Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av bromm, onsdag 25. september 2013, klokken 11:17

« forrige - neste »

Coachen

Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

LMOR

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730














Her er ett par bilder fra en av i3'ene som står hos BMW i Åsane. Det er altså første gang jeg tar/ser/prøver en i3. Premiumfølelsen bare slo mot meg og alt jeg tok i, kjente på/prøvde oser av kvalitet. Beklager hvis det høres klisjeaktig ut ... men slik blir det bare. Enda har jeg tilgode å faktisk kjøre i3'en. Men det skal jeg vente med til jeg henter min.  8)

bromm

Top Gear - We drive the mighty BMW i3 http://www.topgear.com/uk/photos/we-drive-the-mighty-bmw-i3-2013-12-18

"This real-world game-changer is a range-extended EV. And Paul Horrell likes it..."

Coachen

Nok en possitiv anmeldelse, denne gangen fra Carbuyer:


Han klager litt på stivheten på domplete vei og skylder på 19" men bilen han kjører har jo 20" så tror dette vil være bedre på de faktiske 19"
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

Håkon T

#50
Asker.
BMW i3 (fra januar 2014)
Saxo 2003 mod, 45 000 km (solgt)

bromm


timingbeltkiller

Sitat fra: bromm på onsdag 25. desember 2013, klokken 19:18
Dinside har sammenlignet i3 og Leaf http://www.dinside.no/925808/duell-bmw-i3-mot-nissan-leaf

Hyggelig lesning  ;)
Begge får vurdering 5 for rekkevidde.
Etter min mening har samtlige EVs med unntak av Tesla rekkevidde lik eller ubetydelig over det absolutte minimum.
Vurdering 1 på en skala 1-10 er derfor langt nærmere sannheten enn 5.

Vurdering 10 må vel være samme rekkevidde som en moderne diesel.
Disse har som hovedregel rekkevidde mellom 1.000 og 1.500km.
Er vi beskjedne og sier 1.000 som sammenligningsnorm, betyr det 5 for S85, 4 eller 3 for S60 og 1 for alle andre EVs.

Det stemmer også med at rekkevidde + (konkurransevridningsfri) pris er de to store handicap til EVene.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

JohanH

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 25. desember 2013, klokken 19:55
Sitat fra: bromm på onsdag 25. desember 2013, klokken 19:18
Dinside har sammenlignet i3 og Leaf http://www.dinside.no/925808/duell-bmw-i3-mot-nissan-leaf

Hyggelig lesning  ;)
Begge får vurdering 5 for rekkevidde.
Etter min mening har samtlige EVs med unntak av Tesla rekkevidde lik eller ubetydelig over det absolutte minimum.
Vurdering 1 på en skala 1-10 er derfor langt nærmere sannheten enn 5.

Vurdering 10 må vel være samme rekkevidde som en moderne diesel.
Disse har som hovedregel rekkevidde mellom 1.000 og 1.500km.
Er vi beskjedne og sier 1.000 som sammenligningsnorm, betyr det 5 for S85, 4 eller 3 for S60 og 1 for alle andre EVs.

Det stemmer også med at rekkevidde + (konkurransevridningsfri) pris er de to store handicap til EVene.

Helt enig.

LMOR

Trodde vi var blitt enige om at Tesla S og i3 dekker forskjellig behov. I mitt tilfelle skal i3 erstatte en bybil som jeg på 7 år, kun 1 dag har kjørt mer enn 10 mil. Og den turen vil jeg i fra mar/april fint klare med i3 også.

Hvis jeg skal vurdere batteriet opp mot hverandre til dette bruket, så kan ikke Tesla få flere poeng? Tvert imot. Den må få færre poeng, fordi jeg betaler for et batteri jeg ikke trenger?

og denne diskusjonsgruppen dreier seg om i3, og de som synes batteriet er så viktig at i3 får 1 og Tesla 5 ganger mer, vil vel ikke vurdere en i3?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

timingbeltkiller

Sitat fra: LMOR på onsdag 25. desember 2013, klokken 20:30
Trodde vi var blitt enige om at Tesla S og i3 dekker forskjellig behov. I mitt tilfelle skal i3 erstatte en bybil som jeg på 7 år, kun 1 dag har kjørt mer enn 10 mil. Og den turen vil jeg i fra mar/april fint klare med i3 også.
At du subjektivt klarer deg greitt med rekkevidde 100km, betyr ikke 100km objektivt sett er en rekkevidde å skryte av.

Sitat
Hvis jeg skal vurdere batteriet opp mot hverandre til dette bruket, så kan ikke Tesla få flere poeng? Tvert imot. Den må få færre poeng, fordi jeg betaler for et batteri jeg ikke trenger?
Blir som å si fordi jeg klarer meg bra med å kjøre moped til jobben, er store motorsykler noe negativt dritt.
Igjen må det skilles mellom subjektive behov/meninger og objektive kriterier.

Sitat
og denne diskusjonsgruppen dreier seg om i3, og de som synes batteriet er så viktig at i3 får 1 og Tesla 5 ganger mer, vil vel ikke vurdere en i3?
Klart de ikke vil. Men det endrer ikke på det faktum at S85 faktisk har minst 5 ganger rekkevidden til i3.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

LMOR

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 25. desember 2013, klokken 21:36
Men det endrer ikke på det faktum at S85 faktisk har minst 5 ganger rekkevidden til i3.

Tror vi egentlig er helt enig, og du har rett i alle punktene hvis jeg er den eneste som bare trenger 10mil 95+% av tiden.

Hvis du f.eks. trenger > 12 mil mer en 20% av tiden, bør S85 få 5 og i3 1 på rekkevidde.
For de som er i min gruppe, må du være enig i at de i beste fall (for S85) bør få lik score. (fordi den ekstra rekkevidden ikke har noen verdi, i hvert fall ikke i forhold til at prisen er høyere?)

Jeg har ikke sagt at S85 er noe "negativt dritt" i denne sammenligningen?
Men hvis du trenger en moped, vil en stor motorsykkel komme dårligere ut i en sammenligning, fordi den er for dyr, stor og tung, osv?
Slik er vel alle typer sammenligninger? Trenger du en familiebil til 7 personer, så vil en Porsche med 2 seter får 1 av 10 i score?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Denne tråden heter "Omtaler/Tester/Bilder/Video - i3" - og det henvises om å ta den derre ulogiske Tesla-diskusjonen et annet sted. Jeg eier denne tråden, og stenger den ned om ikke synsing-pjattet stopper. Det er egen diskusjonstråd under artikkelen på dinside.no - dere kan ta den diskusjonen der. Hvis dere skal poste noe her inne, så skal det handle om "Omtaler/Tester/Bilder/Video - i3" - dette er en tråd for de som vil lese Omtaler/Tester/Bilder/Video - i3, og ikke hva batteripakkene på andre biler presterer. Det kan også være verdt å merke seg at dette er et forum for BMW i3/i8, og noen ganger kan det se ut som at interessenter for andre elbiler har fått for seg at de skal poste mer her inne, enn i sitt "eget" forum !?

Lunde

Har kjørt i3 i Amsterdam og skal ta kjøre en "lundetest" mm fra fredag og nesten en uke. Jeg har også kjørt TMS, men selv om den er god og bedre på mange punkter er den diger og rimelig overkill for mange. i3 er på mange måter et bedre alternativ for mange som rett å slett ikke trenger den ekstra rekkevidden 300 000+ kroner gir på kjøpet. Gleder meg veldig til å disponere en i3 og skal komme tilbake med en grei rapport. At TMS har 5x rekkevidde er jeg ikke så overbevist om :-)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

bromm

Sitat fra: Lunde på onsdag 25. desember 2013, klokken 22:24
Har kjørt i3 i Amsterdam og skal ta kjøre en "lundetest" mm fra fredag og nesten en uke. Jeg har også kjørt TMS, men selv om den er god og bedre på mange punkter er den diger og rimelig overkill for mange. i3 er på mange måter et bedre alternativ for mange som rett å slett ikke trenger den ekstra rekkevidden 300 000+ kroner gir på kjøpet. Gleder meg veldig til å disponere en i3 og skal komme tilbake med en grei rapport. At TMS har 5x rekkevidde er jeg ikke så overbevist om :-)

Det er fantastisk, Lunde - vi venter desperat etter den såkalte "Lunde-testen" av BMW i3, siden du har kjørt det meste av elbiler som finnes. Jeg (eller kanskje du selv ;) ) skal poste link til din test i denne tråden så snart den er klar :D

Igjen, dette er en tråd for omtaler/tester/bilder/video. Diskusjoner kan opprettes for seg selv ellers under hovedområdet som heter BMW i http://elbilforum.no/forum/index.php/board,66.0.html

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA