Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vinterlangtur Trondheim- Tromsø i Model S 85

Startet av sven erik, onsdag 25. september 2013, klokken 18:25

« forrige - neste »

sven erik

hei nå er det en del teslar  på veien men har noen teste hva rekkevidden faktisk er på bilen ?
og hvor langt er det ?

Lanber

Med 81kwh tilgjengelig på rangecharge er det enkel matematikk.  Du greier i praksis bedre enn 0,2kwh pr km.  Altså over 40 mil

RunarBT

Sitat fra: sven erik på onsdag 18. september 2013, klokken 00:21
hei nå er det en del teslar  på veien men har noen teste hva rekkevidden faktisk er på bilen ?
og hvor langt er det ?

Fra Drammen til Bergen virker det å være 35mil komfortabelt med gøy kjøring.. mange høydemeter denne veien. Det var i hvert fall det tallet eg kom fram til i hodet mitt, etter å ha tatt turen tur/retur. ikkje utrekna med andre ord, men litt synsing basert på erfaringer fra turen, men 2x ladinger og avslappet holdning.

Turen Drammen - Molde via lillehammer og dombås helga etterpå var langt enklere. 40-45mil er mitt guesstimate. Uansett så ladet med fullt opp ved begge muligheter, da me var usikre på lademulighetene hos svigerfar. ;-)

Cowboystrekk

Det finnes mye erfaring fra de over sjøen på teslamotorsclub.com Det virker som svært mange der har et forbruk som tilsvarer 0,16 til 0,25 kwh. Sistnevnte kjører med tung gassfot og i hastigheter som langt overgår våre (type 120 km\t og ofte litt over). Heftig bruk av AC er vell heller ikke ukjent og svært mange har 21" dekkene som øker forbruket. Noen karer med S60 og S85 greier fint godt under 0,2 kwh, men kjørestilen avgjør!
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

sven erik

ja det var faktisk  kjøre lengde ikke utregnet  men er ok med  faktisk  ca 40 mil  i norsk  tereng
så om en sier 8 mil ned i forhold til hva tesla sier  da er man prosentvis  mindre avik en  alle de andre har

toppi

Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Jejl

Har testet litt ut i dag:
Kjørte en litt lengre strekning (ca 2,5mil) med 40,50 og 60 soner. Satte cc på ca 2 km/t over fartsgrensene. Utetemperaturen var 10+ og  regnbyger og hadde radioen på(den trekker vel ikke akkurat så mye) og varmen på 19 grader. Var nede på 1,59 kwh pr mil. På motorveien i ca 90km/t går det ca 2 kwh pr mil.

sven erik

en kan regne seg grønn  jeg har  kjørt 3 mil med imiven min å regnet meg at da kunne jeg få  over 19 mil  på batteriene  men  det lengste er 15.5 som er realistisk på bilen det var i 60 km i timen
skal en dag teste  teslan  og om jeg faktisk kan  få lenger rekkevidde  eller hva

Per Magnus

Vurderer å kjøre fra Oslo til Karmøy (Haugesund) ved å hurtiglade på Gol. Fra Gol og til Karmøy er det 36 mil. Det vil vel først være en del høydemeter opp til Hardangervidda før det bærer ned til havnivå. Tror dere dette vil gå greit? Tenker da å lade så fullt som mulig på Gol :)
Model X - 90

Havebigfun

Sitat fra: Per Magnus på torsdag 19. september 2013, klokken 23:21
Vurderer å kjøre fra Oslo til Karmøy (Haugesund) ved å hurtiglade på Gol. Fra Gol og til Karmøy er det 36 mil. Det vil vel først være en del høydemeter opp til Hardangervidda før det bærer ned til havnivå. Tror dere dette vil gå greit? Tenker da å lade så fullt som mulig på Gol :)
Ja med 85 kWh- og om du ikke blåser opp oppoverbakker. Du får mye strøm tilbake når du kjører nedover- kjør med regen og ikke bruk bremser medmindre du har dårlig planlagt eller det kommer uforutsette hendelser- "regen" er morsomt ;)

valvolainen

Sitat fra: Per Magnus på torsdag 19. september 2013, klokken 23:21
Vurderer å kjøre fra Oslo til Karmøy (Haugesund) ved å hurtiglade på Gol. Fra Gol og til Karmøy er det 36 mil. Det vil vel først være en del høydemeter opp til Hardangervidda før det bærer ned til havnivå. Tror dere dette vil gå greit? Tenker da å lade så fullt som mulig på Gol :)

Hei, dette er morsomt. Vi har også denne strekningen som skal forserers endel ganger i året.
Har og kommet til at en tur gjennom gol nok vil fungere. Du har vel 6-8ish mil med kjøring fra gol til nedstigningen til eidfjord, så det er vel ikke langt unna at du har nesten fult batteri når du igjen trykker på gassen nede ved hardangerfjorden på vei mot odda. Derfra er det jo veldig lite stigning  - litt fra odda og inn mot e134, men så er det bare nedover igjen, og veldig flatt videre.  Ville ha tatt turen nå på høsten, og skrevet ned alt du trenger av tall, for det går nok fint nå. I vinter er jeg mer usikker. Mulig en må ta de 60 mil rundt sørlandet. Det er en skikkelig omvei men. Vi reiser første turen i jula, så jeg regner med det blir e18/e39 på oss. Evt at vi kjører over haukelid og overnatter hos venner underveis.
Når var det du du/dere hadde planlagt tur?
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

snoopy2005

Sitat fra: Per Magnus på torsdag 19. september 2013, klokken 23:21
Vurderer å kjøre fra Oslo til Karmøy (Haugesund) ved å hurtiglade på Gol. Fra Gol og til Karmøy er det 36 mil. Det vil vel først være en del høydemeter opp til Hardangervidda før det bærer ned til havnivå. Tror dere dette vil gå greit? Tenker da å lade så fullt som mulig på Gol :)

Skal kjøre Sotra-Oslo i dag og sitter med sommerfugler i magen....
Ladet fullt batteri for første gang i natt og trodde det skulle stå 480km på displayet, men nei da der står det 400km! Regner uansett med å nå Gol (Selv om jeg skal hente på skole og stikke innom en kollega for å få nøkkel til ladestasjonene i Oslo, kilometerene renner fort ut av batteriet med slikt....)

Det som bekymrer meg er at når jeg kommer frem til Oslo og det nesten bare er CHAdeMO infrastruktur og låste ladestolper, hotell som ikke tilbyr lading..... hva skal en stakkars stril finne på da for å komme seg tilbake til Gol?
P85D og en KIA SOUL EV

Cirion

Sitat fra: snoopy2005 på fredag 20. september 2013, klokken 12:09Ladet fullt batteri for første gang i natt og trodde det skulle stå 480km på displayet, men nei da der står det 400km!
Har du kansje satt displayet til å vise "Typical Range"? Da vil tallet vise hva du pleier å oppnå... Tung høyrefot og rekkevidden = 400km...
Setter du displayet til å vise "Rated Range" vil tallet være 502km (på min bil).

Uansett hold fartsgrensen og du strekker deg nermere Rated Range enn Typical Range.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

snoopy2005

Sitat fra: Cirion på fredag 20. september 2013, klokken 12:21
Uansett hold fartsgrensen og du strekker deg nermere Rated Range enn Typical Range.

Jeg skal jo helt til Oslo! Det tar jo flere år om man skal holde fartsgrensen!

Typical range viser til et forbruk på 200Wh/km, men vet ikke hva gj. snitt forbruket blir over fjellet.
For "vanlig småkjøring" til dagen ligger det nærmere 250Wh/km for min del. (40+70km/h grenser + masse start stopp...)
P85D og en KIA SOUL EV

Lurven

Erfarte på dagens langtur fra Verdal til Mo i Rana, 400km, at jeg hadde bare 85% av batterikapasiteten tilgjengelig. Dvs min 85kWh pakke gav meg 36mil med et forbruk på 2kWh/mil.
Har noen erfaringer med langtur og er det reserver å hente?
P996, S85, Perlemorhvit,19", alt u/barneseter og sikkerhetspakke,

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA