Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av bromm, onsdag 25. september 2013, klokken 11:17

« forrige - neste »

Jorgensen

Litt mer om BMW i3 Connected Drive
En film fra CES 2014

-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Pit

Dette blir nok Gadget freakens drømmebil!  :) :)


Herwitz

i3 "Stuttjukken" kom med påskeharen 2014!

Terondo

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 25. desember 2013, klokken 19:55
Sitat fra: bromm på onsdag 25. desember 2013, klokken 19:18
Dinside har sammenlignet i3 og Leaf http://www.dinside.no/925808/duell-bmw-i3-mot-nissan-leaf

Hyggelig lesning  ;)
Begge får vurdering 5 for rekkevidde.
Etter min mening har samtlige EVs med unntak av Tesla rekkevidde lik eller ubetydelig over det absolutte minimum.
Vurdering 1 på en skala 1-10 er derfor langt nærmere sannheten enn 5.

Vurdering 10 må vel være samme rekkevidde som en moderne diesel.
Disse har som hovedregel rekkevidde mellom 1.000 og 1.500km.
Er vi beskjedne og sier 1.000 som sammenligningsnorm, betyr det 5 for S85, 4 eller 3 for S60 og 1 for alle andre EVs.

Det stemmer også med at rekkevidde + (konkurransevridningsfri) pris er de to store handicap til EVene.
BMW har gjort endel forundersøkelser på dette feltet, før de landet på størrelsen de har for i3. Det er ikke det at i3 ikke har plass til større batteripakke, eller at ikke teknologien for større pakke finnes. Størrelsen er valgt ut fra bruksområdet som de aller fleste har. De alle fleste kjører ikke langt nok, til at rekkevidden byr på problemer. De som kjører lengst, har gjerne problemer, men de er unntaket. De fleste kjører korte distanser hver dag, og vil være mer enn nok dekket med en i3. En annen faktor er pris, og ladetid. En større pakke, vil koste mer, og ta lenger tid å lade. Man kan godt sammenligne med en Tesla, men man får 2 i3 til prisen av 1 Tesla.

Det blir litt som batteri i en mobiltelefon. De aller fleste er enig om at så lenge batteriet varer 1 dag, er det nok. Mange vil gjerne mene at det godt kan vare en uke, men ombestemmer seg, når dette betyr en tung og klumpete telefon.

Det er rett og slett ulike rekkeviddebehov, og i3 dekker godt inn gjennomsnittet. Den har ca. 40% av rekkevidden til en Tesla S P85, så en 1'er vil uansett være feil, om man skal sammenligne de bilene, som er i 2 helt forskjellige segmenter.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

LMOR

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Pit

BMW produseres på 18 timer- mot 40 timer for f.eks 1-serie
Og de tjener penger fra første bil produsert...

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_anmeldelser/article2141457.ece

LMOR

#112
http://m.youtube.com/watch?v=hxVcjTT5xAU&list=FLKpUz1AKaS6A4uGEfPdsEqw&index=1&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DhxVcjTT5xAU%26list%3DFLKpUz1AKaS6A4uGEfPdsEqw%26index%3D1

Bra film!

It looks like a car from the future, it drives like a car from the future... Are we in the future?

:-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

leifm

Ingen i3 video men interessant å se hvordan konseptet til A2 kan sammenlignes direkte. Synes selv i3 ser klart penere ut og er da kanskje ikke så rart å tenkte seg til hvorfor Audi A2 gav seg i konkurransen! :)
(er selv tidligere A2 eier :)


-i3 i mai

LMOR

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Vind

#115
Flott nattfilming fra London, og en ganske bra gjennomgang av bilen.  Han er veldig imponert over rekkevidde.  Og noen av bildene her er flotte - se den i fullskjerm!

http://www.youtube.com/watch?v=hxVcjTT5xAU&list=FLKpUz1AKaS6A4uGEfPdsEqw&index=1
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -


LMOR

Vi har hatt om dekkene før, men headingen er jo fin, selv om den sikkert irritere noen :-)

IS THIS THE PERFECT ELECTRIC CAR TIRE?

http://www.earthtechling.com/2014/01/is-this-the-perfect-electric-car-tire/
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Pit

"If sneaking up on an unaware boy-racer and leaving him humiliated at the traffic lights were my objective, I couldn't have picked a better car"
:) :)

http://buzzkeep.com/bmw-i3-electric-car-test-drive-123702/

LMOR

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA