Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ingen lading

Startet av Roger Kolbu, onsdag 25. september 2013, klokken 21:29

« forrige - neste »

Anders Heibø

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 18. september 2013, klokken 13:27
Sitat fra: MrUnderhill på onsdag 18. september 2013, klokken 09:49
Lyden blir komprimert når man overfører den via bluetooth, så da blir poenget med lossless lyd (FLAC filer) borte.

Hvis man ser etter et poeng med FLAC, bør man ikke sette seg inn i en bil å lytte :D

I doble blindtester med gode høytalere eller hodetelefoner er det i praksis vanskelig å skille FLAC og ~200Kb/s MP3. Selv med relativt gode høytalere i Model S tror jeg du skal ha mye fantasi for å skille FLAC og (høyoppløslig) MP3.

Når det gjelder Bluetooth tror jeg A2DP begrenser bitraten på SBC til 512Kb/s som i praksis bør være mer enn nok til å overføre MP3 i en bitrate som overgår bilens "avspillingsevne" (og de flestes fantasi...;)

Thomas

I den forrige bilen min (Fjatt med standard lydanlegg) var det vesentlig oppgradering fra mp3 til Wav format (manglende støtte for flac). Når vi nå har fått en bil som går så stille på nylagt asfalt, er det håp om noen gode lyttestunder med høyoppløste filer!

Jeg har ikke testet mp3 i Tesla'n. Er det av interresse kan jeg sette meg ned med noen filer konvertert til 320k i XLD og skrive litt om forskjeller. Men jeg ønsker ikke å ødelegge for noen. Misunner de som ikke hører forskjell så det er dumt av meg å påpeke forskjellene.

Testet så vidt Blåtann fra Samsung Galaxy S3 (CyanogenMod 10.2 - FLAC format). Musikken startet automatisk når jeg trykket på blåtann under kilder i mediaspilleren :-) Pass på å stille lyden på telefonen helt opp. Med CyanogenMod sin avspiller "Apollo" minnet kvaliteten meg litt om 192k mp3 men kan ikke sammenlignes direkte. Var ganske mye informasjon/dybde som manglet. Albumbilde vises på skjermen :-) Når jeg valgte "PlayerPro" som avspilller på telefonen var det veldig merkbar kvalitetsøkning men fortsatt ett stykke fra flac filene som ligger lagret på usb minnepinne. Denne spilleren viste ikke albumbilde. Prøvde å koble til en iPhone4 men den støttet ikke lyd over blåtann?? Tipper apple sin avspiller ikke er så langt unna "PlayerPro" i kvalitet. Prøvde også avspilling fra Wimp og da ble det litt dårligere kvalitet enn fra PlayerPro men vesentlig bedre enn fra Apollo. Her vises også albumbilde igjen. Avspilling via blåtann vil nok fungere for de fleste, men langt fra godt nok for oss som er opptatt av høy kvalitet i alle ledd.

PS: Det er mye som tyder på at albumbilde hentes via 3g nett og ikke fra fil/telefon.
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

tsladaytrader

Jeg ser ingen grunn til at en SSD disk ikke skulle fungere, eneste innvendingen/problemet med å koble til en hardisk til en usb port er at usb porten ikke gir ut nok strøm til å drive disken, om det skulle være tilfelle så løses det med en y-kabel med 2 usb kontakter som går til bilen og en som går til disken, på denne måten så henter disken strøm fra begge uttakene og får da nok til å fungere.

Sånn utover det så kan jeg fortelle deg at du skal være pinlig nøyaktig og lese reviews etc før du kjøper SSD disk, der er det lett å kjøpe disk som stryker med etter bare et par tre måneder.

Anbefalte SSD disk leverandører som leverer langsiktige kvalitetsprodukter:
1. Intel
2. Samsung
3. Mtron (finnes ikke lenger, blir ev. bruktmarkedet).

Roger Kolbu

SSD er ikke "snurrende" disker. Det er minnebrikker. Derfor er det heller ingen motordrevet disk som skal leveres strøm. Ei heller kreves det mye strøm for å "drive" slike disker.

En ordinær disk vil jeg nok tro ikke er spesielt lirt å koble til, så fremt den da ikke har mulighet for ekstra strømtilførsel (2x USB eller via 12 volt omformer).
P#3451 VIN 22190 – TMS P85+ Grå Metallic, Panoramatak, Karbonfiber Spoiler/Dekor, 21" Grå, Sort Performance skinninteriør, Tech-/Lyd-/Lys-/Vinter-/Sikkerhets-pakke, Luftfjæring, Hattehylle, Dobbeltlader, Parkeringsassistent.
(Kortversjon: Full pakke uten barneseter)
In prod. 11.10.13. Prod. complete 18.10.13. Delivered: 30.11.13.
Bil #2: Volvo S80 T6 (321hk)
TOCN: Signature member

valvolainen

SSD disker er vel heller ikke spesielt upålitelige.
Ingen grunn til å velge vekk kingston, corsair, crucial...
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Roger (NO)

Vil TMS kunne vise spillelister og/eller mapper?

tsladaytrader

SSD disker er ekstremt upålitelige.

Jeg har selv brent meg etter å ha lest en del reviews så endte jeg opp med en Crucial M4 512gb som den gang kostet kr 5500,- denne strøk med uten noen ytre påvirkning etter under ett år. Netshop ryddet opp og jeg fikk byttet mot et mellomlegg på kr 500,- til en Samsung 840 pro 512gb.

Du vil ikke tro hvor mange SSD disker som bricker, det er helt latterlig. I teorien så er de geniale, og i virkeligheten så er de geniale. Men realiteten er at uhorvelig mange ssd disker bricker etter kort tid. (Jeg er ssd forkjemper nummer 1 og jeg har ssd disker i alle pcer i huset, snurredisker utgår til vanlig bruk de er kun for lagring av film etc)

tsladaytrader

Hvem skal du holde deg unna?
OCZ er en versting i mine øyne, men Crucial er av egen erfaring tydeligvis ikke reliable de heller, har lest om mange i ettertid som har lidd samme skjebne som min. Men OCZ har ihvertfall frem til nå vært den største verstingen mtp reliability på SSD disker.

Intel derimot er annerkjent for å være kongen på haugen mtp reliability etter dem kommer Samsung, og etter samsung så stoler jeg ikke på noen.

valvolainen

Deler ikke samme oppfatning.
Har noen ssd disker her også, dog bare tre stk. Den eldste er vel 6 år gammel nå. Alle fungerer knirkefritt. både intel, kingston, crucial.

Men dette er jo en solid avsporing. Hvem gidder vel å ha en klump liggende å slenge i bilen?
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Roger Kolbu

Sitat fra: valvolainen på onsdag 18. september 2013, klokken 20:46
...Hvem gidder vel å ha en klump liggende å slenge i bilen?
Jeg...
Det er og blir den raskeste måten å overføre data på. Alternativet er en minnepinne, men også denne må du ha "liggende og slenge"!
P#3451 VIN 22190 – TMS P85+ Grå Metallic, Panoramatak, Karbonfiber Spoiler/Dekor, 21" Grå, Sort Performance skinninteriør, Tech-/Lyd-/Lys-/Vinter-/Sikkerhets-pakke, Luftfjæring, Hattehylle, Dobbeltlader, Parkeringsassistent.

valvolainen

Men du skal jo ikke overføre data??? Det skal jo spilles av! Og da betyr ikke hastigheten en tøddel.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Roger Kolbu

Sitat fra: valvolainen på onsdag 18. september 2013, klokken 22:10
Men du skal jo ikke overføre data??? Det skal jo spilles av! Og da betyr ikke hastigheten en tøddel.
Eh...skal du liksom ikke overføre all dataen fra din maskin til disken? Og kanskje bytte ut eller legge til nå og da?  ::)

Anders Heibø

Sitat fra: Roger (NO) på onsdag 18. september 2013, klokken 20:38
Vil TMS kunne vise spillelister og/eller mapper?
Den viser mapper, men velger jeg via denne får jeg ikke opp albumbilde. Fant ikke spillelister men det er muligens fordi jeg ikke har noen.

Ved sortering på album er det tydelig at det sorteres på artist og ikke albumartist. Må nok inn og tagge om noen av albumene på minnepennen :-/

Det er forresten ikke gapless playback :-( Håper dette kommer i en oppdatering.

Kan med glede informere om at jeg har spilt 44.1/16 + 44.1/24 + 48/24 + 88.2/24 + 96/24 + 192/24 Flac filer! Gled deg til å spille av 192 kHz filene dine! Smilte fra øre til øre når jeg skrudde lyden til 11 :-) Opplever mye av de samme forbedringene i Tesla'n som på Nemo/Dynaudio S3.4 når filstørrelsen går opp!
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Li-Ion

Be afraid...

valvolainen

Sitat fra: Roger Kolbu på onsdag 18. september 2013, klokken 22:19
Sitat fra: valvolainen på onsdag 18. september 2013, klokken 22:10
Eh...skal du liksom ikke overføre all dataen fra din maskin til disken? Og kanskje bytte ut eller legge til nå og da?  ::)

Det er jo klart.
Men om jeg kan velge en stick som bare dekker overflaten av usb porten og en harddisk som flyter rundt, er det ingenting å tenke på.

Med mindre du står ute i snøstormen og overfører filene dine?

Du kommer hjem, parkerer bilen, tar med pinnen inn og setter den i laptopen/stasjonære/serveren/etc.
Så starter du scriptet du har for å flytte filer. Du skal ikke ut i bilen igjen før imorgen tidlig, klokken er 16:30 og middagen er straks klar.
De fleste pc'er kan multitaske, noe som betyr at etter du har startet overføringen av filer, så kan du gjøre andre ting eller sette pc'en fra deg om du ønsker.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Roger Kolbu

En stick blir som regel stående ut av porten. Da bør du ha en kort forlengerkabel. Dette medfører jo også at det blir en ledningsstump med en stick som "flyter rundt"... ;-)

Selv ville jeg foretrekke å ha et SSD-kabinett liggende inntil/innunder gulvmatta.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA