Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av bromm, onsdag 25. september 2013, klokken 11:17

« forrige - neste »

Lunde

Skal prøve å være raskere på labben nå enn sist og tror ikke du skal vente så lenge etter at det nye året har sett dagens lys før det kommer en konklusjon. Synes det er litt unødvendig at det skal være en "kamp" om å ha de beste bilene her for hvilken bil er best til hva? Alt avhengig av hvordan bilen skal brukes og hvilke preferanser en elbilist har er det ikke gitt at "best er best" til alt om du skjønner :-) Jeg har kjørt fra Tesla Roadster i autoslalom med TH!NK, uten at jeg vil påstå at TH!NK er "best" av den grunn. At det i mange tilfeller er Mats Østberg og co som har kjørt mot meg med Roadsteren taler ikke i mot om jeg ville utropt TH!NKen som "best". TMS er i kraft av sin størrelse og stayerevne mer en landeveiskonge.
Som du ser i dette tilfelle kan umulig LEAF være noen brukbar bil om man skal tolke tallene korrekt ;-) http://autoslalom.no/2013/20130505_kna/20130505_ResultatMinutt.pdf   
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

østfolding


LMOR

100% enig med de siste her. Vi må alle finne den beste bilen til vårt bruk, og det samme prøver de som tester biler å gjøre. Teste dem i forhold til hvilket behov de ser for seg og hvilke forventinger de har. Det er fordeler og ulemper med alt. Det er aldri noe problem å finne noe negativt.

For de som kan litt tysk er denne interessant å lese. Filmene er på engelsk :-)

http://www.autogefuehl.de/2013/12/25/6-gruende-warum-der-bmw-i3-das-autofahren-veraendert/

(6 grunner til hvorfor i3 vil forandre bilkjøring)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm


Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: østfolding på onsdag 25. desember 2013, klokken 22:54

Norsk test: Nissan Leaf mot i3. Sistnevnte vinner så klart:
http://www.dinside.no/925808/duell-bmw-i3-mot-nissan-leaf

Seriøst: hvordan kan man kåre en vinner på en slik latterlig test som nesten utelukkende er gjort på papiret.

Størrelse: Hvis dette bare er snakk om en matpakkebil vinner nok i3 klart siden det er en premiumbil, men aner journalistene om hvordan nyere elbiler blir brukt som primærtransport? For min del er det bare en 5 seter med grei bagasjeplass som kunne være vår primærbil. Etter 2 år og 60000km har Leaf'en vist at den kan dekke dette behovet, men det betyr ikke at jeg har vært fornøyd med Nissan eller forhandleren i sør Rogaland. Eneste konkurrenter i dag er Model S og Focus, men dette blir fram til E-Golf dukker opp.
Ellers er det I-Miev og eUP som er i samme klasse som i3, og da vinner sistnevnte klart om det kun er premiumfølelse en er på jakt etter.

Rekkevidde: De har ikke engang testet bilene med reell rekkevidde, ren papirøvelse. Detter gir fullt stryk til denne testen.

Selv om en i3 i en seriøs test kanskje ville vært en vinner var denne testen bare flau..

LMOR

#65
Takk bromm, tenkte mange trengte å friske opp tysken :-)

Ting som jeg synes er godt formulert, er spesielt det med layout og skarphet på skjermen. Jeg satt bare å tenkte, nå må jeg snart kjøpe nye 5 serie også....

Forsøk på mer presis oversetting:

Since we can remember, cars have a dashboard with a person sitting in the front of the driver instrument panel and a center console that does credit to its name. The BMW i3 is a radical break with this layout. Two displays shows all  the information you need. The largest in the centre, seems to float like a plasma TV screen on the living room wall. The image from the rear view camera is sharper than any previous car. As a result of this, the whole car seems to have more space, being lighter and almost peaceful.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: Finnøy på onsdag 25. desember 2013, klokken 23:15
For min del er det bare en 5 seter med grei bagasjeplass som kunne være vår primærbil.

Finnøy - du bør lese overskriften på denne tråden "Emne: Omtaler/Tester/Bilder/Video - i3"
Dette er ikke en diskusjonstråd, men oversikt over det som er beskrevet i emnet - du kan åpne en egen tråd som omhandler dine 5 familie-medlemmer, hvis du ønsker å diskuterer dette her i BMW i-forumet. Hvis du har det problemet, hvorfor befinner du deg i det hele tatt her på BMW i-forumet - BMW i3 har 4 seter, og i8 har 2. Hvis det ikke passer deg og dine, så bør du gå til et annet forum. (les gjerne også det som er skrevet tidligere i kveld på side 4 i denne tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9401.45.html)

Ingebrigt

Elbilforum.no er et forum for alle elbil interesserte,  om bmw mafiaen vil unngå tåpelige diskusjoner er det bare å tone ned sin implisitte kritikk til alt som ikke er bygd i Bayern. Vi som ikke har prioritert likt som dere kan også være interessert i i-serien og dens fremtid.

LMOR

Sitat fra: Ingebrigt på torsdag 26. desember 2013, klokken 00:09
Om bmw mafiaen vil unngå tåpelige diskusjoner er det bare å tone ned sin implisitte kritikk til alt som ikke er bygd i Bayern.

Dette er ganske drøyt. I denne tråden refereres eksterne tester, og jeg finner ingen implisitt kritikk, og som bromm påpeker er ikke dette en diskusjonstråd.

Elbilforum.no er delt opp i tråder gruppert etter bilmerker, og noen generelle.

Jeg har sjekket noen av de mest aktive, og de/vi går ikke inn i andre grupper for å rakke ned på disse modellene noe som en BMW mafia ville gjort.

Tror de fleste av oss ønsker å fokusere på BMW her, og vi som har bestilt i3 mener selvfølgelig at det er best for oss, og må få lov til å dele positive omtaler i fred.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: Ingebrigt på torsdag 26. desember 2013, klokken 00:09
Elbilforum.no er et forum for alle elbil interesserte,  om bmw mafiaen vil unngå tåpelige diskusjoner er det bare å tone ned sin implisitte kritikk til alt som ikke er bygd i Bayern. Vi som ikke har prioritert likt som dere kan også være interessert i i-serien og dens fremtid.

Kjære Ingebrigt : Det føles jævlig unødvendig at man skal forklare dette i detalj for deg (også), men dette er altså en tråd der vi samler "Omtaler/Tester/Bilder/Video for BMW i3" (det står i "Tittel"). Hvis du mener det finnes en mafia av folk med BMW (eller som har intensjoner om å kjøpe BMW). Så kan du lage, kommentere, hause opp, hause ned, skrive mye, eller skrive enda mer her: http://elbilforum.no/forum/index.php/board,66.0.html Du kan (som elbil-interessert) lage et ubegrenset antall tråder i BMW i-forumet enten du liker i3 eller ikke (du kan også evt. kommentere på de som diskusjonene som allerede ligger der). Bare du holder deg utenfor denne tråden som altså, (igjen), omhandler "Omtaler/Tester/Bilder/Video - i3", så skal vi i den såkalte BMW-mafiaen, svare deg så godt vi kan på det du skriver utenfor denne tråden. Du kan jo kalle posten din "Ingebrigt er overbevist om at hele i3-konseptet er mafiaens verk", så tipper jeg du får et par svar i løpet av dagen  ;)

Vind

Sitat fra: bromm på onsdag 25. desember 2013, klokken 23:31
Sitat fra: Finnøy på onsdag 25. desember 2013, klokken 23:15
For min del er det bare en 5 seter med grei bagasjeplass som kunne være vår primærbil.

Finnøy - du bør lese overskriften på denne tråden "Emne: Omtaler/Tester/Bilder/Video - i3"
Dette er ikke en diskusjonstråd, men oversikt over det som er beskrevet i emnet - du kan åpne en egen tråd som omhandler dine 5 familie-medlemmer, hvis du ønsker å diskuterer dette her i BMW i-forumet. Hvis du har det problemet, hvorfor befinner du deg i det hele tatt her på BMW i-forumet - BMW i3 har 4 seter, og i8 har 2. Hvis det ikke passer deg og dine, så bør du gå til et annet forum. (les gjerne også det som er skrevet tidligere i kveld på side 4 i denne tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9401.45.html)
Fint svar - men i8 har faktisk 4 seter... :-)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Lars C. Krogenæs

Hei

Skjerpings alle sammen!

Diskuter sak og hold dere til emne. Hvilke grunner man har til å like eller ikke like BMW er uinteressant. Ikke ødelegg dette med Mafia / fanboy diskusjoner. Til de som ikke greier å holde seg på et saklig nivå med respekt for andre forummedlemmer, anbefaler jeg Hegnar sine forum.

Til alle dere andre:

Ha en fortsatt god jul!

Lars C. Krogenæs
Forum Admin
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

LMOR

"The thrill of driving something totally new for the industry was quite pleasing and I left wanting more from this electric wonder."

http://www.guideautoweb.com/en/articles/23258/2015_bmw_i3_electric_wonder/
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Fant denne, skrevet av noen som har kjørt bilen en stund :-)

So... the first 500km are under the tires... and i must say... it grows on you. I really, really like this car... I stil own a 3.0 csi '72 and when i drive that car it makes me smile. You can drive that car trough red lights, in the wrong direction, pass a trafic jam in reverse and everyone smiles at you and gives you the thum-up.
The i3 gives you that same feeling only in a slightly different way, it actualy makes me feel a better person. Never thought that a car would give me that feeling. It's not the looks, i still think it's a bit ugly but in a very cool way! It really is the driving experience and the idea that it's green (the car is partly powerd by solar panels on the roof of the building).
Few days ago however, i was not so happy... really dissapointed about the potential driving distance. It started at 112 km fully charged. When i got the car the igenius told me that it was a conservative estimation, because the car did not know my driving style. Today i woke up and there was 145 km fully charged, (with pre-heating). Efficiency of the previous drive was 51%.
I went kitesurfing in Wijk aan Zee (from Amsterdam) which is a 35km (eco route)drive and when i returned, batteries where half full and 75km to go. I think i was still the fasted at most trafficlights but i did not put the pedal to the ground. If you learn to sail the car (that's what BMW calls the uptimal driving style) it will reward you with high milage... i hope  :D
Going to experiment the coming weeks and i will try to set a maximum driving distance on one load...
I think it will continuing to grow one me...

BTW range is now back to 124km but that's because i had my petrolhead friend going for a testdrive... he managed a 20% effeciency run... 28,8 kwh/100 km... but was blown away by the accelaration!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Serratus

Januarutgaven av Auto Motor og Sport er ute, og har en litt pussig test der de sammenlikner i3, Leaf, BMW 116d, Volvo V40 D2 og Toyota Prius Plugin. Norske AMS-artikler finnes ikke på nett, men testen er åpenbart gjort i samarbeid med svenske AMS og den svenske utgaven finnes her:

http://www.automotorsport.se/artiklar/biltester/20131216/test-fem-bilar-sensationellt-testresultat

Dessverre er dette en betal-artikkel. Jeg regner med at den norske og den svenske utgaven er skrevet forskjellig, det er neppe snakk om direkte oversettelser. Det er 5 særdeles forskjellige biler som er sammenliknet, men ideen er at man skal sammenlikne 5 aktuelle pendlerbiler med forskjellige drivlinjer. For meg er det litt vanskelig å se hva disse bilene egentlig har til felles, og jeg synes testen er litt snål. Jeg har bare lest den norske utgaven, og gjengir noen hovedpunkter.

Kort oppsummert: Prius er kåret til totalvinner med begunnelse "gode allround egenskaper". 116d kommer på andreplass, i3 og Volvoen på delt tredje, Leaf sist. Den korte oppsummeringen for i3 er "En av årets mest spennende biler. Hevder seg godt, til tross for rekkeviddeangst!"
Underkategoriene er kjøreglede, der vinner i3 med Leaf og Prius sist. Komfort: Her er det nesten omvendt med Prius og Leaf først, i3 på 3. plass. Innvendig plass: Leaf og Prius først, i3 på delt 3. plass sammen med de andre. Bagasjeplass: Prius først, i3 på andre, Leaf sist. På "vil-ha" faktor kommer 116d og Volvoen høyest, i3 deretter,  Leaf sist. De har en egen kategori der de kårer beste pendlerbil (skjønner ikke dette, i ingressen står det at hele testen dreier seg om pendlerbiler...), der vinner i3, Leaf og Toyota kommer på delt andre, så 116d og Volvoen sist. I kategorien Miljø har de satt både i3, Leaf og Prius på delt første plass. Så kommer total oppsummering, der altså Prius vinner.

Har sakset noen linjer fra oppsummeringen:

"BMW i3 er en skikkelig godbit som trolig vil vinne fremtidige tester"

"Vi har allerede konstatert at i3 har redefinert begrepet kjøreglede for elbiler"

Om vil-ha karakteren: "Her faller i3 på mållinjen, på grunn av kontroversielt design og en lyd ved lukking av dørene som ikke kan måle seg med 1-seriens (fordi i3 ikke har B-stolpe)"

"I miljørunden er det selvsagt ingenting som kan måle seg med elbilene. Til og med Prius gjør det bra her, fordi biler med forbrenningsmotor også skal ha en sjanse."


Spesielt de to siste sitatene er kanskje litt vanskelige å forstå. Jeg har vanligvis stor respekt for AMS sine tester, men strevde litt med å se logikken i denne, selv om den har en del interessante poeng.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA