Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan lade Spm

Startet av Andrewas, onsdag 25. september 2013, klokken 17:39

« forrige - neste »

RunarBT

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 18. september 2013, klokken 08:56
Sitat fra: teslaz på onsdag 18. september 2013, klokken 00:01
Må vist betale i og med det er privat P-hus. Har ikke sett noen kommunale P-hus ennå.......

Bergen og Fredrikstad har, men du må registrere deg på forhånd.

I parkeringshuset som er komme opp ved Shell på Strømsø er det gratis å parkere for elbiler på ladeplassene. Ingen avtale påkrevd.

Cirion

Når det gjelder Aker brygge, så er det ganske enkelt provoserende å se disse småttisene parkere på den ene stolpen som Tesla Model S kan lade på. Det er kun 2 plasser, 1 stolpe. Alltid masse ledig plasser, men selvfølgelig står disse småttisene der uten å lade, siden de ikke har Mennekes Type 2 mulighet. Orginal lader passer ikke i noen av schuko stolpene (uten en mini kjøteledning). Med 30+ ledige plasser burde det være mulig å tenke langt nok til å ikke parkere på de 2 plassene som har en demostolpe.

Uansett type elbil, som står på en elbil plass, er det provoserende om man har tatt plassen uten å lade. Spesielt når man selv trenger å lade.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

daggad

Det burde stå skilter på alle slike elbilplasser at de er beregnet for ladende biler.
Klart man kan jo bare koble til uansett om man trenger det eller ikke, men da gjør en det i alle fall litt mer omstendelig for de å parkere der.
Jeg parkerer alltid bilen på en vanlig plass om jeg ikke trenger lading.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Øyvind.h

Sitat fra: daggad på onsdag 18. september 2013, klokken 09:19
Det burde stå skilter på alle slike elbilplasser at de er beregnet for ladende biler.
+1
Å ta ladeplass når du ikke lader er etter mitt syn egoistisk og bør unngås. Fikk kjenne på dette når jeg kjørte Leaf og trengte strøm. Kanskje derfor jeg nå innehar en sympatisk fremferd med min Tesla?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

RunarBT

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 18. september 2013, klokken 09:47
Sitat fra: daggad på onsdag 18. september 2013, klokken 09:19
Det burde stå skilter på alle slike elbilplasser at de er beregnet for ladende biler.
+1
Å ta ladeplass når du ikke lader er etter mitt syn egoistisk og bør unngås. Fikk kjenne på dette når jeg kjørte Leaf og trengte strøm. Kanskje derfor jeg nå innehar en sympatisk fremferd med min Tesla?

Dersom det er tidsbegrensninger ellers på normale parkeringsplasser så er eg totalt uenig i dette.

For å kunne kjøre elbil, er en avhengig av å kunne stå en heil arbeidsdag. Løsningen da bilr å plugge inn uansett, så å kreve lading er ikkje løsningen.. en oppnår ingenting med det.

En må her jobbe via NEF og få vekk tidsbregreninsgen på normale parkeringsplasser for elbil.. det er eineste løsningen for å få frigjort ladeplassene for de som faktisk trenger å lade.

el-fanboy

Sitat fra: Oreo på tirsdag 17. september 2013, klokken 23:57
En uting å stå på en ladeplass og ikke lade. Rett og slett provoserende, spesielt med en TMS. Synes vi bør stå på vanlige offentlige plasser (gratis) så lenge det lar seg gjøre. Såklart, om en MÅ lade, vel da kan en vel bruke en ladeplass, og da helst en 22kW ;-)
+1

Temaet diskuteres også i http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5471.0.html
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

FThorsen

Dette er et dilemma som jeg tror kommer til å bli mer og mer utbredt. Flere kjøper nå elbiler og de fleste får ikke noe dårligere rekkevidde og vil da ikke ha nødvendig behov for å lade.

Ta f.eks. Aker Brygge som skrekkeksempel. Det er veldig få kommunale parkeringsplasser rundt Aker Brygge - de fleste er i sidegater rundt blokker hvor det er helt tilfeldig om du finner en ledig plass eller ei. Mange elbileiere, enten om de har en Buddy eller en TMS kjøpte elbilen grunnet fordelene, bla gratis parkering i Oslo. Og jeg skjønner godt at folk som ikke har behov for å lade for å komme seg hjem ikke gidder å kjøre rundt i opptil en halvtime for å finne en trang parkeringsplass som er langt unna der man skal. Det gjør det kanskje ikke noe bedre at noen mener at de som har kjøpt dyrere biler (og kanskje bare har en bil nå) skal ofre fordeler for de som har kjøpt en billig pendleelbil som bil to eller tre?
Jeg skjønner at for folk som er avhengig av å få ladet bilen for å komme hjem det kan være provoserende å se biler stå på elbilplasser uten å lade.
Intill det er elladere på "alle" offentlige parkeringsplasser så tror jeg dette vil være et problem vi ikke kommer utenom desverre...
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

daggad

Sitat fra: RunarBT på onsdag 18. september 2013, klokken 10:07

Dersom det er tidsbegrensninger ellers på normale parkeringsplasser så er eg totalt uenig i dette.

For å kunne kjøre elbil, er en avhengig av å kunne stå en heil arbeidsdag. Løsningen da bilr å plugge inn uansett, så å kreve lading er ikkje løsningen.. en oppnår ingenting med det.

Da ender det med at plassene er fulle når du kommer for å lade, så enkelt er det.
Elbiler har mange fordeler. Krever vi flere så er det ris til egen bak.. ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Gusse

Bare for å se det fra en annen vinkel:
Mye pågang på elbilpark, vil nødvendigvis stimulere til videre utbygging.
Samtidig ser jeg personlig ikke noe problem i å ha restriksjoner på elbilpark med lademuligheter.
Feks: Denne plassen er reservert for biler med type2 ladetype. Kun parkering ved tilkobling.

Når det blir nok bråk vil nødvendigvis kommunen gripe inn, å tilby flere ladeplasser+reserverte parkeringer uten tidsbegrensning for elbilister.
Bare mine tanker omkring spørsmålet, som bor i en kommune uten offentlig lademuligheter og reserverte parkeringsplasser for elbil;)

RunarBT

Sitat fra: Gusse på onsdag 18. september 2013, klokken 12:04
Bare for å se det fra en annen vinkel:
Mye pågang på elbilpark, vil nødvendigvis stimulere til videre utbygging.
Samtidig ser jeg personlig ikke noe problem i å ha restriksjoner på elbilpark med lademuligheter.
Feks: Denne plassen er reservert for biler med type2 ladetype. Kun parkering ved tilkobling.

Det eineste du oppnår med dett, er at ladekabel plugges inn, uavhengig av om det trengs å lade.
Det skaper kanskje mindre irritasjon(som jo er positivt), men det endrer ikkje på noke fra dagens situasjon imo.

jkirkebo

Sitat fra: RunarBT på onsdag 18. september 2013, klokken 12:07
Sitat fra: Gusse på onsdag 18. september 2013, klokken 12:04
Bare for å se det fra en annen vinkel:
Mye pågang på elbilpark, vil nødvendigvis stimulere til videre utbygging.
Samtidig ser jeg personlig ikke noe problem i å ha restriksjoner på elbilpark med lademuligheter.
Feks: Denne plassen er reservert for biler med type2 ladetype. Kun parkering ved tilkobling.

Det eineste du oppnår med dett, er at ladekabel plugges inn, uavhengig av om det trengs å lade.
Det skaper kanskje mindre irritasjon(som jo er positivt), men det endrer ikkje på noke fra dagens situasjon imo.

Nja, du unngår at Leaf uten Type 2 til Type 1 kabel parkerer der ihvertfall, siden de da ikke fysisk kan plugge inn ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RunarBT

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 18. september 2013, klokken 13:35
Sitat fra: RunarBT på onsdag 18. september 2013, klokken 12:07
Sitat fra: Gusse på onsdag 18. september 2013, klokken 12:04
Bare for å se det fra en annen vinkel:
Mye pågang på elbilpark, vil nødvendigvis stimulere til videre utbygging.
Samtidig ser jeg personlig ikke noe problem i å ha restriksjoner på elbilpark med lademuligheter.
Feks: Denne plassen er reservert for biler med type2 ladetype. Kun parkering ved tilkobling.

Det eineste du oppnår med dett, er at ladekabel plugges inn, uavhengig av om det trengs å lade.
Det skaper kanskje mindre irritasjon(som jo er positivt), men det endrer ikkje på noke fra dagens situasjon imo.

Nja, du unngår at Leaf uten Type 2 til Type 1 kabel parkerer der ihvertfall, siden de da ikke fysisk kan plugge inn ;)

Hehe.. I stand corrected.. ;-) eg var litt kjapp å svare der..

fredag

Sitat fra: fthorsen på onsdag 18. september 2013, klokken 11:02
Dette er et dilemma som jeg tror kommer til å bli mer og mer utbredt. Flere kjøper nå elbiler og de fleste får ikke noe dårligere rekkevidde og vil da ikke ha nødvendig behov for å lade.

Ta f.eks. Aker Brygge som skrekkeksempel. Det er veldig få kommunale parkeringsplasser rundt Aker Brygge - de fleste er i sidegater rundt blokker hvor det er helt tilfeldig om du finner en ledig plass eller ei. Mange elbileiere, enten om de har en Buddy eller en TMS kjøpte elbilen grunnet fordelene, bla gratis parkering i Oslo. Og jeg skjønner godt at folk som ikke har behov for å lade for å komme seg hjem ikke gidder å kjøre rundt i opptil en halvtime for å finne en trang parkeringsplass som er langt unna der man skal. Det gjør det kanskje ikke noe bedre at noen mener at de som har kjøpt dyrere biler (og kanskje bare har en bil nå) skal ofre fordeler for de som har kjøpt en billig pendleelbil som bil to eller tre?
Jeg skjønner at for folk som er avhengig av å få ladet bilen for å komme hjem det kan være provoserende å se biler stå på elbilplasser uten å lade.
Intill det er elladere på "alle" offentlige parkeringsplasser så tror jeg dette vil være et problem vi ikke kommer utenom desverre...

I vårt samfunn har vi en veldig utbredt måte å løse problemer med begrensede ressurser: betaling. Da vil tilbud og etterspørsel regulere bruken av den begrensede ressursen.

Ved å innføre betaling for bruk av ladeplassen i kontortid på hverdager med p-automat vil man få frigjort en del plasser som nå kun blir brukt fordi det er gratis parkering, uten at de har et reellt ladebehov.

Og de med reellt ladebehov vil raskere frigjøre plassen sin til andre når de har ladet ferdig.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

RoadRunner

Sitat fra: Omnilord på onsdag 18. september 2013, klokken 00:31
Innlegget mitt gjelder nok hovedsakelig Oslo - det er i hvert fall der min erfaring er hentet fra.
Det er da helt vanlig å se Leaf-er m.m. på elbilplass uten at de lader (i det hele tatt er koblet til) ..
Dette er dessverre helt vanlig syn i Trondheim også. Det virker som at Leaf-eiere er mer egoistisk med tanke på parkering enn andre elbil-eiere.... Eller så er det kanskje så enkelt at det er mange flere som kjører Nissan enn andre merker?

I "gamle dager" (før 2011) var det mindre enn 100 elektriske kjøretøy i trøndelag og akkutt mangel på tilgjengelige stikkontakter. Da var samarbeidsviljen stor og vi var ofte 2 og kanskje 3 på samme kontakt - med timer fordelte vi elektronene etter beste evne på en 10A eller 16A kurs.

Jeg lever "i spenning" når jeg nå kjører til sentrum med Buddy'en - siden jeg MÅ lade for å komme de 20 kilometre hjem igjen, og vet også at det flere som er i denne situasjonen. Da er det spesielt provoserende å finne en Leaf eller Miev stående uten ladekabel plugget til :'(...

Jeg vil gjenta tidligere nevnte "tenk på din neste" og oppfordre til å kun bruke lade-plassen når man trenger det!

Gla-meldingen er forøvrig at jeg ikke har observert en Tesla stående slik enda ;D.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

FThorsen

Sitat fra: RoadRunner på onsdag 18. september 2013, klokken 15:08
I "gamle dager" (før 2011) var det mindre enn 100 elektriske kjøretøy i trøndelag og akkutt mangel på tilgjengelige stikkontakter. Da var samarbeidsviljen stor og vi var ofte 2 og kanskje 3 på samme kontakt - med timer fordelte vi elektronene etter beste evne på en 10A eller 16A kurs.

Jeg lever "i spenning" når jeg nå kjører til sentrum med Buddy'en - siden jeg MÅ lade for å komme de 20 kilometre hjem igjen, og vet også at det flere som er i denne situasjonen. Da er det spesielt provoserende å finne en Leaf eller Miev stående uten ladekabel plugget til :'(...

Jeg vil gjenta tidligere nevnte "tenk på din neste" og oppfordre til å kun bruke lade-plassen når man trenger det!

Gla-meldingen er forøvrig at jeg ikke har observert en Tesla stående slik enda ;D.

Jeg er litt usikker på hvordan man skal formulere dette, så jeg går heller rett på sak uten at det er ment personlig.
Mtp at dette er et gode for alle som har elbiler (gratis parkeringsplass og lading), er det da riktig at du (i dette tilfellet) automatisk skal få tilgang til en parkeringsplass fordi du har kjøpt en billigere bil som må lades for å komme deg hjem?

Eller et annet eksempel for å illustere problematikken - jeg skal i tidlig møte/ærend/jobb på Aker Brygge tidlig en morgen. Når jeg kommer til Oslo ser jeg at det er dårlig med offentlige parkeringsplasser gatelangs da de som parkerer der enda ikke har dratt på jobb. På elbilparkeringen så er det nesten tomt. Er det da feil å parkere en TMS her?
Hva hvis dette var på ettermiddagen og det er en ledig plass igjen. Skal automatisk en bil med liten batterilevetid få prioritering her? Hva hvis jeg er på vei videre og trenger ladningen, mens Buddy'en bor 15 minutter unna med strøm? Eller hvis ingen av oss faktisk trenger strøm derifra, men det er ikke parkering å oppdrive? Er det da riktig at den med størst batteripakke må betale for å parkere i et parkeringshus?

Jeg har ikke svaret selv, men er mer interresert i få i gang en diskusjon rundt dette slik at det forhåpentligvis fremover oppstår minst mulig konflikter rundt ladeplassene. Det gagner ingen. Og tenkt om dette skulle kommet på forsiden på BT eller lignende elbilfiendelig media...  :o
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA