Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Visible Tesla

Startet av Jejl, onsdag 25. september 2013, klokken 17:30

« forrige - neste »

Kjelli


janmb

Lett over 90% hvertfall. I motsetning til en god forbrenningsmotor som ligger på 30-tallet.

Nå skal det i rettferdighetens navn, dersom man diskuterer miljø, tas med hele energikjeden. Ta har du tap i kraftverket som lager strømmen, kraftlinene som transporterer den frem til deg, eventuelle trafoer/ladestasjoner, ladere, batteri, inverter, motor.

Uten å finregne på dette kan du nok anta at total virkningsgrad for en elbil ligger rundt 50-60%. Som fortsatt er knallbra, sammenlignet med en fossil bil som med tilsvarende analyse har en total virkningsgrad nede i 10-20% et sted.

Om man driter i miljø og ser på bare økonomien i dette (slik jeg gjør) må man fortsatt regne med tap i flere ledd. Kraftverket og transporten blir ikke ditt problem, men tapet i ladeleddet, samt batteri, kommer i tillegg til motoren også rent økonomisk.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Griffel

Sitat fra: Lanber på søndag 27. oktober 2013, klokken 23:01
På en standard S85 med ca 75% ladet batteri hadde jeg ifølge "VisibleTesla" et strømtrekk på 303 kwhkW, det er over 410hk :-)
Jeg tror det Lanber lurte på var hva er ytelsen på motoren når strømtrekket fra batteriet er 303kW.
Da må tap i motor og motordrift trekkes fra. Toppytelse på motoren med full akselerasjon er fra ca 70 km/t til noe mer. Motoren har nok best virkningsgrad i området 20-50 kW så her går motoren "overbelastet".
Så om vi gjetter 5-8% tap i motordrift og det samme i motor, ligger akselefferten i dette tilfelle sånn ca. i området 250-270 kW eller 340-370 hk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lanber

Det er vanlig å regne om til krefter motor leverer, det er det vi har kjøpt.

Drivverket tar litt ja men det er målbart når du kjører bilen på en rullende landeveg og måler rullemotstand på
nedspoling etter å ha kjørt motor opp til maks.

Griffel

Sitat fra: Lanber på mandag 28. oktober 2013, klokken 10:56
Det er vanlig å regne om til krefter motor leverer, det er det vi har kjøpt.

Drivverket tar litt ja men det er målbart når du kjører bilen på en rullende landeveg og måler rullemotstand på
nedspoling etter å ha kjørt motor opp til maks.
Standard S85 skal jo ha 270kW optimalt og 285kW maks, så det stemmer vel ganske så bra med målingen din.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sn0le

Artig regnr på den TS'en.
Ved første øyekast så det ut som det stod MiEV. ;)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA