Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla-psykosen

Startet av Eblogg, onsdag 25. september 2013, klokken 11:16

« forrige - neste »

sven erik

dere kjører vel ned til skilpadde ca en gang i uka  dette står det at en skal gjøre  bilen er sperret på 20% ca i gjenn  så her er det bare å kjøre  men følg instruksjonene

kohedin

Sitat fra: sven erik på søndag 20. oktober 2013, klokken 21:21
dere kjører vel ned til skilpadde ca en gang i uka  dette står det at en skal gjøre  bilen er sperret på 20% ca i gjenn  så her er det bare å kjøre  men følg instruksjonene
Hvor ser du dette? Jeg fant kun instruksjon om at lade fra 2 streker eller mindre minst 1 gang pr kvartal, samt at det ikke anbefales å "tømme" bilen for strøm helt (ala skilpadde eller til stopp)

tomrh

Sitat fra: kohedin på søndag 20. oktober 2013, klokken 21:26
...samt at det ikke anbefales å "tømme" bilen for strøm helt (ala skilpadde eller til stopp)
Jeg skal ikke påstå det motsatte, men tror egentlig dette er kun av interesse om man satser på å kunne kjøre bilen som veteranbil en gang i fjern framtid. Jfr. mitt tidligere innlegg om dette: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7573.msg84534.html#msg84534
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

breitling

Sitat fra: kohedin på fredag 18. oktober 2013, klokken 21:13
Jeg må nok måle det litt mer over tid med bevisst kjøring, for å eliminere vekk mannegrisekjøring som en medvirkende faktor..

Men nå det er sagt: La oss si -10 grader, minimalt bruk av klimaanlegg (anskaffet kupevarmer), og pen konekjøring i by og rett utenfor, la oss si stort sett 40 til 70 soner - hva kan forventes av rekkevidde da? Jeg ville tro 60-70 KM. Får se litt vekk fra guessometeret og heler måle faktiske kjørte kilometer.

En annen ting: Er det slik at en strek er en strek, eller er det noen som erfarer at det spises opp fortere på slutten eller starten. Hvis man har konsekvent kjøremønster og kjøreforhold,  er det jo en smal sak å finne ut hvor mange KM en strek varer.

feks 16 streker = 80 KM, eller hver km utgjør 1,25% eller hver strek = 5 KM

Etter 20 tusen har jeg lært meg pen, smidig "en pedals kjøring". I sommer klarer jeg 130-140 km pr lading, dvs. 8,5 km/strek. I vinter kjører jeg "full komfort": varme på max, vinterdekk. Da klarer jeg rundt 70 km/lading. ca. 4,5 km/strek. Det er bare å telle antall streker som forsviner (eller som er igjen). Guessometer har jeg forlat for lenge siden. Skaper bare unødvendig angst.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

kohedin

Interessant.

Laget meg en liste over huskeregler, hvis jeg følger dette vil sannsynligheten for at batteriet ikke slites fortere enn normalen stige. Tror jeg :)

- Unngå hurtigladning hvis du har valget (batteriet får strømsjokk, og hvis det gjøres ofte sliter det på levetid)
- Ikke tøm batteriet helt for strøm ofte (= ikke kjør helt til alt slås av og bilen stopper)
- Kjør ca 10% tom (2 streker eller mindre) minst 1 gang pr kvartal og lad fullt opp
- Ikke la batteriet/bilen stå lenge uvirksom slik at det tømmes for strøm gradvis
- Ikke la laderen stå i unødvendig med full tank over lengre tid (her er vel en timer i uttaket perfekt)
- Unngå klampen i bånn/maks power usage hvis mulig. Jevnt drag av strøm innenfor grønt er optimalt




Olemann


Og; Når du lar bilen stå ubrukt endel dager eller 2-3 uker; gå ikke fra den fulladet eller med lader i.  Forlat den med 50% batteri og uten lader koblet til. 
Og kan du velge: ikke la den stå i dages/ukesvis i sol/varmt vær, men heller en kald garasje etc.

Ole


Sitat fra: kohedin på mandag 21. oktober 2013, klokken 10:55
Interessant.

Laget meg en liste over huskeregler, hvis jeg følger dette vil sannsynligheten for at batteriet ikke slites fortere enn normalen stige. Tror jeg :)

- Unngå hurtigladning hvis du har valget (batteriet får strømsjokk, og hvis det gjøres ofte sliter det på levetid)
- Ikke tøm batteriet helt for strøm ofte (= ikke kjør helt til alt slås av og bilen stopper)
- Kjør ca 10% tom (2 streker eller mindre) minst 1 gang pr kvartal og lad fullt opp
- Ikke la batteriet/bilen stå lenge uvirksom slik at det tømmes for strøm gradvis
- Ikke la laderen stå i unødvendig med full tank over lengre tid (her er vel en timer i uttaket perfekt)
- Unngå klampen i bånn/maks power usage hvis mulig. Jevnt drag av strøm innenfor grønt er optimalt

tomrh

Sitat fra: Olemann på mandag 21. oktober 2013, klokken 12:50
Og kan du velge: ikke la den stå i dages/ukesvis i sol/varmt vær, men heller en kald garasje etc.
Nettopp! Det er dette som er det essensielle. Har f.eks. lest om taxi-Leaf som har blitt kjørt mye og hurtigladet flere ganger daglig men fremdeles null kapasitetsreduksjon etc., vanlig bruk sliter ikke batteri. Det er varmen som viser seg å ta knekken på Leafens batteri, ikke alt dette andre. Trillingenes batteri er ikke riktig så varmefølsomt, men likevel så viser batteriprodusentens egen test at det er vesentlig kortere levetid i 45 varmegrader enn i 25. Heldigvis er vi i Norge ikke utsatt for slike hetebølger, men en svart bil kan fort bli glovarm når den står ute i solsteiken.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Jafo

Sitat fra: Haahov på lørdag 19. oktober 2013, klokken 22:29
Sitat fra: erik e på lørdag 19. oktober 2013, klokken 18:03
Har du samme dekk dim.
Ja, det har jeg: 145/65 R15 175/55 R15 på begge. Har Yokohama vinterdekk.
Jeg la også om til vinterdekk, som jeg tror er Yokohama. Opplever rent subjektivt at bilen føles piggere i aksen.

Olemann

Sitat fra: tomrh på mandag 21. oktober 2013, klokken 14:12
Sitat fra: Olemann på mandag 21. oktober 2013, klokken 12:50
Og kan du velge: ikke la den stå i dages/ukesvis i sol/varmt vær, men heller en kald garasje etc.
Nettopp! Det er dette som er det essensielle. Har f.eks. lest om taxi-Leaf som har blitt kjørt mye og hurtigladet flere ganger daglig men fremdeles null kapasitetsreduksjon etc., vanlig bruk sliter ikke batteri. Det er varmen som viser seg å ta knekken på Leafens batteri, ikke alt dette andre. Trillingenes batteri er ikke riktig så varmefølsomt, men likevel så viser batteriprodusentens egen test at det er vesentlig kortere levetid i 45 varmegrader enn i 25. Heldigvis er vi i Norge ikke utsatt for slike hetebølger, men en svart bil kan fort bli glovarm når den står ute i solsteiken.

Og da er vi nær et råd til de som brukt-importerer; det dummeste du gjør er å kjøpe en sort/mørk bil importert fra Spania/Italia etc.  Kjøp heller en hvit fra Svalbard  ;D

Ole

helgeo

Tok 1 års service på min iMiev som jeg kjøpte brukt i forrige uke. 2012 modell gått kun 1800 km.

Servicen kostet så vidt over 3000 kr på Motorforum i Stavanger og inkluderte batteritest, skifte av pollenfilter, batteri i nøkkel og sjekk av diverse servicepunkter. Vakumpumpen ble også byttet på garanti/recall.

Ba om å få utskrift fra batteritesten, se vedlegg. Var ikke akkurat så enormt mye info der.
Hva betyr disse tallene? 
i-Miev 2012

edyrli

Dette er jo kun en test av 12v batteriet. CCA er cold cranging amps. Indikere hvor mye strøm batteriet klarer å levere. Så har du 12v spenningen.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

helgeo

Jeg hadde en liten mistanke om at det var noe slikt som hadde skjedd ja :)
Får ta en sjekk med Motorforum her.
i-Miev 2012

Mr.Zero

De tok trolig ikke hovedbatteri-sjekk (utlading og opplading styrt av diagnoseutstyret) ved en såpass lav km.stand.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

elektrolux

Sitat fra: helgeo på fredag 22. november 2013, klokken 10:10
Ba om å få utskrift fra batteritesten, se vedlegg.

Skulle tro disse verkstedene holder oss for idioter. De burde forstått denne skrønen raskt ville bli avslørt.

Husk regningen skal være spesifisert, så det skal framgå hvor mye du har betalt for denne testen som tar ca 10 sec.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA