Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av bromm, onsdag 25. september 2013, klokken 11:17

« forrige - neste »

KnutOL

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 30. juli 2016, klokken 09:46
Sitat fra: Klykken på lørdag 30. juli 2016, klokken 09:40
Ps, skinn og tekstil i seter må jevnlig renses og vaskes. Misfarging og skitt vil alltid forekomme.

Hva slags produkter anbefaler du for rens og pleie av skinn ?

Selv har jeg erfaring med skinnpleie og lakkprodukter fra Swissvax som jeg varmt kan anbefale, se http://swissvax.no/.

I tillegg ser jeg at det har kommet nye økologiske produkter for BMW i, kalt PureCare, se https://acscat.bmw.com/internet_bmw/servlet/searchProducts.do?language=no&nscId=1113&localePath=%2FNO%2Fno&modelField=-1&primConditionField=1007&secConditionField=47376567&keywordButton=false&ts=1469874350731&searchStrings=Søke+etter+stikkord, vel og merke hvis du liker appelsinlukt ;).

john

Skinnpleie fra Lederzentrum Colourlock, og lakkkjemi fra Koch kemie

sfinxern

Fin teaser video det der. Kan ikke akkurat si jeg angrer på Protonic Blue nå. Nydelig farge og støtter opp under at fargen er mye finere "live" enn på bilder.

Gleder meg nå!
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

LMOR

Siden ingen andre gir beskjed... Denne tråden bør kun inneholde linker til Omtaler/Tester/Bilder/Videoer. Vi har andre tråder vi kan diskutere interiøret  ;)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

KnutOL

#514
Fant denne interessante videoen på Youtube i dag. Det handler om et amerikansk firma som har stippet ned i3'en til siste mutter og har sett på det tekniske løsningen og kostnadsberegnet det hele. Veldig interessant synes jeg og bilen får mange gode skussmål. Bilen er rett og slett revolusjonerende og har har mange nye innovative løsninger som vil sette presedens for hvordan biler vil lages fremover. De snakker også om i5 som visstnok skal bli en fuel cell drevet bil.

En diskusjon i studio (NB 1 time lang):


Her er noen sitater fra videoen:
Sitat
...from an engineering standpoint, everything was jaw dropping ...
...the body cycle time is 5 minutes. They are able to produce a new car every 5 minutes ...
...they did a very good job at figuring out how to design the car for ultimate crash worthiness, also ultra light weight ...
...this is a reinvention of the automobile...
...the production sweet spot is from 1 thousand up to 30 thousand vehicles ...maybe as much as 50 thousand...
...the i5 is carbon fiber ..Toyota and BMW made a swap, Toyota is giving BMW the fuel cell...
... how do you rank BMW compared to the other global automakers? ... (now) they are so advanced that is not funny...
...they have the best battery...


Her er noen flere linker:
(Inkludert en video) http://www.forbes.com/sites/joannmuller/2015/01/04/video-unlocking-the-secrets-of-bmws-remarkable-car-of-the-future/#9b95ea65366c
http://leandesign.com/unlocking-the-secrets-of-bmws-car-of-the-future/
http://leandesign.com/the-future-of-cars-looks-very-different/

Klykken

http://elbil.no/test-av-bmw-i3-94ah-na-er-den-mye-bedre-pa-langtur/

Kanskje ikke alle får med seg nyhetene på elbil.no lenger, ettersom de havner såpass langt nede. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

moby666

Skuffende at BMW ikke klarer få bedre rekkevidde med en såpass liten bil og såpass stort batteriet. I hvert fall når tydeligvis Hyundai klarer bedre. :o :o

http://elbil.no/test-av-hyundai-ioniq-electric-svaert-effektiv-nykommer/
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

MrBeery

Jeg synes også effektiviteten til i3 er litt skuffende, særlig mtp. at de har laget en av de letteste elbilene med fokus på effektivitet hele veien, inkl. bruk av "sykkelhjul".

Virker som til og med e-Golf kan nærme seg tallene til i3 etter min erfaring. Blir spennende neste uke da jeg skal teste i3 på de samme rutene som jeg har kjørt en del e-Golf.

LMOR

#518
Dette er ikke seriøse tester, det er ikke noe problem å bruke mye strøm med i3, mens det ikke er mulig å få samme akselerasjon med Hyundai, i3 har markedets mest effektive klimaanlegg, osv.
En må sammenligne under 100% like forhold og med 100% lik bruk.
Den eneste vitenskapelige sammenligningen er det EPA som står for, og der er i3 mest effektiv av alle biler som er testet.
https://www.fueleconomy.gov/feg/best-worst.shtml
https://www.fueleconomy.gov/feg/topten.jsp
så da må en vente til Hyundai Ioniq er testet. Det er straffbart i USA å markedsføre en rekkevidde som ikke stemmer med fakta, så alle bilene som selges i USA må være testet av EPA og merkes med resultatet av testen.
Ioniq veier ikke så mye mer enn i3, og er betydelig mer aerodynamisk, så det kan være den slår i3.

ellers er ikke dette en diskusjonstråd, så hvis en vil diskutere dette videre, så bør en opprette en egen tråd.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: MrBeery på fredag 19. august 2016, klokken 12:46
Jeg synes også effektiviteten til i3 er litt skuffende, særlig mtp. at de har laget en av de letteste elbilene med fokus på effektivitet hele veien, inkl. bruk av "sykkelhjul".

Virker som til og med e-Golf kan nærme seg tallene til i3 etter min erfaring. Blir spennende neste uke da jeg skal teste i3 på de samme rutene som jeg har kjørt en del e-Golf.

Det er ikke vekt som er viktigst men luftmotstand. Og der scorer vel ikke i3 veldig bra,  pga. karosseriformen?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

haggen

Siden luftmotstand beregnes med en formel i 3 potens blir den
uviktig i 70 km/t
litt viktig i 80 km/t
viktig i 90 km/t
kjempeviktig i 100/t

Så da er det gjennomsnittshastigheten din i daglig bruk som avgjør hvor viktig luftmotstanden i bilen er.
Vekt vil alltid være viktig uansett.

LMOR

#521
Ikke glem at i3 er laget som en bybil, ikke en bil for motorveien. Den har minst mulig fotavtrykk med mest mulig volum, så da blir det ikke god luftmotstand, men det betyr ingenting i byen.
Som tallene til EPA viser over, så er f.eks. i3 56% mer effektiv enn Tesla S i byen, men bare 23% på motorveien.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: haggen på fredag 19. august 2016, klokken 15:49
Siden luftmotstand beregnes med en formel i 3 potens blir den
uviktig i 70 km/t
litt viktig i 80 km/t
viktig i 90 km/t
kjempeviktig i 100/t

Så da er det gjennomsnittshastigheten din i daglig bruk som avgjør hvor viktig luftmotstanden i bilen er.
Vekt vil alltid være viktig uansett.

Pendler du på motorvei i 110 har vekt svært, svært liten betydning. Og den betydningen den har er stort sett pga. økt rullemotstand fra dekkene. Jeg har f.eks kjørt Leaf med 600kg last (litt overlast ja) og forskjellen i forbruk på fast rute var godt innenfor normal variasjon (ca. 3% høyere forbruk enn snittet).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TM


NordicMaster

SitatDe offisielle tallene for rekkevidde er 30 mil, mens BMW nøkternt sier bilen kjører 20 mil. I «Comfort» som er grunninnstillingen uten sparing på noe som helst, kom vi til en rekkevidde på omkring det BMW oppgir. I spareprogrammet «Eco pro», som gjør bilen litt sløvere, klarte vi greit en rekkevidde på 24 mil, uten å bli en irritasjon for annen trafikk. Siste alternativ er «Eco pro+» - som slett ikke er noe pluss ettersom klimaanlegget slås av, men gjør det mulig å melke en mil eller to til ut av batteriet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA