Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av bromm, onsdag 25. september 2013, klokken 11:17

« forrige - neste »

02jan

NAF har nylig lagt ut denne artikkel om i3
https://www.naf.no/aktuelt/nytt-fra-naf/bmw-i3-elbil-i-karbon/

Nå er ikke dette noe diskusjon......, men har selv kjørt golf7-fosil,  kjekk bil,  men har VG test panel virkelig kjørt golf 7 - elbilutgaven ?

Skulle jeg frakte 350 liter melk og hatt med svigermor, svigerfar, Max mekker og kaptein sabeltann hver dag til og fra jobb , ville Golfen og leaf fått terningkast 6 - da de kan det , mens i3 kun klarer 2 barn i baksete (for voksene mangler dørstolpe og dørene går feil vei).

Siden en elbil må kunne frakte 5 personer og masse bagasje , hvorfor ikke teste rekkevidde med disse fullastet - da det er et viktig kriterium - testen trekker i3 for kortere rekkevidde - fullstappet i3 2voksne + 2 barn og 260 liter bagasje slå mer negativt ut en maxlast på de andre?
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.


02Henning

Jeg må jo innrømme at jeg synes det er pussig at man plutselig skal begi seg ut på å teste biler utifra fremdriftssystem og ikke hvilket bruksområde de er designet for. Nå finner tydeligvis flere media ut at de skal kjøre "stortest av elbiler". Hvor mange av disse kjører tilsvarende tester av "hybridbiler", "bensinbiler", "røde biler", "turbobiler" eller hvilken som helst annen differensiator de kommer på i farten?

Hvor sjokkerende er det at du kan frakte med deg mer bagasje i en bil som er dobbelt så stor som i en liten? Må vi ha journalister til å fortelle oss dette, eller er det noe vi forbrukere bør kunne vurdere oss frem til på egenhånd?

For min del var det aldri noe poeng å kjøpe en elbil. Jeg ville ha en liten og lett bil hvor jeg får plass til mine nesten to meter kropp, som er kvikk og kjøreglad - med bakhjulstrekk - og så viste det seg at denne hadde elektrisk fremdriftssystem. Behovet mitt skulle altså dekkes av en bil av i3-størrelse uansett hvilken energiform den konverterte til fremdrift. Er det da interessant å lese om at en Tesla kan kjøre tre ganger så langt eller at Leaf har plass til tre i baksetet? På ingen måte - ingen av disse passer noen av inngangskriteriene mine. De er også tilfeldigvis elbiler, ja vel og hva så?

Det er vel fortsatt det klareste tegnet på at elbiler fortsatt ikke regnes som skikkelige biler, i tillegg til avgiftsincitamentene som tilfeldigvis gir meg noen hundretusen ekstra til tull og vas etter bilkjøpet, at de ses på som rariteter som ikke egentlig er ordentlige biler. (Jeg har hørt sammenlikninger med Paralympics og damefotball - men det er langtifra politisk korrekt og ikke noe jeg personlig sanksjonerer, men for dem som er DER så virker kanskje analogien? :-))

Jeg gleder meg til den dagen elbiler ubemerket glir inn blant fossilbrennerne i det segmentet de hører hjemme og hvor de vurderes utifra hvor godt de gjør jobben de er designet til - og ikke puttes i en tilfeldig samlesekk med SUV'er, 7-setere, løpsbiler og lastebiler bare fordi de slumper til å ha energibæreren felles.

Klykken

Elbilen blir sett ned på pga at de er en minoritet og fortsatt "nytt og uvanlig" (selv om den har eksistert i ca 100år). Folk er redde for konsekvensene denne kan ha for fossibilene, vil jeg tro (at fossilt blir dyrere i bruk, samt å eie, f.eks).
Kanskje? :P Er bare et tankespinn.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Thomas81

Jeg syns det er topp at elbiler skiller seg, særlig når elbilen ser tøff ut og går fort som i3.
BMW i3 Capparis white
BMW 116d M-sport alpine white

Terondo

Jeg forstår godt hvorfor de har disse elbiltestene. Det er endel som er i kjøpergruppen for elbil, og da generelt. Det er ikke dermed sagt at de kan sammenlignes godt, siden mange av de er i forskjellige bilgrupper. Det er heller ikke et fasitsvar som vil være det som er riktig. Man kan f.eks ikke si at i3 er best. For enkelte er den ikke det. Man kan si at BMW har løst bilens oppgaver best, med i3.

Det hjelper jo lite om i3 er helt vidunderlig å kjøre, aksellerer fra det meste, har nydelig premium interiør (i alle fall skinninteriøret), gode tekniske løsninger osv. om det er helt essensielt at man får med 300 liter med bagasje. Og på samme tid hjelper det lite at Leaf har den bagasjeplassen, plass til 3 i baksetet og god driftssikkerhet, om det er en frisk bakhjulsdrifter man er på jakt etter.

De må derfor bare trekke for det som åpenbart burde vært bedre. Eksempelvis om seter er ubehagelig, upraktisk oppsett av infotainmentsystem, dårlig materialvalg etc.

Så jeg er enig i at de bommer godt på endel av testene, der det blir litt som å trekke en motorsykkel for at den ikke har tak, og å trekke en bil for at den ikke går like godt som en motorsykkel.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

Sirka

Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

Sirka

Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Sitat fra: Klykken på lørdag 22. mars 2014, klokken 20:28
Hva ble konklusjon i filmen? I3?
Godt spørsmål. De prøver vel å være litt balansert her, men slik jeg forstår det så vinner i3 på alt bortsett fra innvendig plass og dermed det han definerer som komfort. Men hvis jeg ikke misforstod, så mente han at e-Golf burde vært billigere. Prisforskjellen var for liten, så dermed ville han vel valgt i3, selv om han ikke sier mer.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Testen har skapt noe diskusjon på tysk i3 forum.

http://www.goingelectric.de/forum/bmw-i3/news-bmw-i3-gg-e-golf-t4223.html

Testen trekker frem at regeneratoren kan manuelt stilles i golf , mens bilen styrer dette selv i i3.
Komforten er bedre i golf, spesielt på langre strekk.
Mindre vindstøy (testen på authobahnen var i 130km/.
Golf ser normal ut, i3 signaliserer elbil.
Golfen har normale bakdører.
Det var noe med rekkevidde , at mulig golfen har lengre rekkevidde.

Det testen ikke har tatt med er en del egenskaper , som i3 har løst på en helt annen måte en golf.
- svingradius.
- karosseri som ikke ruster
- vesentlig lettere - dermed behov for lettere og rimeligere batteri.
- rwd (gir fwd med masse vekt bakover fordel på snøføre ?)

* har prøvd e-up , og som aktiv fører likte jeg girspaken som kunne justere regen, men har lest at det er en mulighet for å seile med i3, via pedalen.

*komfort ? Inn og ut av i3 vs golf , er to forskjellige biler i3 gå rett inn, golf sette seg ned, som i en sportsbil. Sitte posisjon og stillingene er helt forskjellige, begge to gode til det på sin måte. Ingen av de er klasse med komfort i audi a6 eller bmw 5 serie - men det er neppe poenget for denne type kortkjørt by / pendlerbil.
Lurer også om testen er med i3REX , som er 100 kg tyngre. Litt rart at tester føler at golfen er omtrent like kvikk som i3.






Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

LMOR

Han sier det er en REX han kjører, og at er positivt i forhold til total rekkevidde, men negativt for vekt og EV rekkevidde.

Kommentarene i den tyske tråden er det samme som våre etter de norske testene som ga den 4. Tror det er vanskelig å sette pris på det unike med i3 hvis Golf er den optimale bilen.

Men i3 er "hard" over humper, og har dårligere luftmotstand, så den er ikke like god som Golf på motorveien, og e-Up og sikkert e-Golf "føles" like raske som i3 i enkelte situasjoner.

Husk også at i3 i Tyskland koster nesten like mye som en 5-serie!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

atkhobby

Jeg syns en del av de som tester bilene er ganske sløve med detaljene. Her sier de på slutten av testen at Golfen har 24km igjen mens i3en går på forbrenningsmotoren. Jeg mener denne hjelpemotoren starter opp lenge før det er 24km igjen. Derfor er uttalelsen meningsløs. De kunne i det minste ha tvunget i3 til å gå rent elektrisk, eller lest av rest for begge biler idet hjelpemotoren startet opp.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA