Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av bromm, onsdag 25. september 2013, klokken 11:17

« forrige - neste »

Olemann


Mitt stalltips er at på landeveien har eGolfen lenger rekkevidde om man holder seg i konstant fart. Fordi den ekstra batteri-kapasiteten da betyr mer enn det faktum at bilen sleper på 300 kilo mer jern og bly.   

I bytrafikk derimot, når energien brennes på å flytte massen opp i hastighet, så vil Golfens ekstra jern og bly vekt føre til at energien brukes opp på nettopp denne masse-flyttingen.

Dessuten har ikke eGolf eieren den fristelsen å brenne energi på å kjøre aktivt og morsomt, ettersom hun mangler kreftene til slik kjøring som BMW'en har...

Og til slutt; de som har kjøpt uten varmepumpe vil kunne brenne av de ekstra kilowattene raskt om man f.eks havner i kø og det er minus 15 grader ute....

2 ulike biler er dette, jeg er så langt veldig happy med mitt valg (selv om jeg opp gjennom årene har kjøpt 5 nye VW i Møller systemet ble det ikke Golf denne gang, men min 1. BMW)

Ole

Sitat fra: Ferry på onsdag 24. september 2014, klokken 08:11
Jeg la også merke til det de sa om rekkevidde. En av i3-ene her inne hadde da klart 182 km med 9 km rest. Går virkelig e-Golf lenger? Som vordene i3-kjører er jeg livredd for at e-Golf er et bedre valg. (Nei, jeg er ikke i tvil)

bromm

Nå er dere over i "diskusjonsmodus" igjen her i denne tråden. Lag gjerne en egen tråd om eGolf vs i3 - men la denne tråden inneholde det den er ment til...

...som er:

Omtaler/Tester/Bilder/Video - i3

moonbuggy

På tross av bromms påminning over, kan jeg ikke dy meg for å henvise til denne  <a href="http://www.autobild.de/artikel/bmw-i3-nissan-leaf-vw-e-golf-test-5117168.html"> testen av I3, Leaf og e-golf</a> i autobild, Tyskland. De kjørte bilene sammen i blandet kjøring til batteriene var "tømt". I praksis oppnådde man følgende forbruk: i3 12,8(12,9) kwt pr. 100km, Leaf 16,6(15,0) kwt, e-golf 14,5(12,7) kwt. Tallene i parantes er de fabrikkoppgitte tallene.

I rekkevidde oppnådde man følgende: i3 169 km, Leaf 145 km, e-golf 165 km.

Så, som flere også har hevdet på dette forumet, det ser ut som BMW er svært så edruelige med sine fabrikkdata.

moby666

Test av elbiler i siste autofil bladet. I3 kommer på tredjeplass foran Leaf, men må se seg slått av eGolf og Soul ev. Testen er grei, men synes at testen burde være litt mer omfattende når det gjelder lading (både ac og dc), samt varmepumpe, batterivarme slik at batteriet skal holde bedre på vinteren. Da tror jeg ikke eGolf at scoret like høyt.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

moonbuggy

Litt artig info dette. BMW i3 som politibil. (la oss de ikke stopper mitt i en biljakt p.g.a. tomt batteri).


Artikkelen: http://www.bmwblog.com/2014/09/29/first-bmw-i3-police-car/

moonbuggy


hastmust

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 30. september 2014, klokken 22:00
Litt artig info dette. BMW i3 som politibil. (la oss de ikke stopper mitt i en biljakt p.g.a. tomt batteri).

Artikkelen: http://www.bmwblog.com/2014/09/29/first-bmw-i3-police-car/
Den där ser rå ut  8)

Klickade mig vidare på bloggen och hittade en riktig video på testkörning @ bana, tror inte den är postad här

http://www.bmwblog.com/2014/09/25/bmw-i3-jarama-race-track-spain/

Jalla

Siden lansering av i3 november 2013 har nå BMW solgt 10.000 av den. 130.000 har prøvekjørt bilen rundt om i verden. Det produseres 100 i3 om dagen nå.

Av i8 er det solgt 280 totalt, men leveringstidene er for lange. I USA er i8 utsolgt for 2015 allerede.

http://www.4wheelsnews.com/more-bmw-i-vehicles-for-the-us-in-coming-months-ian-robertson-says/

Jalla

Meget fornøyd person i USA som under en 3 dagers prøvekjøring ble påkjørt i siden av en bil som kanskje holdt 60-70 km/t med et barn i baksetet. Ingen personskader.

The high voltage deactivated as designed by the engineers when the pyrotechnic 12 bolt battery separated upon impact. According to the dealership, the customer was impressed with the safety of the BMW i3 and he ordered their very own i3.

Bilder i linken - http://www.bmwblog.com/2014/10/24/bmw-i3-fared-well-side-crash/

Vind

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

moby666

2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Vind

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

ganton

Sitat fra: Vind på lørdag 08. november 2014, klokken 17:23
En god test mellom i3 og Mercedes B

http://www.caranddriver.com/mercedes-benz/b-class-electric-drive

B-class electric bedre på det meste bortsett fra kjøreopplevelse/handling og forbruk. Pussig at de i en elbil-test ikke nevner at B ikke har mulighet til hurtiglading...
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

moonbuggy

Sitat fra: ganton på mandag 10. november 2014, klokken 10:53
Sitat fra: Vind på lørdag 08. november 2014, klokken 17:23
En god test mellom i3 og Mercedes B

http://www.caranddriver.com/mercedes-benz/b-class-electric-drive

B-class electric bedre på det meste bortsett fra kjøreopplevelse/handling og forbruk. Pussig at de i en elbil-test ikke nevner at B ikke har mulighet til hurtiglading...
Det var da fælt da :P
i3 vant testen ganske overlegent. B class "vant" backseat comfort, backseat space, amenities og cargo space...

ganton

Sitat fra: moonbuggy på mandag 10. november 2014, klokken 11:25
Sitat fra: ganton på mandag 10. november 2014, klokken 10:53
Sitat fra: Vind på lørdag 08. november 2014, klokken 17:23
En god test mellom i3 og Mercedes B

http://www.caranddriver.com/mercedes-benz/b-class-electric-drive

B-class electric bedre på det meste bortsett fra kjøreopplevelse/handling og forbruk. Pussig at de i en elbil-test ikke nevner at B ikke har mulighet til hurtiglading...
Det var da fælt da :P
i3 vant testen ganske overlegent. B class "vant" backseat comfort, backseat space, amenities og cargo space...
Er ikke ute etter å diskutere, poenget mitt er at jeg synes B class var overraskende bra. i3 vant på vektleggingen av kjøreegenskaper.

B class bedre på:
Motorkraft , batterikapasitet og rekkevidde, kraftigere lader, lavere støy, bedre komfort og plass,
overraskende jevnt på aksellerasjon, B class faktisk bedre  0-90 mph

Men det var det med hurtiglader da.. som pussig nok ikke er nevnt...

BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA