Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av bromm, onsdag 25. september 2013, klokken 11:17

« forrige - neste »

Sebass

Sitat fra: NordicMaster på tirsdag 30. august 2016, klokken 17:33
SitatI spareprogrammet «Eco pro», som gjør bilen litt sløvere, klarte vi greit en rekkevidde på 24 mil, uten å bli en irritasjon for annen trafikk.

Bare jeg som kjenner littegrann elbil skepsis? i3 er vel ikke akkurat sløv i noen av sine moduser...
BMW i3 94Ah (2017)

Kanon

De forventer dobbel rekkevidde innen 5 år!
Intervju med Product Manager BMW i3:


LMOR

Jeg pleier å lese disse, som oppdateres jevnlig:

https://www.bmwgroup.com/content/dam/bmw-group-websites/bmwgroup_com/ir/downloads/en/2016/investorenpräsentation/BMW_Investor_Presentation_August_2016.pdf

Der går det klart frem at planen for i3 fremover er lengre rekkevidde. (side 12)
Det er også lagt vekt på at M og i bilene er for de sære (ytterpunktene i bredden), og for massene er det standardmodellen som gjelder, men de kan bli elektrifisert, som 3 serie ryktene er inne på (side 10).


Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

JorgenM

Et innblikk i EV-motorfabrikken til BMW, både for i3 og hybridene:

BMW Shows Off Its Battery And Electric Motor Production Facility
http://insideevs.com/bmw-presents-battery-and-electric-motor-production/
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Rollep

Sitat fra: JorgenM på fredag 02. september 2016, klokken 12:50
Et innblikk i EV-motorfabrikken til BMW, både for i3 og hybridene:

BMW Shows Off Its Battery And Electric Motor Production Facility
http://insideevs.com/bmw-presents-battery-and-electric-motor-production/
Når man ser det der forstår man at det er svært kostbart å produsere elbilene i forhold til de konvensjonelle.
2020 Porsche Taycan Turbo
2017 BMW i3

moonbuggy

Sitat fra: Rollep på fredag 02. september 2016, klokken 13:12
Sitat fra: JorgenM på fredag 02. september 2016, klokken 12:50
Et innblikk i EV-motorfabrikken til BMW, både for i3 og hybridene:

BMW Shows Off Its Battery And Electric Motor Production Facility
http://insideevs.com/bmw-presents-battery-and-electric-motor-production/
Når man ser det der forstår man at det er svært kostbart å produsere elbilene i forhold til de konvensjonelle.

Eller kanskje tvertimot ?
Det er jo langt flere komponenter i en fossilbil, for ikke å si en hybrid som er så populære idag, enn en ren el-bil. En ren el-bil burde jo være ren drømmen å produsere i sammenligning. Grunnen til omstendelig produksjon skyldes først og fremst manglende volum.

Rollep

Ja det sier jo seg selv at det blir veldig dyrt når de er mer eller mindre håndlaget. I BMW's tilfelle tror jeg heller ikke det hjelper på kostnaden å produsere karbonmodulene på andre siden Atlanteren (sikkert mye håndarbeid der også) før de transporteres til Europa for montering.
Hvis Tesla får det til med Model 3 er jeg redd de andre produsentene blir enda mer akterutseilt.
2020 Porsche Taycan Turbo
2017 BMW i3

pberg

BMW sender karbonfiberen på rull til europa, ikke som ferdige deler.

Ellers tror jeg nok at bilprodusentene regner veldig nøye på hvorvidt det svarer seg å bruke en mann eller en robot for å gjøre et trinn i monteringsprosessen.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Rollep

Sitat fra: pberg på mandag 05. september 2016, klokken 14:33
BMW sender karbonfiberen på rull til europa, ikke som ferdige deler.
Ja det høres jo langt mer fornuftig ut enn det jeg hadde lest i en eller annen artikkel   :)
2020 Porsche Taycan Turbo
2017 BMW i3

Protonic Blue

Her blir delene til i3 presset i form i fabrikken i Leipzig. Synnes det er morsomt å folge med på produksjon, spesiellt nå man har vært på omvisning i fabrikken og ikke fått lov å filme eller ta bilde :)

Protonic Blue i3 siden 09/2016

Zuexi

Dinside har testet nye 94 Ah modellen.

http://www.dinside.no/motor/vaksinert-mot-rekkeviddeangst/62144331

Ikke store testen annen enn rekkevidden igrunn, så ikke forvent å bli blåst avgårde...

ApeX

Sitat fra: Zuexi på søndag 11. september 2016, klokken 22:25
Dinside har testet nye 94 Ah modellen.

http://www.dinside.no/motor/vaksinert-mot-rekkeviddeangst/62144331

Ikke store testen annen enn rekkevidden igrunn, så ikke forvent å bli blåst avgårde...

Skjønner ikke helt hvordan de ikke fikk til mer enn 230 km på Eco Pro +.
Prøvekjørt nå i helgen og kjørte på Comfort og Eco Pro, mest på Eco Pro, og hadde en rekkevidde på 225 km.

Ellers så var det jo en veldig positiv og grei anmeldelse. 

Edit:
Så nå at de også skrev:

SitatHadde vi satt oss inn i bilen og kjørt alle milene i et strekk, så ville vi kommet enda et par mil lenger, men det daglige forbruket til folk flest er ikke slik.
Tesla Model 3 LR     | Bestilt 20.05.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

john

Spørs om de har testet eller bare sett på gjettometeret?

Zuexi

Sitat fra: ApeX på mandag 12. september 2016, klokken 13:05
Sitat fra: Zuexi på søndag 11. september 2016, klokken 22:25
Dinside har testet nye 94 Ah modellen.

http://www.dinside.no/motor/vaksinert-mot-rekkeviddeangst/62144331

Ikke store testen annen enn rekkevidden igrunn, så ikke forvent å bli blåst avgårde...

Skjønner ikke helt hvordan de ikke fikk til mer enn 230 km på Eco Pro +.
Prøvekjørt nå i helgen og kjørte på Comfort og Eco Pro, mest på Eco Pro, og hadde en rekkevidde på 225 km.

Ellers så var det jo en veldig positiv og grei anmeldelse. 

Edit:
Så nå at de også skrev:

SitatHadde vi satt oss inn i bilen og kjørt alle milene i et strekk, så ville vi kommet enda et par mil lenger, men det daglige forbruket til folk flest er ikke slik.
Er vel som de skriver at de hadde kommet lenger ved å kjøre i ett strekk, men at dette ikke er bruksmønster til folk flest, i tillegg til oppvarming/kjøling av batteriene bruker energi.

Hvor langt kom du ved prøvekjøringen din?

JorgenM

i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA