Den rette instillingen hvis målet er å fjerne alle elbiler fordeler så kjapt som mulig og få TMS klassifisert som verstingbil i alle forsikringsselskaper med tilhørende svinhøy premie.
Hadde det ikke vært for disse "kjedelige miljøreiene" hadde det ikke vært særlig mange Teslaeiere utover de überrike.

Lacaixxa

Sitat fra: Finnøy på onsdag 18. september 2013, klokken 17:37
Sitat fra: valvolainen på onsdag 18. september 2013, klokken 15:48
Det er fint om denne videoen ikke handler om kewet og buddy og kjedelig drøye miljøgreier. slik det hintes om over her.
Fart og spenning er et utrolig godt virkemiddel for ungdom. Makan til sludder å mene noe annet.
Det handler jo og om å "avkrefte typiske elbil-myter". Stå på med drag race!

Den rette instillingen hvis målet er å fjerne alle elbiler fordeler så kjapt som mulig og få TMS klassifisert som verstingbil i alle forsikringsselskaper med tilhørende svinhøy premie.
Hadde det ikke vært for disse "kjedelige miljøreiene" hadde det ikke vært særlig mange Teslaeiere utover de überrike.

Ja. Hvis vi alle blir enig om å ikke si noe, så er det ikke sikkert at noen finner ut hvor rask bilene våre er....
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

Zanka

Ekeberg, Oslo
P85+ og Model 3 LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA