Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av bromm, onsdag 25. september 2013, klokken 11:17

« forrige - neste »

model3citizen

Sitat fra: Leif Erik Gullanger på fredag 02. desember 2016, klokken 09:37
Spesielt, samme bilder som i denne testen, samme tesrute og testtall, men annen tekst.

http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/hyundai-ioniq-volkswagen-e-golf-bmw-i3-vs-nissan-leaf-electric-vehicle-group-test

Her er i3 betydelig mer effektiv enn de andre inn. Ioniq

Det er ikke så unvanlig i England.

Fremhever det vi allerede vet her, hvorfor i3 er så attraktiv. Mine uthevinger.

SitatBut it's the BMW i3 that continues to stand apart from the batterypowered hatchback set on the specification sheet. Carbonfibre and composite construction (and downsized proportions) make the German 150kg lighter than the next lightest car here. A 168bhp motor gives it an average three-second advantage on 0-62mph sprinting. A 33kWh drive battery, upgraded as part of a facelift earlier this year, is bigger than any its rivals offer.

And all that, with such imaginative design and a premium brand badge on the bonnet, comes at a pleasingly competitive price. Unless the admittedly limited practicality of its relatively small rear cabin and boot is a barrier to the use you have in mind, the BMW plainly deserves your first test drive – although, for reasons that will become apparent, we'd actually advise making it your second.

(...)

The i3 counters with an always-on regenerative setting that's at least twice as strong as any of the other cars here, and that takes some getting used to. It's about the only production car I've ever driven on which a brake pedal could be an optional extra. But then so much about the i3 takes some getting used to – and when you are used to it, I bet you none of the other cars here could persuade you out of it.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

Toalmar

BMW i3s 94Ah Fully Charged - 2018
Reservert TMYP Hvit / Svart 08.04.2020 - TMY LR Hvit / Svart 07.04.2020
TM3 LR AWD - Svart / Hvit - Solgt 01.04.2020

moonbuggy

#557
Ser av kommentarene i VG at I3 er bilen ingen er likegyldig til. Enten hater man utseendet eller så bare digger man det. Jeg digger den. Pen er den ikke, men den er det den er. En kompromissløs urban el-bil. Energiøkonomisk, lettkjørt, kjapp og designet fra bunn av, nettopp for å være akkurat det.
Å klaske på takluke, større og bredere dekk på denne bilen, er egentlig å gå mot selve ideen.  Her har designteamet, spart gram på gram, gjennom nitid jobbing. Skruer er fjernet, seter skrumpet, bærestruktur optimalisert for vekt. Og så skal man hive på 40kg ekstra på taket ?
Det ødelegger litt både for kjøreegenskaper og energiøkonomisering.

Phantom3D

Ser ut som en japansk reklame, i3 med 390km rekkevidde.

BMW i3 bestilt 2/11-16
1995 Mini Cooper Silver Bullet 1.3i

Orbit

#559
390 km er etter den japanske JC08 testsyklusen. Den har lavere topphastighet (81 km/t, mot 120 km/t for NEDC), men samtidig ca samme snitthastighet (og dermed også mindre tid på veldig lav hastighet). Mindre av både krypkjøring og motorvei hjelper bra på effektiviteten.

NEDC: Her er det enten snitt 15-20 km/t (starten), eller 60+ km/t (på slutten)


JC08: Større del av syklusen ligger i området 30-50 km/t når bilen først er i bevegelse. Det er også færre akselerasjoner
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

JorgenM

i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Orbit

#561
Kjørte Google Translate på de japanske sidene, og det ser faktisk ut som de [hevder de] klarer 390 km på kun batteri:

SitatThe new charging mileage (JC 08 mode) of BMW i3 (94 Ah) which appeared newly is 390 km* maximum.
*) Excludes range equipped extender cars.

SitatFor people who are conscious of long distance traveling, lineups equipped with range and extender are also available. By installing an in-line two-cylinder gasoline engine that is small and quiet next to the rear electric motor, you can extend the charging mileage of 390 km further.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

LMOR

#562
Det er ikke REX, se denne siden:

http://www.bmw.co.jp/ja/all-models/bmw-i/i3/2016/technical-data.html

Det må være en feil, de har også oppgitt 60Ah til 229 med 98 som forbruk, noe som gir 23,4 kWh på batteriet. Det høres ut som brutto og ikke netto.
Men 94Ah gir da 40kWh kapasitet på batteriet. Enten en overdrivelse av brutto, eller at de faktisk har mer kapasitet.

JC08 gir sikkert forbruket på 98, og så har de brukt det litt kreativt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

JorgenM

Forklaringen ligger nok i at det er langt mere nedoverbakker enn oppoverbakker i Japan.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

JorgenM

Lesestoff i romjulen for de som er over snittet teknisk interesserte:
https://issuu.com/brycheinsltd/docs/evs_and_i3

106 sider teknisk om elbil med spesiell fokus på i3.

Finnes også for iBook på iTunes:
https://itunes.apple.com/us/book/id1125422107
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Jonna

Så/leste litt på dette idag: http://www.iihs.org/iihs/news/desktopnews/near-miss-two-all-electric-cars-fall-short-of-earning-an-iihs-safety-award

Litt ergelig at bmw ikke har fått til relativt enkle ting  headrestrain & seats, men overall ser det jo ganske greit ut.

- Jonna

JorgenM

i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Bavaria94

Sitat fra: JorgenM på torsdag 02. februar 2017, klokken 07:32
BMW i3 Continues Global Success

http://www.bmwblog.com/2017/02/01/bmw-i3-continues-global-success/

Med Norge nevnt spesifikt selvsagt :)

En av komentarene oppsummer et litt mer nyansert bilde:

Come on, it's almost alone in its segment and the Bolt was not available in 2016 ...
The Zoé and the Leaf are clearly outselling it in their respective markets.
Taking Norway as an example is a scam, EVs are very successfull over there because of all the advantages they have (free parking, no tax, Bus priority lanes access, etc...). It is perfectly normal that they outsold the 3 series in these conditions !
2017 i3FC94Ah

JorgenM

Typisk amerikaner dette :)
Hverken Zoe, Bolt eller Leaf er premiumbiler.

Og å si at man ikke bør bruke Norge som eksempel viser hvor langt etter de selv er. Om 5-10 år kanskje USA har kommet like langt selv ;)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Phantom3D

BMW i3 bestilt 2/11-16
1995 Mini Cooper Silver Bullet 1.3i

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA