Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan lade Spm

Startet av Andrewas, onsdag 25. september 2013, klokken 17:39

« forrige - neste »

OddB

Sitat fra: fthorsen på onsdag 18. september 2013, klokken 15:40
Sitat fra: RoadRunner på onsdag 18. september 2013, klokken 15:08
I "gamle dager" (før 2011) var det mindre enn 100 elektriske kjøretøy i trøndelag og akkutt mangel på tilgjengelige stikkontakter. Da var samarbeidsviljen stor og vi var ofte 2 og kanskje 3 på samme kontakt - med timer fordelte vi elektronene etter beste evne på en 10A eller 16A kurs.

Jeg lever "i spenning" når jeg nå kjører til sentrum med Buddy'en - siden jeg MÅ lade for å komme de 20 kilometre hjem igjen, og vet også at det flere som er i denne situasjonen. Da er det spesielt provoserende å finne en Leaf eller Miev stående uten ladekabel plugget til :'(...

Jeg vil gjenta tidligere nevnte "tenk på din neste" og oppfordre til å kun bruke lade-plassen når man trenger det!

Gla-meldingen er forøvrig at jeg ikke har observert en Tesla stående slik enda ;D.

Jeg er litt usikker på hvordan man skal formulere dette, så jeg går heller rett på sak uten at det er ment personlig.
Mtp at dette er et gode for alle som har elbiler (gratis parkeringsplass og lading), er det da riktig at du (i dette tilfellet) automatisk skal få tilgang til en parkeringsplass fordi du har kjøpt en billigere bil som må lades for å komme deg hjem?

Eller et annet eksempel for å illustere problematikken - jeg skal i tidlig møte/ærend/jobb på Aker Brygge tidlig en morgen. Når jeg kommer til Oslo ser jeg at det er dårlig med offentlige parkeringsplasser gatelangs da de som parkerer der enda ikke har dratt på jobb. På elbilparkeringen så er det nesten tomt. Er det da feil å parkere en TMS her?
Hva hvis dette var på ettermiddagen og det er en ledig plass igjen. Skal automatisk en bil med liten batterilevetid få prioritering her? Hva hvis jeg er på vei videre og trenger ladningen, mens Buddy'en bor 15 minutter unna med strøm? Eller hvis ingen av oss faktisk trenger strøm derifra, men det er ikke parkering å oppdrive? Er det da riktig at den med størst batteripakke må betale for å parkere i et parkeringshus?

Jeg har ikke svaret selv, men er mer interresert i få i gang en diskusjon rundt dette slik at det forhåpentligvis fremover oppstår minst mulig konflikter rundt ladeplassene. Det gagner ingen. Og tenkt om dette skulle kommet på forsiden på BT eller lignende elbilfiendelig media...  :o
Det er en viktig diskusjon å ta... Jeg har selv, enn så lenge..., ikke hatt elbil og er kanskje ikke berettiget til å mene så mye om dette, men diskusjonen må tas.
"I gamle dager" var elbilister en mer ensartet gruppe som i hovedsak besto av idealister og pionerer. Bilene hadde samme korte rekkevidde  og de var ikke mange. I løpet av det siste året har antall elbiler eksplodert.
Hvis Oslo kommune har som mål å gi hver eneste elbil en gratis parkeringsplass med lading i sentrum så ender det hele i kaos, og det ganske snart...
Jeg vil påstå at de ALLER FLESTE som lader bilen sin på kommunale plasser eller på jobben IKKE har behov for å gjøre det. Jeg har kolleger som har litt over en mil å kjøre men likevel konsekvent lader bilen på jobb for å spare strøm hjemme.
Jeg tror at den eneste løsningen er at de kommunale plassene får en betalingsløsning. Med en pris som gjør det ulønnsomt å spekulere i å spare "hjemmestrømmen", og dermed gir de som av forskjellige årsaker TRENGER strøm en sikker tilgang til strøm.
Hvis myndighetene har lagt opp til at ladestajoner skal drives kommersielt er det jo litt rart at de selv konkurrerer med gratis strøm..?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Andrewas

Sitat fra: OddB på onsdag 18. september 2013, klokken 16:34
Sitat fra: fthorsen på onsdag 18. september 2013, klokken 15:40
Sitat fra: RoadRunner på onsdag 18. september 2013, klokken 15:08
I "gamle dager" (før 2011) var det mindre enn 100 elektriske kjøretøy i trøndelag og akkutt mangel på tilgjengelige stikkontakter. Da var samarbeidsviljen stor og vi var ofte 2 og kanskje 3 på samme kontakt - med timer fordelte vi elektronene etter beste evne på en 10A eller 16A kurs.

Jeg lever "i spenning" når jeg nå kjører til sentrum med Buddy'en - siden jeg MÅ lade for å komme de 20 kilometre hjem igjen, og vet også at det flere som er i denne situasjonen. Da er det spesielt provoserende å finne en Leaf eller Miev stående uten ladekabel plugget til :'(...

Jeg vil gjenta tidligere nevnte "tenk på din neste" og oppfordre til å kun bruke lade-plassen når man trenger det!

Gla-meldingen er forøvrig at jeg ikke har observert en Tesla stående slik enda ;D.

Jeg er litt usikker på hvordan man skal formulere dette, så jeg går heller rett på sak uten at det er ment personlig.
Mtp at dette er et gode for alle som har elbiler (gratis parkeringsplass og lading), er det da riktig at du (i dette tilfellet) automatisk skal få tilgang til en parkeringsplass fordi du har kjøpt en billigere bil som må lades for å komme deg hjem?

Eller et annet eksempel for å illustere problematikken - jeg skal i tidlig møte/ærend/jobb på Aker Brygge tidlig en morgen. Når jeg kommer til Oslo ser jeg at det er dårlig med offentlige parkeringsplasser gatelangs da de som parkerer der enda ikke har dratt på jobb. På elbilparkeringen så er det nesten tomt. Er det da feil å parkere en TMS her?
Hva hvis dette var på ettermiddagen og det er en ledig plass igjen. Skal automatisk en bil med liten batterilevetid få prioritering her? Hva hvis jeg er på vei videre og trenger ladningen, mens Buddy'en bor 15 minutter unna med strøm? Eller hvis ingen av oss faktisk trenger strøm derifra, men det er ikke parkering å oppdrive? Er det da riktig at den med størst batteripakke må betale for å parkere i et parkeringshus?

Jeg har ikke svaret selv, men er mer interresert i få i gang en diskusjon rundt dette slik at det forhåpentligvis fremover oppstår minst mulig konflikter rundt ladeplassene. Det gagner ingen. Og tenkt om dette skulle kommet på forsiden på BT eller lignende elbilfiendelig media...  :o
Det er en viktig diskusjon å ta... Jeg har selv, enn så lenge..., ikke hatt elbil og er kanskje ikke berettiget til å mene så mye om dette, men diskusjonen må tas.
"I gamle dager" var elbilister en mer ensartet gruppe som i hovedsak besto av idealister og pionerer. Bilene hadde samme korte rekkevidde  og de var ikke mange. I løpet av det siste året har antall elbiler eksplodert.
Hvis Oslo kommune har som mål å gi hver eneste elbil en gratis parkeringsplass med lading i sentrum så ender det hele i kaos, og det ganske snart...
Jeg vil påstå at de ALLER FLESTE som lader bilen sin på kommunale plasser eller på jobben IKKE har behov for å gjøre det. Jeg har kolleger som har litt over en mil å kjøre men likevel konsekvent lader bilen på jobb for å spare strøm hjemme.
Jeg tror at den eneste løsningen er at de kommunale plassene får en betalingsløsning. Med en pris som gjør det ulønnsomt å spekulere i å spare "hjemmestrømmen", og dermed gir de som av forskjellige årsaker TRENGER strøm en sikker tilgang til strøm.
Hvis myndighetene har lagt opp til at ladestajoner skal drives kommersielt er det jo litt rart at de selv konkurrerer med gratis strøm..?
Hmm... HVIS betaling for lading er løsningen... Hva skulle prisen vært?

Jeg vil tro at om det var i nærheten av normal strømpris eller sågar dobbel pris så ville jo folk likevel se på det som en "billig plass å stå hele arbeidsdagen".

Jeg har selv i over et år nå slitt med å finne P-plass til vanlig fossilbil i gatene i Oslo (nært Solli Plass) - noen dager er jeg heldig, andre ganger sliter jeg i 30 minutter og må til sist parkere 15-20 minutters gåing unna. Etter at jeg begynte å kjøre MS så er det egentlig ikke noen forskjell. Det finnes noen veldig få P-plasser for elbiler i strøket - de er alltid fulle av løv og mjau (og jeg er ikke sikker på om plassene er lange nok for en MS heller...) - alternativet er kommunale plasser med 2 timers makstid - eller parkeringshus til et antall hundre kroner for dagen.

Kanskje 4 timer gratis lading og deretter X kr timen - mellom kl 8 og 16? Deretter inntil 16 timers gratis parkering fra kl 16-08?

I tiden 8-16 ville det nok være fullt uansett og kun mulig for de som ikke skal ordne med barn på morgenen vil klare å få plass...
Sig 174 P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter. Veldig fornøyd m bilen.

OddB

Sitat fra: Andrewas på onsdag 18. september 2013, klokken 18:36
Sitat fra: OddB på onsdag 18. september 2013, klokken 16:34
Sitat fra: fthorsen på onsdag 18. september 2013, klokken 15:40
Sitat fra: RoadRunner på onsdag 18. september 2013, klokken 15:08
I "gamle dager" (før 2011) var det mindre enn 100 elektriske kjøretøy i trøndelag og akkutt mangel på tilgjengelige stikkontakter. Da var samarbeidsviljen stor og vi var ofte 2 og kanskje 3 på samme kontakt - med timer fordelte vi elektronene etter beste evne på en 10A eller 16A kurs.

Jeg lever "i spenning" når jeg nå kjører til sentrum med Buddy'en - siden jeg MÅ lade for å komme de 20 kilometre hjem igjen, og vet også at det flere som er i denne situasjonen. Da er det spesielt provoserende å finne en Leaf eller Miev stående uten ladekabel plugget til :'(...

Jeg vil gjenta tidligere nevnte "tenk på din neste" og oppfordre til å kun bruke lade-plassen når man trenger det!

Gla-meldingen er forøvrig at jeg ikke har observert en Tesla stående slik enda ;D.

Jeg er litt usikker på hvordan man skal formulere dette, så jeg går heller rett på sak uten at det er ment personlig.
Mtp at dette er et gode for alle som har elbiler (gratis parkeringsplass og lading), er det da riktig at du (i dette tilfellet) automatisk skal få tilgang til en parkeringsplass fordi du har kjøpt en billigere bil som må lades for å komme deg hjem?

Eller et annet eksempel for å illustere problematikken - jeg skal i tidlig møte/ærend/jobb på Aker Brygge tidlig en morgen. Når jeg kommer til Oslo ser jeg at det er dårlig med offentlige parkeringsplasser gatelangs da de som parkerer der enda ikke har dratt på jobb. På elbilparkeringen så er det nesten tomt. Er det da feil å parkere en TMS her?
Hva hvis dette var på ettermiddagen og det er en ledig plass igjen. Skal automatisk en bil med liten batterilevetid få prioritering her? Hva hvis jeg er på vei videre og trenger ladningen, mens Buddy'en bor 15 minutter unna med strøm? Eller hvis ingen av oss faktisk trenger strøm derifra, men det er ikke parkering å oppdrive? Er det da riktig at den med størst batteripakke må betale for å parkere i et parkeringshus?

Jeg har ikke svaret selv, men er mer interresert i få i gang en diskusjon rundt dette slik at det forhåpentligvis fremover oppstår minst mulig konflikter rundt ladeplassene. Det gagner ingen. Og tenkt om dette skulle kommet på forsiden på BT eller lignende elbilfiendelig media...  :o
Det er en viktig diskusjon å ta... Jeg har selv, enn så lenge..., ikke hatt elbil og er kanskje ikke berettiget til å mene så mye om dette, men diskusjonen må tas.
"I gamle dager" var elbilister en mer ensartet gruppe som i hovedsak besto av idealister og pionerer. Bilene hadde samme korte rekkevidde  og de var ikke mange. I løpet av det siste året har antall elbiler eksplodert.
Hvis Oslo kommune har som mål å gi hver eneste elbil en gratis parkeringsplass med lading i sentrum så ender det hele i kaos, og det ganske snart...
Jeg vil påstå at de ALLER FLESTE som lader bilen sin på kommunale plasser eller på jobben IKKE har behov for å gjøre det. Jeg har kolleger som har litt over en mil å kjøre men likevel konsekvent lader bilen på jobb for å spare strøm hjemme.
Jeg tror at den eneste løsningen er at de kommunale plassene får en betalingsløsning. Med en pris som gjør det ulønnsomt å spekulere i å spare "hjemmestrømmen", og dermed gir de som av forskjellige årsaker TRENGER strøm en sikker tilgang til strøm.
Hvis myndighetene har lagt opp til at ladestajoner skal drives kommersielt er det jo litt rart at de selv konkurrerer med gratis strøm..?
Hmm... HVIS betaling for lading er løsningen... Hva skulle prisen vært?

Jeg vil tro at om det var i nærheten av normal strømpris eller sågar dobbel pris så ville jo folk likevel se på det som en "billig plass å stå hele arbeidsdagen".

Jeg har selv i over et år nå slitt med å finne P-plass til vanlig fossilbil i gatene i Oslo (nært Solli Plass) - noen dager er jeg heldig, andre ganger sliter jeg i 30 minutter og må til sist parkere 15-20 minutters gåing unna. Etter at jeg begynte å kjøre MS så er det egentlig ikke noen forskjell. Det finnes noen veldig få P-plasser for elbiler i strøket - de er alltid fulle av løv og mjau (og jeg er ikke sikker på om plassene er lange nok for en MS heller...) - alternativet er kommunale plasser med 2 timers makstid - eller parkeringshus til et antall hundre kroner for dagen.

Kanskje 4 timer gratis lading og deretter X kr timen - mellom kl 8 og 16? Deretter inntil 16 timers gratis parkering fra kl 16-08?

I tiden 8-16 ville det nok være fullt uansett og kun mulig for de som ikke skal ordne med barn på morgenen vil klare å få plass...
Nå skal vi ikke glemme at det er et politisk ønske om å vri jobbreisene over på kollektivt... Det reguleres ved å anlegge færre parkeringsplasser og ta godt betalt på de som finnes.
Kø- og plassproblemer løses ikke ved å bytte bensin med strøm...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

daggad

Jeg holder på mitt med at de som parkerer en elbil som ikke trenger lading er egoister som utnytter systemet på en måte som gjør at det vil bryte sammen. De sager grenen de sitter på.
Å si at de bilene med dårlig rekkevidde er et problem for de alltid trenger å stå på lading, høres ikke særlig symptisk ut når de i tillegg kommer med en bil som har skapt debatt om utgangspunktet for elbilreglene og incentivene vi har fått.
Disse parkeringsplassene ble jo laget på grunn av at bilene hadde dårlig rekkevidde !
Og disse bilene er jo også de mest miljøvennlige all den tid de fortsatt kan brukes. Men de må lade.

Når den virkelige massen med elbiler kommer så er det slutt på alt. Da blir det like regler med andre biler.

Som sagt, jeg parkerer aldri ved en ladestolpe uten at jeg faktisk trenger lading (så og si aldri), eller at det er mange ldeige og jeg kun skal stå i kort tid. Håper de fleste ser det på samme vis. :)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Thinker

En av godene man har som el-billist er at man ikke trenger å betale for å parkere på offentlig plass. Så langt virker det som vi alle er enige

Ett annet gode er at det er gratis ladestrøm på enkelte parkeringsplasser.

Problemet er at vi som for lenge siden kjøpte el-bil har vent oss til følgende kinderegg;

1. Kjøre i kollektivfeltet
2. Gratis i bomringen
3. Parkere gratis, og for at det skal være nyttig for de fleste av oss, så må man kunne stå mer enn to timer. Mange av oss er jo på arbeide 8+ timer, og kan ikke løpe rundt å flytte bil.
4. Og NOEN av oss trenger lading med strøm for å komme hjem, og foretrekker da at det er gratis.

Noen løsningsforslag;
a. At parkeringsbestemmelser på offentlig parkeringsplasser som regulerer parkeringsid ikke gjelder el-biler
b. At det settes opp MANGE engne plasser reservert for el-biler, men uten lading......?
c. At intil videre, får man heller akseptere at el-bil plasser er først til mølla, og handler like mye om gratis parkering som at man MÅ lade gratis. (Hvis det kun er ladingen, kan man jo utmerket godt bare kjøre ned i betalingspartkeringen på Aker Brygge, for der er det jo også ladeplasser..... :-)

Selvfølgelig kjedelig hvis man faktisk MÅ lade. Men selv vil jeg hevde at det for vil være uholdbart å måtte gå ut å lete etter ny parkeringsplass hver annen time hver eneste arbeidsdag - hele året.

For orden skyld.
- I Asker sentrum, hvor jeg parkerer før jeg tar toget videre, kan man stå intil 3 døgn mot avgift (dvs. med El-bil, intil 3 døgn uten problemer)
- I Sandvika, under motorveibroen, betaling mot avgift, men ubegrenset tid, så igjen, med el-bil, no problem.
- Hos min arbeidsgiver, nåværende, og forrige, reservert parkeringsplass i egen parkeringskjeller, med stikk til lading. Jeg har derfor sjelden "blokkert" el-bil plasser i stort monn, men jeg mener absolutt at en "gratis parkering" er ett like fair argument som "adgang til gratis lading" og kommer til å fortsette å parkere gratis når jeg kan både med min Think og min Tesla S.

Think, Des 08, 50000 ++ km. Zebra..
Tesla S P#2052 VIN#16790 P85, Grå, 19" ellers alt utenom barneseter. In production fra 20. august.... Production Complete 4. september...
Tlf. 13 sept, utlevering 8 oktober....

Milzit

Sitat fra: Omnilord på onsdag 18. september 2013, klokken 00:47
Sitat fra: TS på onsdag 18. september 2013, klokken 00:40
Men, jeg prøver å tenke litt på hun som har kjørt fra Drammen med en liten elbil og må lade for å komme seg hjem etter jobb og hente ungen i barnehagen ..
Akkurat henne, og for så vidt andre, vil jeg så klart også at man skal strekke seg rimelig langt for å imøtegå, men ikke nødvendigvis så langt at jeg betaler 200 kroner for å "sponse" henne - i tilfelle hun muligens kanskje kan hende visstnok har elbilet seg inn til byen akkurat den dagen.
+1

Det er ikke slik at hun fra Drammen med lite batteri ikke får ladet og ikke kommer seg i barnehagen.
(Regner med at vi snakker om Aker Brygge nå) Hun får ikke ladet gratis, men enkelte tar det som en selvfølge at man har krav på gratis lading.
Se på ladekartet, det er ikke langt til nærmeste P-hus hvor man får ladet mot betaling.
Som jeg har sagt her tidligere, så er jeg helt enig i at man skal stå på vanlig plass hvis det er ledig. Men som du skriver over at du skal betale 200 for å sponse henne er å strekke det for langt, hvis hun ikke får plass så kan hun betale for å lade. Det er ingen som ikke kommer hjem fordi de ikke finner noen ladeplass, men de finner ikke nødvendig en gratis ladeplass overalt.

daggad

Jeg kunne godt tenke meg en begrensning i parkeringstid på el-plasser. Det kan umulig ha vært tanken at biler skulle stå på disse plassene i 8+ timer når man er på jobb.
Skal man kjøre bil på jobb, el eller fossil, så bør en skaffe egen plass til denne og ikke belaste de offentlige.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

jkirkebo

Sitat fra: daggad på onsdag 18. september 2013, klokken 23:14
Jeg kunne godt tenke meg en begrensning i parkeringstid på el-plasser. Det kan umulig ha vært tanken at biler skulle stå på disse plassene i 8+ timer når man er på jobb.
Skal man kjøre bil på jobb, el eller fossil, så bør en skaffe egen plass til denne og ikke belaste de offentlige.

Med begrensning blir slike plasser totalt ubrukelige for min del. Hva skal man med 16A lading i 2-3 timer? Det gir jo ingenting. Skal f.eks til Ålesund i oktober. Da er jeg helt avhengig av å lade bilen opp igjen før retur, det vil ta ca. 24 timer med kontinuerlig 13A på en av ladeplassene i sentrum der.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daggad

Ålesund sier du !?
Kom hjem til meg du så skal du få trygg parkering, masse strøm og lange misunnelige blikk på bilen din !  ;D

Ja jeg ser den men ladetid. Uansett så er det viktig at vi på et vis finner en løsning som ikke krever for mye av staten. Og heller ikke borgerkrig blant elbilistene.. ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Ludvig

Sitat fra: RunarBT på onsdag 18. september 2013, klokken 06:35
Sitat fra: Oreo på tirsdag 17. september 2013, klokken 23:57
En uting å stå på en ladeplass og ikke lade. Rett og slett provoserende, spesielt med en TMS. Synes vi bør stå på vanlige offentlige plasser (gratis) så lenge det lar seg gjøre. Såklart, om en MÅ lade, vel da kan en vel bruke en ladeplass, og da helst en 22kW ;-)
Hvordan er det egentlig i P-hus, der slipper vi vel ikke unna uten å betale gjør vi vel?

Det kjem da an på alternativene.
Som her i Drammen er det tidsbegrensning på vanlige plasser, mens ubegrenset på elbil p. Skal en på jobb, må en kunne bruke en ledig elbil plass. Det er tross alt ikkje ladekrav på elbilplassene, sjølv om noken virker  å tru det.

Det havner lapp på ruta til dei fleste elbilene som står ved Unilab uten å ha plugget i kabelen, med påstand om "reservert for elbil som lader". I drammen er det mange lademuligheter, mellom annet ved drammensbadet 5min å gå fra denne plassen. I tillegg er det mange plasser ved rådhuset på andre siden av elva og i nytt parkeringshus på strømsø. Må ein lade, så finnes det nok av muligheter.

Det er og komme opp 2 Chademo stasjoner ved Drammensbadet, så alle får strøm for å komme seg heim. Det er ikkje eit problem her i Drammen.

Så lenge ladeplassene er eineste uten tidsbegrensning, må ein godta at den brukes av alle som har behov å parkere ein heil arbeidsdag. Dette er noke me må akseptere IMO.

Jeg pendler med min Leaf fra Bærum til like i nærheten av UNILabs. Jeg kommer meg hjem uten å lade men det genererer noe rekkeviddeangst. Derfor skulle jeg gjerne ha fyllt opp tanken et par timer ila arbeidsdagen, men 99% av tilfellene er de to plassene opptatt. Blir faktisk litt irritert hvis bilene ikke lader, mtp at det er flust av kommunale parkeringsplasser et steinkast unna. Disse plassene har 5 timers begrensning (ikke 2 timer som er vanlig i Oslo).
Dolphingrey P85+
VIN P15328
57000 km

Dette er en teit effekt                                                                                                                                                                                                                          irriterende?

RunarBT

Sitat fra: Thinker på onsdag 18. september 2013, klokken 21:37
En av godene man har som el-billist er at man ikke trenger å betale for å parkere på offentlig plass. Så langt virker det som vi alle er enige

Ett annet gode er at det er gratis ladestrøm på enkelte parkeringsplasser.

Problemet er at vi som for lenge siden kjøpte el-bil har vent oss til følgende kinderegg;

1. Kjøre i kollektivfeltet
2. Gratis i bomringen
3. Parkere gratis, og for at det skal være nyttig for de fleste av oss, så må man kunne stå mer enn to timer. Mange av oss er jo på arbeide 8+ timer, og kan ikke løpe rundt å flytte bil.
4. Og NOEN av oss trenger lading med strøm for å komme hjem, og foretrekker da at det er gratis.

Noen løsningsforslag;
a. At parkeringsbestemmelser på offentlig parkeringsplasser som regulerer parkeringsid ikke gjelder el-biler
b. At det settes opp MANGE engne plasser reservert for el-biler, men uten lading......?
c. At intil videre, får man heller akseptere at el-bil plasser er først til mølla, og handler like mye om gratis parkering som at man MÅ lade gratis. (Hvis det kun er ladingen, kan man jo utmerket godt bare kjøre ned i betalingspartkeringen på Aker Brygge, for der er det jo også ladeplasser..... :-)

Selvfølgelig kjedelig hvis man faktisk MÅ lade. Men selv vil jeg hevde at det for vil være uholdbart å måtte gå ut å lete etter ny parkeringsplass hver annen time hver eneste arbeidsdag - hele året.

For orden skyld.
- I Asker sentrum, hvor jeg parkerer før jeg tar toget videre, kan man stå intil 3 døgn mot avgift (dvs. med El-bil, intil 3 døgn uten problemer)
- I Sandvika, under motorveibroen, betaling mot avgift, men ubegrenset tid, så igjen, med el-bil, no problem.
- Hos min arbeidsgiver, nåværende, og forrige, reservert parkeringsplass i egen parkeringskjeller, med stikk til lading. Jeg har derfor sjelden "blokkert" el-bil plasser i stort monn, men jeg mener absolutt at en "gratis parkering" er ett like fair argument som "adgang til gratis lading" og kommer til å fortsette å parkere gratis når jeg kan både med min Think og min Tesla S.

+1

Ludvig

Sitat fra: daggad på onsdag 18. september 2013, klokken 19:51
Jeg holder på mitt med at de som parkerer en elbil som ikke trenger lading er egoister som utnytter systemet på en måte som gjør at det vil bryte sammen. De sager grenen de sitter på.
Å si at de bilene med dårlig rekkevidde er et problem for de alltid trenger å stå på lading, høres ikke særlig symptisk ut når de i tillegg kommer med en bil som har skapt debatt om utgangspunktet for elbilreglene og incentivene vi har fått.
Disse parkeringsplassene ble jo laget på grunn av at bilene hadde dårlig rekkevidde !
Og disse bilene er jo også de mest miljøvennlige all den tid de fortsatt kan brukes. Men de må lade.

Når den virkelige massen med elbiler kommer så er det slutt på alt. Da blir det like regler med andre biler.

Som sagt, jeg parkerer aldri ved en ladestolpe uten at jeg faktisk trenger lading (så og si aldri), eller at det er mange ldeige og jeg kun skal stå i kort tid. Håper de fleste ser det på samme vis. :)

+1
Dolphingrey P85+
VIN P15328
57000 km

Dette er en teit effekt                                                                                                                                                                                                                          irriterende?

OleJA

Dersom 'alle' skal parkere på en ladeplass bare fordi det er gratis der, så monner det ikke mye med de 200 nye Type 2 ladestolpene Oslo Kommune setter opp i disse dager. De vil isåfall bli fylt opp av Model S'er levert kun de to første ukene i september.
Så ja, jeg akter unngå å parkerer på ladeplasser dersom jeg ikke har behov for å lade.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Thomas Parsli

Nå er elbilister som gruppe stort sett flinke, i Kongensgate (ved festningen) er det nesten ingen som parkerer på ladeplass. Men der er det tross alt også (som regel) ledige parkeringsplasser.

Aker Brygge er det værre med, der lader vel omtrent halvpartene av bilene -og du skal ikke se bort fra at det blir en del Tesla på de plassene i tiden fremover...

Nå øker jo elbsalget så kraftig at noen hundre nye ladeplasser blir som å pisse i havet.
Skal Oslo Kommune henge med (på salget), må det etableres store parkeringsplasser -tilsvarende Aker Brygge.
Men så var det arealmangelen i Oslo sentrum da...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

RunarBT

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 19. september 2013, klokken 13:39
Nå er elbilister som gruppe stort sett flinke, i Kongensgate (ved festningen) er det nesten ingen som parkerer på ladeplass. Men der er det tross alt også (som regel) ledige parkeringsplasser.

Aker Brygge er det værre med, der lader vel omtrent halvpartene av bilene -og du skal ikke se bort fra at det blir en del Tesla på de plassene i tiden fremover...

Nå øker jo elbsalget så kraftig at noen hundre nye ladeplasser blir som å pisse i havet.
Skal Oslo Kommune henge med (på salget), må det etableres store parkeringsplasser -tilsvarende Aker Brygge.
Men så var det arealmangelen i Oslo sentrum da...

Thomas

Det enkle er jo å fjerne tidsbegrensningen på alle offentlige parkeringsplasser for elbiler.. det vil hjelpe mykje på situasjonen i hvert fall der dette er årsaken til parkering uten lading.

Det er sjelden greit å måtte flytte bilen kvar 2-3 time i løpet v ein arbeidsdag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA